Det er i de norske kilder anført, at skibets fremdrift er diesel-elektrisk - altså at hver propeller trækkes af en el-motor, som forsynes fra de nævnte diesel-motorer. Antagelig i et SB og BB setup fra de adskilte maskinrum.
Et Cruise skib bruger jo ganske megen effekt til belysning, ventilation, køling, opvarmning og kabys. Derfor må det antages at der er separate (fra hovedmaskinerne) generatorer hertil. (Udelukker ikke, at der kan være bus- og krydskoblinger).
MEN det fremgår også, både i norske kilder og artiklen herover, at der var tale om Black-out.
Der skal godt nok god fantasi til at forestille sig en fejlkilde til samtidigt udfald af alle 2-3-4-5-6 dieselmotorer til fremdrift og elforbrug. Med mindre, altså, al el er koblet på een bus OG en katastrofal fejl på bussen provokerer øjeblikkelig nedlukning af al forsyning ?
Det svarer jo til een af de få elektriske Black-outs vi har haft på Sjælland, som var en kaskade-udkobling efter een fejl i et sårbart system (dele af redundansen var udkoblet).