Hundedyrt rejsekort får ikke flere til at tage bus og tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hundedyrt rejsekort får ikke flere til at tage bus og tog

Det er ingen garanti for en eneste ekstra passager i danske busser og tog, at DSB og busselskaberne bruger et milliardbeløb på at indføre elektroniske billetter, der kan benyttes i hele landet.

I et notat udarbejdet for Danske Regioner sætter busselskaberne beløb på deres ekstraudgifter som følge af rejsekortet, nemlig 150 millioner kroner årligt i 15 år. Men indtægterne tør de ikke spå om, så de er blot sat til at fortsætte på et uændret niveau.

Tværtimod advarer busselskabernes organisation i notatet om, at busserne kan miste passagerer med indførelsen af det dyre og forsinkede billetsystem.

»Der er således gode grunde til at være opmærksom på risikoen for, at det samlede provenu ikke kan opretholdes efter rejsekortets indførelse,« lyder advarslen.

Det skyldes både, at nogle passagerer vil få dyrere billetter - vel at mærke uden at medregne ekstraregningen for at købe det elektroniske billetsystem. Det skyldes helt enkelt en ny pris- og rabatstruktur, som vil gavne nogle passagerer, men være til ulempe for andre.

Efter en kort overgangsperiode bliver rejsekortet eneste bus- og togbillet. Dårlig omtale og mistillid kan få passagerne til at flygte. Derfor 'vil det være et relevant spørgsmål, om der vil være kunder, som vil vælge at bruge andre transportformer end den kollektive trafik. Det er erfaringen, at det er langt lettere at miste en kunde i den kollektive trafik, end det er at vinde ham tilbage,' skriver busselskaberne.

Desuden betaler nogle passagerer i dag for meget for deres bus- og togbilletter. Det skyldes f.eks., at de glemmer klippekortet i lommen, når jakken ryger i vaskemaskinen, eller klipper for meget, fordi de ikke har kort til det nøjagtige antal zoner.

I alt udgør overbetaling fem-seks procent af busselskabernes indtægter, hvilket svarer til godt 150 millioner kroner årligt. De penge kommer ikke i kassen med rejsekortet. Til gengæld bliver det vanskeligere at snyde i bussen, men samlet forventer selskaberne stadig et underskud på billetregnskabet, hvis ikke der kommer flere passagerer.

Alligevel fremhæver direktør Niels Mortensen fra busselskabernes organisation, Trafikselskaberne i Danmark, netop den manglende vurdering af indtægterne som en mulighed for at få flere penge i kassen.

»Dels får passagererne et mere kundevenligt system, dels får vi en viden om passagererne og et effektivt prisinstrument med rejsekortet,« siger han med henvisning til, at rabatter kan skræddersys til forskellige målgrupper.

»Vi får merværdi i forhold til de nuværende billetsystemer,« fastslår Niels Mortensen.

Det er trafikforsker, lektor Niels Melchior, Aalborg Universitet, enig i.

»Busselskaberne ved alt for lidt om passagererne i dag. I forhold til ruter og køreplaner planlægger de noget i blinde. Med rejsekortet får de mere viden, så de kan målrette deres markedsføring,« siger han.

»Men,« tilføjer han, »kun en forsvindende del af de passagerer, der rejser i den kollektive trafik, har brug for at komme på tværs af trafikselskaberne. Langt de fleste vil ikke mærke nogen som helst forandring i forhold til i dag. At data så bagud i trafikselskaberne håndteres på en anden måde, kan passageren være ligeglad med.«

Derfor forventer Niels Melchior ikke et stort antal ekstra passagerer på grund af Rejsekortet. For ham at se er projektet ganske enkelt kørt af sporet, fordi de mange bus- og togselskaber med hver deres takststruktur gør både teknologien og beslutningerne komplekse.

»Ingen har kunnet skære igennem med noget som helst,« siger han.

Fakta: Danmarks elektroniske billetter

Rejsekortet skal erstatte de nuværende bus- og togbilletter. Kortet er forsynet med en RFID-chip. Den skal holdes op foran en kortlæser, når en passager stiger på og af bus og tog. Systemet regner selv prisen for rejsen ud og trækker pengene fra den forudbetalte saldo på kortet. Senere kommer også et fastprisprodukt svarende til de nuværende månedskort.

Kontrakten på systemet blev underskrevet i 2005. Leverandør er East-West Denmark ApS, ejet 80 procent af Thales og 20 procent af Accenture. Der er underskrevet fire såkaldte tillægskontrakter til den oprindelige aftale, og parterne har i over et år forhandlet om en femte.

Ifølge en opgørelse, Ingeniøren har foretaget med udgangspunkt i selskabets regnskaber og registreringer i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, har selskabet allerede brugt 639 millioner kroner på projektet.

Rejsekortet skulle have været færdigudviklet og i drift i 2009. Det bliver efter de nuværende planer først i 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hva nu hvor de laver et nyt system hvorfor ligger de så ikke alt data centralt så det eneste et kort indeholder er et ID. Så kan standerene eventuelt uploade data engang om dagen og man betaler en regning engang om måneden eller tanker op. Så er det da nemmere at lave specielle tilbudsordninger. Også en fuld dynamisk en som sørger for at kunden altid får det billigste. Derved intet rod med månedskort, klippekort eller hvad deres digitale afart bliver. Tænkt dog lidt mere ud af boksen når i nu alligevel er igang.

  • 0
  • 0

Det er ikke IT men hardware i form af tog med lukkede kupeer og plads til passagerne der vil få flere folk med toget. Trods at mange synes om at sidde i store rum er vi rigtig mange der har det bedre ved at sidde i en kupee med højst 7 medpassagere.
Dette faktum lader man hånt om ved nyindkøb af materiel der skal skræddersys til DSBs direktørers og ministres iderige verden. Dog bruger ingen af dem tilsyneladende offentligt transport selv, så de kan finde de fejl der er ved mode design.

  • 0
  • 0

Men en del mennesker har jo ikke et reelt valg?
Jeg betaler pt 82(!) kr for at køre til Odense (2 busser og en masse omstændelige kilometre). Hvis jeg har en 500 kr seddel- kan og vil chaufføren ikke tage mig med! (Så alle rejser skal forberedes i detaljer) Ligeledes skal jeg, hvis jeg vil til Jylland have en mængde mønter med (Der er Dankort maskine- men jeg har andet kort). Og hvis man løber meget stærkt (og kender systemet!) kan man også købe tre billetter til Jylland (heraf 2 retur) på de 6 minutter, der er at skifte i.

DSB foretrækker man bestiller OG printer billetterne ud selv. Ja. No Dankort og no printer.

Hvis jeg vil med Fynbus, kan jeg købe deres plastkort (10 turs), få et månedskort- og begge dele aflæses i bussens automat. Jeg kan endda tanke mit kort op i cash.

Sådan!
Så svært er det vel heller ikke- udover man SKAL til Odense for at få kortet. :-c Man betaler et beøb i depositum, som man får igen, når man ikke bruger kortet mere.

Nemt!
KISS.

Hvis man kan med to eksisterende kort, hvorfor bliver rejsekortet så, så dyrt. Jeg har ellers glædet mig til det. Selvom, det jo bliver sjovt- om mit rejsekort får indbygget Mimrekort?!

Mvh
Tine med ret tilat mimre med næsen.

  • 0
  • 0

Bliver det sådan, at os der ikke bruger offenlige transport til daglig, kan købe et kort på et eksakt beløb. så man ikke skal købe et 300Kr kort og man kun bruger de 250Kr og bare har resten liggende hjemme

  • 0
  • 0

Ja- hvis jeg kan få en bolig i samme prisleje. Men det er umuligt.

Jeg bor ikke i Odense fordi, jeg ikke har lyst- eller råd.

Men 4-5 x mit lån og renter-så...

Men vi bor, hvor vi bor. Vi flyttede ud af nogen grunde, og jeg har brugt flere år på sønnikkes uddannelse.

Men, man kan lade være med at få børn. Eller, hvad tror du?

Mvh
Tine

  • 0
  • 0