Nu skriver i at banen kører... Men er det ikke for imaginære penge, som reelt kommer til at udgøre et underskud på de offentlige finanser? Forstå mig ikke forkert, jeg jubler over timeplanen - jeg bor i Esbjerg og rejser jævnligt til Kbh - nu foregår det med bil fordi DSB er ustabile, ALT for dyre (det ændrer sig nok ikke lige i nærmeste fremtid - selv alene i bilen kan jeg gøre det billigere end i toget) og det går alligevel hurtigere i bil.
Alt hvad der hedder vejtrafik er blevet negligeret. Der er intet gjort for at reducerer belastningen af tung trafik på vejnettet. En simpel ting som kunne have skabt langt større kapacitet på motorvejene, havde været at forbyde lastbiloverhalinger. Det er et simpelt indgreb uden nogen negativ impact - andet end på lastbilchaufførernes temperament - men selv på en tur fra Padborg til Frederikshavn er det max.6 minutter en chauffør kan spare ved at være tilladt overhaling af ligesindede. Den positive side ville til gengæld være at man ikke så de mange opbremsninger der forplanter sig bagud på motorvejen og skaber store trafikale problemer i spidsbelastningsperioderne.
Omlægningen af bilafgifter der kunne sikre en nyere, sikrere og grønnere vognpark i Danmark er blevet mothballed fordi det ikke er populært at gøre folks brugte biler mindre værd. Men hvis vi ikke skal fortsætte med at have en pinligt gammel vognpark er det en nødvendighed at få gjort noget ved.
Betalingsringe og miljøzoner kan man lide eller ej, men ser man på byer som Berlin og London der har forskellige systemer til regulering af trafikken, så fungerer det. København er fuldstændig lukket ned om morgenen og om aftenen fordi der er ureguleret trafik ind og ud af byen. Det er en nødvendighed med systemer der moderere mængden af biltrafik således at dem der er afhængig af biler i de tæt trafikerede områder kan komme til og resten af pøblen skubes over på kollektiv transport. For det er nødvendigt med betydelig nudging at få folk over i den kollektive transport ud over at gøre nettet større.
Så det er vidst en dumpekarakter på transportområdet.