Hospitalsrobot klar til at snuppe jobbet fra hver anden portør

Hospitalsrobot klar til at snuppe jobbet fra hver anden portør

Forsøg på Svendborg Sygehus har vist, at robotter kan erstatte op til halvdelen af portørerne.

»Utrættelig og kun få sygedage«.

Det kunne være skudsmålet for robotten Roberta. I fire måneder arbejdede den på Svendborg Sygehus med at flytte blodprøver, og selv om der ind i mellem opstod tekniske problemer og lettere gnidninger med kollegaer og patienter, så er projektleder og professor ved Syddansk Universitet, Uffe Kock Wiil, ikke i tvivl om at Roberta har bestået prøvetiden:

»Vi ved, at robotter allerede i dag kan overtager mange af transportopgaverne på nye hospitaler, men nu har vi også vist, at det på de ældre sygehuse både er teknisk muligt at bruge robotter, samtidig med at der er en væsentlig økonomisk gevinst.«

I alt vurderer Uffe Kock Wiil, at mellem 25 og 50 procent af portørtimerne kan overtages af robotter.

Det drejer sig for eksempel om transport af mad, linned, tøj og medicin. En del af opgaverne kan lægges om natten, hvor der er færre mennesker på hospitalet og derfor nemmere for robotten at manøvrere.

Erfaringer fra brugen af robotter på nybyggede hospitaler blandt andet Ahus ved Oslo viser, at der kan behandles 30 procent flere patienter med samme driftsbudget, hvis transport- og logistikopgaver løses ved hjælp af robotter.

Roberta var den eneste af sin slags på Svendborg Sygehus og opgaven, den var blevet udset til at udføre, var relativt simpel. Hver dag stod den pligtopfyldende robot klar til at modtage blodprøver fra områdets praktiserende læger, når de ankom til sygehuset med bil. Herefter skulle Roberta så selv finde vej op til første sal, hvor bioanalytikerne sad og ventede på dagens sending. Vejen dertil var en sand forhindringsbane, hvor døre skulle åbnes og en elevator, som skulle aktiveres.

Det krævede, at automatiske døre og elevatoren blev udstyret med teknik, så Roberta kunne kommunikere med dem.

Om natten skulle Roberta selv finde hen til sit eget rum, hvor ladestationen befandt sig.

Bortset fra nogle enkelte "sygedage", hvor en tekniker fra den Schweiziske leverandør Swisslog, blev kontaktet, var Roberta en pålidelig arbejdskraft.

Men de største problemer med robotter som Roberta opstår, når kontakten med mennesker bliver lidt for nærgående:

»Vi havde et par enkelte episoder, hvor Roberta mente, at den havde forkørselsret til elevatoren. Det fik personalet til at trykke på robottens nødstop,« fortæller Uffe Kock Wiil.

I et andet tilfælde blev en rengøringsdame klemt op mod bagenden af elevatoren. I det hele taget syntes brugerne, at det ikke virkede rigtigt, at robotten havde førsteret til elevatoren.

En spørgeskemaundersøgelse viste dog, at det kun var en lille procentdel af personale og patienter, som følte sig utrygge ved Roberta og Uffe Kock Wiil mener, at problemerne ikke er større, end at formålet med testen er opfyldt.

Kommentarer (11)

Det lyder helt forkert.

"Erfaringer fra brugen af robotter på nybyggede hospitaler blandt andet Ahus ved Oslo viser, at der kan behandles 30 procent flere patienter med samme driftsbudget, hvis transport- og logistikopgaver løses ved hjælp af robotter."

"I alt vurderer Uffe Kock Wiil, at mellem 25 og 50 procent af portørtimerne kan overtages af robotter."

Vil det sige at Portørerne bruger 60% af driftsbudgetet?????

Eller findes der ikke logistik på hospitalerne???

Sidder lærerne 25% af deres arbejdsdag og drikker kaffe mens de venter på der kommer en portør forbi???

Det lyder hvert fald som om at de har fundet løsningen på behandlingsgarentien..GG

  • 0
  • 0

Nej, Ahus er et spritnyt hospital, hvor robotter er integreret i planlægningen.

Forsøget med robotten på Svendborg Sygehus, skulle vise hvordan, man kan bruge robotter på eksisterende sygehuse.

  • 0
  • 0

....Swisslogs produkter og det er muligheden med at kommunikere med dem. Der er normalt to knapper ligesom på et digital ur og en enlinies LCD til at få dem tilbage på sporet, når de mener at den væg der forhindrer dem i at køre videre ikke burde være der hvor den nu er.

Jeg har arbejdet hvor det var gaffeltrukversionerne, der var på banen.( Fritz Hansen Vassingerød).

Jeg mindes ikke personkollisioner, men kollisioner med produktionsudstyr,rullebaner med mere skete dog jævnligt.

Der var fem maskiner i aktion og de fungerede udmærket, men det arbejde de udførte, kunne en rutineret truckfører klare i søvne.

  • 0
  • 0