Hver bycykel kører mindre end én tur om dagen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hver bycykel kører mindre end én tur om dagen

‘Det kan således konkluderes (...), at den ny bycykel potentielt kan udvikle sig til ‘et fjerde ben’ i den kollektive transport som supplement til bus, metro og S-tog.’

Sådan lyder en af de sidste sætninger i den evaluering, som Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning har gennemført af den interaktive by- og pendlercykel, der efter alt at dømme bliver stemt igennem i Borgerrepræsentationen i aften. I så fald giver det projektet en fuld finansiering på 40 millioner kroner over otte år.

Læs også: Politikere: Vi vælger ny bycykel med bind for øjnene

Pendlerne har dog ikke samme tiltro til systemet. I løbet af de fire måneder, de første 250 cykler har været på gaden, er hver cykel blevet brugt mindre end én gang om dagen.

Ifølge tal fra producenten, Gobike, har cyklerne samlet set kørt mellem 25.000-26.000 timer, hvilket betyder, at hver cykel i gennemsnit har kørt 0,86 tur pr. dag.

Læs også: Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler

Til Berlingske oplyser administrerende direktør i Gobike Torben Aagaard ellers, at hver cykel bliver brugt to gange om dagen i gennemsnit. Men det er en regnefejl, erkender han over for Ingeniøren.

Ifølge forvaltningens evaluering, der blev lavet over to måneder fra marts til juni, steg brugen af cyklerne mest i perioden efter 10. maj, hvor DSB markedsførte dem i S-togene, samtidig med at man lancerede en kampagnepris på 10 kr. pr. time. Normalprisen er 25 kr. pr. time.

Læs også: Opgraderet bycykel: Slut med småfejl ... men den er dæleme tung

Tallene viser også, at selvom antallet af brugere, der opretter sig i systemet, steg i hele perioden, stabiliserede antallet af ture sig på 1.500 om ugen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan vel ikke komme som en overraskelse, at cyklerne bruges så lidt?

Er der nogen statestik på hvor mange af turene køres af turister?
Udgift for hærværk/slid kontra indtjening ved leje?

  • 4
  • 0

26000 timer fordelt på 250 cykler * 120 dage får jeg også til ca. 0,86. Men enheden er vel så timer per cykel per dag. Er der en teknisk årsag til at tur sættes lig med time i dette regnestykke? Er det fordi der ikke måles på antal ture, men betales for hver påbegyndte time?

Hvis antallet af ture per cykel per uge stabiliserede sig på 6 og normalprisen er 25 kr per tur, så får jeg det til at det ca. løber rundt. Der er måske ikke super økonomi i projektet hvis der også skal sættes penge af til hærværk og tyveri, eller måske snarere indsamling af cykler efter tyveri, men det er vel ikke en helt dårlig start?

  • 0
  • 1

Problemet med bycyklen lige nu er at der er alt for få ladestandere - steder jeg kan aflevere cyklen igen uden at skulle betale overpris.

Lige nu er det faktisk kun muligt 9 steder i Københavns kommune og ingen af disse steder ligger på Nørrebro, Østerbro, Nordvest, Christianshavn eller Amager!

http://bycyklen.dk/da/find-a-bycykel/

Derudover er der en fejl i faktaboksen - hvis man et abonnement til 70 kr./måned så er den første halve time gratis, de fleste ture vil derfor kunne klares gratis!

http://bycyklen.dk/da/priser/

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten