Bagsiden: Hvordan kommer båden under broen?

Det er denne situation, som bådejeren fra Facebook-gruppen gerne vil undgå. Dette er dog en helt anden båd, der har overvurderet frihøjden eller måske stuvet for få dåseøl i lasten. Illustration: Privat

Hvis man skal på sejltur på de tyske kanaler, kan det være et problem at komme sikkert under broerne.

Min gode kollega og bådejer Thomas Djursing har i Face­book-gruppen ‘Tursejlads og sejlsport’ med mere end 30.000 medlemmer bemærket dette opslag:

»Hvis man i en motorbåd, der er 5,45 m høj, vil være sikker på at kunne ­komme under en bro på de tyske kanaler, der er 5,50 m, hvor meget ekstra ‘frihøjde’ vil det give at fylde begge brændstoftanke (2 x 1.500 liter) samt ferskvandstanken (750 liter)? 44 fods glasfibermotorbåd. 4,70 m bred og som sagt 5,45 m høj.«

Det er naturligvis ikke sådan at regne præcist ud, hvis man ikke kender båden i detaljer, så der er indløbet en del kreative forslag som at tage svigermor med på turen – »så er problemet løst« – eller fylde båden med dåseøl, til man går fri af broen.

Nogle forsøger sig alligevel med Arkimedes’ lov og kommer frem til, at det nok vil give 5-7 cm. Andre mener, at det vil være 15-30 cm suppleret med bemærkningen: »Er der en tekniker eller ingeniør derude, så regn lige efter – jeg har bare lige rystet det ud af ærmet«.

Bagsiden opfordrer gerne sø- og regnestærke bagside­læsere til at komme med en løsning her under artiklen. Og hjælp gerne den arme sømand på Facebook. Man skal imidlertid være medlem af gruppen for at deltage. /ram

Du kan læse Facebook-opslaget HER

Illustration: Ingeniøren
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Klap styrehuset ned: Da jeg for ca 25 år siden var på cykeltur i Østrig langs Donau, så jeg at de lokale turbåde havde en smart løsning ; inden de skulle ind i en sluse med "lavt til loftet". De kunne klappe siderne på styrehuset ned, så at det højeste punkt var rattet på styrebroen. . og så var der plads ( hvis ror-gængeren sad på hug). Hvis man skal bruge archimedes lov, så kan man vel regne med et "opdrift-areal" for båden på ca. 55 m2 ( Lille sommerhus ?), det vil betyde at båden synker ca. 1,8 cm for hvert ton man tager ombord. Med den beskrevne last så er det ca 3,1 tons (glem svigermor), så båden synker vel små 6 cm med den last ombord. Hvis der er behov for mere last, så er der vel en eller anden 'søventil' man kan åbne, og så få yderligere vand ind... man behøver slet ikke at pumpe, det kommer ind helt af sig selv, men det er nok beskidt, og så skal det pumpes ud igen ved en senere lejlighed. Me.e.n pas på med at komme alt for dybt ned.. der er trods alt også en minimum dybde, og husk at flytte alt det der er stuvet under dørken til at højere beliggende område.

Det er i øvrigt en fremragende "opgave" som er lige til at tage med i "Engineer The Future", når man skal ud på gymnasierne (når COVID-19 en gang er ovre). Det stof er almindeligt gymnasie pensum.

  • 2
  • 0

Ja - nøjagtigt, det er dog muligt at komme med at kvalificeret bud:

44 fod = 13,5 meter

Disse både er ofte meget “lodrette” i hæk og sider, så en anslået overflade i vandlinjen = 13,5 * 4,7 * 0,7 = 44 m2

Last = 2 * 1500 * 0,8 + 750 = 3.150 kg

Nedtrykning (under de givne forudsætninger) = 3,15 / 44 = 0,07 meter

Hvilket også viser, at det skal være en fuldvoksen svigermor, før det batter 😂

  • 6
  • 0

Når de helt store krydstogtskibe skal under Storebæltsbroen sejler de så hurtigt som muligt for at opnå "squat effect":

The squat effect is the hydrodynamic phenomenon by which a vessel moving quickly through shallow water creates an area of lowered pressure that causes the ship to be closer to the seabed than would otherwise be expected. ... Squat effect is approximately proportional to the square of the speed of the ship.

Her kan man regne på det.

  • 1
  • 1

Min mast er 17,5 m + 25 cm vindmåler = 17,75 m. Den er gennemgående, og står således på kølsvinet lige under dørken, som er ca 30 cm under vandlinjen, så jeg har ialt 17,45 m mast over vandoverfladen.

Storebælstbroen er iht oplysningen 18 m midt under det højeste brofag på lavbroen, så jeg skulle jo have en god halv meter luft mellem broen og vindmåleren, og det siges endda at der er lagt en pæn sikkerhedsmargin til de 18 m.

Meeeen, jeg sejler nu altid pænt under højbroen, selvom det er en omvej, især hvis man kommer fra nord og skal til Nyborg.

Man kan aldrig vide sig sikker på høj- eller lavvande, hvad de aktuelle strømforhold gør ved vandstanden, eller man bliver mødt af dønninger fra et stort skib, mens man går under, så en halv meter kan hurtigt få ben og gå på, og så er det iøvrigt umuligt at bedømme afstanden over mastetoppen, når man sidder i cockpittet.

Med den pågældende motorbåd, mener jeg det forholder sig anderledes. Med en højde på 5,45 m, tyder det på den har en sky-bridge ovenpå dækshuset, hvorfra den kan styres.

Rorsmanden har således de bedste betingelser for at bedømme om der vitterligt er de 5 cm luft som oplysningerne beskriver, inden han går under broen, og med sine flere hundrede hestekræfter, også enhver chance for at stoppe inden han rammer broen.

Hvis fyldte tanke giver 5 cm ekstra, tager jeg nu gerne dem med. ;-)

  • 3
  • 0

Hvis man absolut vil sejle på kanaler og floder.

Man kan gøre som vi andre når man får de lyster . Lej en egnet båd det er dyrt, men langt billigere end at udskifte statussymbolet. 😉

  • 3
  • 2

Passer fint med hvad jeg opleve på Göta Kanal for nogle år siden. Her må "krydtogtskibene" nogle steder sænke farten til 4 knob for for ikke at suges ned så kølen rammer bunden.

  • 1
  • 0

Storebælstbroen er iht oplysningen 18 m midt under det højeste brofag på lavbroen, så jeg skulle jo have en god halv meter luft mellem broen og vindmåleren, og det siges endda at der er lagt en pæn sikkerhedsmargin til de 18 m.

En anden mulighed Søren:

Du mokser konen og/eller svigermoren op på nokken af bommen og firer den helt ud - det vil købe dig de manglende centimeters margen - eller venter på noget bidevind.

Den med en person på bommen tester de for øvrigt i Sälskapsresan 3 - hvis du husker den skønne gamle film, som virkelig portrætterer arketyperne i sejlsport - det går ikke så godt ;o)

  • 5
  • 0

Du mokser konen og/eller svigermoren op på nokken af bommen og firer den helt ud - det vil købe dig de manglende centimeters margen - eller venter på noget bidevind.

Bange for at det ikke hjælper meget da et skib af den størrelse ikke krænger meget pga. 75 kg ekstra på enden af bommen.

Jeg havde selv en 61 fods glasfiber sejl yacht (som det jo så fint hedder når man kommer op i størrelsen), med en 22m mast. Den rokkede sig ikke meget krængnings mæssigt med mindre der var temmelig mange tons tryk på sejlet. Den var godt 5 meter bred og havde en tørvægt på ca. 28 metriske ton, hvoraf kølen vejede de 8 ton.

  • 0
  • 0

Last = 2 * 1500 * 0,8 + 750 = 3.150 kg

Nedtrykning (under de givne forudsætninger) = 3,15 / 44 = 0,07 meter

Spørgsmålet er jo så om den nominelle højde over vandlinjen (5,45 m) er defineret med tomme tanke, for ellers giver det jo ikke "ekstra frihøjde", hvis tankene fyldes, men derimod 'mindre' frihøjde, hvis de tømmes.

Det ser ud til at båden har kilet sig fast, og så er det jo lige gyldigt hvor høj den er. om vi kan fylde 3,150 tons i tankene vides ikke, da vi ikke ved hvor meget der er i forvejen. hvis bådens areal i vandlinjen er 44 m2 vil den synke 22mm for ver tons vand vi lukker ind i den. Det kan hurtigt komme over dørkpladerne og blive noget værre svineri. Det optimale er at kontakte slusevagten lidt længere nede af kanalen, og bede om at få sænket vandstanden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten