Hvordan ser en ingeniør ud?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan ser en ingeniør ud?

Hashtagget #ILookLikeAnEngineer er blevet et viralt hit, efter et blogindlæg, hvor den unge, kvindelige softwareingeniør Isis Wenger går i kødet på de sexistiske kommentarer, hun har modtaget, efter at have optrådt på et reklamebillede for sin arbejdsgiver.

Hun er ung, hun er smuk, hun er en kvinde - og så er hun softwareingeniør. Et billede, der åbenbart ikke harmonerer i alle øjne. Det måtte amerikanske Isis Wenger sande, da hun for nylig stillede op til en rekrutteringskampagne rettet mod ingeniører.

Isis Wengers arbejdsgiver, it-virksomheden OneLogin, designede en ganske simpel billedekampagne, hvor hun sammen med tre mandlige kolleger optræder med et positivt citat om at arbejde som softwareingeniør i virksomheden.

Straks væltede fordommene frem. OneLogin og Isis Wenger modtog kommentarer som (oversat):

"Jeg tror i ønsker at appellere til kvinder. I virkeligheden appellerer i snarere til mænd. Måske er det faktisk jeres reelle intention. Men jeg er nysgerrig: Tror mennesker, der selv kan tænke, at der er nogen som helst chance for, at kvinder køber ideen om, at en kvindelig softwareingeniør kan se sådan ud?”

Den gør ikke meget væsen af sig - reklamen, hvor Isis Wenger optræder med sine mandlige kolleger. Alligevel blev den genstand for et hav af sexistiske kommentarer, for sådan ser en softwareingeniør da ikke ud ud! (Foto: Isis Wenger)

Og:

“Hvis intentionen er at tiltrække kvinder, havde det været bedre at vælge et billede med et varmt, venligt smil frem for en sexet grimasse.”

De sexieste bemærkninger fik Isis Wenger til at blæse til kamp. Via et blogindlæg opfordrede hun andre ingeniører til at starte hashtag-kampagnen #ILookLikeAnEngineer, som blandt andet gør op med ideen om, at alle softwareingeniører er mænd og ligner Mark Zuckerberg, Bill Gates ellers Tim Berners-Lee.

Kampagnen er de sidste to dage gået viralt. Særligt i USA, hvor ikke bare kvinder, men også folk af forskellig hudfarve bruger hashtaget til at udfordre ideen om, hvordan alverdens ingeniører ser ud - og hvad de i øvrigt laver.

Opgør med stereotyper

Det overrasker nok de færreste, at der også herhjemme hersker et lidt stereotypt billede af, hvad det vil sige at være ingeniør. Det var en af årsagerne til, at ingeniøruddannelsesinstitutioner, organisationer og industri sidste år gik sammen og søsatte alliancen Engineer the future, som med flere kampagner forsøger at give et alsidigt billede af, hvad ingeniørerne laver, og hvem de er.

De gode historier, om hvilken værdi ingeniører har for samfundet, og hvilken forskel de hver dag gør jorden rundt, skal særligt inspirere de unge til at blive ingeniører, sagde Engineer the futures bestyrelsesformand, Frida Frost, da alliancen blev præsenteret.

Siden har en række reklamekampagner under budskabet 'ingeniører forandrer verden’ kørt på både tv-skærm, avispapir og bannere langs de danske veje. Her har de unge mennesker blandt andet kunnet ladet sig inspirere af Anne-Cæcilie, der bygger broer i Tanzania, Jonas, der dresserer droner og Ida, der udvikler kommunikationsudstyr til katastrofeområder.

Intelligent, nørd, opfindsom, kedelig

Hvad tænker unge egentlig, når de hører ordet ingeniør, og er associationerne overvejende positive eller negative? Det besluttede Engineer the future sig i juni sidste år for at spørge 975 unge mennesker i alderen i 15-19 år om.

Alliancen kunne glæde sig over, at 59 procent af de unge fik positive associationer. Alligevel udgør de resterende en stor procentdel, som tænker negativt. Måske på grund af vane og uvidenhed, men måske også på grund af fordomme. Det er blandt andet dem, Engineer the future skal nå ud til.

Når de unge blev spurgt til hvilke ord, der faldt dem ind, når de tænkte på en ingeniør, var budene mange. Mange positive ord var knyttet til erhvervet: Videnskab, forskning, broer, vindmøller og rutsjebaner, mens andre var tilknyttet ingeniøren som person: Intelligent, klog, nørd og opfindsom. Blandt de negative tænkere lød ord som kedeligt, stress, tal og kedelige personer. En enkelt svarede endda ‘ingenting’.

Selvom Engineer the future ovenpå undersøgelsen kunne hæfte sig ved, at der var gode takter i de unges svar, konkluderede alliancen også, at de unge manglede viden om de mange muligheder og forskellige job inden for ingeniørfaget. Og som med #iLookLikeAnEngineer fortsætter Engineer the future med at sætte ansigter på ingeniørfagets alsidighed.

Engineer the future er en alliance af organisationer, virksomheder og uddannelsessteder, der vil synliggøre den værdi, teknologi skaber for Danmark. Ingeniøren er mediepartner, og artiklen er udarbejdet i samarbejde med ETF. Læs andre artikler om danske ingeniører og teknologieksperter på ing.dk/etf

Kommentarer (0)