Hos UNOPS bliver projektværktøjerne kraftigt udfordret
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hos UNOPS bliver projektværktøjerne kraftigt udfordret

Det stiller krav til projektledere og deres it-værktøjer at løse et teknisk problem, når man står i Sydsudan for at lave elektricitet til en landsby. Projektlederen kan vente i timevis på at få hjælp udefra via en satellitforbindelse. Tunge dokumenter kan der slet ikke blive tale om at dele. Undervejs bryder forbindelsen ned flere gange. Måske kommer den slet ikke.

Godt 5.000 km længere nordpå i FN-byen i Københavns Nordhavn sidder Ricardo Vargas, projektdirektør i United Nations Office for Project Services (UNOPS), FN’s kontor for projektledelse, der servicerer og koordinerer projekter på vegne af alle FN’s underorganisationer.

Han fortæller, at UNOPS de fleste steder i verden slås med en helt basal it-infrastruktur.

»Der findes masser af glimrende projektstyringsværktøjer på markedet, men ingen af dem passer til den del af verden, vi opererer i. Derfor er så godt som alle UNOPS’ projektværktøjer hjemmelavede, så de er tilpasset de forhold, vores projekter skal gennemføres i. Det er vigtigt, at værktøjerne er særdeles enkle, letforståelige og pålidelige,« siger Ricardo Vargas.

De primitive forhold i udviklingslande, hvor der ofte hverken findes mobiltelefoner eller elektricitet, står i voldsom kontrast til den nybyggede FN-by i København, hvor der overalt er state of the art-teknologi med videokonferencemuligheder, IP-telefoni i alle rum og særdeles kraftige netforbindelser.

»Det nye byggeri er et kæmpe løft for UNOPS i forhold til at kunne leve op til visionerne om at tilbyde projekt- og programledelse med de højeste standarder inden for kvalitet, ekspedition og kost-effektivitet,« forklarer brasilianske Ricardo Vargas.

Så godt som alle projektværktøjer er udviklet helt specifikt af UNOPS’ centrale it-afdeling og er webbaserede systemer, som bygger på en asp.net-platform fra Microsoft. De 12 projektstyringsværktøjer er udviklet ved hjælp af den agile software development-metode Scrum, hvor projektlederne er direkte involveret i processen.

1.200 projekter ad gangen

UNOPS’ 6.000 ansatte supporterer konstant cirka 1.200 hjælpe- og udviklingsprojekter i mere end 100 lande inden for bæredygtig infrastruktur, indkøb og projektstyring af for eksempel byggerier som hospitaler, veje eller skoler. Og det er vel at mærke i samarbejde med partnere i områder, hvor den private sektor er nærmest ikke-eksisterende. Derfor gælder der helt andre spilleregler for videndeling.

»Det siger sig selv, at vores projektpartnere ikke alle er veluddannede Senior Partners. Samtidig arbejder de under nogle af verdens mest udfordrende forhold. Derfor er det afgørende, at systemerne er helt enkle og letforståelige,« fortæller Vargas.

Den overordnede projektstyringsmodel i UNOPS er Prince2. Rent faktisk er samtlige ledere i hele organisationen Prince2-certificerede helt fra executiv-direktøren i København til den lokale projektleder i Afghanistan. Ud over at være ISO 9001- samt 14001-certificeret er UNOPS af APMG-International og Project Management Institute (PMI) blevet tildelt fire prestigefyldte certificeringer, der bekræfter organisationens ‘best-practices’.

»Ud i alle kanter af organisationen skal projektledere vide, hvordan man driver et project succesfuldt,« siger direktør i UNOPS’ ICT-afdeling Karsten Bloch.

Værktøjerne er udviklede for at kunne støtte projektlederne bedst muligt, når han eller hun skal samarbejde med partnere i måske krigshærgede eller katastroferamte lande. Projektlederen skal være velkvalificeret, veluddannet og velforberedt ved projektstart.

UNOPS’ vigtigste værktøjer

  • GPRS: globalt rekrutteringsværktøj

  • Knowledge System: videndeling og procesuddannelse af medarbejdere og partnere

  • Management Workspace: fælles platform til projektstyring fx udveksling af nøgletal

  • Leads System: system til at verificere business cases og håndtere risici ved nye projekter

  • Glocon: til udarbejdelse af konsulentkontrakter

  • Project Closure Tool: værktøj til at afslutte projekter

  • Project Document Center: lagring af basisdokumenter fra alle projekter.

UNOPS råder også over et såkaldt community of practice. Et community med e-mail-lister, hvor man hurtigt kan finde frem til de rette kolleger i UNOPS med spørgsmål inden for eksempel bygning af broer eller hospitalsprojektering.

Og selvom UNOPS benytter sig af for eksempel Microsoft Share Point, er udveksling af dokumenter ikke noget, der giver sig selv.

»Et af de områder, hvor vi kommer til at investere yderligere ressourcer, er omkring videndeling. Platformen er der. Men vi skal dele mere, hvor vi kan, ikke bare internt, men også med vores samarbejdspartnere,« siger Karsten Bloch.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten