Hvordan finder Uber lige 100 it-ingeniører i Danmark?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan finder Uber lige 100 it-ingeniører i Danmark?

Den amerikanske kørselstjeneste Uber afslørede i går, at de vil ansætte op mod 100 it-ingeniører i deres succesfulde danske udviklingsafdeling i Aarhus. »Vi er klar til at rekruttere dygtige hoveder. Hvis man tilhører verdenseliten, eller man gerne vil det, skal man da bare sende en ansøgning af sted til Uber med det samme,« lød den ikke beskedne opfordring fra Ubers danske kommunikationschef, Lars Dyrhagen, til business.dk.

Uber har på rekordtid spredt sig til hele kloden og vurderes i dag at omsætte for 400 millioner dollars. Med deres populære taxa-app har startup-projektet på den ene side formidlet kontakt mellem private chauffører og kunder med et fokus på deleøkonomi og ressourcebesparelse. På den anden side har de skabt juridiske kontroverser ved at udfordre taxabranchens monopol.

Med de nye stillinger i Danmark er det håbet at trække på højtkvalificerede it-ingeniører til fremtidens opgaver. Men skal den strategi lykkes, er det afgørende, at de gør sig klart, hvilke kandidater de søger, siger Emil Plaugmann, business manager for konsulentbureauet Capax Recruitment, der rekrutterer og rådgiver ingeniører i Danmark.

»Det værste, de kan gøre, er ikke at have en rekrutterings-strategi på plads, når de går i gang med at søge efter kandidater. Skal du have fat i højkvalificerede it-ingeniører, går det ikke bare at slå et jobopslag op. Glem det. De er nødt til at definere præcis, hvad de vil have fat i«, siger Emil Plaugmann, der mener, at Uber har en chance i Aarhus, hvis de optræder som en virksomhed med et globalt image.

»Det kan godt være udviklingsafdelingen ligger i Danmark, men kulturen bør bære præg af et internationalt miljø. De skal holde fast i deres kerneværdi, som jo er det allestedsnærværende. Rekrutteringspuljen i Danmark er lille,« siger Emil Plaugmann og fremhæver heriblandt virksomheder som Citrix og Trustpilot som eksempler, der trods deres beliggenhed i hovedstadsområdet har skabt en særlig international aura i deres fysiske kontormiljøer.

»Går du ind i Citrix' danske kontor er det som at gå ind i en virksomhed i New York, selvom den ligger i København. Det tror jeg, vil være måden for Uber at gøre det på. Deres projekt med 100 nye stillinger i Aarhus kan godt lade sig gøre, men der skal hives folk ind fra mange lande. Søger Uber i mange lande, kan de komme langt, hvis de vel og mærke har gjort sig klart, hvilken type ingeniører med hvilke type kvalifikationer, de leder efter«, siger han og nævner Apples nye afdeling i Viborg, som et andet oplagt eksempel.

»De valgte Danmark ud fra vores centrale placering på europakortet og vores fokus på bæredygtighed. Men derudover holder de jo helt fast i den transnationale tilgang til arbejdsmarkedet,« siger han.

Forretningen bag appen, der giver manden på gaden mulighed for at blive taxachauffør, har i øjeblikket 22 fastansatte i deres aarhusianske Ressearch and Development-center. Selv mente Uber ikke, at de kunne kaldes et taxaselskab, mens Trafikstyrelsen, politiet og taxaselskaberne så anerledes på den sag. I maj faldt en sigtelse for brud på taxaloven, og anklagemyndigheden mangler nu at vurdere om, der kan rejses tiltale.

Og netop omdømmet kan være problematisk for Ubers rekrutteringsmuligheder, mener Emil Plaugmann.

»Det er jo svært at sige ja til at arbejde for nogen, når man ikke ved, om det de laver, er lovligt. I øjeblikket lider deres image under, at forbrugerne ikke ved, hvad forventningen er,« mener han.

Selvom tjenesten nu findes i 57 lande, bliver Danmark det første sted efter USA, hvor fastansættelser gennemføres. I Ingeniørforeningen er man opmærksom på den store konkurrence, Uber må forvente at støde ind i på det østjyske marked.

»Det er noget af en mundfuld, da der allerede er stor rift om it-ingeniører - og ingeniører generelt. Så hvis Uber vil have 100 it-ingeniører til sit udviklingscenter i Aarhus, skal de være meget bevidste om, at de træder ind i en arena, hvor de skal kæmpe med mange andre firmaer,« udtalte Ingeniørforeningens formand Frida Frost i går til Jyllands-Posten.

I samme artikel fremhæves tal fra Akademikernes A-Kasse og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering som viser, at der i regionen er mangel på arbejdskraft inden for jobtyper som it-arkitekt, it-konsulent og programmører.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er jeg den eneste der bare er glad over, at en stor virksomhed vil trække 100 ny jobs til højtuddannede til landet? Noget der viser, at Danmark åbenbart vurderes at have noget at tilbyde.

I stedet har den ene ekspert efter den anden travlt med at tale det ned, og gøre sig klogere end virksomheden selv, og komme med gode råd. Et godt råd er, at hvis ikke man bliver spurgt om et råd, så skal man holde sin mund (og det overtrådte jeg så lige selv der).

Måske er det ikke erhvervsklimaet i Danmark, der er noget galt med. Måske er det ikke manglen på uddannet arbejdskraft, der er noget galt med. Måske er det den evindelige negative stemning, man altid bliver mødt med - selv når man vil noget positivt - den er gal med.

Godt gået Uber. Bare klø på.

  • 9
  • 6

Godt gået Uber. Bare klø på.


Jubii 100 nye arbejdspladser vi må straks tilpasse taxi lovgivningen efter uber´s ønsker, jeg vil godt lige se bare en brøkdel af arbejdspladserne, og se på konsekvenserne for udkant Danmark.

Tror allerede kommunerne jubler, så har de ingen service forpligtelser og dermed udgifter til timedrift af store tomme busser, folk kan jo bare trykke på uber knappen hvis de vil ud.

En smule ironi kan forekomme!

  • 5
  • 11

man må ikke køre med betalende passagerer

Først og fremmes skal der være relationer i forhold til chaufføren, f.eks dem fra vejen, institutionen, eller familien, og betalingen skal være realistisk og højst udgøre direkte omkostninger som brændstof, slitage, broafgifter, man må ikke betale for førerens tid, for så er det erhvervsmæssig personbefordring.

Man kan godt være ansat i et firma eller en institution og køre medlemmerne rundt i en bil/bus som institutionen ejer eller lejer eller på kilometerpenge, og ved ansættelsen få sin tid betalt, så er det alm personbefordring som ikke kræver erhvervskort.

  • 1
  • 1

Uber fortolker love og regler som det passer dem !!

Her er de ved at blive trængt op i en krog i endnu et land og så må taktikken ændres. Så kan de pludselig diske op med 100 arbejdspladeser i Danmark.

Det ser jo super godt ud af tidligere (fedt at kunne skrive det) indenrigsminister Morten Østergaard kan stå med Ubers danske chef og blåstemple det hele... For der er ingen tvivl om at Uber arbejder i uvidenhedens skygge.

Infor her !!!

Super at få 100 arbejdspladser, på bekostning af 4-5000 taxachauffører og vognmænd der må dreje nøglen om og trække på det offentlige eller a-kassen.

Uber er ikke interesseret i arbejdspladser, det er kun interesseret i informationer som kan sælges og bruges af 3. mand !!!! Alle de oplysninger de indhenter på deres Uber App er guld værd for dem, de ved alt om dig !!! ALT hvor du rejser hvad du køber hvor du geografisk bevæger dig samt dine kredit informationer ALT SAMMEN sælges videre med stor fortjeneste.

Hvorfor tror du de møder så megen modstand over hele kloden ?? fordi de er nytænkende ?? NOPE fordi de balancere på kant med landets love og regler og jo bedre deres taktik er jo mere fremgang har de.

De havde nok ikke forventet den massive dokumentering som vi i branchen har lavet om dem...

Samtlige 70-80 biler i det københavnske er fotograferet i action og registreret med nummerplade. Alle oplysninger er indsent til SKAT, POLITI, Risadvokaten samt bilens forsikringsselskab.

Vi har kørt ture med dem og været med på deres hverve møder.. Møder hvor chaufførene bliver opfordret til at oprette en konto i f.eks. Makedonien hvor de kan modtage deres andel af piratkørslen.

Er der en "kunden" der oplever en dårlig tur, en omvej eller et beløb der er noget anderledes end det der stod på "taxameteret" og de prøver at kontakte Uber..... SÅ ER DER INTET SVAR, for de er ligeglade, hvordan vil du klage over en pirattaxatur ???

Hvis det skulle komme frem i offentligheden at en kunde var slået, snydt eller noget være så vil Uber fortælle at chaufføren var partner og at han nu er smidt ud.. Svulsten er skåret væk.

Det er deres arbejdsmetoder og deres fremfærd ..... JA lad os da endelig byde skatte spekulanter og sort "deleøkonomi" velkommen

Hvis der er flere informationer du ønsker, så siger du bare til.... Vi har masser

  • 8
  • 3

...det er bare et eksempel. Virksomheder finder Danmark attraktiv, og det er FEDT for os ingeniører. Hvorfor sprede dårlig stemning, lad da Uber finde deres programmører.

Uber er er jo drøn økologisk, da den forsøger at udnytte ressourcerne bedst muligt. Hvis det så giver 100 programmer jobs og koster 50 taxichauffør jobs, so be it! Mennesket skal specialisere sig, det har det altid gjort.

  • 3
  • 3

Prøv med 5000 jobs.

Når smarte firmaer tænker i gråzoner så går det oftest galt når de rammer velfungerende lande som Danmark

Alene at lave en taktisk manøvre for at fjerne fokus fra de ulovlige handlinger de har gang i, viser jo med tydelighed at der er ugler i mosen.

Uber er velkommen men til danske regler og love..

No more No less

  • 2
  • 1

I dag kører det i radioen at der er problemer i Frankrig, årsagen skulle være at de etablerede selskaber skulle være for længe om at tage ny teknologi til sig, men hvad er det for en teknologi der efterspørges, er det en app til at bestille taxa?

Findes der selskaber med lovpligtigt bestillingskontor som man skal have hvis der er 5 taxa eller mere, som ikke har sådan en app?

Jeg spørger på denne måde, for der er sikkert en lille ø med en eller 2 taxa hvor man ringer til vognmanden, i så små samfund er der sikkert ingen der ville bruge en app, alle ved jo hvem der vil udføre en transportopgave for en halvtredser eller et tak for hjælpen, så hvorfor give 20% afgift til uber?

  • 0
  • 0

Den teknologi der spørges efter har de danske bestillingskontorer haft i flere år og de udvikles hele tiden.

Det er typisk det der debatteres og så mangel på service.

Det findes som.sådan ikke landtaxaer mere efter kommune sammenlægning og oprettelse af regionerne.

Men nogle steder er der dispensation så som Samsø hvor man.netop ringer til taxaen direkte.

Uber bruger teknologi til at skjule deres interesser og så er det ligeledes for at dække over de ulovlige biler der hopper med på bølgen af skatteundragelse og social bedrageri..

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten