Hvert femte IC4-tog bukker under for dansk vintervejr

DSB's Pininfarina-designede tog fra Ansaldobreda klarede det første møde med det danske vintervejr dårligt.

I løbet af december skete det hele 284 gange, at en planlagt IC4/IC2-afgang blev kørt med en helt anden togtype, fordi der var tekniske problemer på Ansaldobreda-togene. Det svarer til, at 22 pct. af alle planlagte IC4/IC2-afgange måtte køres med en mere driftssikker togtype.

Det fremgår af den nyeste IC4-statusrapport fra DSB til Folketingets transportudvalg.

17 procent af de planlagte IC4-afgange blev i december enten helt aflyst eller kørt med et IC3-togsæt. (Foto: Jens Hasse/Chili/DSB) Illustration: Jens Hasse/Chili/DSB

Nye regionaltog har store problemer

Det står navnlig slemt til med driftssikkerheden på IC4's regionaltogs-lillesøster IC2, som blev sat i passagerdrift for første gang i dette efterår. Cirka halvdelen af alle IC2-afgange måtte således køres med enten et IC3-tog eller et MR-tog.

'Driften med IC2 i december har ikke været tilfredsstillende. Der er kørt 1.275 km og der har været 7 tekniske hændelser og 2 nedbrud. Fejltyperne har været problemer med dør-/skydetrin, power pack (motorsystemet) og IDU (computersystemets datadiagnoseenhed, integrated diagnostic unit)', skriver DSB i redegørelsen.

IC2-togene blev indsat i passagerdrift i efteråret på strækningen mellem Vejle og Kolding. Den blev netop valgt, fordi driftsforstyrrelser her kun i ringe grad ville kunne påvirke den øvrige togtrafik, og fordi det kun krævede to driftsklare IC2-togsæt at opfylde køreplanen.

Hver sjette IC4-tog aflyst

Heller ikke IC4-togene klarede sig særligt godt i julemåneden. 21. december udtalte DSB's trafikinformationschef, Tony Bispeskov, ellers til dagbladet metroXpress, at indsættelsen af IC4-togene som lyntog mellem København og Aarhus var forløbet 'uden problemer'.

Den samlede driftsstatistik for alle IC4-afgange i hele december har imidlertid været alt andet end uden problemer.

187 planlagte IC4-afgange blev enten helt aflyst eller kørt med et IC3-togsæt. Det svarer til, at 17 pct. af samtlige planlagte IC4-afgange enten blev aflyst eller kørt med IC3. Der var samlet planlagt 1.079 IC4-afgange i december.

  1. december indsatte DSB IC4-togene som lyntog mellem København og Aarhus med ca. fire afgange om dagen. Herudover kører togtypen i jysk regionaltogskørsel mellem Aarhus og Esbjerg samt mellem Aarhus og Aalborg.

Om IC4-togenes præstationerne i december skriver DSB:

'Driften med IC4 i december forløb med en gennemsnitlig rettidighed på 94 pct. og 3.297 km mellem hændelser. Pålideligheden har ligget på 92 pct., hvilket ligger under målet. Dette skyldes først og fremmest de forholdsvist mange IC4-afgange, der må erstattes af andet materiel end IC4 bl.a. på grund af materielmangel. De største fejltyper har været dør/skydetrin, IDU og HVAC'.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan klarede IC3 og MR togsættene sig? Og hvad har Arriva, Lokalbanen og Regionstog haft af problemer med deres Lint tog, som har lignende dørtrin?

  • 0
  • 0

Jeg køre dagligt med Arrivas Lint. I december huske jeg en episode, men det drejede sig om signaler der ikke virkede.

Generelt er de så pålidelige at jeg uden problemer kan bruge dem til at komme på arbejde i tide og hjem og hente unger i tide. Lige meget om det sneer eller om solen laver den ondeste danske sommer.

Men tallene taler jo muligvis også for sig selv: http://www.mitarriva.dk/pendler-rejsetidsg...

  • 0
  • 0

I forhold til mine forventninger til IC4 ma det siges at de i dette overrasker positivt. 20% frafald er ca halvdelen af hvad jeg ville have forventet.

  • 0
  • 0

Jeg læser at 2 IC2 skal køre Kolding - Vejle, men hvis de har 10, er det jo ikke noget problem at sætte en anden ind.

Og 20 % af IC4, det er måske ok, hvis de har 40 og kun kører med 4! (men så er der selvfølgelig et andet problem!).

Er der nogen som ved, hvor mange der er planlagt skal køre?

  • 0
  • 0

På strækningen Århus - Esbjerg og jeg har oplevet at måtte nøjes med MR tog én enkelt gang i januar.

I øvrig har jeg siden de blev indsat i efteråret kun oplevet et eneste nedbrud med et IC4 tog.

Der er mange ting der er mystiske ved de tog. Især klimaanlægget og samlekvaliteten der gør at mange ting "klaprer" under kørslen. Men generelt synes jeg at mediernes vedvarende kritik er skudt over målet. Det er et ok tog, dog ikke bedre en IC3.

Har også indtryk af at dem der er mest højlydt i kritikken er dem der stort set aldrig kører med tog bortset fra d. 23/12 hvert andet år, hvor det jo skal gå galt. En rigtig pendler arbejder hjemme d. 23 december.

  • 0
  • 0

i IC4 togene er til gengæld langt bedre end i IC3 togene, hvor man ikke kan opretholde en stabil forbindelse mere en 5 minutter ad gangen.

På strækningen, Fredericia - Aarhus, hvor TDC hotspot kører kan man forvente 3-5 megabit stort set hele vejen - ikke prangende, men dog ok til arbejde.

I øvrigt må de da snart opgradere hele togparken med 4G teknologi, gerne med switch mellem TDC og Telia netværket.

  • 0
  • 0

I overskriften står der 284 nedbrud. I artiklen står der, at IC2 havde 2 nedbrud, og IC4 havde 187 nedbrud. Hvordan når Ingeniøren frem til 284 ? Og så lige spørgsmået om vintervejret - hvordan ved Ingeniøren, at det er pga. vintervejret, at f.eks.motorerne står af. Kunne det ikke være et tegn på italiensk "kvalitet" ?

  • 0
  • 0

Driften med IC2 i december har ikke været tilfredsstillende. Der er kørt 1.275 km og der har været 7 tekniske hændelser og 2 nedbrud.

Med 31 dage i December giver det kun 41 km pr. dag. Kan det virkelig passe?

Én teknisk hændelse pr. kun 182 km og et nedbrud for hver ca. 600 km virker heller ikke rigtigt. Tænk hvis en moderne bil havde ét nedbrud pr. tankfuld.

  • 0
  • 0

Carsten. Teksten med de 1.275 km er citeret direkte og korrekt fra DSB's statusredegørelse.

Men DSB mener utvivlsomt, at IC2'erne kører 1.275 km mellem hændelser.

Det giver nemlig bedre mening og er bestemt ikke tilfredsstillende fra DSB's synsvinkel. IC4'erne havde således 3.297 km mellem hændelser i december og klarede sig altså noget bedre. Og det en pæn fremgang fra indsættelsesmåneden i jule, hvor IC4'erne kun klarede 1.970 mellem forsinkende hændelser.

Der var 124 afgange med IC2 i december. Hvis vi antager, at strækningen Vejle-Fredericia-Kolding er 30 km giver det en kørt distance på 3720.

  • 0
  • 0

Claus, jeg tror ikke, at jeg skriver noget om 284 nedbrud. Jeg skriver, at det i december skete 284 gange, at DSB indsatte erstatningsmateriel på afgange, som egentlig skulle køres med IC2 eller IC4. Det betyder jo ikke, at togene brød sammen 284 gange - DSB kan vel have mange grunde til at vælge af lade en IC4/IC2-afgang køre med en IC3 eller MR.

Når DSB så skriver, at der i december var 2 nedbrud med IC2, så betyder det - så vidt jeg er orienteret - at der var to tilfælde, hvor et IC2-tog ikke kunne gennemføre en planlagt kørsel som følge af et teknisk problem.

For IC2'erne tilfælde var det i øvrigt 102 gange ud af 230 planlagte afgange, at der måtte køres med erstatningsmateriel.

For IC4'ernes vedkommende var det 182 gange ud af godt 1000 planlagte afgange, at man måtte indsætte erstatningsmateriel.

  • 0
  • 0

Men DSB mener utvivlsomt, at IC2'erne kører 1.275 km mellem hændelser. ..... Der var 124 afgange med IC2 i december. Hvis vi antager, at strækningen Vejle-Fredericia-Kolding er 30 km giver det en kørt distance på 3720.

Det passer så heller ikke, for hvis DSB mener 1275 km mellem hændelserne, og der er 7 hændelser i december, skulle den kørte distance være 8925 km.

Ak ja, ukritisk copy-paste journalistik ;-) Formiddagsbladene har nøjagtig samme historie og tal.

  • 0
  • 0

Jeg var for 14 dage siden i Aarhus og skulle med mogentoget hjem til Købenahvn og valgte det så famøse IL-tog (IC4-lyntog med endnu færre stop) for at prøve at se om toget kører som man kan læse så mange steder. Til min skuffelse var det et IC3-tog. Jeg har efterfølgende fået oplyst at man forsøgte at starte 3 forskellige IC4-togsæt op, men man måtte opgive at få dem til at køre og satte et IC3-tog ind. Oven i købet på et tidspunkt hvor det stod så slemt til med ER-togsættene at man var nødt til at køre med MF helt til Sønderborg og MR i regionaltogene på Fyn fordi mange MQ- og ER-togsæt var ude af drift.

Men jeg har været med et par gange siden til Nyborg med IL og synes det kører bedre end da jeg var med den første offentlige afgang 25/6 2006.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten