Hollandsk godstog skal køre 100 km, uden at føreren rører en finger
Højere præcision, højere kapacitet og lavere energiforbrug. Det er målet med en ny togtest i Holland. I slutningen af 2018 vil toggiganten Alstom sende et godstog af sted fra Rotterdam mod containerterminalen i Valburg tæt på den tyske grænse. Den dobbeltsporede strækning er en del af den europæiske fragtkorridor A (RFC A) og befærdes derfor normalt af hundredvis af godstog om ugen. Men det tog, som Alstom vil sende af sted, adskiller sig ved, at lokomotivføreren blot sætter toget i gang og derefter kan slippe kontrollen og overlade styringen til computeren de næste 100 km.
Læs også: Transportforsker: Projekt førerløse S-tog skal undgå signalprogrammets fejl
Det fortæller Alstom i en pressemeddelelse.
Mindre energi og højere kapacitet
Strækningen, der på hollandsk kaldes Betuweroute, er udstyret med signalsystemet ERTMS1 på en del af strækningen og ERTMS 2 på en anden del. Godstoget er udstyret med et system, som Alstom kalder Automatic Train Operation (ATO), der automatiserer en del af lokomotivførerens opgaver, så toget eksempelvis automatisk bremser, hvis det kører for hurtigt.
I togverdenen opererer man med fem grader af automatiseret kørsel, hvor niveau nul er helt manuel drift og niveau fire er helt automatiseret, så der ikke behøver at være togpersonale om bord. Målet med den hollandske test er at se, om man kan klare niveau to, som betyder, at lokomotivføren sætter toget i gang og tager over i nødstilfælde – men hvor toget ellers styrer sig selv.
Læs også: Førerløse S-tog: Danmark bliver igen first mover på stort jernbaneprojekt
Ifølge Alstom håber virksomheden, at testen vil vise, at man kan reducere intervallerne mellem afgangene og dermed opnå højere kapacitet og desuden spare energi, fordi togene kører med en mere ensartet hastighed.
Robotrangering
Testen udføres i samarbejde med infrastukturejeren Prorail og Rotterdam Rail Feeding. Ud over kørsel på banen vil partnerne også teste, om rangering på selve containerterminalen kan udføres automatisk.
