Hvordan skal DTU redde IC4? Læs de ni svar her
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan skal DTU redde IC4? Læs de ni svar her

Niels Aksel Nielsen, koncerndirektør med ansvar for myndighedsbetjening på DTU, hvad bliver jeres rolle i forbindelse med IC4-toget?
»Det skal ses i samme lys som vores opgaver for myndigheder. Vi kan rådgive DSB. Vi er ved at aftale de nærmere detaljer om karakteren af analysen.«

Hvad er hovedpunkterne?
»For det første togets sikkerhedsmodel. Det vil sige computeren og opbygningen af den, samt hvordan sikkerhedsstrukturen er i de systemer, som styrer togets bremser.

For det andet bremsecomputerne: Er de optimeret til de klimatiske forhold her i landet. Her er parallellen, om en bils ABS-bremser er indstillet korrekt i forhold til dens brug. Vi skal gennemgå de forhold, som kan gøre det vanskeligt at bremse. Hvis vi kan identificere dem, så kan vi måske også varsle dem, og så skal vi overveje, om vi kan lave et egentlig varslingssystem om forhold, hvor det er særligt vanskeligt at bremse.

For det tredje skal vi se på alarmfiltrering. Vi har forskningsprojekter fra andre områder, der går ud på at sørge for, at alarmer, som kommer til et system, er tolket og filtreret rigtigt.«

Hvad er deadline?
»Det vil komme frem, når vi får afklaret de sidste punkter. Men jeg regner med, at det er en sag, vi skal løse i løbet af et par måneder. Så kan der vise sig yderligere problemstillinger, som vi skal kigge på i længere tid.«

Hvorfor går DTU ind i et projekt som IC4?
»Vi har aftaler med stort set alle ministerier. Når Storstrømsbroen slår revner, så har vi folk, der kan vurdere dem. Når KB-Hallen brænder, har vi folk, som kan analysere, om den kan genopbygges. Når svejsninger i kampvogne går op, så har vi folk, som kan fastslå årsagen. Vi kender forholdene fra andre industrier og rådgiver for eksempel om olieplatforme. Det er nyttigt at få nogle øjne på IC4 for at finde ud af, om det fungerer, som man kan forvente af moderne systemer.«

Hvad får DTU ud af IC4-projektet?
»Vi får selvfølgelig en betaling for vores rådgivning. Men frem for alt er det en del af vores opgave som et teknisk universitet at kunne rådgive om den slags projekter.«

DSB har brugt nogle af verdens førende rådgivere inden for tog og togcomputere til at vurdere IC4. Hvad kan DTU, som de ikke kan?
»Det kan jeg ikke svare på, sådan som du lægger spørgsmålet op. DSB har fået gennemført projekter om IC4 af nogle af de bedste eksperter. Men der kan altid være grundlag for at vurdere, om systemerne er bygget op efter principper, standarder og metoder, som vi kender fra andre applikationsområder. Vi er vant til at udtale os om, hvad vi fagligt mener er det bedste, man kan gøre.«

Er I ikke nødt til at se på de systemer, som er specifikke for tog, når DSB vil lægge jeres materiale ved ansøgningen til Trafikstyrelsen om at lade IC4 køre med passagerer igen?
»Vi skal ikke garantere, at alt i IC4 fungerer, som det skal. Vi kan foretage risikovurdering og risikohåndtering. Vi har folk, som arbejder med, hvordan man opbygger sikkerhedskritiske systemer inden for bl.a. sundhedsområdet. Vi har erfaringer fra blandt andet medikoindustrien og offshore-branchen, med hvilke foranstaltninger der skal være, hvis der sker fejl. Men det er klart, at vi også er nødt til at have togspecifik i projektet.«

Hvem på DTU kommer til at arbejde med IC4-toget?
»Vi sammensætter et team af forskere, som vi mener har de bedste forudsætninger for at løse opgaven. De vil komme fra it- og elektromekanik-området.«

Hvordan har du det med, at DTU skal involveres i en af de største offentlige indkøbsskandaler i nyere tid?
»Det har jeg ikke nogen mening om. DTU er ikke en del af IC4's forhistorie, som har strakt sig over mange år. Vi tager de opgaver, vi kan løse. Er der forhold omkring IC4, som vi kan give råd om at forbedre, så er det kun godt.«

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En rigtig god artikel fra Rokoko Posten!

http://heltnormalt.dk/rokoko/2012/02/28

"Skabt af gale italienske videnskabsmænd.
Ifølge vedholdende rygter er toget skabt af afsindige ingeniører og videnskabsmænd i et italiensk laboratorium. Efter sigende er toget resultatet af et forfængeligt forsøg på at skabe et funktionsdygtigt transportmiddel, som gik forfærdelig galt."

OK - ved godt det er off-topic, men alligevel relevant.

  • 0
  • 0

Med tanke på, at der er politikere og en DSB (vild)ledelse med, så er der da en chanse for, at den forsøges tørret af !!!

Uanset DTU får løst deres opgave, vil det stadig være et elendigt tog.
Jeg har fundet to(2!) forbedringer i IC4.
Bedre indstigningsforhold fra perron (der hvor jeg har steget af og på, i hvert tilfælde).
Bedre placering af strømstik ved sæderne.

Alt andet er i særklasse ringere end IC3.

Er det dét vi skatteborgere har måttet bløde milliarder for og stadig skal bløde dyre billetpriser for???
Og bliver tvunget til, at leve med i årtier?

Hvor er politikernes og DSB's ansvarlighed overfor de betalende borgere?
Hvor er de kritiske spørgsmål i de tungere medier?

  • 0
  • 0

Jeg læste artiklen. Og så læste jeg den en gang til. Og så en gang til.
Øh... Software?
Den der DTU-fyr nævner ikke software en eneste gang?

'Det vil sige computeren og opbygningen af den,...'
Altså...

'...bremsecomputerne: Er de optimeret til de klimatiske forhold her i landet. Her er parallellen, om en bils ABS-bremser er indstillet korrekt i forhold til dens brug.'
Nå så det er det?

Jeg føler mig godt underholdt. Fortsæt endelig.

  • 0
  • 0

Hvis det tager 1 uduelig ledelse i DSB 11 år ikke at få IC4 til at køre, hvor mange flere uduelige ledelser i DSB skal der så til for, at man kan få IC4 til ikke at køre i endnu 11 år?

Man kan da ikke forvente at nogen udefra, på 8 uger, kan sætte sig ind i det samlede reguleringssystem for sensorer->software->aktuatorer med de mange feedback-loops man må forvente der er? eller kan man?

  • 0
  • 0

WSP medvirker i langt højere grad til at forkorte bremselængden for en bil end på et tog fordi friktionsforholdene er vidt forskellige. WSP på et tog er bedst til at redde hjulene fra at blive ødelagt.

  • 0
  • 0

Min teori omkring IC4s bremseproblemer er følgende:
Da spaghetti-gnaskerne på AnsaldoBreda fik at vide at IC4-togene skulle udstyres med ABS-bremsere, så tolkede de det således at bremserne skulle laves af plasmaterialet ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene).

  • 0
  • 0

Den bedste måde for DTU at redde IC4 på er vel at de får dem bugseret til Lyngby og indretter dem til mødelokaler, kollegieboliger eller lignende for de studerende på DTU.

  • 0
  • 0

DTU bør redde danskerne fra at DSB beholder IC4. Det vil væree den bedste løsning for alle.

Derudover bør DTU så også vejlede DSB i at købe nyt elektrisk materiel, der kan kobles sammen med de eksisterende IC3 og ER4 sæt. Da ET sættene også burde være istand til at kobles med IC3 og ER4.

  • 0
  • 0

Min teori omkring IC4s bremseproblemer er følgende:
Da spaghetti-gnaskerne på AnsaldoBreda fik at vide at IC4-togene skulle udstyres med ABS-bremsere, så tolkede de det således at bremserne skulle laves af plasmaterialet ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene).

Sådan tolkede de det også på Ellerten i sin tid.

  • 0
  • 0

Med tanke på, at der er politikere og en DSB (vild)ledelse med, så er der da en chanse for, at den forsøges tørret af !!!

Ja, det ligner til en vis grad at tørre ansvaret af på uskyldige.
Nu har DSB set på disse tog i snart 10år, men de kan stadig ikke finde ud af om de virker, så det kan DTU sikkert finde ud af på et halvt år.

  • 0
  • 0

Hvor langt er DSB og DTU kommet?
Er der f.ex. lavet en aftale, der afgrænser undersøgelsen - og er der lavet en tidsplan?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten