Hovedparten af Københavns bycykler ødelægges af hærværk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hovedparten af Københavns bycykler ødelægges af hærværk

Illustration: Nanna Skytte, Ingeniøren

900 af de omkring 1.500 kommunale og dermed skatteyderbetalte bycykler er i øjeblikket på værksted, og i stort set alle tilfælde skyldes det hærværk.

Det skriver Berlingske på baggrund af oplysninger fra By- og Pendlercykel Fonden.

Drenge og unge mænd får skylden for, at der kun er 420 af de hvide bycykler tilbage i København og på Frederiksberg. De beskyldes for at smadre dem, hoppe på dem og ødelægge dem.

Læs også: Hver bycykel kører mindre end én tur om dagen

»Rødder, drengestreger,« lyder det fra Niels E. Bjerrum, bestyrelsesformand for By- og Pendlercykel Fonden, der skønner, at det er drenge i alderen 12 år til 18-19 år, som står bag.

Fonden vurderer, at hærværk typisk finder sted i forsøg på at stjæle cyklerne og få dem fri af deres ladestationer, så også ladestationerne i nogle tilfælde rammes af hærværk.

Læs også: Teknikborgmester om bycykler: Vi kunne ikke finde en hyldevare

For 175 cykler er det ‘uklart’, hvor de befinder sig henne, men stjålne bycykler dukker jævnligt op i andre kommuner såsom Ballerup, Birkerød og Brøndby, skriver Berlingske.

Bycyklerne har tidligere været genstand for meget debat og kritik. Blandt andet for at være for dyrt et projekt og for ikke at blive brugt.

Læs også: Københavns milliondyre bycykler holder stille

I Odense Kommune besluttede et enigt by- og kulturudvalg tidligere på året helt at skrotte bycyklerne, fordi det viste sig, at de knap 100 bycykler tilsammen kun blev brugt syv gange om dagen i gennemsnit i turisthøjsæsonen i juni og juli.

Læs også: Odense skrotter gratis bycykler: Næsten ingen gad køre på dem

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"900 af de omkring 1.500 kommunale og dermed skatteyderbetalte bycykler er i øjeblikket på værksted, og i stort set alle tilfælde skyldes det hærværk."

Ville være interessant at vide, hvor mange som er blevet straffet for hærværk mod bycyklerne. Er tallet meget lille, ligger problemet ikke ved cyklerne. Jeg forestiller mig, desværre, det er som bilister som ikke blinker eller holder sig i midterrabatten. Det straffes alt for sjældent og alt for lidt, og derfor accellererer det.

Der er næppe 900 "rødder" som ødelægger bycykler. Mere sandsynligt er det er de samme grupper som laver anden hærværk. Her sker der alt for lidt overfor den hårde kærne.

"Drenge og unge mænd får skylden for..."
De sidste 2 hærværk jeg har set begået i København blev desværre begået af piger. Senest en pige på omkring 15-18 år som skrev graffiti på Nørreport station uden maskering, lige foran kameraerne og mens der var masser af mennesker på stationen. Jeg så gerne hendes ansigt blev efterlyst i monitorerne i S-toget.

  • 15
  • 3

Når Odense kan melde, at kun 7 cykler/dag blev brugt i højsæsonen, kunne det være rart med noget brugsstatistik fra København. Jeg mindes ikke at have set en bycykel i brug i årevis?
Hvis bycyklerne alligevel ikke bliver brugt til andet end at få afløb for destruktive tendenser, skulle man måske afhænde dem til højestbydende, så man kunne minimere skatteydernes tab, i stedet for at forsøge at holde trit med hærværket?
Og der er jo masser af andre muligheder for at leje cykler og løbehjul med app eller på gammeldags manér. Er cykeludlejning virkelig en kommunal opgave?

  • 10
  • 1

De skulle have været installeret helt fra start, men det kan nås endnu.
Små diskrete enheder der reagere på typisk hærværks adfærd, og indsamler data over et par måneder. Dernæst indsamles forbryderne og så er der fast arbejde i form af samfundstjeneste som cykel reparatør efter skoletid.
Er der tale om andet en drengestreger/nytårsløjer så monteres gps fodlænker og så er der fast ulønnet job i form af samfundstjeneste. borgerne stemmer om hvad man kunne tænke sig udført.
Efter et stykke tid er der ikke brug for kamera mere og de flyttes derhen hvor nytårsløjerne flytter hen.

  • 2
  • 6

Små diskrete enheder der reagere på typisk hærværks adfærd, og indsamler data over et par måneder. Dernæst indsamles forbryderne og så er der fast arbejde i form af samfundstjeneste som cykel reparatør efter skoletid.

Helt så nemt er det nok ikke. Hærværksmændene er nok allerede er halv- eller hel-maskerede, og selv hvis de ikke var, hvordan har du så tænkt dig at komme fra et billede af en gerningsmand til at kende hans identitet, så han kan anholdes?
Skal vi i samme ombæring påbyde alle i alderen 12-30 at gå med en 50x50cm stregkode med CPR-nr. på ryggen? Eller skal vi opbygge en ansigtsdatabase efter kinesisk mønster?

  • 4
  • 0

Helt så nemt er det nok ikke. Hærværksmændene er nok allerede er halv- eller hel-maskerede, og selv hvis de ikke var, hvordan har du så tænkt dig at komme fra et billede af en gerningsmand til at kende hans identitet, så han kan anholdes?

Meget nemt. Meget lille kamera/cpu der filmer fra neden så ansigt kan ses. Den indbyggede AI reagere kun på hærværksadfærd og hærværks lyde, det må være ufatteligt trivielt at lave, og kan sikkert allerede købes på aliexpress.
Højde, kropstype, gangart, stemmer kan senere bearbejdes af en stærkere computer.

Nu da vi med 100% sikkerhed ved at der ikke er tale om drengestreger eller nytårsløjer er det bare med at skride til handling. Nu reagere ai på om nogen med den typiske/karakteristiske hel eller halv maskerede bande uniform nærmer sig cyklerne.
Med det samme sendes signal og filmmateriale til den politienhed der har til opgave at verificere at der er tale om de nu kendte forbrydere, og patruljevogne sendes mod gerningsstedet og afventer. Når de har udøvet deres samfundsskadelige ugerning pågribes de. Bevis materialet gør hele processen inklusiv rettergang meget hurtigt overstået.
Også starter en ny karriere i samfundstjeneste, og samfundets borgere er glade.
Det bliver spændende at finde ud af hvem det er er, aktione starter i morken kl 7:00

  • 0
  • 1

Her i København ser jeg massere der kører på dem, og har også selv brugt dem flere gange, så de bliver da ihvertfald brugt., om det er mere end 7 gange om dagen ved jeg ikke

  • 3
  • 0

Når projektet en dag bliver stoppet, så vil vi gerne vide hvor mange penge Københavns kommune har brugt på det, og hvorfor de har valgt at bruge så mange penge på det.

Ved næste kommunevalg, vil vi også gerne vide hvilke politikere der vil støtte lignende projekter.

  • 8
  • 0

Jeg har haft rigtig fornøjelse af at bruge el-cyklerne i Rødovre som supplement til tog i stedet for bus, og kunne se en hel del udskiftning ved ladestanderne som tegn på at cyklerne blev brugt en hel del.

For min del synes jeg det er ærgerligt at de ikke fungerer i øjeblikket.
Jeg kunne komme fra Husum S-tog til job på 15 minutter istedet for først vente 10 minutter på bussen, køre 5 minutter og gå 15 minutter.

Men til gengæld synes jeg der er et markant tidsmæssigt sammentræf med at el-løbehjulene kommer på markedet og hærværket på el-cyklerne starter!

Mon der er nogen der kunne have fordel af at konkurrencen fra el-cyklerne forsvinder ?

mvh Jens

  • 5
  • 1

Med det samme sendes signal og filmmateriale til den politienhed der har til opgave at verificere at der er tale om de nu kendte forbrydere, og patruljevogne sendes mod gerningsstedet og afventer.

Politiet har ikke resurser til andet end de allergroveste forbrydelser. Indbrud, vold og hærværk er åbenbart i den lette ende, og ofrene venter i årevis:
https://lmgtfy.com/?q=site%3Abt.dk+politi+...

Så at forvente, at der stables overvågning på benene og køres ud til simpelt hærværk, må vist siges at være ret naivt.

  • 2
  • 0

Det er ikke en kommunal opgave at udleje cykler, og slet ikke at binde skatteborgerns penge bag på enhver der bruger dem.
Cykelhandlere og hoteller udlejer cykler på ordinære fælles forpligtende aftaler, hvor cyklen afleveres og synes igen efter brug.

Kommunale cykler går ind under: "Det ingen ejer tager ingen ansvar for." Og så kan man jo bare ødelægge det - som vi ser.

Men i et regulær udlejningsforhold for en aftalt periode og en aftalt tilbagelevering til en person, tages der ansvar, og ellers koster det på depositum.

Hvor svært kan det være ?

  • 7
  • 3

Politiet har ikke resurser til andet end de allergroveste forbrydelser. Indbrud, vold og hærværk er åbenbart i den lette ende, og ofrene venter i årevis:
https://lmgtfy.com/?q=site%3Abt.dk+politi+...

Så at forvente, at der stables overvågning på benene og køres ud til simpelt hærværk, må vist siges at være ret naivt.

CSI! Nok nærmere for meget foruroligende nyheder.
Hvis det er sådan at vi har givet op og bare venter på at vores samfund vender tilbage til stenalderen, og lader den stærkeste rocker bande tyrannisere alle andre så annoncer det venligst i nyherne og lad være med at plage befolkningen med disse dårlige nyheder.
Det er jo formålsløst og gør borgerne i dårligt humør nu da vi er magtesløse.

Hvor naivt og tro at det civiliserede samfund ikke tager den overvågnings mulighed i brug. Den vil som jeg har beskrevet være **meget **mindre ressourcekrævende end den Gøg og Gokke teknologi vi Benytter os af i dag.
AI vil gøre alt det trivielle arbejde og så kan anklagede få lov til at forklare sig i forhold til video optagelser der tydeligt viser ham f.eks hærge en cykel.
Eller sælge stoffer 1000 vis af gange i nørrebroparken, eller tyrannisere en bydel med vanvidskørsel.
https://minby.dk/2019/09/23/143857/hvis-vi...
et par kamera i en måned også har man en komprimeret film af hurtigt kørende biler og deres nummerplader.
Løsningen i dag er at bruge mange millioner på at bygge vejen om. Molbo teknologi hvor man graver et nyt hul for at komme af med den overskydende jord fra det første hul. De biler skal bare konfiskeres og så kan ejeren få en skovl til at grave et stort hul som den dernæst skubbes ned i.

Den nye teknologi bliver så billig og triviel at “lillebror” meget sandsynligt tager den i brug før “storebror”.

Jeg køre gennem nørrebroparken hverdag jeg kan da godt levere filmmateriale af de personer der opholder sig på den der typiske “narkovagt” måde.

  • 0
  • 0

Mon det ikke er lidt misforstået at kommunen betaler gildet alene:

Hvis man ser bycyklerne som en del af det kollektive trafiktilbud er der jo ikke nogen fundamental forskel på DOT/MOVIA og bycyklen med hesyn til finansiering.

For det første var bycyklerne ret populære lige indtil de blev udsat for hærværk, og el-løbehjulene helt sikkert tog en del af turist markedet inde i midt byen.

For det andet er bycyklerne blevet markedsført som et kollektivt transporttilbud sammen med tog og bus med ladestationer ved busstoppesteder og s-togsstationer.
DSB S-tog kørte en kampagne sidste år med et abonnement på 40 DKK per måned hvor bycyklen kunne transportere passagerne fra stationen til den nærmeste ladestander ved bestemmelsesstedet.

For det tredje var bycyklen ikke gratis men krævede abonnement eller enkelttursbetaling.

mvh Jens

  • 1
  • 0

Hvis man ser bycyklerne som en del af det kollektive trafiktilbud er der jo ikke nogen fundamental forskel på DOT/MOVIA og bycyklen med hesyn til finansiering.


Tilskud eller lån?

Alle andre private projekter finansieres og drives uden offentlig tilskud.
Det er egenkapital og lån finansieringer består af. Ikke ved at gå på rov i andres lommer.
Det er måske svært for offentlige virksomheder, at være lidt udmyge når der bruges løs af skattekroner. Eller blot ejerskab.(ansvar)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten