Holland til Ansaldobreda: Vi vil ikke have flere af jeres tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Holland til Ansaldobreda: Vi vil ikke have flere af jeres tog

Skandalen om de 19 Ansaldobreda-højhastighedstog til den spritnye højhastighedsbane mellem Amsterdam og Bruxelles udvikler sig eksplosivt – mandag eftermiddag meddelte direktøren for hollandske statsbaner, at han træder tilbage, og her til morgen meddeler flere hollandske tv-stationer, at Holland nu følger efter Belgien og annullerer sin del af kontrakten.

De hollandske statsbaner (NS) har på nuværende tidspunkt modtaget ni såkaldte V250-tog og mangler dermed at få leveret yderligere syv af de rød/hvide togsæt. De sidste tre op til 19 togsæt skulle leveres til den belgiske part i det fælles hollandsk-belgiske konsortium Fyra. De hollandske V250-togsæt er altså fuldstændig identiske med de Ansaldobreda-togsæt som Belgien i går besluttede sig for at droppe.

Læs også: Belgien giver op: Skrotter spritnye tog fra Ansaldobreda

Men nu vil det hollandske transportministerium og NS annullere kontrakten og kræve pengene tilbage for de ni tog, der allerede er leveret og betalt, men som ikke har været i drift siden januar på grund af tekniske problemer.

En annullering af kontrakten vil betyde døden for det ambitiøse Fyra-projekt, hvor Holland og Belgien havde store ambitioner om at etablere en højhastighedsbane mellem Amsterdam og Bruxelles. Især Holland har investeret milliarder i etableringen af en helt ny højhastighedsbane med topmoderne ERTMS-signalanlæg, hvor netop V250-højhastighedstogene skulle køre som flagskibet mellem de to hovedstæder.

Højhastighedsforbindelsen åbnede i december 2012, men blev indstillet allerede i januar, da V250-togene helt bogstaveligt gik i opløsning under påvirkning af vintervejret. Blandt andet skabte ophobet sne og is under togene store ødelæggelser og fik flere vigtige komponenter til at rive sig løs.

Fyra-konsortiet havde vundet udbuddet med at køre højhastighedstog mellem Amsterdam og Bruxelles indtil 2024 – og ifølge den hollandske transportminister har de hollandske statsbaner nu indtil fredag til at udarbejde en plan for, hvordan man vil genetablere en højhastighedsforbindelse mellem de to hovedstæder som specificeret i kontrakten. Ellers vil også denne kontrakt blive annulleret, og den hollandske regering vil åbne en helt ny udbudsrunde.

Hollandske eksperter er i flere medier citeret for, at annulleringen af Ansaldobreda-kontrakten kan ende med et tab på helt op til 3,5 milliarder kroner for landets skatteydere.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det vil blive husket minimum en generation frem. Sørgelig historie.

Kunne man ikke stile ic4 togene op på legepladser, så børn kan lege i dem, skille dem ad etc..

  • 24
  • 2

Det er da kun en katastrofe for dem der allerede har betalt for noget der ikke virker !. Men producenten fortsætte åbenbart med at levere deres sædvanlige kvalitet (læs mangel på samme !) . Utroligt at et sådanne firma forsat kan overleve,

  • 21
  • 0

DSB's ledelse bør straks iværksætte en studietur til de Hollandske og Belgiske statsbaner, hvor de passende kan lære hvordan man skruer en 'stærk kontrakt' sammen, der formår at holde leverandør fast på at leverer det bestilte, ellers er konsekvensen at kontrakten opsiges.

Hele sagen med de Holland/Belgiske udstiller endnu engang DSB's ledelse som komplet uduelig, tænk at lade sig trække rundt i næsen af en så useriøs leverandør som AnsaldoBreda i over 10 år, uden andre konsekvenser end en gevaldig samling af ubrugelig tog i Aarhus. Jeg græmmes.

  • 28
  • 0

Modsat DSB, trækker man stikket på et dårligt projekt, i stedet for at risikere et større tab. Syndt at DSB ikke stoppede IC4 i tide. Som regel, får man ikke mere ud af at kaste flere penge efter et dårligt projekt, end tabet bare bliver større. Læren må være, at hvis ikke man køber en hyldevare, så udføre man en streng kvalitetskontrol og stopper projektet så tidligt som muligt for at begrænse et tab. Så kan det være at vi engang imellem må stoppe nogle projekter, men hellere flere små tab end dem på IC4 størrelse.

  • 15
  • 0

Der er jo EU udbudsregler der har til formål at sikre, at de mindst kompetente får ordrerne. Til gengæld forventer man så at det skaffer arbejdspladser lokalt, da et italiensk tog vil kræve meget mere vedligeholdelse end et noget der er lavet rigtigt.

Nu er Italien et af de rigeste lande i Europa (hvis man ser på borgernes gennemsnitlige formue), vist kun overgået af Spanien. Så der burde være rigeligt med penge dernede til at de kan overleve det. Det er bare et spørgsmål om at indføre en formueskat.

  • 12
  • 3

Der må da efterhånden være basis for at en række operatører laver fælles front mod AB og får sagsøgt dem ud af markedet. Måske man på EU niveau også kunne tage fat. For det er da besynderligt at AB tilsyneladende leverer med så konsistent mangel på kvalitet.

Sagen har også implikationer på EU udbudsreglerne. For det kan ikke være meningen at en leverandør kan give det mest attraktive tilbud i en udbudsrunde og dernæst levere så langt og så systematisk fra den lovede kvalitet uden at stå tilstrækkeligt til ansvar for sine handlinger.

Eller sagt på en anden måde: Mon ikke EU udbudsreglerne er designet til leverandører som rent faktisk kan levere varen? Sådan er den virkelige verden tydeligvis ikke.

Der findes nu også eksempler på at dele af AB kan levere varen: Den københavnske metro. Men ellers?

  • 8
  • 0

Povl H Pedersen har ikke uret vedr. EU udbudsregler. Kombineret med kreativ italiensk salgs politik er det en giftig blanding.
Hr. Pedersen har også ret i at borgerne i Italien er velhavende, i Norditalien i særdeles velhavende..
Den italienske stat er fattig.
Pengene ligge bedst i borgernes lommer.
Hr. Pedersen har derimod helt uret i skatte spørgsmålet. Det er ikke 'bare lige' at indføre nye skatter i Italien, og utænkelig så længe nord europæerne kan presses til at finansiere lidt uregelmæssigheder her og der.
Det er lidt samme sang som med togsæt - skatteborgerne i Nordeuropa må til lommerne .
Italien mestre kunsten i at vride Lire ud af sten.

  • 3
  • 0

Mon ikke problemet med DSB var at man mente man kunne gå på vandet fordi kommunikationsafdelingen og eksterne samarbejdspartnere nok skulle sørge for at sagen så godt ud uanset udfaldet?

  • 3
  • 0

I Benelux-landene tabte man tælmodigheden efter blot 5 måneder. I Danmark kæmper vi stadig en naiv kamp for at få IC4-togene ud at køre inden de ruster op. 10 år forsinket.

IC4-togene er altså 24 gange mere forsinket, alligevel vil de gæve vikinger være flinke ved de charmerende italienere, og beholde de tog vi allerede har modtaget. Sikken tålmodighed vi udviser.

Og så kan den belgisk/hollandske skandale løbe op i 3,5 milliarder kroner, det er så langt under halvdelen af IC4-togenes pris.

IC4-skandalen beviser at danskerne slår verdensrekorder på mange punkter:
* Mest forsinkede tog nogensinde
* Mest naive forkefærd
* Størst økonomisk tab
* Størst arrogance overfor skattebetalernes penge
* Størst ligegyldighed overfor sine egne borgere

Tillykke!

  • 12
  • 1

DSB må straks afsted og købe V250, Danmark samler jo på tog der ikke kan kører. Verdens største museum for tog der aldrig har været ude at køre ligger jo i Århus. Vi bør også overveje de spanske ubåd der ikke kan kommer op. Den passer perfekt i samlingen.

  • 10
  • 0

Hr. Pedersen har derimod helt uret i skatte spørgsmålet. Det er ikke 'bare lige' at indføre nye skatter i Italien, og utænkelig så længe nord europæerne kan presses til at finansiere lidt uregelmæssigheder her og der.


På mig lyder denne beskrivelse af sagen som om at det ikke er helt tilfældigt at AB sagerne forløber som hændt. Kunne man gå så langt som at sige at det tilmed kunne være det tiltænkte forløb?

Mon årsagen er at man gerne vil tjene så meget som muligt på projektet og dermed ikke anvender den fornødne materialekvalitet og lægger den fornødne indsats for at få projektet til at lykkes? Eller skyldes problemerne udelukkende mangel på kompetence?

Spændende problemstilling!

  • 0
  • 0

DSB har jo i mange aar gerne villet til udlandet og glimre ved deres expertise i togdrift.

Saa hvis der kommer et nyt udbud, skal DSB selvfølgelig byde paa driften. Maaske kan de endog faa skramlet til at virke.

Og hvis det ikke gaar, er der jo altid danske skatteydere til at betale.

"There are no problems, only opportunities to excel"

  • 2
  • 0

forfatteren skriver som om der ligger en højhastighedlinje som nu ikke kan blive brugt. Det er ikke korrekt. Linjen lev designet til og er brugt af fransk-byggede TGV tog (Thalys). Fyra var et forsøg at lave en "highspeed-light" uden pladsreservation, med flere stops og "kun" 250 kmt i sted for 300.

Og "De hollandske V250-togsæt er altså fuldstændig identiske " , nej det er de ikke, de er ikke engang identisk med hinanden, og det er lige præcis en stor del af problemet...

  • 4
  • 0

IC4-toget er en triumf.

Titanic holdt sig kun flydende i 6 dage, så sank skidtet. Kongeskibet Vasa sejlede under 1.000 meter, så kæntrede og sank det. V250-togene holde en måneds tid i drift, nu vil man skrotte dem. IC4-toget er i den sammenhæng en triumf - 10 år på skinnerne nu. Stående stille på skinnerne, men trods alt på skinner. Gid de kunne synke som Titanic, det kunne spare os for meget.

  • 7
  • 0

Personen der er den egentlige årsag til miseren er antageligt den person som sidder på Folketingets formandsstol.

Han vred som finansminister i sin tid armen om på trafikminister Sonja Mikkelsen( og Jacob Buksti)så istedet for ,at alle strækningerne i Danmark blev elektrificeret, blev beslutningen ændret til at de nye tog skulle være dieseltog.

Da DSB ledelse sidder på trafikministerens nåde, så klappede den hælene samme og sagde javel.

Jeg tror ikke et sekund på at en professionel direktion ikke kunne strikke en holdbar kontrakt samme. Der er rigeligt med politiske kludremiklers fingeraftryk på denne sag

  • 9
  • 5

Kommentar til Klaus Elmquist indlæg.

Jeg har arbejdet i Italien i en del år og har både erfaringer som ingeniør og sælger som ansat i Italienske virksomheder ( dog ikke af Togsæt).

Uden at ville fratage ingeniørerne på Alsaldobreda deres andel i problemerne, - så er det mit indtryk at det tekniske og teknologiske niveau blandt italienske ingeniører stort set er det samme som Tyskland, - hvor jeg nu har min daglige gang.

Der er derimod stor forskel på hvordan italienske og Nordeuropæiske virksomheder 'ser' på kontrakter og salgsarbejde.

I vor del af Europa udføres en del arbejde før kontraktens indgåelse, hvorefter vi nødigt ser ændringer.
I Italien er det min erfaring at det stort set forholder sig lige modsat. Det meste arbejde foretage efter kontrakten er indgået, og det forventes af 'modparten' - at kontrakten forhandles ( opdateres eller tilpasses de aktuelle forhold) efterfølgende.
Der give og tages, -både af sælger og køber.
Dette er normal praksis og synes ikke volder de store problemer når 'handelen' foregår mellem 2 Italienske virksomheder.
Der findes altid en 3' vej.
Himlen, helvedet har vi også, med den 3' vej, skærsilden, er forbeholdt italienere.
I begyndelsen Svært forstålig for en nord europæer som mig, - som afskaffede dette sted for mere end 400 år siden.

Herr Elmquist ide vedr. EU indblanding og ændringen udbudsregler finder jeg velbegrundet, men desværre nok ikke realistisk.
Italiens magt i EU er betydelig.
Det sker meget sjældent at der indføres direktiver der går imod Italiens interesser, og hvis der gør, så klares det gennem speciel designede og til direktivet udarbejdet administrativ praksis.
Det sker langt oftere at direktiver vedtages der er i Italiens eller i Italienske virksomheders interesse.

EU udbudsregler er netop godt eksempel på dette.
Udbudsreglerne passer så godt til Italienske forhold, at 'man' skulle tro det var udformet af italienere, - hvilket måske også er tilfældet.

Selv om Danmark til dels kan takke udbudsreglerne for en delvis italiensk fremstillet Storebælt- og Øresundsbro, en Metro etc. er det også min klare opfattelse at blandingen af EU udbudsregler og italiensk salgs- og virksomheds politik er en giftig blanding. Den har i alt fald ikke gavnet fremstillingsindustrien i Danmark.

I mit dagligeliv blandt sælgere betragtes Nordeuropæiske virksomheder om end ikke som lidt dumme, så lidt naive.
Der var altid gode historier at fortælle efter en Nordeuropæisk indkøber havde været på besøg.
Det 'altid efterfølgende' besvær med nordeuropæere var som oftes ikke sælgerne bord. Det gjaldt ialt fald om at 'komme af' med sagen hurtigst muligt efter kontrakten underskrivelse - og få send den over til juristerne.

Det bedste råd jeg kan give virksomheder i vor del af Europa, der påtænker at 'gøre' større forretninger med italienske virksomheder, er at ansætte en Italiener, gerne en sælger fra Syditalien, - i indkøbsafdelingen.

  • 11
  • 0

Det bedste råd jeg kan give virksomheder i vor del af Europa, der påtænker at 'gøre' større forretninger med italienske virksomheder, er at ansætte en Italiener, gerne en sælger fra Syditalien, - i indkøbsafdelingen.


Det kan ikke være rigtig at når man bestiller et tog, så skal man være en bedre løgner end sælgeren for at sikre man får det man ønsker. Hvis ikke der kan leveres den lovede vare burde det i sidste ende være firmaet der lover der er fuldt økonomisk ansvarligt.
Og hvorfor er tog blevet så højteknologisk at man ikke kan overskue processen - eller er de!

  • 1
  • 0

Lad nu være med at jamre over DSB

Personen der er den egentlige årsag til miseren er antageligt den person som sidder på Folketingets formandsstol.

Han vred som finansminister i sin tid armen om på trafikminister Sonja Mikkelsen( og Jacob Buksti)så istedet for ,at alle strækningerne i Danmark blev elektrificeret, blev beslutningen ændret til at de nye tog skulle være dieseltog.

Ja men Bjarke dog. Er du da den rette til at gøre dig til moralsk dommer over det?

DSB har da fine eksempler på historisk at have både købt og kørt med dieseltog.

Skal sædernes forfald klandres, er det i mit ellers stille sind den borgerlige regering, som gennem 10 år lod tingene sejle, thi det var ikke asfalt og heller ikke lige så bredt som en jysk motorvej :o)

  • 3
  • 1

Ikke helt enig. Kan du huske en bil der hed Alfa Sud? Den holdt i hele tre år før den var rustet væk :)

  • 0
  • 0

Kunne man ikke stile ic4 togene op på legepladser, så børn kan lege i dem, skille dem ad etc..


Nu om dage er der ret strenge krav til sikkerheden på danske legepladser, både i form af legeredskaber og i form af faldunderlag.
AB og IC4 vil næppe nogenside være i stand til at opfylde de danske sikkerhedskrav for legeredskaber. Alle mulige andre krav formår de jo heller ikke at overholde. ;-)

Legeredskaber - love og regler http://www.sik.dk/Professionelle/Produktsi...

  • 0
  • 0

Rigtig spændende læsning. Tak for linket

Dette er en af de bedre debatter på ing.

Kontrakt problemer menes også at være problemet med Rejsekorte under dets lange fødsel. Betingelser vi tager forgivet i nordeuropa er ikke indbefatte i aftalerne hvis der handles med sydesnsol(læs Frankrig, italien ect. ) Det er ris til egen røv og politikerne har åbenbart en trang til at blive afstraffet gang på gang.

  • 2
  • 0

Er du tosset, Henrik?!
Skal VI danskere... os som kan alt og ved alt... os som er meget klogere end alle de andre.
Skal VI tage ud til det der primitive udland for at høre hvordan andre gør?
Du må da være skør! Det er jo i sådan nogle lande, hvor man kører rundt med lokomotiver og sporvogne. Sådan noget gammeldaws noget. De har jo slet ingen fremtidsvisioner ligesom os kloge danskere.

  • 2
  • 0

Det er vist på tide nogen bliver hevet i retten, så de rette kan straffes.
Jeg kunne forestille mig der er nogle særdeles grove personer mellem de ansatte i Ansaldobreda, det skulle vel ikke være kontrolleret af mafiaen..

  • 0
  • 0