Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hovedstadens letbane igen kastebold i storpolitisk spil

PLUS.
Illustration: Hovedstadens Letbane

Københavns første letbane åbner uden de mest rentable stationsombygninger efter flere politiske slagsmål mellem henholdsvis stat og kommune og rød og blå blok. Imens tager parterne sig til hovedet.

Københavns Letbane er blevet en brik i et politisk spil, som nu er trukket så langt ud, at de mest rentable investeringer i letbanen, en ny perron til regionaltog i Glostrup og en flytning af S-togsstationen i Herlev, ikke bliver til noget. Dermed ender København med en letbane, som er svær at stige

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

om til, og som derfor får færre passagerer end nødvendigt og dårligere driftsøkonomi. Det hele på grund af et politisk spil om letbaner, som har stået på det meste af et årti – og som politikerne selv ryster på hovedet af. Læs også: Rente-manøvre redder økonomien for Københavns første letbane Politisk og økonomisk er det særlige ved letbanerne ikke så meget, at de kører ude mellem bilerne. ...