Hvordan forbereder jeg mig til jobsamtalen?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan forbereder jeg mig til jobsamtalen?

Forberedelse til jobsamtalen er alfa omega. Det er derfor en rigtig god ide at lave lidt research på både virksomheden og de mennesker, du skal møde til en samtale. Der er forskellige kanaler, hvor du kan hente denne viden:

Hjemmesiden

Start med at læse virksomhedens hjemmeside – især deres karriere eller job side, da du typisk kan læse mere om samtalen og rekrutteringsprocessen her. Derudover kan du med fordel læse om virksomhedens ambitioner og strategier for fremtiden. Tænk over hvad der tiltrækker dig til virksomheden og hvilke områder af virksomheden du kan forventes at blive spurgt til. Som Marketingkonsulent skal du nødvendigvis ikke vide alt om de tekniske specifikationer på produkterne, men gerne lidt om den måde produkterne brandes på.

Aktuelle nyheder

Tjek de aktuelle nyheder indenfor de seneste måneder – er der positive historier om virksomheden, du kan referere til? Det viser en god interesse for virksomheden at man har orienteret sig om deres aktuelle situation.

LinkedIn

Mange professionelle bruger LinkedIn eller andre sociale medier. Tjek om den du skal møde har en profil og om I eventuelt har fælles kontakter eller måske en fælles fortid hos en tidligere arbejdsgiver. Kan du skabe et link til personen, er dette et godt afsæt for en mere uformel dialog.

Dit netværk

Kender du nogen, der arbejder i virksomheden i dag eller som har en relation til dem, du skal møde? Du kan hente værdifuld information om kulturen hos virksomhedens medarbejdere. Dette kan også hjælpe dig til at sælge dit budskab endnu bedre og vise at du passer i netop denne kultur.
Dit netværk kan også hjælpe med mere lavpraktiske spørgsmål som f.eks. dress code i virksomheden.

Brug informationen om virksomheden og de personer, du skal møde, som en hjælp til at tegne et billede af dig selv set i relation til virksomheden og de ansatte. Hvis du kan sætte ord på, hvorfor du passer i virksomheden og hvordan du kan bidrage til de fremtidige strategier er du allerede kommet langt. Og så kan din research jo i sidste ende også hjælpe dig med selv at træffe en beslutning om, om dette er den rette virksomhed for din fremtidige karriere.

Held og lykke med samtalen!

Har du et spørgsmål om karriere? Skriv til Jobfinders karrierepanel på community@jobfinder.dk - udvalgte spørgsmål vil blive besvaret her på Jobfinder

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten