I dag tør politikerne skrive under på Femern-kontrakten

Nu er det stensikkert, at Danmark går enegang og bygger en sænketunnel til Tyskland. Kun en tysk retssag kan stoppe projektet.

Senere i dag, fredag, sker det, som tilhængere af en fast forbindelse mellem Østdanmark og Tyskland har ventet på i årtier: Et stort flertal i Folketinget – alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet – giver grønt lys til, at der kan indgås kontrakt med entreprenørerne om at anlægge en knap 18 km lang sænke­tunnel til ca. 45 mia. kr. mellem Rødby og Puttgarden.

SE INGENIØRENS FOKUS PÅ FEMERN

Dermed er vejen banet for, at der om godt og vel 12 år kan køre biler og tog i fire tunnelrør gravet ned i bunden af Østersøen. Det vil skære mellem 45 minutter og en time af bilturen til Hamborg, mens togene sparer endnu mere. Til den tid står der ikke bare en ny jernbane fra København til Ringsted klar. Også strækningen videre til Rødby er opgraderet til 200 km/h, efter alt at dømme også med en ny Storstrømsbro.

Den tyske joker

På den tyske side kan togene, om alt går vel, drøne videre til Lübeck ad en ny dobbeltsporet jernbane til over 20 mia. kr.

Det behøver politikerne dog ikke bekymre sig om, når de nikker til, at statens projektselskab Femern A/S kan underskrive kontrakterne. For mens Danmark kan betale de nye jernbaner med den betaling, som biler, lastbiler og tog giver for at passere gennem tunnelen, så skal den tyske statskasse punge ud til alle anlæggene på den tyske side.

Først på den anden side af 2030 kommer det til at stå klart, om der nu også bliver så mange indtægter, som de omdiskuterede trafikprognoser forudser. Det har imidlertid ikke været den største bekymring for politikerne.

De har derimod ventet på, at de tyske myndigheder giver tilladelse til byggeriet. Det sker ifølge revisionsfirmaet EY sandsynligvis i 2018. Knap et par år senere bliver den opsættende virkning af den retssag, som tyske miljøorganisationer og måske Scandlines ventes at anlægge, ophævet, forudser revisorerne. Dermed kan byggeriet gå i gang.

Entreprenørernes ventepenge

Den afgørende knast, som blev fjernet i denne uge, var derfor, hvad det koster at få entreprenørerne til at vente med at bygge, til den tyske tilladelse foreligger. Det har vist sig at være overraskende billigt, 300 mio. kr., hvis byggeriet kan starte senest i 2019. Det vil holde tilbagebetalingstiden på 36 år, hvor den politiske frygt for rentedød først indfinder sig ved 40 år.

Skulle tyskerne lade vente endnu længere på sig, kan en ny pris forhandles for at udskyde byggeriet yderligere – eller et helt nyt udbud forsøges. Men de sidste sten på den danske side af Femern Bælt er væk. Nu skal politikerne og Femern A/S stå til rådighed for tyske myndigheder, der kæmper med en helt anden modstand mod projektet end herhjemme.

Kommentarer (19)

Finder det mere end almindeligt klamt som Danmark fører sig frem i verden.
Den indgroede selvtillid "vi-er-bedst" henleder tankerne på en hundekennel hvor de mindste hunde larmer mest, maksimum selvtillid minus selvværd :(.
Alene det at man bare sådan lige vil diktere at andet land hvad de SKAL gøre hører hjemme i Middelalderen. Miljøhensyn fylder i Tyskland lige så meget som selvtilliden gør i Danmark.

  • 8
  • 18

Hvis byggeriet tidligst starter 2022 er beslutningen idag ligegyldig.
Der er god tid til at lave troværdige prognose.

  • 11
  • 3

En investering i banebrydende infrastruktur for de kommende generationer. Den tunnel vil om skabe danmarkskortet og medvirke til økonomisk fremgang de kommende 100 år.
Endelig nogle politikere med visioner for Danmark. Endelig tænker de længere frem end næste valg

  • 15
  • 14

Jeg forstår det derhen, at Danmark alene vil finansiere en forbindelse til Femern, fordi tyskerne ikke har besluttet sig for at deltage i projektet.

1: Noget af forbindelsen går i tysk territorialfarvand. Må den det uden tilladelse fra Tyskland?
2: Vi laver en forbindelse med høj kapacitet til en ø - Femern -, men herfra er der kun en smal bro over til fastlandet, dvs lav kapacitet.

Hvad visionært er der ved dét??

  • 9
  • 8

Alene det at man bare sådan lige vil diktere at andet land hvad de SKAL gøre hører hjemme i Middelalderen

@ Volker Paulsen

Tyskland har jo forpligtiget sig tilbage i 2008, så jeg har svært ved at se lille Danmark vrider armen rundt på tyskerne.

Danmark har omvendt lovet tyskerne at stå for hele kyst-kyst-delen. Så vil det da virke mærkeligt hvis vi tøver med at indgå en kontrakt på den del, selvfølgelig forudsat tyskerne godkender projektet.

Jeg kan overhoved ikke se der er noget unormalt eller hovent over Danmark gør sit for at overholde en aftale vi har indgået med tyskerne.

Tunnelen er i øvrigt til stor gavn for Tyskland. Den vil nemlig primært blive betalt/brugt af tyskere og svenskere.
Har Danmark gavn af det? Ja naturligvis har vi gavn af at blive porten til Skandinavien. Naturligvis har vi gavn af en ny jernbane fra Rødby til Ringsted, med dobbeltspor, højhastighed og elektrificering primært betalt af tyskere og svenskere.

  • 10
  • 3

Det virker som om de afgørende prognoser helt ser bort fra at der er en klima krise lige om hjørnet.
Det virker naivt at forestille sig at bilkørsel vil blive ved med at vokse som hidtil samtidig med at vi kræver reduktion af CO2 med en faktor 4 inden 2030 (Stern rapporten).
Jamen vil folk så ikke bare køre i elbiler gennem tunnellen ?
Man må regne med at bilture gennem Fehmern forbindelsen vil være langdistance ture på over 300 km. Her har elbiler deres svage punkt - rækkevidden og genopladnings tiden.
Som manden bag RUF konceptet (www.ruf.dk) kan jeg selvfølgelig se frem til en nem måde at placere en RUF skinne i de halvtomme rør, men det er nu en temmelig dyr løsning.
Jeg ville foretrække en RUF forbindelse via Lolland - Langeland - Ærø - Als - Sønderjylland.
Det ville binde udkant Danmark sammen og samtidig give forretningsfolk fra Sverige og Danmark et rullende kontor, der af sig selv og uden risiko for kødannelser kunne bringe dem hurtigt og klima neutralt til Bruxelles og andre steder i EU

  • 3
  • 4

Femern-forbindelsen er vedtaget under daværende trafikminister Flemming Hansen. Det var vigtigt for ham for at få et eftermæle. Vigtigere end at sørge for at Danmark har en velfungerende infrastruktur inden for landets grænser. Se blot hvordan den ellers visionære Togfond halter, og hvor der specielt i den borgerlige lejr ikke er vilje til at foretage de nødvendige investeringer så hele Danmark kan få et moderne, hurtigt og effektivt jernbanenet.

  • 3
  • 7

1: Noget af forbindelsen går i tysk territorialfarvand. Må den det uden tilladelse fra Tyskland?
2: Vi laver en forbindelse med høj kapacitet til en ø - Femern -, men herfra er der kun en smal bro over til fastlandet, dvs lav kapacitet.

@ Max Kjeldgaard

ad 1)
Ja, det må den gerne. Hvis tyskerne godkender det, må jeg jo også bygge en fabrik i Tyskland.

ad 2)
Så smal er den nu heller ikke. Der er "kun" to spor, men de er brede og med et nødspor. Brede nok til at udbygge til 2+1 vej eller den ene retning for en motorvej. Der er ikke tale om vognbaner som på Storstrømsbroen eller den gamle Lillebæltsbro.
Tyskerne er opmærksomme på det, og broen står sandsynligvis under alle omstændigheder overfor en udskiftning. Det kniber med bæreevnen, betonen er fra de glade 1950´ere og 1960´ere (bygget 1958-1963), hvilket vil sige ikke bygget til at holde alt for længe.

Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Fehmarn_Soun...

Der er kun et jernbanespor. Men da broen kun er cirka en kilometer lang, går der ikke lang tid med at vente på modkørende trafik. Max. et halvt minut tager det et passagertog at passere, og så er der fri bane i den modsatte retning. Man vil naturligvis lade det hurtigste tog passere først, så gods- venter på passagertog.

Man regner med 4 godstog i timen og 2 passagertog i timen i dagtimerne. Det kan en kort enkeltsporet strækning sagtens klare, og uhensigtsmæssig bliver trafikafviklingen først ved forsinkelser, da man kan tilrettelægge køreplanen så to tog ikke mødes ved Femernsundsbroen. Når nu de øvrige strækninger bliver dobbeltsporede er det ikke svært.

Kilde:
http://ing.dk/artikel/femernsundbroens-vej...

Der kommer en ny Femernsundsbro, uanset om der kommer en Femerntunnel.

Slesvig-Holsteins Trafikminister har i øvrigt udtalt: "Senest i 2021, hvor Femern Bælt-tunnelen står færdig, har vi brug for en erstatning for Femernsundbroen". Læg mærke til ordet "senest".

  • 6
  • 0

En meget brugt kliche blandt borgerlige politikere - hvortil hører Sosserne - er, at hver generation ikke skal smide en regning i børneværelset.
Hvis det er noget dette projekt gør, så er det i allerhøjeste grad, at fedte regningen af på vore efterkommere. De vil med rette forbande de politikere og de generationer af vælgere, der ikke standede denne skandale i tide.
Puha! Sikke' et eftermæle, der venter de ansvarlige.

  • 3
  • 5

Femern-forbindelsen er vedtaget under daværende trafikminister Flemming Hansen. Det var vigtigt for ham for at få et eftermæle.

@ Claus Pedersen

Direkte forkert.

Femernforbindelsen er aftalt mellem Danmark og Tyskland i 2008, da den første bindende aftale blev indgået. Det var under transportminister Carina Christensen.

Femernforbindelsens får i dag blot lov til at underskrive kontrakt med entreprenørerne, under forudsætning af tysk miljøgodkendelse.

Bør en ingeniør ikke kende forskel på en mellemfolkelig traktat, et udbud, en anlægslov og en byggekontrakt?

Billed fra Kontraktunderskivningen:
https://www.google.se/search?q=trafikminis...

  • 2
  • 2

Er du og jeg enige om den overskrift kan Ingeniøren næppe være stolte af, set med dagens briller.

Der står blandt andet i teksten fra 2007:
"Ifølge Flemming Hansen er der blevet forhandlet indtil klokken et i nat, og ministrene mangler kun at blive enige om de sidste detaljer. Det drejer sig angiveligt om tilkørselsforholdene på tysk side"

Der var vist lige et par andre småting som også skulle på plads, noget med entreprenørbud 9 mia. kroner over det budgetterede, noget med et EU-tilskud der ikke var i nærheden af det ventede og sidst og størst en tysk miljøgodkendelse som vist heller ikke længere kan påklædes betegnelsen "detaljer".

Overskriften på dit link lyder i øvrigt: "Nu kommer broen: Aftale om Femern på plads"

Hvilken bro?
Der kommer sgu ingen bro.

Overskriften må stå for budbringerens (Ingeniørens) regning, den var vildt overdreven. Alt for mange hindringer stod i vejen tilbage i 2007, til man kunne kontrudere der ville komme en fast forbindelse.

Flemming Hansen vil ikke blive husket for Femernbæltbroen, der har han spillet en alt for lille rolle, og alt for mange Transportministre har været inde over.

Mellemfolkelig traktat i 2008 under Transportminister Carina Christensen (K).
Anlægslov i 2015 under SR-regeringen, Transportminister Magnus Heunicke (komiske Magnus) (S).
Kontrakt engang i nært stående fremtid, nok under Hans Chr. Schmidt (V).
Første spadestik, nok i 2019 (?).
Indvielse (??)

Det kan slet ikke sammenlignes med Storebæltsforbindelsen der blev besluttet i 1986, hvor Arne Melchior (CD) havde været Trafikminister siden regeringen tiltrådte i 1982.

  • 0
  • 0

Hvis byggeriet tidligst starter 2022 er beslutningen idag ligegyldig.

@ Niels Abildgaard

Nu regner man med tysk byggetilladelse (strakstilladelse) i 2018. Den kan så suspenderes hvis der lægges sag an, og det gør der sikkert. Derfor regner 85% af Folketinget med en byggestart i 2019 er den mest realistiske. Om retssagerne overhoved kan stoppe byggetilladelsen, er ikke endeligt afprøvet ved en tysk domstol, og er til stor diskussion blandt tyske jurister.

Men en byggestart i 2022 eller senere, det er for pessimistisk. Vi har ikke fortilfælde at retssager skulle kunne forsinke en byggetilladelse så meget, end ikke i det langt mere omtumlede "Stuttgart 21" projekt.

  • 2
  • 0

Det var der også mod såvel Storebæltsbroen som Øresundsforbindelsen. - Og nu Femernforbindelsen. Hvis det går som hidtil, så får pessimisterne ikke ret og det undrer mig at de ikke kan lære af historien, men jeg vil da ønske dem god kalkunjagt.


Det er korrekt at Storebæltsforbindelsen har klaret sig væsentligt bedre end forventet, men det gælder da ikke for Øresundsbroen:
http://ing.dk/artikel/faerre-krydser-oeres...

Når man så betragter beregningerne mht. Femernforbindelsen kan jeg godt blive noget bekymret, for trafikprognoserne for Femern ser på ingen måder lyse ud:
http://ing.dk/artikel/prognose-femern-tunn...

Øresundsforbindelsen kostede 30mia, men Danmark og Sverige hæfter 50/50 for forbindelsen. Femern er noget dyrere og Danmark står med hele risikoen. En risiko som vel at mærke er smidt ind i børneværelset, for det er først efter 2028 at tilbagebetalingen går i gang...

  • 2
  • 1

Hvis byggeriet tidligst starter 2022 er beslutningen idag ligegyldig

Det tar tid at løbe processen igang.

Vand på Abildgaards mølle : "Jernbane er dinosaurindustri"
http://www.tu.no/artikler/han-skal-bygge-h...
Men mon ikke skinnerne og vognene fortsætter i årtier - Danmark er ikke blandt frontløberne i ny transportteknologi.
Det vigtige er tracéet som nok også kan bruges hvis engang passagerer (og gods?) kan sendes som rørpost.

  • 0
  • 1