Hurtig opladning af bilen: Dansk firma sætter batteri på laderen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hurtig opladning af bilen: Dansk firma sætter batteri på laderen

Den danske teknologivirksomhed Nerve Smart Systems har konstrueret et nyt opladningssystem til elbiler, der med et batterilager gradvist henter energi fra elnettet. Hvilket kan aflaste elnettet, som ellers ville være under pres, når f.eks. mange elbiler oplades samtidigt. Illustration: Nerve Smart System

Når elbilen i fremtiden løber tør for strøm, har danske Nerve Smart Systems en lynhurtig og rentabel løsning. Teknologivirksomheden lancerer i disse dage en række nye ladestandere med indbygget batterilager, der kan gøre det nemmere for elnettet at imødekomme fremtidige krav fra elbilmarkedet.

Med millionstøtte fra EU og private investorer i ryggen, omkring 41 millioner kroner, er det Nerve Smart Systems ambition at oplade en elbil fra 0 til 100 procent på knap 10 minutter. Det kan vel at mærke kun lade sig gøre, hvis elbilen er i stand til at oplade med ladestanderens fulde kapacitet på 350 kW. Og det er der ingen elbiler, der på nuværende tidspunkt magter.

Det særlige ved den nye form for opladning og Nerve Switch, som batteriet hedder, er at det fungerer som en buffer mellem elnettet og ladestanderen. Og det er en vigtig detalje, fordi det betyder, at der altid vil være kapacitet til hurtigopladning, uanset hvor overophedet og begrænset elnettet er.

»Det fungerer på den måde, at vi har et batteri i laderen, der hele tiden tapper energi fra elnettet. Det betyder, at vi ikke skal tappe al energi fra elnettet på én gang. Selve opladningen af elbilerne vil ske via en 350 kW ladestander, der så skal kobles til elnettet med en almindelig tilslutning,« fortæller Jesper Boise Rasmussen, direktør for Nerve Smart Systems.

Når man spørger ind til batteriets funktion i ladestanderen, har administrerende direktør i Nerve Smart Systems Jesper Boise Rasmussen en analogi til processen:

»Forestil dig, at du har en vandhane med en tynd stråle, hvor du vil du kunne fylde et glas vand op i løbet af én time. Når glasset er fyldt op, drikker du det i én stor tår. Det smarte er, at vandværket næsten ikke mærker det, fordi du har tappet langsomt frem for fuldt tryk og fyldte glasset op med det samme,« siger han.

Han forklarer desuden, at batteripakken opererer på alle DC-spændingsniveauer, da Nerve Switch batteriet aktiverer de enkelte battericeller.

»På AC-siden inde i ladestanderen vil det typisk være 400VAC. På DC-udgangssiden går vores laderstander op til 1000 VDC, hvilket er kravet for CCS-standarden, der blandt andet bruges i Hyundai Ioniq og BMW i3,« siger Jesper Boise Rasmussen.

Slipper for udgifter til elnettet

Nerve Smart Systems målsætning er at den nye 350 kW oplader kan lade en elbil på 10 minutter. Men det forudsætter, at elbiler er forberedt til så heftig en ladning. Det er der endnu ikke nogen biler på det danske marked, der er. Illustration: Nerve Smart System

Hvis fremtiden byder på flere elbiler, kan man allerede nu forudse, at det vil overbelaste dele af elnettet. I Norge, hvor man har verdens største antal af elbiler pr. indbyggere, forsøger de allerede at tæmme problemstillingen. Hos Nerve Smart Systems mener man dog at have fingeren på pulsen, når det kommer til at løse elnettets kapacitetsproblem i forhold til elbiler.

»Det kan blive et tungt og dyrt problem på sigt, hvis man forsætter med at lade elbiler, som man gør i dag. Elnettets værste mareridt er, at det overbebyrdes. Ved 17-tiden overbelastes elnettet for eksempel, når alle lader deres biler op og starter komfur og elektronik i hjemmene samtidig,« siger Jesper Boie Rasmussen.

Infrastruktur til fremtidens elbiler

I Nerve Smart Systems venter de i øjeblikket på, at resten af elbilindustrien følger trop med udviklingen. For dem handler det om at skabe rammerne for fremtidens elbiler. Som det ser ud nu, er der endnu ingen biler på markedet, som kan udnytte alle 350 kW. Den producent, der kommer tættest på, er Porsche med deres elbil Mission E.

»Vi regner med at have vores ladestandere i salg fra sommeren 2019. Vi har forsøgt at være på forkant med udviklingen. Vi vil ikke bremses af, at bilerne ikke er klar. Vi vil gerne være på et skridt foran problematikken og være klar,« fortæller Jesper Boie Rasmussen.

Planen er, at ladestanderne skal distribueres til alt lige fra tankstationskæder til hoteller og lufthavne.

Ladetiden er afgørende

I lang tid har det været rækkevidden, der har været på alles læber, når det handler om elbiler. Men ifølge Nerve Smart Systems bør debatten snarere handle om ladetiden. For hvis ladetiden skal intensiveres, vil det med det nuværende ladesystem være en tikkende bombe under elnettet.

Indtil 2020 forventes ladestandermarkedet at vokse med 30 procent årligt, og i starten af 2030 estimeres det, at 30 procent af den samlede europæiske bilpark vil bestå af elbiler.

Det er ikke en dårlig ide, det er en udemærket løsning på et flaskehals problem.

Men det er ikke uden tab, når først et batteri skal lades op, for derefter at hældes over i et andet batteri.
Tabet må være i størrelsesorden 8-10 % oven i ladetabet i bilen, som også er 8-10%.

Nu mangler bare at strømmen kommer fra et batterilager i forbindelse med en vindmølle park.

Men det er uden tvivl billiger end at grave nye ledninger ned.

  • 7
  • 5