Hollandsk godstog skal køre 100 km, uden at føreren rører en finger
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hollandsk godstog skal køre 100 km, uden at føreren rører en finger

Illustration: Prorail

Højere præcision, højere kapacitet og lavere energiforbrug. Det er målet med en ny togtest i Holland. I slutningen af 2018 vil toggiganten Alstom sende et godstog af sted fra Rotterdam mod containerterminalen i Valburg tæt på den tyske grænse. Den dobbeltsporede strækning er en del af den europæiske fragtkorridor A (RFC A) og befærdes derfor normalt af hundredvis af godstog om ugen. Men det tog, som Alstom vil sende af sted, adskiller sig ved, at lokomotivføreren blot sætter toget i gang og derefter kan slippe kontrollen og overlade styringen til computeren de næste 100 km.

Læs også: Transportforsker: Projekt førerløse S-tog skal undgå signalprogrammets fejl

Det fortæller Alstom i en pressemeddelelse.

Mindre energi og højere kapacitet

Strækningen, der på hollandsk kaldes Betuweroute, er udstyret med signalsystemet ERTMS1 på en del af strækningen og ERTMS 2 på en anden del. Godstoget er udstyret med et system, som Alstom kalder Automatic Train Operation (ATO), der automatiserer en del af lokomotivførerens opgaver, så toget eksempelvis automatisk bremser, hvis det kører for hurtigt.

I togverdenen opererer man med fem grader af automatiseret kørsel, hvor niveau nul er helt manuel drift og niveau fire er helt automatiseret, så der ikke behøver at være togpersonale om bord. Målet med den hollandske test er at se, om man kan klare niveau to, som betyder, at lokomotivføren sætter toget i gang og tager over i nødstilfælde – men hvor toget ellers styrer sig selv.

Læs også: Førerløse S-tog: Danmark bliver igen first mover på stort jernbaneprojekt

Ifølge Alstom håber virksomheden, at testen vil vise, at man kan reducere intervallerne mellem afgangene og dermed opnå højere kapacitet og desuden spare energi, fordi togene kører med en mere ensartet hastighed.

Robotrangering

Testen udføres i samarbejde med infrastukturejeren Prorail og Rotterdam Rail Feeding. Ud over kørsel på banen vil partnerne også teste, om rangering på selve containerterminalen kan udføres automatisk.

Altså 'autopilot' til tog?. Jeg har ingen erfaring med tog og lokofører's arbejdsopgaver. Lyder blot som om udviklingen på dette område også er hårdt tiltrængt. Godt så

  • 4
  • 2

Det lyder lidt ligesom det tyske system LZB. Men dette system er måske en udviklet udgave??

  • 0
  • 0

Højere præcision, højere kapacitet og lavere energiforbrug - alt dette er lokoføreren skyld i, og dermed formindsker han/hun ejernes profit.
Der er snart ikke det transportmiddel, der i dag kan drives førerløst. De særdeles omkostnings-bevidste neo-liberalister - for nu at være meget venlig og diplomatisk - vil hellere investere i robotter og førerløse dit og dat, og så må lokoførerne i den københavnske S-togstrafik finde sig i, at Ole Birk Olesen vil smide dem på gaden for at han kan omstille til metrodrift.
Hvis de fyrede lokofører ikke kan finde et arbejde dagen efter, at de har fået sparket, så skal de finde sig, at Ole Birk og hans venner, fortæller dem, at de er en flok nasserøve, der ligger samfundet til last.
Det skal nok blive et herligt samfund vi efterhånden får skabt, hvor mennesket må vige for robotter, for sådan vil de rige og mægtige have - med støtte fra fremmedhaderne i den lille mands parti -DF.

  • 3
  • 5