Hver 11. IC4-afgang bliver aflyst

De seneste tal fra DSB vedrørende IC4 tegner samme dystre billede som altid: Fra januar til september blev ni procent af samtlige IC4-afgange aflyst. Det svarer til hver 11. tog.

Læs også: Læs kommissoriet: Det skal IC4-rapporten afklare

Tallene stammer fra DSB's seneste statusrapport vedrørende IC4, som finans.dk har regnet lidt på. Til sammenligning skriver mediet, at kun 0,9 procent af DSB's samlede passagerafgange var aflyst i samme periode.

»Den pålidelighed kan man ikke bruge til noget. Den er helt ude i hampen,« konstaterer trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet over for finans.dk.

Læs også: IC4-lokofører: »Jeg kan ikke stoppe, for satan da«

Ifølge DSB's kontrakt med Transportministeriet må maksimalt én procent af alle togafgange aflyses. For IC4 er tallet det ni-dobbelte. Per Homann Jespersen hæfter sig dog ved, at der er længere mellem nedbruddene i andet halvår af 2014 end første.

IC4-togene bliver primært brugt som regionaltog, selvom de oprindelig var tiltænkt som afløser for IC3 på Intercity-strækninger. I dag fungerer kun fire IC4-tog som lyntog i daglig drift. Kun 32 af de 82 IC4-tog er i daglig drift.

Læs også: DSB: Tavshed om konsekvenser af IC4-rapport

Senere i dag offentliggør DSB på et pressemøde resultaterne fra en ekstern, schweizisk ekspertvurdering, der fælder dom over IC4- og IC2-togenes tilstand. Den skal danne grundlag for en beslutning om togenes fremtid.

Pressemødet finder sted kl. 13.30.

DSB har endnu ikke officielt taget stilling til, hvad der skal ske med IC4-togene, hvis ekspertvurderingen dømmer dem ude.

Emner : Tog