Hver anden kører på farlige halvflade dæk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hver anden kører på farlige halvflade dæk

Én ud af to biler på gaden sejler rundt på dæk med alt for lidt luft i, og det går både ud over trafiksikkerheden og pengepungen.

Det viste kampagnen "Tjek Lufttrykket", som dækfirmaet Michelin gennemførte i september måned i år. På syv dage målte Michelinmændene luftrykket i dækkene på 474 biler. Resultatet var, at 46 procent af bilerne havde mere end en halv bar for lidt tryk i dækkene. Dermed kommer bilerne med i de kategorier, som Michelin kalder "farligt" eller "meget farligt" dæktryk.

Ifølge dækfirmaet, så betyder så lavt et dæktryk, at bilen aquaplanner allerede ved 70 km/h i stedet for 90 km/h. Desuden bliver vejgrebet dårligere, bilen får længere bremselængde og bliver sværere at styre.

Udover at gøre det farligere at køre i trafikken så betyder et lavt dæktryk også, at bilen får en dårligere brændstoføkonomi, og at dækkene bliver slidt hurtigere.

Dårligere til at fylde luft i dækkene

Det er tredje gang, at Michelin måler trykket i danskernes dæk. Sidste gang var i 2008, hvor 30 procent af danskerne havde så lavt tryk i dækkene, at det var farligt. Denne gang er tallet imidlertid 46 procent, hvilket betyder, at andelen af halvflade dæk er steget med 16 procentpoint.

Hvis man vender blikket imod de andre nordiske lande, så ser det heller ikke for godt ud.

Hvis man sammenligner resultaterne fra Michelins kampagne i Danmark med resultaterne i Norge, Sverige og Finland, så er danskerne klart dårligst til at holde dæktrykket oppe.

Finnerne og nordmændene er næsten lige gode til at pumpe dækkene med henholdsvis 23 og 24 procent halvflade dæk, mens svenskerne halter bagefter med 34 procent halvflade dæk.

Endelig kommer danskerne med næsten 10 procent flere halvflade dæk end svenskerne.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu er vi jo langt henne i "sommerdæk-sæsonen", så mon ikke resultatet havde været et andet, hvis testen var lavet tidligere på sæsonen. Hvis folk udelukkende får tjekket dæktryk, når de skifter til sommer- eller vinterdæk, må det jo indvirke meget på resultatet af sådan en analyse.

VH Emil

  • 1
  • 0

Resultatet var, at 46 procent af bilerne havde mere end en halv bar for lidt tryk i dækkene

  • var der mon slet ingen med for [b]højt[/b] tryk? Og hvad er konsekvenserne af for højt tryk i grunden?
  • 1
  • 0

Ja, du kan nemt måle at trykket er i orden, men jeg har faktisk prøvet at målingen var årsag til at der kom lidt skidt i så ventilen ikke lukkede helt tæt, så er kontrollen jo årsag til efterfølgende for lavt tryk.

Løsningen er eksterne trykmålere men det har jeg ikke i min årgang 2002.

  • 1
  • 0

Løsningen er eksterne trykmålere

Hvad mener du?

Bortset fra det, de lange vedligeholdelsesintervallet for moderne biler bærer en stor del af skylden.
1: fordi der længere mellem servicebesøg hvor luften kontrolleres (banalt).
2: fordi folk ikke længere er så bevidste omkring vedligeholdelse af bilen og derfor ikke tænker på dæktrykket.

Bent.

  • 1
  • 0

[quote]Løsningen er eksterne trykmålere

Hvad mener du?

[/quote]

Der menes nok det med at man kan aflæse trykket på instrumentpanelet, og der gives alarm hvis det ikke er ok.(det kan/gør min bil)

Ove

  • 1
  • 0

Der menes nok det med at man kan aflæse trykket på instrumentpanelet, og der gives alarm hvis det ikke er ok.(det kan/gør min bil)

Det har min bil også, men det er slet, slet ikke præcist nok til at angive korrekt dæktryk.
Systemet bruger ABS-sensorerne til at afgøre om hjulene roterer lige hurtigt, så der skal være temmelig meget forskel før det reagerer.
Derudover kræver det at man først pumper op til korrekt dæktryk, derefter skal man med instrumentcomputeren give kommandoen "Kalibrér". Folk der kører med ukorrekt dæktryk er nok temmelig ligeglade med sådan et system i forvejen. Desuden kræver det at man læser instruktionsbogen og hvem gør det.

MvH,

Bent.

  • 1
  • 0

[quote]Løsningen er eksterne trykmålere

Hvad mener du?[/quote]

Jeg mente indbyggede dæktryksmålere, de sidder sammenbygget med ventilen inde i dækket og sender trykmålingen til bilens computer.

Så vidt jeg kan forstå er de meget precise, men de kræver jo at bilen er bygget til det, og så skal der hostes op til de specielle ventiler hvis man ønsker et ekstra sæt fælge til vinterdæk.

Jeg ved ikke om der sidder en lille rystedims og generere energi eller der er indbygget batteri, jeg tror jeg vil søge lidt.

http://www.tyre-equipment.co.uk/acatalog/C...

  • 1
  • 0

Luft-tingene er generelt ikke iorden på tankstationerne - det er ihvertfald min erfaring.
Sidste vinter havde jeg et dæk som tabte luft. Først ved den femte tankstation jeg kunne finde, kunne jeg få fyldt luft i. Det var en svær periode. Et sted mistede jeg næsten al luften fordi trykket var alt for lavt.

  • 1
  • 0

[quote]Uregelmæssigt dækslid og ukomfortabel kørsel

  • tak, så ved jeg dét! :)[/quote]
    Og reduceret rullemodstand.
    Bruger 3.2 bar i min elbil - det er maksimum tryk for det pågældende dæk. Bevares så slides dækket mere i midten end yderst, men da km-tallet er begrænset (< 15.000 km/år), så tynger det ikke væsentligt i vedligeholdelsesbudgettet. Og den mistede kørekomfort er vel svarende til en lidt mere sportslig affjedring - no problemo :)

Martin.
http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke om der sidder en lille rystedims og generere energi eller der er indbygget batteri, jeg tror jeg vil søge lidt.

Dem jeg lige kan finde til salg kører på batteri, og et batteri siges at holde 7-10år men dækket skal jo af når man skal ind og skifte batteri.

Der er dog andre typer f.eks magnetic, hvor en lille spole optager energi fra en magnet på den faste del af bilen, det varer dog ikke længe før en piezoelectric vibration energy harvester er klar og så vil hver eneste lille ujævnhed i asfalten udløse energi til vores TPMS.

  • 0
  • 0

jeg er overbevist om, at mere information og mulighed for testkørsel på lukkede køreanlæg fulgt op af vejledning fra færdselspolitiet m.m. -- vil forbedre forholdene markant.

højere pris for brændstof vil ligeledes anspore bilister til at have mere fokus på dæktryk for derved at spare brændstof.

vigtigst : information information information.

Danmarks Radio kunne passende køre korte info - indslag også om betydningen af det rigtige lufttryk.

Der er en stor mængde af virkemidler, og jeg har ofte undret mig over, at der er så lidt fokus på netop dette felt

Oplysningskampagne kan hvis nødvendigt betales af afgift på dækkene. Der er i forvejen en afgift på hvert dæk, der sælges. Og der kunne uden de store problemer lægges lidt på her.
Det turde være nærliggende at have denne info - aktivitet betalt som en miljø - afgift idet et mindre brændstofforbrug går direkte ind på miljøkontoen fra CO2 - reduktion til dieselpartikler.

For god ordens skyld kan jeg nævne, at jeg selv sparer ca 2.5 km per liter diesel ved bare at hæve lufttrykket fra det anbefalede til et højere tryk indenfor dækkets max - tryk.

Det af bilfabrikken og dækfabrikken anbefalede tryk er altid et kompromis fordi man ønsker komfort. Og man får en mere komfortabel kørsel ved et lavere tryk i dækkene end det tryk, der iøvrigt skal til for at køre økonomisk og have en lav rullemodstand.

For lastbiler er trykkets betydning helt afgørende for en god brændstoføkonomi. Og for en god dækøkonomi...

Det kan være et problem, at benzinselskaberne ikke ligefrem er glade for at bilerne kører langt på literen.
Ofte er tankstationernes dæktrykmålere i en elendig tilstand og måler meget unøjagtigt. Dette forhold kan der vel ganske simpelt rettes op på ved forskellige tiltag.
Eftersom alle bilister tanker på en servicestation... så vil det være på de tusindvis af tanksteder at der passende kunne gøres noget virkningsfuldt for at få bilisterne til at kontrollere dæktrykket og pumpe eventuelt manglende tryk op.

Det har også undret mig, at hverken kørelærere eller værksteder eller synshaller eller politi eller ikke mindst FDM ikke har haft fokus på dette alvorlige problem.

Hvorfor giver det ikke et eller to klip i kørekortet at køre med et dæktryk, der afviger nedad med mere end xx psi ? Lavt dæktryk er mindst lige så farligt som alkohol og for høj fart.

Jeg vil godt påtage mig opgaven at få bilisterne til at gøre noget alvorligt ved dette luft - problem
Vil nogen give mig opgaven ?

Med venlig hilsen

Otto Dittmann
Bøgebjergvej 45, Brobyværk
5672 Broby

Mobil : 2083 1250

  • 0
  • 0

Vil nogen give mig opgaven ?

Nej.

Hvorfor giver det ikke et eller to klip i kørekortet at køre med et dæktryk, der afviger nedad med mere end xx psi ?

Fordi det er meningsløst at tro at man kan straffe sig ud af ethvert problem.

Men bliv salig i din tro.

Bent.

  • 0
  • 0

Det af bilfabrikken og dækfabrikken anbefalede tryk er altid et kompromis fordi man ønsker komfort.

Vejgreb er heller ikke at foragte.

Bent.

  • 0
  • 0

Det er jo ret problematisk så længe der skal et batteri i hver, og mange modeller skal have skiftet hele enheden når batteriet er flat, fabrikanterne siger ganske vist 7-10år eller 200.000km men i praksis er kunden kun dækket af nyvognsgarantien, og den reelle gennemsnits levetid er kun 5,7år

I USA er det ikke tilladt at deaktivere systemet, de store dækfirmaer sætter så nye dæk og fælge på bilerne, de brugte ryger i bagagerummet, alt er lovligt for systemet bliver jo ikke deaktiveret.

EU-lovkrav om at funktionen skal være tilstede på fabriksnye biler er fint, men så må man også stille krav om åbne standarder til hver enkelt fælgtype, så hvert bilfabrikat og model ikke har hver deres system, og det må meget gerne være med krav om at det er batterifrit, og at koderne kan bruges med hvilken som helst GPS der understøtter det.

  • 0
  • 0

Luft-tingene er generelt ikke iorden på tankstationerne - det er ihvertfald min erfaring.
Sidste vinter havde jeg et dæk som tabte luft. Først ved den femte tankstation jeg kunne finde, kunne jeg få fyldt luft i. Det var en svær periode. Et sted mistede jeg næsten al luften fordi trykket var alt for lavt.

Ja, det er også min erfaring. Men hvorfor dog sætte sin sikkerhed over styr ved at køre rundt og lede efter luft. En præcis dæktryksmåler og en fodpumpe koster vel højest 150 kroner. Det er billigt for ordenlig sikkerhed, og formentligt hurtigt tjent hjem i sparet brændstofforbrug. Navnlig, hvis man skal køre fra tank til tank for at finde en der har luft.

/Kim

  • 0
  • 0

Dæktryk burde være enhver bilists opgave som ansvarlig bilist både overfor sig selv men også for andre bilisters skyld eller miljøet når det nu er bevist at brændstofforbrug kan reduceres ved korrekt tryk.
Med vinter for døren kan man vel snige en lille en ind om vinterdæk. Få dem nu på. Så kan alle komme frem med rimelig hastighed, istedet for at skulle ligge og snøvle efter nogen der kører på sommerdæk. Alle klokke hovederne der bliver overrasket af vintervejr år efter år burde have en klækkelig bøde for at hindre at trafik bliver afviklet i nogenlunde orden.
Det at køre i grøften er da heller ikke vejrets skyld. 9 ud af 10 bilister der ender i grøft eller brager ind i andre kører på sommerdæk.

  • 0
  • 0

[quote]Det af bilfabrikken og dækfabrikken anbefalede tryk er altid et kompromis fordi man ønsker komfort.

Vejgreb er heller ikke at foragte.

Bent.
[/quote]

Og så skal vi vel lige have præciseret om det gælder våd eller tør vej???

Ikke sandt?

For når det er på våd vej, er dit vejgreb faktisk mindre jo lavere tryk du køre med..... sååååh...

  • 0
  • 0

Alle klokke hovederne der bliver overrasket af vintervejr år efter år burde have en klækkelig bøde for at hindre at trafik bliver afviklet i nogenlunde orden.

Lad nu folk selv bestemme efter deres kørselsbehov, det bedre vejgreb med vinterdæk bliver bare omsat til højere hastighed, ikke til bedre sikkerhed, de 1-2 uger om året må vi sætte hastigheden efter føret, kombinationen af brede fælge og sommerdæk bør dog ikke forekomme i vinter perioden.

Det minder mig om at seriøs vinterkørsel ad lukkede bjergveje pga dyb sne køres med ekstremt lavt dæktryk, men det er ikke noget os med almindelige biler skal bekymre os om.

  • 0
  • 0

Dæktrykket skal være iorden. Udover økonomien er sikkerheden i aller højeste grad i fare. Prøv et køreteknisk anlæg, her vil man se hvorledes forkert dæktryk er ødelæggende for køredynamikken, hvor ESP og ABS mv. ikke kommer til sin ret.

Vedrørende de rigtige dæk til årstiden har mange den opfattelse, at vinterdæk kun handler om sne og is. Men det handler mere om temperatur, hvor friktionen under 7 grader bliver forbedret ved brug af vinterdæk.

Så hvis færdselsloven skulle virke som fremme for færdselssikkerheden er dækvalg da meget mere relevant end så mange andre paragraffer.

En anden fejlkilde til farlige køreegenskaber grundet dæk er modellen. Man kan således sagtens have 4 sommerdæk på sin bil, 2 ens pr. aksel.
På papireret lovligt men kan være særdeles farligt.
De fleste dækfirmaer har mange modeller ud fra kørebehov, sport, comfort osv.

En bil med sportsdæk foran og comfortdæk bagpå i fuldstændig samme størrelse vil få store overraskelser i hurtig kurvekørsel og undvigemanøvre.

Pludselig holder bilen på tværs elller skrider voldsomt ud og vil typisk forulykke i trafikken. Ved undersøgelsen af bilen vil den fremstå lovligt men årsagen ligger i dækkene. Igen et hul i lovgivningen og bilisters forståelse for køresikkerhed.

  • 0
  • 0

Og så skal vi vel lige have præciseret om det gælder våd eller tør vej???

Ikke sandt?

For når det er på våd vej, er dit vejgreb faktisk mindre jo lavere tryk du kører med..... sååååh...

Såå?? Øh?? Er det noget du har belæg for, eller er det blot en rhetorisk provokation?

Hvis man kører med et (bare nogenlunde) "korrekt" dæktryk er forskellen sikkert minimal. Det er sikker her også en strid om kejserens skæg, ligesom det er, når talen falder på vinterdæk.

Her er det givetvist sikkert, at sommerdæk bremser en lille smule bedre på tørre kolde veje end vinterdæk, og det har vi jo normalt de fleste vinterdage i Danmark. Hvor mange ekstra ulykker opstår fordi, der er nogle der kører på vinterdæk, og hvor megen almen gene forårsager det?

Så har vi dage som i dag. Hvor megen almen gene forårsager biler med sommerdæk? Folk der ikke kan komme ud af lyskrydsene -og dem er der ved Gud mange af. Sikken en gene, der navnlig på disse dage ikke kan opvejes af en smule bedre trafiksikkerhed på de gode dage.

P.S. To dage i denne uge kom jeg hurtigere ind/ud af byen på min cykel end jeg ville have kunnet i min firehjulstrækker. Tak til KBH, Frederiksberg og Rødovre for god rydning på cykelstierne.

/Kim

  • 0
  • 0

P.S. To dage i denne uge kom jeg hurtigere ind/ud af byen på min cykel end jeg ville have kunnet i min firehjulstrækker. Tak til KBH, Frederiksberg og Rødovre for god rydning på cykelstierne.

/Kim

Og det er jo rimeligt når man tænker på hvor meget cyklister betaler i registreringsafgift, grøn afgift etc....???????????

  • 0
  • 0