Holland sætter el-lokomotiver ind i stedet for Ansaldobreda-fiasko
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Holland sætter el-lokomotiver ind i stedet for Ansaldobreda-fiasko

Det var ren brandslukning, da Hollands statsejede jernbaneselskab, NS, sidste sommer bestilte en række klassiske elektriske lokomotiver og togvogne i erkendelse af, at en serie spritnye italienske højhastighedstog fra Ansaldobreda aldrig kommer i drift.

De netop landede lokomotiver af typen Traxx fra canadiske Bombardier skal indsættes i Hollands højhastighedsprogram, Intercity Direct. Programmet gik under navnet Fyra, indtil det sidste år kollapsede, da Hollands og Belgiens statsbaner annullerede deres ordrer på i alt 19 af Ansaldobredas nye V250-toge efter omfattende problemer med toget.

Et lille antal eksemplarer af V250 var i drift i bare 39 dage fra december 2012 til januar 2013, indtil de belgiske statsbaners kontrolagentur inddrog togets køretilladelse på grund af sikkerhedsproblemer. En uafhængig teknisk analyse af toget havde forinden påvist 2.019 potentielt driftsforstyrrende fejl, herunder løsrevne døre, upålidelige bremser, utætte afdækninger omkring tekniske installationer, kabler hængt op med tape og løse tagkonstruktioner.

Læs også: Se udsnit af de 2.019 fejl i højhastighedstoget V250 efter blot én vinter

Dermed skriver V250 sig ind i rækken af kuldsejlede togprojekter fra den italienske togproducent, som også har leveret DSB’s IC4-tog. V250-togenes utætte afdækninger og manglende forankring af kabler går igen blandt problemerne med IC4-togene herhjemme.

Traxx-lokomotiverne fra canadiske Bombardier skal indsættes i Hollands højhastighedsprogram (Foto: Bombardier). Illustration: Bombardier

Ansaldobreda og de hollandske statsbaner indgik tidligere i år en aftale, hvorved Ansaldobreda tager de leverede tog tilbage og betaler 125 millioner euro til de hollandske statsbaner.

Læs også: Ansaldobreda betaler Holland en milliard kroner for ubrugelige tog

De nye el-lokomotiver skal i første omgang køre mellem Amsterdam og Rotterdam, og de skal fra næste år indsættes mellem Eindhoven og Haag. De vil dog ikke, som det var planen med V250, blive brugt på internationale strækninger til Antwerpen og Bruxelles.

Læs også: Bombardier trækker sig fra kapløbet om Ansaldobreda

Med indkøbet af Traxx-lokomotiverne har de hollandske statsbaner også nedtonet ambitionsniveauet i forhold til prestigeprojektet V250, som var specialudviklet til banerne i Holland og Belgien og skulle præstere en topfart på 250 km/t.

I sammenligning er Traxx-serien en bedaget sag, som blev sat i produktion i 1996 og i drift fra 2000, om end lokomotivet løbende bliver produceret i nye, opdaterede versioner. Det præsterer en topfart på bare 160 km/t.

Til gengæld er lokomotivets historik præget af driftssikkerhed, og det kører i dag i en lang række europæiske lande som Tyskland, Frankrig, Schweiz, Sverige, Norge, Italien, Belgien, Polen og Spanien. Der blev i marts bestilt 240 eksemplarer til Sydafrika, og Deutsche Bahn i Tyskland har netop bestilt 450 eksemplarer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad gør Ansaldo med defekt materiel? Lad os se, hvad siger historien mon? Oh jo, de sælger det til DSB selvfølgelig.

De afviste V250 passer perfekt i DSBs strategi. Vi skal jo overgå til EL, så de passer lige ind. Det er en leverandør vi har et langvarigt forhold til. Vi har stor teknisk indsigt i deres produkter. Hvis vi får en god rabat, så kan vi bare fixe problemerne for de penge rabatten udgør. Vi kan også spare utrolig meget tid, togene er allerede produceret.

Det er totalt oplagt. Lad os hyre en uvildig ekspert med direktørerfaring fra DSB, til at give sin anbefaling. Det bliver fantastisk. Måske kan vi få rabatten i form af en tidsbegrænset aftale om reservedele? Det bliver SÅ godt...

[Sarkasme kan være anvendt]

  • 7
  • 1

Citat: "Især de billeder på den side, hvor TRAXX trækker IC4 tog er tragikomiske"

@ Gilli Trond

Hahahaha! Tak for grinet :-)

Men er du sikker på det er Traxx som trækker et IC4-tog? Det kan jo også være IC4-toget som trækker et Traxx lokomotiv som er gået i stykker :-)

NOT!

Eller også er IC4-toget blot løbet tør for brændstof. Det er jo en gammel dieselhakker.

Også morsomt at Traxx fra 1996 i artiklen beskrives som et gammelt men pålideligt design. IC4-kontrakten er fra år 2000, så IC4's design er tragikomiskt ikke meget yngre :-)

Jeg synes stadig en Carlsberg smager lidt bedre end en Heineken, så skal vi sige der står 1-1 til Holland :-)

  • 3
  • 0

Er vel egentlig den store forskel på Holland og Belsgiens handlemåde, over for den Danske.
Hvor DSB og involverede embedsmænd og politikere udviser grænseoverskridende uansvarlighed over for Danske skatteydere og togrejsende...

  • 3
  • 0

Citar: "Traxx-lokomotiverne fra canadiske Bombardier skal indsættes i Hollands højhastighedsprogram"

Hmm! Den korrekte formulering er vel, at Traxx skal afløse højhastighedstogene.

Et lokomotiv med maxfart på 160 km/t kan jo ikke køre højhastighed, som normaltvis defineres som 200 km/t eller mere.

  • 0
  • 0

V250 var lige så meget kvaksalver som IC4.

mindre end 45% kørte til tiden.

den gik under navnet spaghetti-boemel og aldi-trein (det er hollandsk for: spaghetti sløvt tog og aldi-tog)

V250 blev taget ud af service efter 2 måneder grundet sikkerhed.

der er nu et settlement mellem NS og AnsaldoBreda på 125.000.000 euro (88.000.000 euro mindre end hvad de gav for dem)

hvorfor har man ikke taget en gennemtestet hyldevare. ansaldo blev valgt fordi deres tog havde en højere fart og hvis man havde reduceret topfart til 220 km/t så ville prisen pr sæt være faldet drastisk. der er også en hvis undren om der kun var økonomiske motiver bag valget af fyra v250.

der kan man bare se hvad udlicitering har gjort.

  • 1
  • 0