Hvordan skriver jeg en 'spot on' uopfordret ansøgning?

Ingeniøren genudgiver løbende de bedste karriereartikler, der med tiden har vist sig relevante for vores læsere. Karrierepanelet eksisterer ikke længere. Denne artikel blev oprindeligt udgivet: 26/04-2013

Hej karrierepanel
Jeg har fået anbefalet at skrive nogle uopfordrede ansøgninger, men er i tvivl om, hvordan man kommer i gang. Kan jeg være sikker på, at virksomhederne overhovedet bruger uopfordrede ansøgninger, og hvordan laver man en 'spot on' uopfordret ansøgning?
Vh. Charlotte Kristensen

Kære Charlotte

Der er meget stor forskel på, hvordan virksomheder bruger uopfordrede ansøgninger. Du kan dog typisk hente information på den enkelte virksomheds hjemmeside eller ved at kontakte dem direkte og spørge til deres proces, hvis den ikke er beskrevet på hjemmesiden.

Såfremt en virksomhed tager imod uopfordrede ansøgninger, er der nogle gode råd, du kan bruge for at sikre, at netop din ansøgning bliver taget i betragtning. Først og fremmest vil jeg anbefale, at du tjekker, at der ikke allerede er opslået et job hos virksomheden, som matcher din profil - for hvis der er et job, giver det mere mening at søge dette direkte, da du på denne måde har mulighed for at fokusere din motivation på præcis dette job.

Sender du en uopfordret ansøgning, er det vigtigt, at du klart og tydeligt i din ansøgning specificerer dine kompetencer. Husk på, at modtageren af din ansøgning ikke nødvendigvis har indgående kendskab til din uddannelse og tidligere erfaring. Det kan altså være en fordel at uddybe, hvilke kompetencer disse har givet dig.

Derudover skal du beskrive, hvilken type stilling du er interesseret i, og hvordan netop dit potentiale kan gøre en forskel for virksomheden. Jo mere specifik du er, desto bedre kan modtageren vurdere dine muligheder hos virksomheden. Det er altså ikke nok bare at skrive, at du gerne vil arbejde hos virksomheden. Du skal også beskrive, hvilke opgaver du gerne vil arbejde med.

Som ved alle andre ansøgninger er der også her et stort behov for forberedelse. Sæt dig grundigt ind i virksomhedens værdigrundlag, så din ansøgning matcher dette. Og prøv eventuelt, om du kan finde ud af, hvilke problemstillinger virksomheden arbejder med.

Dette kan for eksempel hentes i virksomhedens strategier eller vision og mission. Ud fra dette er det er din opgave at beskrive din motivation for at arbejde i virksomheden, og hvordan netop du kan gøre en forskel.

En spot on uopfordret ansøgning er altså personlig, specifik og motiveret.

Held og lykke med ansøgningen!

Venlig hilsen
Marie Ropeid Arildsen