I dag tør politikerne skrive under på Femern-kontrakten

I dag tør politikerne skrive under på Femern-kontrakten

Nu er det stensikkert, at Danmark går enegang og bygger en sænketunnel til Tyskland. Kun en tysk retssag kan stoppe projektet.

Senere i dag, fredag, sker det, som tilhængere af en fast forbindelse mellem Østdanmark og Tyskland har ventet på i årtier: Et stort flertal i Folketinget – alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet – giver grønt lys til, at der kan indgås kontrakt med entreprenørerne om at anlægge en knap 18 km lang sænke­tunnel til ca. 45 mia. kr. mellem Rødby og Puttgarden.

SE INGENIØRENS FOKUS PÅ FEMERN

Dermed er vejen banet for, at der om godt og vel 12 år kan køre biler og tog i fire tunnelrør gravet ned i bunden af Østersøen. Det vil skære mellem 45 minutter og en time af bilturen til Hamborg, mens togene sparer endnu mere. Til den tid står der ikke bare en ny jernbane fra København til Ringsted klar. Også strækningen videre til Rødby er opgraderet til 200 km/h, efter alt at dømme også med en ny Storstrømsbro.

Den tyske joker

På den tyske side kan togene, om alt går vel, drøne videre til Lübeck ad en ny dobbeltsporet jernbane til over 20 mia. kr.

Det behøver politikerne dog ikke bekymre sig om, når de nikker til, at statens projektselskab Femern A/S kan underskrive kontrakterne. For mens Danmark kan betale de nye jernbaner med den betaling, som biler, lastbiler og tog giver for at passere gennem tunnelen, så skal den tyske statskasse punge ud til alle anlæggene på den tyske side.

Først på den anden side af 2030 kommer det til at stå klart, om der nu også bliver så mange indtægter, som de omdiskuterede trafikprognoser forudser. Det har imidlertid ikke været den største bekymring for politikerne.

De har derimod ventet på, at de tyske myndigheder giver tilladelse til byggeriet. Det sker ifølge revisionsfirmaet EY sandsynligvis i 2018. Knap et par år senere bliver den opsættende virkning af den retssag, som tyske miljøorganisationer og måske Scandlines ventes at anlægge, ophævet, forudser revisorerne. Dermed kan byggeriet gå i gang.

Entreprenørernes ventepenge

Den afgørende knast, som blev fjernet i denne uge, var derfor, hvad det koster at få entreprenørerne til at vente med at bygge, til den tyske tilladelse foreligger. Det har vist sig at være overraskende billigt, 300 mio. kr., hvis byggeriet kan starte senest i 2019. Det vil holde tilbagebetalingstiden på 36 år, hvor den politiske frygt for rentedød først indfinder sig ved 40 år.

Skulle tyskerne lade vente endnu længere på sig, kan en ny pris forhandles for at udskyde byggeriet yderligere – eller et helt nyt udbud forsøges. Men de sidste sten på den danske side af Femern Bælt er væk. Nu skal politikerne og Femern A/S stå til rådighed for tyske myndigheder, der kæmper med en helt anden modstand mod projektet end herhjemme.

Kommentarer (19)

Finder det mere end almindeligt klamt som Danmark fører sig frem i verden.
Den indgroede selvtillid "vi-er-bedst" henleder tankerne på en hundekennel hvor de mindste hunde larmer mest, maksimum selvtillid minus selvværd :(.
Alene det at man bare sådan lige vil diktere at andet land hvad de SKAL gøre hører hjemme i Middelalderen. Miljøhensyn fylder i Tyskland lige så meget som selvtilliden gør i Danmark.

  • 8
  • 18

Hvis byggeriet tidligst starter 2022 er beslutningen idag ligegyldig.
Der er god tid til at lave troværdige prognose.

  • 11
  • 3