Hvordan håndterer jeg en negativ og kritisk kollega?

Ingeniøren genudgiver løbende de bedste karriereartikler, der med tiden har vist sig relevante for vores læsere. Karrierepanelet eksisterer ikke længere. Denne artikel blev oprindeligt udgivet: 21/03-2013

Hej.
Hvordan håndterer man en besværlig kollega - den type som altid er negativ over for alle nye tiltag og ideer og arrangementer? Et par gode råd ønskes!
Venlig hilsen Dina

Kære Dina,
Tak for dit spørgsmål. Det er et meget relevant tema, som kendes fra rigtig mange arbejdspladser. Alligevel kan jeg ikke give et præcist svar uden at kende mere til situationen. Derfor får du i stedet for et svar en række spørgsmål og mere generelle råd, som måske kan bringe dig videre.

Du skriver 'besværlig kollega'. Det er din vurdering. Det hjælper altid at skille vurdering fra observationer, så nogle relevante spørgsmål til dine observationer kunne være:

  • I hvilke situationer og i forhold til hvilke opgaver eller ideer reagerer din kollega?

  • Hvad siger kollegaen helt konkret, som du oplever som kritisk?

  • Det er meget sjældent, at en person altid er kritisk. I hvilke situationer eller i forhold til hvilke ideer eller personer oplever du positiv adfærd fra din kollega? Hvad gør eller siger kollegaen konkret her?

  • Ved du, hvordan kollegaen selv oplever sin adfærd? (nogle gange tænker en person f.eks: Jeg er konstruktiv og kritisk for at forhindre noget i at blive dårligere - og andre oplever det så helt anderledes)

  • Hvordan ville du ønske, at situationen skulle se ud? Dvs. hvilken adfærd ville du gerne opleve noget oftere fra din kollega?

Man bruger udtrykket: 'Bag enhver kritik ligger et ønske'. Har du/I stillet spørgsmålet: 'Når du siger, at XX er dårligt/ikke dur, hvad tænker du så, du gerne vil have, at vi gør i stedet?'

Jeg er godt klar over, at det blev mange spørgsmål, og at det måske ikke er helt så umiddelbart brugbart, som du havde ventet. Derfor får du et par ekstra overvejelser. Jeg kan ikke vide, om de passer på situationen i jeres afdeling. Men det er forhold, som ofte har betydning.

På en arbejdsplads kan man meget let få fastlåste roller i en gruppe. Dvs. at over tid bliver én person den negative, én den arbejdsomme, én den hjælpsomme, osv. Ubevidst har vi forventninger til hinanden og tilpasser os hinandens forventninger.

Når der så over tid er opstået mindre eller større konflikter, så kan det blive besværligt og nogle gange for den enkelte personligt grænseoverskridende at prøve at rede dem ud. En bedre vej kan derfor være at fokusere på de opgaver, der skal løses, og de spilleregler, som man som afdeling ønsker fremadrettet.

Så måske kan et godt råd til jer som gruppe være: Glem alt om besværlige eller ikke-besværlige kolleger. Som jeg indledte med at skrive, så er det en vurdering. Måske har du ret og måske ikke. Når nogen får ret, 'vinder' de, og andre 'taber'. Det giver sjældent det bedste samarbejde fremadrettet.

I stedet kan I fokusere på: 'Hvilke opgaver løser vi i denne afdeling, og hvad er vigtigt for, hvordan vi løser dem?' Det lyder som en selvfølge, at alle i en afdeling eller organisation ved dette. Men man vil ofte opdage, at hver medarbejder har forskellige opfattelser. Når I så kender bredden af opfattelser, kan I som næste trin blive enige om, hvad der er vigtigt at være enige om. Det er en måde at flytte fokus væk fra 'besværlig' eller 'kritisk' til, hvordan der kan skabes fælles forståelse af, hvad der er god opgaveløsning.

Så er der også brug for, at man i en afdeling taler om: 'Når vi nu skal arbejde sammen om X og Y, hvad er så vigtigt i vores samarbejde?” Her flytter man igen fokus væk fra den enkelte og til, hvad der kunne være gode spilleregler i hverdagen.

Jeg håber, at du kan bruge inspirationen. Du er velkommen til at vende tilbage med dit spørgsmål med mere konkrete beskrivelser. Så ville du kunne få nogle mere specifikke svar.

Venlig hilsen

Edith Kahlke