Hybridteknologi skal sikre grøn sejlads på Rødby-Puttgarden-overfart
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hybridteknologi skal sikre grøn sejlads på Rødby-Puttgarden-overfart

I bestræbelserne på at overholde de kommende internationale krav om lavere SOx-udledning i 2015 har rederiet Scandlines søsat et nyt hybridsystem på bilfærgen Prinsesse Benedikte, som sejler mellem Rødby og Puttgarden.

Det dieselelektriske system er udviklet af rederiet selv i samarbejde med Siemens. Når skibet ligger i havn, lagrer en batteripark den overskydende energi fra de dieseldrevne generatorer. Og når færgen er i fart ude på havet, trækker de eldrevne propeller strøm fra batterierne. På den måde arbejder dieselmotoren altid ved optimal belastning.

»Vores dieselmaskiner er fra før 1997 og kan ikke konfigureres til effektivt at udnytte den overskydende strøm fra dieselgeneratorerne, når færgen ligger i havn. Det har vi løst ved at installere 399 batterier med en samlet kapacitet på 2,7 MWh om bord,« fortæller Scandlines’ driftschef, Claus Nicolaisen.

Når skibet så efter 12 minutters sejlads accelererer på hav, trækkes strømmen fra batterierne til de eldrevne propeller, og skibet kan dermed sejle på overskudsstrøm i 30 minutter. Det letter presset på motoren, som dermed altid arbejder ved optimal belastning, og i sidste ende reduceres brændstofforbruget.

»Man kan sige, at vi sætter strøm i ‘banken’, når vi ligger i havn, og hæver den, når vi accelererer til havs,« siger Claus Nicolaisen.

Røgrensning i lukket system

Samtidig med det nye hybrid-system installeres en såkaldt scrubber, der ved hjælp af vand renser udstødningsrøgen for farlige partikler. En ulempe ved tidligere scrubbere har dog været, at spildevandet fra rensningen af røgen skulle bortskaffes på havet.

»Røgrensning med scrubbere er allerede taget i brug af andre rederier, men vores system udmærker sig ved at være lukket, så der ikke udledes noget spildevand under den korte sejlads. Efter ca. 10 dages rensning kører vi det giftige spildprodukt til deponering, og med den nye scrubber kommer vi ned på en SOx-udledning på 0,1 pct., som er kravet i 2015 fastsat af den internationale søfartsorganisation, IMO. På den måde er vi på forkant med skærpede regler, som snart træder i kraft,« siger Claus Nicolaisen.

Det dieselelektriske hybridsystem hedder Energy Storage System, mens batterierne er leveret af canadiske Corvus Energy. Systemet er i drift på Prinsesse Benedikte, og det skal senere installeres på de tre øvrige færger på Rødby-Puttgarden.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Enig.En 2. generation bør indeholde opladning via EL-kabler når færgen er i havn.
Hvis færgeselskaber så køber et par vindmøller - så får vi en rigtig grøn løsning, og ikke bare "en anden diesel motor" der larmer i en havn. (NB: sådanne 2. og 3. generation´s helhed er iøvrigt beskrevet)

  • 0
  • 0

Genopliver lige tråden med en erfaring.

En ting er luftforurening - en anden er støjen.

Sejlede med dem i går og må indrømme at det var en meget rolig og stille overfart. Har sejlet meget med færge, både som arbejde og som kunde - og det her var nok en af de mest rolige og stille af dem. Man oplevede slet ikke kraftige vibrationer og støjen på samme måde, som andre færger. Det var faktisk på soldækket hvor det larmede mest, fra en det store ventilationssystem. Men jeg kunne stadig snildt høre én pakke sin madpakke ud på soldækket ca 15m væk.
Der var også lidt røg fra udstødningen på et tidspunkt, men godt nok ikke noget jeg lagde mærke til, hvis ikke jeg tænkte over det.
At det så rent teknisk måske kunne være smartere og bedre, er så en anden sag - men yderst behagelig overfart.
Har også lige været i Amsterdam - og her er det også tydeligt at støjen i gaderne er meget reduceret, med el-scootere, biler, færger og både - ja og så det faktum at folk tilsyneladende har lovlige udstødninger på deres 4-takts scootere i langt størstedelen af tilfældende.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten