Horns Rev lærte Vattenfall lektien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Horns Rev lærte Vattenfall lektien

Illustration: Mogens Holmgaard

Presset ned i gummi-overlevelsesdragt, redningsvest, sikkerhedsbælter og høreværn kan man kun vanskeligt dreje hovedet og kigge ordentligt ud af vinduet i den lille handy helikopter med plads til fem, der brølende løfter sig fra jorden og med et elegant, lille buk sætter kursen hen over de flade enge og ud på havet.

Målet er Danmarks ældste, større havmøllepark, Horns Rev 1, nordvest for Esbjerg. Opført i 2002 og siden 2006 drevet af det svenske energiselskab Vattenfall, der for nylig tog pressen med på på tre helikopterture ud til parken. Ture, som ellers er reserveret til de 16 montører, der døgnet rundt holder havmølleparkens 80 vindmøller kørende.

På vejen passerer vi – i sightseeingvenlig højde – Esbjerg Havn. Her venter stakkevis af møllevinger, ståltårne og maskinkabiner på at komme om bord på to gigantiske montageskibe, der ligger fortøjet langs de mange kilometer kaj. Et billede på, hvad offshore-vindsektoren har udviklet sig til i dag for Esbjerg Havn, hvor der ifølge en af medarbejderne ikke er en eneste fiskerbåd tilbage. Og hvor selv rundkørslerne er specialdesignede til lange vingetransporter.

Værdifuld gave

Vattenfall overtog driften og 60 pct. af ejerskabet af Horns Rev 1 sammen med 251 landvindmøller i 2006 – og sagde dengang, at det var værdifuldt for virksomheden at få adgang til vindkrafterfaringer, som de ikke havde selv.

Det viste sig at holde stik.

I dag har det 100 pct. statsejede svenske selskab også havmølleparker i England, Sverige og Tyskland og er prækvalificeret til at byde på den kommende Horns Rev 3. På landmøllefronten er Vattenfall den største ejer af danske onshore-vindmøller – med planer om at udvide bestanden så meget som muligt.

Efter 10-12 minutters flyvning når vi ud på selve sitet, hvor 78 af de 80 Vestasmøller på hver 2 MW snurrer i den friske vind. Vattenfall har bevidst valgt selv at stå for service på sine mølleparker, fortæller guide Poul Erik Amby Christensen på en skrattende intercom.

Flyves ud i hårdt vejr

Det er derfor selskabets egne 16 montører, der i magsvejr sejles og i hårdt vejr flyves ud til møllerne og fires ned på en platform oven på møllehatten, når noget skal repareres.

»Siden 2007 har vi haft en rådighedsfaktor på møllerne på 96-97 pct., fordi vi retter fejlene så hurtigt,« forklarer han.

Mølle 79 og 80 er desværre brændt, og det kan ikke betale sig at ofre nye møllehatte og vinger på dem, fordi de kun har knap ti år tilbage at køre i.

Set oppefra – med mit begrænsede overblik – ser vindmøllerne pæne ud. Bortset fra de nederste overgangsstykker, der ser temmelig rustne ud. På grund af dårlige malingssystemer, får vi at vide. Derfor regner man heller ikke med at kunne genbruge fundamenterne til nye vindmøller, når de forventede 22 års levetid for Horns Rev 1-parken i 2024 er nået.

Senere på dagen sammenfatter chefen for nordisk vindproduktion, Bent Johansen, hvad den efterhånden aldrende havmøllepark har betydet for Vattenfall:

»Horns Rev 1 har virkelig lært os, hvad der virker, og hvad der ikke virker, når det gælder om at holde en havmøllepark kørende. Gearkasser i vindmøller holder for eksempel ikke altid i hele parkens levetid – i stedet har vi lært os at skifte en gearkasse på én dag,« siger han.

Forud for helikopterturen har ledende medarbejdere i Vattenfalls nordiske vindforretning fortalt om strategi og indsatsområder, og vice­president i Wind Nordic Alberto Rebello Mendez sparer ikke på forsikringerne om, at selskabet ser Danmark som et ‘globalt kompetencecenter’ for vindkraft, og at vi er ’den moderne vindkrafts mødre og fædre’.

Derfor er teknologi- og udviklings­afdelingerne for Vattenfall Vind også placeret i Esbjerg og Fredericia, ligesom kontrolcentret for de over 1.000 vindmøller, selskabet har stående over hele verden, også ligger her på havnen i Esbjerg. Og de fleste af oplægsholderne ved mødet har en fortid hos enten Elsam eller én af de store vindmølleproducenter.

Gearolie og vindretningsmåler

Præsentationerne foregår i et lille gulstenshus uden for Esbjerg, i Tjæreborg Enge, hvorfra service-­sjakket flyver ud til Horns Rev eller holder øje med de otte Vestas- og NEG Micon-vindmøller i Tjæreborg Enge Vindmøllepark, som selskabet overtog fra Elsam.

En af dem er indrettet til træning og til diverse forsøg og test, og her får vi også lov at komme til tops og nyde udsigten – desværre i noget diset vejr – fra en platform magen til dem, som er monteret ude på Horns Rev-møllerne.

Her tester man for eksempel to forskellige teknologier til måling af den helt korrekte vindretning. Ligesom en lamineret A4-side – klistret op på gearkassen i møllehatten – afslører, at her foregår et gearolieforsøg.

Sikker leverance i højsædet

Efter at det tætpakkede program er overstået – med en rundvisning i førnævnte kontrolcenter med masser af skærme med vindmøller på – får jeg lige lejlighed til at snakke med lederen af Vattenfall Vinds teknologudvikling, Bo Svoldgaard, samt chef for vindkraftproduk­tionen Bent Johansen om, hvordan Vattenfall arbejder med at reducere omkostningerne ved offshore-vindkraft:

»Det er vigtigt at forstå, at Vattenfall er her for at sælge vedvarende energi billigst muligt i mange år. Derfor handler vores bud på billiggørelse af offshore vind ikke nødvendigvis om introduktion af ny teknologi, men lige så meget om, at vindmøllerne kører hele tiden via godt og pålideligt vindmølledesign og effektiv vedligeholdelse,« forklarer Bo Svoldgaard.

Bent Johansen føjer til, at Vattenfall som erfarent energiselskab har leveringssikkerhed som topprioritet. Det medfører, at man selv både opfører, ejer, driver og servicerer sine energianlæg.

Umoden branche skal modnes

De to mener, at det overordnet set handler om at modne en relativt ung og umoden branche:

»Standardisering er en forudsætning for billiggørelse. Underleverandørerne skal arbejde sammen om de gode løsninger i stedet for at udvikle hver sin, hvilket vi prøver at påvirke dem til,« siger Bo Svoldgaard.

Han mener også, at det er vigtigt, at der findes en række fastlagte havmølleprojekter ud i fremtiden, så leverandørerne kan se et længerevarende forretningsmæssigt perspektiv og har noget at dyste om og udvikle løsninger til:

»Det er politikernes opgave at lægge sådan en plan og at fastholde den uden slinger i valsen,« siger han.

Vattenfall er 100 pct. ejet af den svenske stat

Det bliver spændende at følge DONGs og Vattensfalls, både deres mulighed for udvikling og bidrag til hhv den danske og svenske statskasse de næste ti år...

  • 7
  • 0

Salig Tietgen mente, at meget af det han lavede burde overtages af staten: Han mente at infrastrukturen burde være under offentlig kontrol og ledelse, fordi den var bærende for samfundet - og skulle stå til rådighed for alle både private og erhvervsliv.
Det er landsskadelig virksomhed, når skiftende regeringer skalter og valter med forsynings- og transportsektoren - både den del, der er under offentligt eje og de dele, de sælger - bare for at få penge i kassen NU, uden at tænke på fremtiden.
Så vores vindmøllebranche er vist godt tjent med den svenske stats Vattenfall.

  • 5
  • 1

De fuldstændig tovlige takster, der gives for vindmøllernes kulerstatning , kommer ikke i nærheden af hvad vi anstændigvis skylder Sverrig for Barsebaeklukhys,men er dog et skridt på vejen.
Bedre sent end aldrig og til havs er man fri for hele tiden at se de økofacistiske helligdomssymboler.

  • 2
  • 18

»Det er vigtigt at forstå, at Vattenfall er her for at sælge vedvarende energi billigst muligt i mange år.«

Det er en god intention, men Vattenfall er stadig en forretning. Det er intet tabu for Vattenfall at lukke havmølleparker tidligere end forventet. De har allerede lukket og skrottet Yttre Stengrund efter 13 års drift.

Horns Rev 1 kan nemt få samme skæbne som Yttre Stengrund. De danske spotpriser er ikke attraktive for møller uden ret til støtte. Horns Rev 1s effekt er allerede faldet 4MW, da 2 af møllerne er brændte. Individuelle fejl på møllerne kan nemt havarere flere. Der er en betydelig risiko for massefejl som udtrætning og korrosion af fundamenter og overgangsstykker. Vinge- og gearkasseskift har allerede sendt parken forbi tredje hovedrenovation. Reservedelmarkedet frem mod 2024 er svært at spå om, men vi ved allerede nu at det ikke kan betale sig at erstatte møllerne.

Forbrugerne er de store tabere, hvis havmølleparkerne ikke køres i den fulde støttefrie restlevetid. De har betalt for en forventet drift af møllerne, og de har betalt for transmissionen af 160MW.

  • 1
  • 2

Nøgtern set er det stridende mod Grundloven, når politikerne sælger ud af infratruktur til private eller til udlandet. Det skyldes, at skatter i Danmark og ifølge Grundloven kun må opkræves ved lov. (Det blev justistministeriet grundigt belært om, da man for nogle år tilbage administrativt tog for høje gebyrer på udstedelse af pas. Der kun kun opkræves, hvad der svarede til de reelle fremstillingsomkostninger.)

Tilsvarende må private selskaber ikke i deres forbrugsafgifter indsmugle noget der ligner skatter, og det ved vi jo at de gør alle sammen i form af store unødvendige låntagninger, som efterfølgende må tilbabetales af forbrugerne. (Se bare, hvad der skete med TDC)

  • 0
  • 0

quote: "ser Danmark som et ‘globalt kompetencecenter’ for vindkraft, og at vi er ’den moderne vindkrafts mødre og fædre’."

Herfra skal lyde et stille hurra for Aukens visioner og vilje

  • 7
  • 1