Hvornår skrev vi om to i en-broen nord om Fyn?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvornår skrev vi om to i en-broen nord om Fyn?

Et af de mere spektakulære forslag til en fast forbindelse mellem Fyn og Sjælland kunne have stoppet al nutiden diskussion om en bro over Kattegat, hvis det var blevet gennemført - den gik nemlig helt til Jylland nord om Fyn.

Det var en slags to i en-løsning, hvor en kombineret vejbro og tunnel mellem udgik fra spidsen af Asnæs ved Kalundborg hen over Samsø til Gylling Næs ved mundingen af Horsens Fjord. Men nord for Fyns Hoved delte broen sig og sendte en gren sydpå til Odense via halvøen Hindsholm.

Projektet var udarbejdet af civilingeniør Knus B. Buhl og arkitekt Torkild Bang Termansen. 'Det geografisk og idémæssigt centrale punk i det nye projekt, som endnu kun har idéform er grunden Bolsaks, som ligger ca. 15 km vest for Asnæs. Her er visse steder kun mellem 1 og 2 meter vand, og Buhl og Termansen foreslår her skabt en kunstig ø', fortalte vi.

Hvornår skrev vi historien?

Se svaret i julekalenderen i morgen

Svaret på spørgsmålet i går:

Vi skrev om Tuborgs jubilæumsfest i 1922.

Læs også: Hvornår skrev vi om Tuborgs jubilæumsfest?

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er lidt utroligt at der ikke er flere der leger med her.

Der er ikke nogen der har tænkt på store motorvejs H. Dog er der nu så meget biltrafik at man kan se lyset med store anlægsarbejder til særlige bilveje og ikke bare udvidelse af de eksisterende ældgamle ruter (der er en omfartsvej uden om Holbæk).

Jeg gætter på sidst i 1930'erne - 1938.

  • 0
  • 0

Der er vist motorveje på kortet. De første forslag om motorveje kom i 1936 og byggeriet af den første begynde i 1941 så det er omkrig den gang.I 1938 kom de første bevillinger til storebælts broen så det kunne passe med det tidspunkt.

  • 0
  • 0

Det grafiske udtryk tyder bestemt ikke på 1930'erne. I alle planer fra før ca. 1955-60 ville man formentlig have markeret jernbanen som det primære. Men den er ikke vist på skitsen.

Teksten har hjemmelavet æ og ø. Det kan være Letraset'er, som vel havde deres storhedstid fra 1960'erne til 1980'erne, men kan også være skrevet på en skrivemaskine, en plastramme med huller til bogstaver, eller nok snarest sådan en fidus her:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Leroy_le...

Motorvejen Halskov-Slagelse er med, og den skal være indviet samtidig med bilfærgeruten Halskov-Knudshoved i 1957.

Så jeg gætter på 1958-65 - bilernes storhedstid

  • 0
  • 0