Hvis Scandlines sejler videre, falder Femern-regnestykket til jorden

Hvis Scandlines sejler videre, falder Femern-regnestykket til jorden

MS Prinsesse Benedikte er en af Scandlines' færger mellem Rødby og Puttgarden. Foto: Wikipedia

Det vil forlænge tilbagebetalingstiden for tunnelen fra 36 til 48 år, hvis Scandlines sejler videre mellem Rødby og Puttgarden, viser prognose. Dyrere priser til feriebilister og billigere shopping-billetter skal forhindre katastrofen.

Det går helt galt for Femern-tunnelens økonomi, hvis Scandlines gør alvor af intentionen om at blive ved med at sejle mellem Rødby og Puttgarden.

Det viser beregninger, som det statslige projektselskab Femern A/S offentliggjorde i forbindelse med sin finansielle analyse af tunnelen i sidste uge.

Politikerne har ønsket at holde tilbagebetalingstiden for den 52 milliarder kroner dyre og 18 km lange sænketunnel under 40 år for at minimere risikoen for rentedød. Hvis ikke biler, lastbiler og busser skæpper tilstrækkeligt i tunnelens kasse, hæfter staten selv for gælden.

Den finansielle analyse fastsætter betalingstiden til 36 år.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

Men hvis færgerne bliver ved med at sejle hver time mellem Rødby og Puttgarden, så stiger tilbagebetalingstiden med 12 år til 48 år. Det skyldes, at færgerne vil stjæle 14 procent af de personbiler og 15 procent af de lastbiler, der ellers vil køre gennem tunnelen.

I dag sejler færgerne hver halve time, men Femern A/S regner ikke på, hvad sker, hvis den frekvens fortsætter.

Hvis færgerne kun sejler hver anden time, vil Scandlines løbe med 10 procent af personbilerne og 12 procent af lastbilerne. Det forøger tunnelens tilbagebetalingstid med 8 år til 44 år.

Derimod vil det kun udskyde tilbagebetalingen af gælden et enkelt år, hvis Scandlines opgiver ævred og indstiller færgefarten, tre år efter at tunnelen åbner. Det sker ifølge en ekstern kvalitetssikring fra konsulentfirmaet EY sandsynligvis i 2028.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel kræver stort trafikspring for at klare sig

De to tyske konsulentfirmaer BVU og Intraplan, som har udarbejdet trafikprognosen for Femern-tunnelen, vurderer ifølge Femern A/S, at 'fortsættelse af færgedriften i længere tid efter åbningen af den faste forbindelse ikke forekommer økonomisk bæredygtig'. Femern A/S har derfor kun udført beregningerne med færger oven over tunnelen 'af forsigtighedshensyn'.

Projektselskabet understreger, at den katastrofale økonomi kun fremkommer, hvis færgerne er 25 procent billigere end tunnelen, og hvis tunnelen har ens priser for alle kunder. Det har hverken Øresundsforbindelsen eller Storebæltsbroen dog.

Derfor har Femern A/S bedt konsulenterne fra Intraplan om at komme med et eksempel på differentierede priser. Det er dårligt nyt for feriebilister og godt nyt for de få ganske få pendlere, som ventes at benytte forbindelsen.

Udgangspunktet er samme gennemsnitspris som færgebilletten, som Femern A/S satte til 494 kroner sidste år. Det skal dog være 10 procent dyrere for bilister, der er på vej på ferie eller forretningsrejse. De skal altså af med 543 kroner pr. køretur.

Læs også: Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Omvendt vil der komme en dags- og weekendbillet med en rabat på 25 procent og en pris på 371 kroner. Det skal særligt sikre, at tunnelen får sin del af de kunder, som kun kommer til Tyskland for at grænsehandle. Ifølge Scandlines drejer det sig om hver tredje bilist.

Endelig vil pendlerne blive de helt store vindere med rabatter på 75 procent og en pris på 124 kroner.

I gennemsnit svarer det til, at billetterne bliver 16 procent billigere. Til gengæld får det trafikken til at stige med 23 procent. Femern omtaler den prisstruktur som 'en relativt simpel takstdifferentiering'. Den nedbringer tilbagebetalingstiden med et enkelt år til 35 år.

Læs også: Revisorer: Tysk retssag skubber Femern-byggeri til 2020

Men vigtigere er det, at de differentierede priser forhindrer Scandlines i at løbe med kunderne, hvis færgerne sejler videre. Selv med afgange hver halve time som i dag snupper de kun 8 procent af bilisterne, konkluderer analysen. Derfor øger det kun tilbagebetalingstiden med tre år, så den lige akkurat holder sig på 39 år og dermed under politikernes magiske grænse.

Scandlines' direktør, Søren Poulsgaard Jensen, kalder Femern A/S' analyse for 'dybt useriøs'. Han fremhæver, at den nye grænsehandelbillet til tunnelen i runde tal koster 740 kroner retur. Scandlines tager 299 kroner i dag, i nogle tilfælde endnu mindre.

»Vi taler om kunder, der er optaget af at spare penge, men alligevel forventer Femern A/S med denne billet at udkonkurrere Scandlines og gøre færgedrift urentabel. Vi er målløse. Tror de virkelig selv på det? Hvis vi tog den slags priser, så havde vi ingen shoppingkunder,« siger han.

»Det er useriøst og uforståeligt, hvordan et markant dyrere tilbud på den måde skulle flytte hele 92 procent af et prisfølsomt kundesegment,« tilføjer rederi-direktøren.

Søren Poulsgaard Jensen fremhæver, at antallet af biler på færgerne allerede i dag halter efter prognoserne. Han opfordrer derfor til at genregne prognoserne baseret på den faktiske trafik i 2014 og 2015.

Læs også: Lavprisfly underminerer Femerns økonomi

Desuden er de 494 kroner over Scandlines' gennemsnitlige priser i dag, netop fordi grænsehandel-kunderne betaler så lidt.

Personbiler skal betale 49 procent af Femern-tunnelen, lastbiler 37 procent.

Kommentarer (49)

...dette er jo et totalt non-issue! Se på færgerne over storebælt - og øresund... Nåh nej - de er der jo ikke mere..
Selvfølgelig dør færgerne. At påstå / forvente andet er da ren dumhed...

Men selvfølgelig er det endnu en 'kritisk og dybdeborende' Femern artikel på ING.

I lyset af seneste ukritisk videreformidlede indlæg om beltretter.de besøgte jeg deres sider. Og blev ærligt talt lidt irriteret over DERES begejstring over at ING ukritisk videregiver SAMTLIGE budskaber fra de tyske kværulanter - iøvrigt deres eneste reference til dansk medie!

...men nu er linien da klar! ALT hvad der kan tegne billedet af Femern i krise skal fremmes for enhver pris. SUK :-(
Forstår godt at konsortiet, fortalere o.a ikke gider svare mere....

  • 19
  • 26

"Omvendt vil der komme en dags- og weekendbillet med en rabat på 25 procent og en pris på 371 kroner. Det skal særligt sikre, at tunnelen får sin del af de kunder, som kun kommer til Tyskland for at grænsehandle. Ifølge Scandlines drejer det sig om hver tredje bilist."

Det virker besynderligt at regeringen er så ivrig for at støtte et projekt, hvis businesscase i høj grad bygger på at udhule statens indtægter gennem grænsehandel. Den samfundsøkonomiske værdi af den mobilitet som grænsehandelstransporten udgør bør vel regnes som værende negativ, idet dåseøl og sodavand flyttet rundt for at jagte afgiftsbesparelser alene er en omkostning for samfundet.

  • 23
  • 4

....Berettes følgende:

"En søndag aften i 2001 forsvandt den sidste rest af færgefarten over Storebælt, da et par slæbebåde trak af med færgen "Difko Nyborg" - en af de små røde "Rasmus Klump-færger", som sejlede for Vognmandsruten.

"Difko Nyborg" har ligget i Halsskov Færgehavn siden juni 1998, da bilbroen åbnede, og færgeriet stoppede, og nu er den i Nakskov, hvis havn i høj grad er blevet en færgekirkegård. Halsskov-havnen er nu overtaget af Korsør Kommune, og de havde krævet den gamle færge væk inden sommerferien.".

Hvilket sikkert gentager sig mellem Rødby og Puttgarten, når tunnelen åbner.....ganske som Frank J. Andersen skriver det i det første indlæg.

  • 10
  • 5