Hyundai vil teste ny brintbil i Norden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hyundai vil teste ny brintbil i Norden

I løbet af i år og næste år skal Hyundais nyeste brændselscellebil - baseret på bilmodellen Tucson - testes på nordiske veje.

Det følger af en aftale mellem den sydkoreanske bilproducent og de nordiske brintsamarbejdspartnere, samlet i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership.

Aftalen blev underskrevet i weekenden i Seoul.

»De nordiske lande er kommet langt med at opbygge en infrastruktur for brint. Derfor har vi valgt dette område til vores udviklingsprogram for sådanne biler i Europa,« siger Hyundai-chefen Woong-Chul Yang ifølge i en pressemeddelelse, omtalt på norske tu.no.

To-tre biler til Danmark

Leder af den danske brint-forening Hydrogen Link, Flemming Wenneke, var også med, og han underskrev aftalen på vegne af Hydrogen Link.

»Vi regner med at få to-tre biler på banen allerede i dette forår, og de skal så testes i de fire lande,« forklarer Flemming Wenneke på mobilen under en mellemlanding i Helsingfors.

Ideen med de få biler er, at bilerne skal præsenteres for vigtige beslutningstagere for at få gang i etablering af flere brinttankstationer i Danmark.

For uden infrastruktur - ingen brintbiler:

»Aftalen betyder ekstremt meget, fordi der er tale om, at vi kan vise en specialudviklet brintbil fra en førende bilfabrikant, der virkelig tager teknologien meget alvorligt. Nu kan vi sige til politikere og selskaber, at bilerne er der - så mangler vi bare tankstationerne,« siger Flemming Wenneke.

1.000 biler i 2014

I dag er der brinttankstationer i Ringkøbing, København og Holstebro.

Ifølge Teknisk Ukeblat planlægger Hyundai at bygge over 1.000 brændselscelle-biler frem mod 2014. Og kun få, om nogen, bilproducenter kan matche disse ambitioner.

Ifølge leder af den norske brintforening, HyNor, Bjørn Simonsen, har Hyundai FCEV et brændselscellesystem, der er lige så stor som en almindelig dieselmotor (640 W/l), og bilens rækkevidde opgives til 650 km med fuld tank. Det vil sige 5,3 kg brint ved 700 bar.

Selve brændselscellen har en effekt på 100 kW, og Hyundai bruger et lille batteri med 1 kWh energikapacitet og 34 kW udtagseffekt til hybridsystemet og til andet behov for ekstra effekt.

Starter ved minus 25

Ifølge de tekniske oplysninger, skulle FCEV kunne starte ved temperaturer ned til minus 25 grader celsius.

Accelerationen fra 0 til 100 km/h skulle kunne ske på 12,9 sekunder, og brintbilen får en maksimal hastighed på 160 km/h.

Ifølge Flemming Wenneke vil Hyundais Brændselscellebiler kunne være kommercielt konkurrencedygtige med almindelige biler i 2014/2015 - dog forudsat at brændselscelle-bilerne stadig er fritaget for afgift.

På de norske veje vil Hyundai FCEV få selskab af mindst 17 andre brændselscellebiler. Det er ti Mercedes-Benz B-klasse F-Cell, fem Think City H2 og to Alfa Romeo MiTo, som alle deltager i Europas største brint-testprogram.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er svært at se perspektivet, hvis de tal, vi kender, stadig holder.
Produktion af brint ved elektrolyse af vand, kører med virkningsgrad op til ca. 50%. - Og brændselsceller ligger også på ca. 50%.
Ialt altså maks ca. 25 % virkningsgrad. Desuden tab ved komprimering, lagring, transport, påfyldning, m.v.
Så kun hvis strømmen er regulær overskudsstrøm (vel især fra vindmøller), kan man forsvare en så lav virkningsgrad.
Hidtil har vindmøllestrømmen været den dyreste komponent i dansk elforsyning, så alt-i-alt er brintbiler tæt ved at være en politisk nødløsning, så overskuds-el fra vindmøllerne ikke helt går til spilde.
Eller er der bedre virkningsgrader i sigte?
El- og hybridbiler (benzin, diesel, etanol) er antagelig billigere (???) at producere, og især er "el-ladestationer" væsentlig simplere og billigere end brint-lade-stationer.
Den eneste egentlige fordel er vist, at rækkevidden åbenbart er langt større end for rene elbiler. - Så selvfølgelig skal det afprøves.

  • 0
  • 0

...noget andet er hobby.
Nogen vælger at spille golf og køber udstyr for adskillige kg kr. og betaler enorme summer i greenfees, for at få lov til at gå en tur på 10 km og daske en kugle. Nogenlunde den afstand jeg kunne tilbagelægge gratis ved at gå fra Allerød til Slangerup :o)

Så er jeg medlem af PFG en svæveflyveklub hvor enkelte medlemmer har fly der nærmer sig millonen med alt udstyr og det har de glæde af. Dem om det

Så hvis man mener, at det er livet med en brintbil, ja så investerer man da i en vindmølle og giver fanden i at det er en dårlig investering.......og lader være med at plage os andre med hvor vidunderligt det er at eje en brintbil :o)

  • 0
  • 0

I 2 døgn måtte jeg vente på levering af 30 tons biobrændsel indtil en prisforhøjelse på 2 kr/ kg var skriftligt konfirmeret.
Det understreger vel med al tydelighed hvor vigtigt det er at vi får et energisystem med en uudtømmelig ressource!
Solen leverer så rigeligt - og udfordringen er at oplagre.

Regnestykkerne som ustandseligt fremkommer hver gang man nævner brint lider af en utrolig grad at vanetænkning.
Det er klart at virkningsgrad er meget væsentlig når man skal klemme mest mulig energi ud af et dyrekøbt kvantum brændstof.

Med brint starter regnestykket virkningsgrad jo først når man har fremstillet brinten. Du har en gratis ressource fra solen i form af lys/vind/bølger m.v. og kan du opfange den billigt (det er jo så den ingeniørmæssige udfordring som jeg tror realistisk) så kan du være flintrende ligeglad med virkningsgraden.

Til gengæld har man for bilers vedkommende en næsten dobbelt så stor virkningsgrad med brændselceller i forhold til stempelmotorer.

Allerede idag har vi begrænsede mængder af billig energi til brintfremstilling i form af natlig overløbsstrøm. Så lad os da komme igang i det små! De er såmænd allerede i gang i Vestjylland. På vestforsyning har man fundet ud af at bruge ilten fra elektrolysen til vandrensningsanlæg.
Og industrien derude i vest sukker efter at få ordreer ind - de har ekspertisen og produktionskapaciteten.

Hvis ikke det skulle give et kick i ingerniører at være med på forkant af teknologien...så... eksempelvis var jeg så heldig at vi i min familie var blandt de første der kørte i Citroen DS - det var fedt og det var fremtid!

At vi med brint kan komme forureningen til livs - det mener jeg faktisk ikke kan gøres op i penge.

Og toget kører allerede - alle bilfabrikker har serieproducerde brændselcellebiler i 2015. Og skal dansk industri være med, så er det med at få fingeren ud på alle fronter.

  • 0
  • 0

Det er udmærket at bilfirmaer forsker i og tester el og brint biler men lad os dog vente med infrastrukturen til teknologien er bare nogenlunde klar og rentabel..

Jeg tror ikke på en fremtid for elbiler i danmark, undtaget måske byområderne. Derimod er der gode chancer for at man ved lagring af overskydende VE eller forhåbentlig bare el produceret af KK med tiden kan udskifte de gamle biler med brintbilerne

  • 0
  • 0

Kære Poul Møller Andersen
Brint er det mest entropiske vi overhovedet har, så anvende dette som en slags energibærer via vind- eller solcelleenergi. Dette er så megen ønsketænkning som tænkes kan. Og så glemmer jeg her alt om det vel er en El motor som brændselscellerne skal trække.
Derfor eller netop derfor var det Super Novaernes primære opgave produce Jern med mere :-)
Og hvis dette er en misforståelse, da kan denne rettes op af andre herinde.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten