Hvordan virker en gasgenerator til en bil?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan virker en gasgenerator til en bil?

Flemming Hansen bringer os tilbage i tiden med sit spørgsmål om, hvordan en gasgenerator til en bil virkede under krigen:

"Hvordan virkede en gasgenerator til en bil under krigen? Og hvor kan man finde gode tegninger og manualer."

ing.dk's egen redaktionschef Rolf Ask Clausen har været så venlig at komme med følgende forklaring:

"Kort fortalt virker en gasgenerator som en slags kakkelovn, hvor bilens motor 'trækker vejret' gennem brandzonen.

Forestil dig en kakkelovn, hvor man med et rør suger luft ud lige midt i glødebunken under brændet. I denne zone findes der forgasset træ, som er på vej højere op for at blive blandet med luft og derefter blive til flammer i ovnen.

Den luft, motoren suger ind fra gasgeneratoren, indeholder simpelthen uforbrændt gas fra træet. Typisk kulilte (CO) og en hel række andre gasarter. Gassen er temmelig snavset, da den både indeholder aske og tjærestoffer og det komplette generatorsystem består derfor af selve generatoren efterfulgt af flere filtre og kølere, som skal gøre gassen renere og koldere, så den kan bruges i bilmotoren.

Man kan superenkelt lave et forsøg med at forgasse træ. Det kræver blot nogle splinter, et reagensglas med prop og et glasrør. Man putter splinterne i glasset, og sætter prop i. Man varmer så reagensglasset op og kan efter et kort øjeblik antænde en fin flamme for enden af røret. Efter forsøget er reagensglasset mere eller mindre umuligt at få rent, det vil være sodet og tjæret - hvilket fint illustrerer, hvor beskidt processen er.

Jeg har fundet nogle gamle tegninger af både princippet i en generator og nogle praktiske udførelser i bogen "Gasgenerator - Elektricitet" udgivet i 1942 af Selskabet til udgivelse af Kulturtidskrifter. Denne bog er fuld af forklaringer og information og oplyser som tommelfingerregel, at der skal bruges ca. 2,5 kg bøgetræ for at opnå en virkningsgrad svarende til 1 liter benzin. Økonomien i anlægget var derfor mere eller mindre håbløs, men under krigen var der jo ikke så meget andet at gøre.

Bogen har et langt formanende kapitel om kuliltes giftighed. Gengas rummer som nævnt meget kulilte og er dødelig. Derfor måtte optænding kun ske udendørs."

Spørg Scientariet er i dag redigeret af Tine Havkrog Jensen, thj@ing.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er en fin video på youtube, se http://youtube.com/watch?v=zi7Yf8-sAxM

Generelt, hvis man skal gøre det her med en bil selv, så er en ældre motor med lav kompression det bedste.

Bog serien "De så det ske" om 2. verdenskrig har også nogle tegninger af General motors forgasser samt et par sjove historier fra dengang.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Brian Josefsen

  • 0
  • 0

Herlig bil den giver en ny betydning til VOLDSOM VOLVO. Den sætter debatten om bio brændsoffer på sin rette plads.

denne voldsomme volvo siger Kære venner vi har jo haft denne teknologi i nu over 75 år. der er ærligt talt ikke noget særligt nyt over biobrændstoffer. hvorfor gå store omveje for at lave bio- etanol når langt det meste bio martiale mere effektivt kan forgasses, om det er ved vådforgasning i et bio gas anlæg hvor det er muligt at forgasse alt nedbrydeligt martiale med bakterier. eller om det er tør forgasning med en reaktior som med denne voldsomme volvo det er faktisk ligegyldigt metan gas er og bliver metan gas. Denne her gamle volvo den er sku ligeglad, den køre bare vidre uanset hvad.

  • 0
  • 0

Det er jo desværre sådan at denne proces ikke er helt ren, den udskiller en masse tjære der går til spilde og udskiller formentlig også en masse uønskede svovlpartikler. Det er lidt det samme som med brændeovenene derhjemme, det er en fin og CO2 neutral måde at varme op på, men så længe folk ikke kan finde ud af at fyre, eller bruger de dårligste brændeovne og bliver for nærige og køber det dårligste brænde, så holder det ikke.

Brian

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten