Hyundai drømmer om gående biler: Robot skal både have fire ben og hjul

Hyundais Tiger har fire ‘ben’ med to led, og for enden af hvert ben sidder et hjul. Dermed kan den både køre og gå, alt efter hvor ujævnt underlaget er. Indtil videre er Tiger dog kun en koncept-robot, og en funktionel prototype er altså ikke klar endnu. Illustration: Hyundai Motor Group

Hvorfor nøjes med enten hjul eller ben på et køretøj, når man kan kombinere og få det bedste af to verdener? Det er visionen hos den sydkoreanske bil- og industrigigant Hyundai, som har præsenteret en opdateret udgave af deres gående bil, som nu kaldes Tiger.

Den har fire ‘ben’ med to led, og for enden af hvert ben sidder et hjul.

Tiger kan bevæge sig på tre måder. Enten som almindelig mobil robot, hvor den drives frem af de fire hjul, som alle kan bevæge sig 360 grader. Hvis terrænet bliver mere ujævnt, kan Tiger bruge leddene i benene til at kompensere for udsving, og hvis stigningerne bliver meget store, kan Tiger overgå helt til en gående robot, der efterligner hundens diagonale gang, hvor to ben løftes samtidigt.

Læs også: Uber vil lancere flyvende biler i 2023 med hjælp fra Hyundai

Det er tanken, at robotten kan styres på afstand og levere udstyr, f.eks. medicin eller instrumenter, til afsidesliggende områder.

Hyundais Tiger er indtil videre kun en koncept-robot, og en funktionel prototype er altså ikke klar endnu. Derfor er det uvist, om robotten nogensinde bliver sat i serieproduktion, ligesom der mangler en masse tekniske detaljer om køretøjet. F.eks. hvordan Hyundai forestiller sig at skabe forbindelse mellem robotten og en operatør, der sidder hjemme på kontoret, og hvor stor vægt robotten skal kunne bære.

Robot og bil smelter sammen

Det er ikke første gang, Hyundai præsenterer ideen om en gående bil. På den store elektronikmesse CES viste koncernen i 2019 et lignende koncept frem, kaldet Elevate. Her var det dog intentionen, at den gående bil skulle transportere mennesker, hvor den nye Tiger-robot er ubemandet.

Tiger-konceptet er ikke det eneste tegn på, at Hyundai gerne vil kombinere sine erfaringer fra bilindustrien med robotviden. I slutningen af sidste år opkøbte Hyundai-koncernen den amerikanske robotproducent Boston Dynamics, der er kendt for sine akrobatiske menneskelignende robotter og robothunden Spot.

Hyundai forventer, at vi i fremtiden vil se flere forskellige udgaver af den nye type køretøj, som de kalder ultimate mobility vehicle (UMV). De seneste uger har Hyundai også været nævnt som den bilproducent, der skulle hjælpe Apple med at udvikle og fremstille en Apple-bil. Det mulige samarbejde fik Hyundai-aktien til at buldre op for så at falde igen, da rygterne i denne uge blev manet til jorden igen.

Læs også: Apple og Hyundai-Kia sammen om selvkørende Apple Car

Nasas nye Mars-rover minder lidt om Hyundais Tiger-koncept. Illustration: NASA/JPL-Caltech

Hvis du synes, du har set et lignende robot-design, så tænker du måske på den Mars-rover, som Nasa netop nu har på vej mod Mars. Forskellen er umiddelbart, at Perseverance har seks ben, men knap så mange bevægelige led i benene som Tiger.

Ethvert futuristisk køretøj skal selvfølgelig have 3D-printede komponenter, og det har Hyundais Tiger også. Både stel, hjul og flere andre komponenter er 3D-printet i samarbejde med Autodesk, så vægten på robotten kan holdes nede.

Endelig drømmer Hyundai om at kunne koble Tiger-robotten på en drone, så den kan fragtes op på et bjerg med en drone, der samtidig fungerer som oplader og ekstra batteri for robotten.

Midtjysk centrum for terrængående robotter

Mens Odense er kendt som robot-hovedstaden i Danmark, så er der i Midtjylland spiret et netværk af nye terrængående robotter frem.

Danske Capra Robotics har udviklet en lille mobil terrængående robot, som kommer på markedet senere i år. Illustration: Capra Robotics

Ud over Capra Robotics består det af markrobot-virksomhederne Agrointelli og Conpleks, opstregningsrobot-virksomheden TinyMobileRobots samt RopeRobotics, der inspicerer vindmøllevinger.

I fredagens udgave af Ingeniøren kan du læse et længere interview med maskingeniøren Mads Bendt, der begyndte med at udvikle en terrængående kørestol til sig selv, men endte med at udvikle en lille terrængående robot i virksomheden Capra Robotics, der i dag har 15 fuldtidsansatte og er klar til sælge de første robotter senere i år.

Læs også: Letvægtsrobotter erstatter markens tunge maskiner