Elcyklen bidrager til den grønne omstilling, for når danskerne investerer i en elcykel, så betyder det også, at de ofte foretrækker den frem for bilen.
47 pct. af deltagerne i en spørgeskemaundersøgelse, som konsulentfirmaet Kantar har udarbejdet for Vejdirektoratet, svarer, at elcyklen helt eller delvist har erstattet ture, hvor de ellers ville have taget bilen.
Lige så mange, 47 pct., svarer, at elcyklen erstatter ture med den almindelige cykel, men at de cykler flere og længere ture end ellers og derfor får mere motion.
Deltagerne svarer, at de har fået en mere effektiv hverdag, fordi det er muligt at transportere sig fra dør til dør uden at tænke på trafik, myldretid og parkeringsmuligheder. Størstedelen oplyser, at det afgørende ved elcyklen er, at den giver dem frihed.
»Elcyklen formår at trække så mange trafikanter ud af bilen og over på cykelstierne. Ikke alene får man mere motion på en elcykel, men det er også en langt mere klimavenlig løsning. På den måde viser undersøgelsen, at elcykler er en del af nøglen til at mindske CO2-udledningen fra biltrafikken,« lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Læs også: Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture
Trafikprofessor: »Lille stikprøve at fortolke ud fra«
Undersøgelsen bygger på svar fra 497 elcykelbrugere, der blandt andet er blevet spurgt om, hvilke andre transportformer elcyklen har erstattet helt eller delvist.
Resultaterne stemmer overens med en lignende svensk undersøgelse. Sammenlignet med tal fra Transportvaneundersøgelsen fra DTU mener professor Otto Anker Nielsen, DTU Transport, at det kan være sandsynligt, at elcyklen i så høj grad erstatter bilen.
»Men det er en lille stikprøve at fortolke ud fra,« siger han.
Ifølge Transportvaneundersøgelsen fra DTU er gennemsnitslængden af en rejse med elcykel på 9,3 km. For alle rejser på 5-10 km. udgør bilens markedsandel 54 pct.
Det fremgår ikke af Vejdirektoratets spørgeskemaundersøgelse, hvor lange ture med bilen elcyklen har erstattet.
Ca. 8 pct. af danskerne har en elcykel svarende til ca. 376.000 elcyklister i Danmark. Ca. 10 pct. af personer, der ikke har en elcykel, overvejer at anskaffe en, viser undersøgelsen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Fordi dine fedtdepoter blev lavet om til størrer muskler, som bekendt, også vejer en del :) Så ja, din kondi blev betragtelig forbedret, og din massefordeling på kroppen har uden tvivl ændret sig til det bedre.
'Desværre' betød overgangen så til el cykel at dine muskelgrupper ikke havde samme kapacitetsbehov hertil, hvortil de blev mindre.
Vægt er ikke farligt, hvis det er den rette form for vægt!
Du mener vel "udleder" 212 g CO2 René :)
Den rigtige fornøjelse er de ca. 20+ kg jeg har tabt siden min cykel blev elektrificeret og som fremstår som en en detalje jeg endnu ikke har forstået hvorfor.
For ti år inden jeg blev elektrisk, valgte jeg at cykle på en almindelig havelåge distancen Allerød-Helsinge og retur 72km per dag (360 km uge)for at tabe mig.
Resultatet udeblev jeg beholdt min alt forhøje vægt. Kondien blev dog betragteligt forbedret
Ja det bliver svært. jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig hvilken form for transport teknologi der kan opfindes inden 2050, som kan konkurrere på 1 gram CO2 pr km, og samtidigt være ligeså mobil og smidig som en el-cykel. Jeg har dog en kæmpe transport CO2 besparelse på ca 8-10 ton de sidste 8 år set i forhold til hvis jeg ikke havde købt el-cyklen. Min bil forbruger 212 gram CO2 pr km. Du har selv endnu mere fra den periode hvor du kørte 180km om ugen
Når du skal reducere dit CO2 udslip med 70% :)
Hm, det er svært at forbruge effekt, så hvor meget energi brugte du?</p>
<ul><li>skal vi gætte på 31680 J (pr. km)? :)
Og CO2 udledning kan vi sætte til ca 1 gram CO2 pr Km 2017 udlednings værdier Danmark.
Citat fra artiklen: "Lige så mange, 47 pct., svarer, at elcyklen erstatter ture med den almindelige cykel, "
Så: Elcyklen er ikke specielt et energisparetiltag i kampen imod CO2-emissionerne, da strømmen i stikkontakterne jo (endnu) ikke er så "grøn" at det kan betragtes som VE.
Derimod er elcyklen er glimrende ekstra nyt højteknologisk transportmiddel der kan øge transportbekvemmeligheden endnu mere, specielt i tæt befolked ebyer med korte afstande til alting.
Og så mangler vi stadig en ordentlig og rimelig troværdig varedeklaration på elcykler, så vi kan sammenligne energiforbruget med andre løsninger. Eller endnu bedre: Nogle data fra det virkelige liv som det nu engang leves med elcykler.
Det siger mig at 47% havde en cykel som de anså som deres primære transportmiddel. Efter indkøb af el-cykel er der ligesom ikke rigtigt nogen grund til at køre på den gamle cykel. El-cyklen kan til en hver tid fungere som den gammeldags cykel hvis man syntes det giver nogen form for mening.
Vigtigere er det at andre 47% siger at det helt eller del vist erstatter bilkørsel og 28% helt eller delvist offentligt trafik. Det er ture det ikke var muligt at udskifte med den gammeldags træde only cykel. Tendensen er helt klar. mere og længere og iøvrigt en udtalt glæde og tilfredshed gennemsyre besvarelserne. Fuldstændigt i tråd med mine egne erfaringer.
- skal vi gætte på 31680 J (pr. km)? :)Hm, det er svært at forbruge effekt, så hvor meget energi brugte du?
Citat fra artiklen: "Lige så mange, 47 pct., svarer, at elcyklen erstatter ture med den almindelige cykel, " Så: Elcyklen er ikke specielt et energisparetiltag i kampen imod CO2-emissionerne, da strømmen i stikkontakterne jo (endnu) ikke er så "grøn" at det kan betragtes som VE. Derimod er elcyklen er glimrende ekstra nyt højteknologisk transportmiddel der kan øge transportbekvemmeligheden endnu mere, specielt i tæt befolked ebyer med korte afstande til alting. Og så mangler vi stadig en ordentlig og rimelig troværdig varedeklaration på elcykler, så vi kan sammenligne energiforbruget med andre løsninger. Eller endnu bedre: Nogle data fra det virkelige liv som det nu engang leves med elcykler.
Hm, det er svært at forbruge effekt, så hvor meget energi brugte du? ;-)167 WATT forbrugt på at køre de 18.9km
8,8 watt pr kilometer.
Nu postede Bertel ingen tal, men det er så heldigt at jeg er ved at lade mit batteri op efter en "lille" tur i går. Bertel smiler nok overbærende. 7,4km til svømmehallen, og dernæst hjem plus lidt omveje og café besøg og indkøb alt ialt 18,9 km. minus 2 grader stille og roligt tempo vejret var fantastisk smukt og jeg frøs på ingen måde. hverken mod eller med vind, jeg afprøvede dog mine nye grov mønstrede punkterfri dæk på en meget våd og mudret græsplæne. Der frådsede jeg nok lidt rigeligt med energien, men det var sjovt og gav mig en ide om hvad mine vinterdæk kan klare af off road kørsel.
Jeg har sat en watt måler på og sikret mig at 16 ampere sikringerne ikke sprænger ved at blæse køle dem. Jeg frygter det værste og har allerede sat e-cyklen til salg. Om 10 minutter er opladningen færdig, så kommer sandheden for dagen.
Jeg har givet Bertel en tommel op for at tænke så alternativt. Og modigt ikke mindst at poste det på et ingeniør forum i det herrens år 2019.
Jeg har også lige givet ham en tommel op. Tusind tak for at sætte tingene i det rette perspektiv.
Mvh Bjørn
PS: Jeg kan se, at vi ikke er de eneste, som værdsætter alternativitisten Bertel
Jeg undskylder meget, men jeg kan desværre ikke love at forbedre mig, da det er en ren svir at køre på elcykel.
Mvh Bjørn
Bjørn du kunne have gået!! så kunne du også have vist den rabiate maskin stormer Bertel hvor skabet skal stå. Men hvor er det flot at du tør stå ved dit ekstravagante energifråds. Jeg har givet Bertel en tommel op for at tænke så alternativt. Og modigt ikke mindst at poste det på et ingeniør forum i det herrens år 2019.
Jeg er et af de forfærdelige miljøsvin, der har en elcykel. I en periode fragtede den mig ca 40 om dagen til og fra arbejde, i stedet for at jeg tog bilen. Jeg er selvfølgelig dybt beskæmmet over al det strøm, jeg dermed har brugt.
Jeg bruger altid min elcykel (som har erstattet min gamle trædecykel), når jeg skal handle. Derved kan jeg hjembringe endnu flere CO2-belastende varer, i stedet for at tage bilen de ca 800 m til min lokale brugs.
Sidst jeg var til kontrol på Herlev sygehus, så tog jeg både s-tog (gys) og brugte min elcykel til at fragte mit luksuslegme fra Lyngby til Herlev (og retur). Jeg havde jo elsvinet meget mindre, hvis jeg først havde kørt min hustru på arbejde om morgnen, og derefter havde kørt i bil til HS.
Jeg undskylder meget, men jeg kan desværre ikke love at forbedre mig, da det er en ren svir at køre på elcykel.
Mvh Bjørn
Hey: Vi er da ret mange trædecyklister der endda MEGET OFTE lader bilen stå. Og når 47 % af elcyklisterne siger, at deres elcykel erstatter trædecykelturen, har vi da vist et CO2-emissionsproblem med de der elcykler ! Det var jo ikke meningen eller hvad ?
Jeg har haft en racercykel i nogle år, som jeg har brugt til/fra arbejde når vejret har været godt. For nylig købte jeg en elcykel med amerikansk standard, hvilket vil sige at motoren slår fra ved 20 mph =32 km/t. Det er en stor hjælp at der er ved de 32, og ikke de normale 25 at motoren hjælper til - for en cykel25 havde været langsommere end min racer.
Det er cirka 10% af dagene om vinteren og 30% af dagene om sommeren jeg cykler - alt efter vind, vejr og planer.
Jeg har overvejet en cykel45 - men til 24K for en billig, så er en el-knallert45 både billigere og mere realistisk som hverdags-transport.