Hvornår skrev vi om DAF med de trinløse gear?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvornår skrev vi om DAF med de trinløse gear?

Den artikel, vi er på jagt efter årstallet for i denne udgave af julekalenderen, konstaterer, at mange bilfabrikker de senere år har forsøgt sig med billigere biler for at tiltrække et bredere og mindre købedygtigt publikum. De heldigste forsøg herpå er de biltyper, der blot er en formindsket udgave af større modeller, konstaterer artiklen.

De mindre motorer gør det imidlertid mere tydeligt, at den gængse 3- og 4-trins gearkasse er en kompromisløsning, når det gælder om at udnytte motoreffekten fuldt ud.

'Men hollænderne har i DAF 600 anvendt et transmissionssystem med en automatisk virkende, trinløs variabel virkende udveksling mellem motor og baghjul baseret på mekanisk kraftoverføring,' fortalte vi i en grunddig artikel om den nye familiebil, der først ventede til Danmark om efteråret.

Illustration: Ingeniøren

Gearingen med to kileremsvariatorer var en sensation, fremgik det:.

'Vognens 2-cylindrede motor er placeret fortil, og vridningsmomentet føres fra en automatisk arbejdende centrifugalkobling gennem en fast lejret aksel til en lille gearkasse, der bl.a. rummer bakgearet, som indkobles manuelt.'

'Fra de to tværgående udgangsaksler føres trækkraften til baghjulene gennem et par kileremsvariatorer af samme type, som hyppigt anvendes i værktøjsmaskiner.'

Hvornår skrev vi historien?

Se svaret i julekalenderen i morgen, 13. december.

Svaret på spørgsmålet fra 11. december

Vi skrev om sammenkomsten for ingeniører med damer i 1913.

Læs også: Hvornår bragte vi indbydelsen til 'selskabelig Sammenkomst for Foreningens Medlemmer med Damer'?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ordet "kileremsvariator" er det første ord jeg har mødt i rigtig lang tid som ikke giver nogle brugbare hits i en søgemaskine.

Jep, masser af firmaer der sælger dem, men ingen forklaring på hvad pokker det er eller hvordan de virker.

  • 2
  • 2

Det er også første gang jeg ser begrebet "vridningsmoment" frem for drejningsmoment.

Bortset fra det: jeg gætter på 1959.

Bent.

  • 0
  • 1

I modsætning til BMW-gigascooteren, som Motorbloggen for nyligt testede, var DAF's system ikke kun styret af "centrifugalkraft", men også af motorens vakuum, og dermed belastning.

Når speederen trædes i bund falder motorens vakuum i indsugningsmanifolden, og dette faldende vakuum får den drivende remskive til at åbne sig og få mindre effektiv diameter, altså en nedgearing.

Omvendt giver lav belastning sig udtryk i et højt vakuum, der trykker remskiven sammen, altså en opgearing.

I dag kan det laves elektronisk.

DAF havde en BMW-inspireret 600 ccm boksermotor med 33 hk, BMW scooteren anno 2013 en 650 ccm paralleltwin med 59 hk

  • 1
  • 0

Jeg husker som stor knægt at DAF havde to formel 3 racere med kileremme på banen i løb på Ring Djursland og Jyllandsringen. De klarede sig faktisk udmærket i konkurrencen og de var anderledes at se på med store fritliggende remme og hjul. Vi taler vel 1967-68-69.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten