Hvordan kan rejsekort og rejseplan smelte sammen? Konsulenter skal vise vejen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan kan rejsekort og rejseplan smelte sammen? Konsulenter skal vise vejen

Analyse skal bidrage med en skitsering af nogle potentielle udviklingsspor for Rejsekort og Rejseplanen A/S. Illustration: Rejseplanen

En lovændring muliggør nu, at Rejsekort A/S og Rejseplan A/S kan blive til én samlet mobiltjeneste.

Men hvordan løser man den opgave? Det søger Transport-, Bygnings- og Boligministeriet nu svar på, og analyseopgaven blev sendt i udbud i januar. Konsulentvirksomheden Deloitte er blevet valgt, og selskabet får dermed til opgave at præsentere potentielle løsninger for udviklingen af det nye fælles rejseplan- og rejsekortsystem, muligvis i form af en app.

KL og Danske Regioner har vurderet, at en videreudvikling og sammenlægning af de to systemer vil have udviklingsomkostninger for et mindre trecifret millionbeløb oveni driftsomkostninger for et tocifret millionbeløb. Analysen fra Deloitte skal være med til at præcisere, hvilke omkostninger der vil være forbundet med sammelægningen.

Selve implementeringen og videreudviklingen af både rejsekort- og rejseplanssystemet kommer det nye Rejsekort- og Rejseplanen-selskab dog i sidste ende selv til at have ansvaret for.

Læs hele artiklen her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lyder da interessant; bare synd at man ikke kan læse artiklen uden at betale de ganske ublu priser… Personligt synes jeg jeres konstante forsøg på at sælge enddog meget dyre abonnementer efterhånden tenderer det provokerende.

  • 10
  • 3

Det er lidt uklart for mig, hvad fordelen med at sammenlægge disse to tjenester er, til en pris af "et mindre trecifret millionbeløb oveni driftsomkostninger for et tocifret millionbeløb."?
Er det besparelser i den samlede drift af udmærkede Rejseplanen og det fra starten af forældede Rejsekort?
Øget antal rejsende og dermed en tænkt samfundsgevinst?
Andet?

  • 3
  • 0

Er der noget jeg har erfaret i min tid i IT branchen så er det, at det yderst sjældent kan betale sig at lægge to gamle systemer sammen. Især hvis de indeholder teknologi der udvikles hurtigt.
Man ender næsten altid med et system der ikke giver nær de fordele, man kunne have opnået, som er klodset at anvende, langsomt og dyrt at drifte, og som har været dyrere at udvikle end et helt nyt system.

Alligevel sker det meget ofte. Fordi det lyder besnærende for en ledelse, at her har vi to systemer der hver især kan noget. Så er det da bare at lægge dem sammen.
Men det svarer altså ikke til at hælde både stegt kylling og ris op på tallerkenen og dermed få kylling med ris. En mere korrekt analogi er oftest at man har en stor bil og en lille offroader og så vil man sammenbygge dem for at få en stor offroader. Det er billigere og bedre at bygge en ny bil...man anvend da gerne motor, lygter og andre komponenter.

  • 6
  • 1

Det bliver nok en ny sundhedsplatform.

Både rejsekortet og rejseplanen, skal have nogle åbne men naturligvis sikre interfaces, og så kan der udvikles flere løsninger.

  • 3
  • 0