Hvordan skifter Danmark sine nedslidte togsignaler?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan skifter Danmark sine nedslidte togsignaler?

Banedanmark har taget det usædvanlige skridt at indbyde seks store europæiske signalleverandører for at få gode råd til at udforme en milliardstor kontrakt på nyt signalsystem til både S- og fjerntogsbane.

Siemens, Alstom, Thales, Invensys Westinghouse, Ansaldo og Bombardier, der alle har større kontrakter på det nye, europæisk standardiserede signalsystem, ERTMS, rundt om i verden, er interesserede i at komme til at byde på Banedanmarks op til 13 milliarder kroner dyre totaludskiftning af alle landets signalanlæg.

»Vi har bedt dem ærligt fortælle, hvordan de som branche vil have udbudet. Hvordan de synes, kontrakten skal udformes, hvilke risici, de mener, at vi skal tage, og hvilke de bedst selv tager,« fortæller Morten Søndergaard, som er direktør for Signalprojektet, og som leder den 100 mio. kr. dyre forundersøgelse af projektet.

Forundersøgelsen blev sat i gang i fjor, da et flertal i Folketinget gav principielt grønt lys for at udskifte signalsystemet inden 2020. Om et år, i september 2008, afleverer Morten Søndergaard sin analyse med budgetoverslag. På dét grundlag skal politikerne træffe beslutningen og bevilge pengene. I 2009 kommer udbudsforretningen, hvor samtlige seks leverandører ventes at deltage.

»Alle leverandørerne har leveret ERTMS, bl.a. i Kina, og nogle af dem har gjort det i årevis. Derfor var det vigtigt for os at få deres gode ideer til at udrulle systemet. For jo tættere, vi lander på noget, som leverandørerne godt vil lave, eller en måde, de godt vil gøre det på, desto bedre bliver resultatet,« siger Morten Søndergaard.

Feedback er fornuftigt

Det betyder, at signalanalysen vil rumme leverandørernes syn på, hvordan man finder den rigtige tekniske løsning, hvordan man overfører et teknisk system til et andet, og hvordan man får løsningen sikkerhedsgodkendt.

Det er fornuftigt, synes Nils Daugaard, direktør i Alstom Danmark:

»Det er en god ting, at kunden lufter sine ideer og sørger for at få feedback på, om det er muligt, eller om det koster en bondegård,« siger han.

Alstom har installeret ERTMS 2 på strækninger i bl.a. Italien, Holland og Schweiz, men aldrig før været med til et totalt systemskifte.

»Den danske situation er speciel. At skifte signaler i et helt land kræver endnu mere omhyggelig planlægning,« siger Nils Daugaard.

Ud over samspillet med leverandørerne har Morten Søndergaard og hans 11 mand store projektorganisation også forsøgt at lære af kollegernes erfaringer og har besøgt jernbaner i Sverige, Holland, Schweiz og England, der allerede har anskaffet sig ERTMS.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At det bliver Ansaldo der scorer projektet, at projektet kommer til at koste dobbelt så meget som budgeteret, at tidsplanen bliver forlænget med adskillige år og sidst men ikke mindst, at Ansaldos system viser sig at være så ustabilt at man går tilbage til det gamle slidte system...
</sarkasme>

  • 0
  • 0

Ja, hvorfor kontrollere at toget har passeret et fysisk punkt på ruten og placere skilte/lyssignaler på ruten? Det kan sikkert løses meget mere effektivt med moderne teknologi.

Send togets position til en central computer, lav et dobbelt system, med GPS og det nye europæiske sattelit system. Dobbelt system til datakommunikation med den centrale computer også.

Placer lyssignalet i toget og som noget sekundært koble det sammen med togets styring - så det selv standser ved rødt, så er der ikke nogen signaler der bliver overset. Mange af de togulykker vi har er fordi togføren har overset et signal.

Så er der problemet om man kører i venstre eller højre sport, der hvor der er dobbelt spor, her burde man kunne lave en smart asymetrisk mekanisk anordning i skinnerne og elektrisk i toget, så man ved i hvilken side man kører i forhold til retningen.

Nu ved jeg jo ikke en meter om togsikkerhed, men giv mig 50 millioner så skal jeg hyre en håndfuld genier og lave en prototype på 12 måneder der er sikker og billig at implementer - i hvertfald billigere end de 13 millarder eller hvor mange det nu var - som vokser til 30 milliarder hvis det er Ansaldo eller Bombardier der skal lever evaren - nå hvad det kommer jeg ikke til at opleve - for ingen af de to aktører er sikkert færdige før jeg skal herfra....

Det er også Siemens der vinder opgaven, de bygger et nyt sommerhus til trafikministeren og forærer ham det, som en lille gave :-)

Mvh

Søren Nedergaard

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten