Hybrid Porsche med ekstra svinghjul

Bilfabrikanten Porsche præsenterer en kinetisk-elektrisk hybrid racerbil på det internationale motor show i Geneve 4. - 14 marts. Når showet er forbi, skal bilen deltage i et 24-timers racerløb.

Bilen er en videreudvikling af den klassiske Porsche 911, nu med tillægsbetegnelsen GT3 R, skriver firmaet i en pressemeddelelse.

Ud over en sekscylindret benzinmotor med 480 heste, som trækker på baghjulene, har køretøjet en 60 kW elmotor i hvert forhjul. De to elmotorer skal bruges både til bremsning og acceleration.

Der er ikke plads til hverken navigatør eller kuffert i Porsches nye racer. Elmotorer, svinghjul og elektronik fylder godt op i bilen. (Foto: Porsche) Illustration: Porsche

Men det særlige ved Porsche-løsningen er, at bilen ikke har et stort batteri til elmotorerne. I stedet skal bremseenergien oplagres i en central elmotor/generator med et hastigt spinnende svinghjul. Op til 40.000 omdrejninger.

Når bilen bremses, bliver energien fra forhjulene opsamlet af de to elmotorer, som nu virker som generatorer. Strømmen sendes videre til den centralt beliggende elmotor, som bruger energien til at drive svinghjulet op i fart.

Når Porschen igen skal accelerere, måske ud af et sving, sendes energien den modsatte vej. Fra svinghjulet, som nu fungerer som generator og ud til forhjulene, hvor de to elmotorer nu yder et ekstra bidrag på op til 120 kW til benzinmotorens anstrengelser. Det svarer til 160 heste ekstra.

Porschen skal som nævnt deltage i et 24-timers race. Det sker på Nürburgring ved byen Nürburg i det vestlige Tyskland fra 15. - 16. maj.

Den primære hensigt er imidlertid ikke at vinde løbet, men at afprøve konstruktionen under realistiske forhold.

Porsche forventer, at bilen vil spare brændstof på grund af energien i det centrale svinghjul. Men det har også betydning, at bilen sparer vægt i benzintanken, og at der måske kan spares flere pitstop.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Porsche

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

el motor i for hjulene og en svindhjul med el motor, men stadig spare man vægt fordi man behøver mindre brændstof og mindre tank......

  • 0
  • 0

Ja, der er noget der ikke helt giver mening..

Jeg ved der tidligere er blevet forsøgt at bruge svinghul i busser til at opsamle bremse energi, men det blev aldrig nogle succes, da der var en del busser der væltede i sving efter opbremsning, regner nu ikke med det vil ske her, men ville være et interessant syn..

men ideen med at oplagre bremseenergien er såmænd smart nok, da de får et relativt stort kraft tilskud fra en yderst let elmotor i hjulet, der er ikke nogle motor der først skal op i omdrejninger eller nogle turbo der først skal lave tryk, direkte træk med det samme..

fint initiativ vil jeg mene..

  • 0
  • 0

el motor i for hjulene og en svindhjul med el motor, men stadig spare man vægt fordi man behøver mindre brændstof og mindre tank......

Du skal jo tage med i betragtning, at de sparer et konventionelt firehjulstræk, som giver samme fordel (traction ud af sving), som den viste kombination.

Det konventionelle firehjulstræk ville kræve et ekstra differentiale i gearkassen, en kardanaksel samt differentiale og trækaksler på forakslen.

Dernæst kommer de ekstra hestekræfter og brændstofforbrug der skal til at trække de 10% ekstra effekttab i firehjulstrækket.

Næste del af brændsstofbesparelsen, er den nævnte, idet en meget stor del af brændstoffet bliver brændt af på de første meter ud af svingene.

Det er ikke så meget vægtbesparelsen på brændstoffet der er afgørende. Tanken bliver sandsynligvis fyldt op alligevel.

Bilen er sandsynligvis målrettet til homologering for GT1 eller GT2 klassen (Le Mans og lignende race). Der ser man ofte at hvert sæt dæk holder til flere tankfulde brændstof, så bilerne kommer ind til såkaldte "splash n' dash" pitstop, hvor der kun bliver fyldt brændstof på.

Hvis Porsche kan spare noget brændstof, ved at genvinde bremseenergien, kan de sikkert spare mange af disse pitstops, og samtidig have traction på alle 4 hjul ud af svingene. Det er naturligvis en stor fordel.

De er dog langt fra alene om det. Toyota vandt allerede i 2007 det Japanske 24-timers race med denne Sypra Hybridbil http://www.youtube.com/watch?v=bLs8n6pWsPE...

Den har en 150 kW elmotor, der trækker på baghjulene, og én 10 kW motor på hvert forhjul. Den oplader bremseenergien ligesom Porschen, men på superkapacitorer i stedet for et svinghjul.

Jeg tror på at kapacitorerne er bedst, da effekttabet ved op- og afladning er langt mindre end ved at sende energien to gange gennem motoren på svinghjulet. Jeg gætter også på at capacitorerne er lettere.

Jeg sad i øvrigt selv på tribunen i Macau i 2007, ved det sving bilen passerer 1 min 11 sek inde i videoen ;-)

Den V8'er i Toyota'en larmer altså MEGET mere end det fremgår af videoen ;-)

  • 0
  • 0

Jeg ved der tidligere er blevet forsøgt at bruge svinghul i busser til at opsamle bremse energi, men det blev aldrig nogle succes, da der var en del busser der væltede i sving efter opbremsning, regner nu ikke med det vil ske her, men ville være et interessant syn..

Tyder på at svinghjulsakslen har været placeret vandret, på tværs af kørselsretningen, i bussen.

Når akslen bare er lodret opstår der ingen gyroeffekt når bilen drejer. Svinghjulet vil derimod stride imod at bilen krænger eller vælter, når akslet er lodret.

  • 0
  • 0

Ideen med et mekanisk lager kan være ret fornuftig. Det er store effekter det drejer sig om ved bremsning, og selvfølgelig noget mindre ved acceleration, men i alle fald over ret kort tid. Altså effekten er stor, men energien er ret begrænset. Batterier er meget dyre, men små batterier kan ikke lades eller aflades med de ønskede maksimal effekter, selvom deres energiindhold kunne være tilstrækkeligt. Rent teoretisk giver løsningen med en elektromotor i hjul og på svinghjul et enkelt variabelt gear. Magnetiseringen i henholdsvis hjul- og svinghjuls-motor styrer hvilken vej effekten skal gå helt kontinuert og enkelt. At det så koster en fordobling af el-motorerne plus et svinghjul er selvfølgelig en ulempe.

  • 0
  • 0

Hvad sker, hvis et svinghjul, der er godt oppe i omdrejninger, slipper løs? Det kunne for eksempel finde sted under et uheld. Når så megen energi sættes fri på een gang, kan det vist godt komme til at ligne en eksplosion. . . . . . . . . . . . . . MvH.: JH-J.

  • 0
  • 0

Nu er der ikke tale om om et kæmpe svinghjul, det forbyder vægten, men om et, der bliver hvæset op til omkring 40.000 omdrejningerved nedbremsninger før sving og umiddelbart bliver anvendt til acceleration når bremsen slippes. Et sådant hjul vil ikke udgøre en risiko for nogen hvis det er lavet rigtigt.

og...

Det tror jeg at ingeniørerne hos Porche magter :o)

  • 0
  • 0

Den oplagrede bevægelsesmængde, der stammer fra nedbremsningen, må være den samme, hvad enten hjulet er stort eller lille -- og det er DEN bevægelsesmængde, jeg nødig vil være i selskab med, hvis den kommer i lidt for 'fri dressur'. . . . . MvH.: JH-J.

  • 0
  • 0

Hvis man ser på røntgenbillet vil man se at dette svinghjul er pakket godt ind. Og energien der bindes er vel på 2000kW/sekunder til en 10-15sekunders accelleration eller ca.0,6kWh.

Det betyder jo så, at hvis svinghjulet flækker, og blokeres inde i huset, så udløses 20.000 kW, for at stoppe stumperne på 1/10 sekund.

Placeret samme sted som passagersædet, er oplevelsen vel den samme, som når min kone opdager hvad jeg kigger efter i sidespejlene om foråret ;-)

  • 0
  • 0

Herregud alle, det her er en racerbil.

Lidt spænding skal der da være tilbage når man ser på formelløb. Da jeg ligesom Jer andre formodentligt ikke har en F1 licens, så overlad bekymringerne til kørernes forældre.

Det er et apparat som vi alle kun kommer i nærheden af når den står bomstille.

At de som har bekymringer derom, så tør flyve med de roterende masser der roterer i en jetturbine, er da endnu mere uforståeligt.

  • 0
  • 0

Roterende motordele er sædvanlige og velafprøvede -- og svinghjulet har faktisk været med, siden dampmaskinen blev opfundet. Der er imidlertid den afgørende forskel på de roterende motordele og Porshens svinghjul, at de i modsætning til dette ikke skal binde større energimængder, men blot omsætte eller transmittere dem. Dampmaskinens klassiske svinghjul skulle alene bringe den over de 'døde punkter' og til dette formål krævedes langt fra de 20 MJoule, som nævnes i de øvrige kommentarer -- dermed er dog ikke sagt, at det var ufarligt, hvis dampmaskinens svinghjul faldt af! Jeg mangler eksempler på, at turbiner i passagerfly er brudt ud og har voldt skade gennem deres roterende bevægelsesmængde og man kan fastslå, at den slags uheld er sjældent forekommende. Eksemplet må derfor betegnes som alarmistisk -- den slags Ekstrabladet ville elske at skrive. . . . . . . . . . . . . . . Mvh.: JH-J.

  • 0
  • 0

Hvis nu man lavede selve hjulene af bly eller beriget uran, ville der så ikke lagres rigtigt meget energi i dem?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten