Hvornår skrev vi om verdens største trawler?

'Atter har den danske Skibsbygningsindustri paa en værdig Maade henledt den øvrige Verdens Skibsbyggere og Rederes Opmærksomhed paa vor udmærkede Industri. Denne Gang er det A/S Frederikshavns Værft og Flydedok, der ved bygning af Verdens største Trawler har kastet Glans over Skibsbygnings- og Maskinindustrien herhjemme.'

Således indledte vi historien om bygningen af den moderne motortrawler 'Jutland', kort tid efter at skibet var afleveret til det rederiet Joseph Huret & Cie i Bordeaux. Jutland, der var bygget til Lloyds klasse +100 A.I. 'og udstyret efter internationalt Konventions Fordringer, er den største endnu byggede Trawler,' fortalte vi.

Illustration: Ingeniøren

Skibets hoveddata var følgende:

'Længde 67,00 Meter, Bredde på Spant 11,00 Meter, Sidehøjde 6,00 Meter, Fart 11½ Knob, Bunkerkapacitet 450 Tons Olie, antal Lastrum 5, Kapacitet saltet Fisk 1420 Tons, Travlspil 100 B.H.K, Maskine 1100 I.H.K.'

'Trawleren er bygget udelukkende med Torskefiskeri for Øje samt til at kunne holde Søen i mindst 5 Måneder uden at anløbe nogen Havn." Det sidste er nødvendigt, fordi 'Fiskepladsen er New Foundlandsbankerne og Grundene ved Island, Grønland og Spitzbergen'.

Vi gennemgår alle detaljer i skibets udstyr. Maskinen var en 4-takts B&W-motor, styremaskinen og ankerspillet var leveret af Thomas B. Thrige og 'Hjælpemaskineriet er dels elektrisk, dels dampdrevet, da Skibet er udstyret med en oliefyret Dampkedel, der ligeledes er indrettet til at udnytte Spildegassens Varme fra Hovedmotoren.'

Jo, dengang og nogle årtier frem kunne vi endnu bygge og udstyre skibe i konkurrence på verdensmarkedet.

Hvornår bragte vi historien?

Se svaret i julekalenderen 20. december.

Svar på spørgsmålet fra 18. december

Vi skrev om Roskildes vandtårn i 1959.

Læs også: Hvornår skrev vi om Roskildes nye vandtårn?

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jutland Byggested: Frederikshavn Værft.

Nybygning: Nr. 200.

Rederi: Joseph Huret & CIE. Bordeaux

Køllægning: 08-07-1933 Søsætning: 30-09-1933

Prøvetur: 04-01-1934 Aflevering: 09-01-1934

  • 0
  • 0

hedder de store trawlers jo i dag. Den norsk byggede FV Margiris fra 1997, er blandt verdens største: 9500 GT fordelt på 136 m. Det er dog ikke den største....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten