Holland går all in: Betaler dig for at cykle
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Holland går all in: Betaler dig for at cykle

Illustration: antonn, BigStock

Holland er et af ganske få lande, der har mere udbredt cyklisme end Danmark. Derfor har Ingeniøren mødt to transport- og cykelforskere fra Holland for at høre, hvad deres syn på elcykler, supercykelstier og fremtidens transport er.

De to eksperter er Joost de Kruijf, transport- og cykelforsker ved Breda University of Applied Sciences, og Ronald Soemers, trafik- og transportkoordinator i Tilburg i regionen Noord-Brabant, der har sat et mål om at være den bedste cykelregion i verden i år 2020.

Læs også: Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture

Ingeniøren mødte dem i København, da de var på besøg for at snakke om supercykelstier, som Noord-Brabrant planlægger at bygge fem af inden for de næste få år.

Derfor skal de finde ud af, hvordan flere hollændere kan lokkes ud af bilen og op på cyklen – og her spiller elcykler og supercykelstier en afgørende rolle.

»Næsten alle i Holland har en cykel. Det er en del af vores kultur. Så vi har svært ved at få folk ud af bilerne, når de allerede kender til mulighederne, men alligevel har valgt bilen,« siger Joost de Kruijf.

Hvordan gør man noget endnu mere attraktivt?

De to hollændere fortæller, at de hollandske cykelforhold er exceptionelle, og det kan næsten skade deres kamp for at få folk ud af bilerne og op på cyklerne.

Ingeniøren mødte Joost de Kruijf (tv.) og Ronald Soemers (th.) tæt ved Dronning Louises Bro, hvor der var god mulighed for at opleve den danske cykelkultur. Illustration: Morten Egedal

»I andre lande er opgaven at gøre cyklen attraktiv. Men hvordan skal vi gøre noget, der allerede er attraktivt, endnu mere attraktivt?« spørger Joost de Kruijf.

Så opgaven var at finde ud af, hvordan man kunne give den almene borger incitament til at cykle, når der allerede er en etableret cykelkultur med en solid infrastruktur.

Læs også: Ekspert: Elcykler og road pricing kan afhjælpe fremtidens trængsel

Løsningen, som de hollandske myndigheder valgte at bruge, er simpelthen at betale folk for at cykle. For hver kilometer, du tilbagelægger på en cykel eller en elcykel, kan du få 1,50 kr., hvis du cykler i myldretiden.

Intelligent trafikstyring med data fra app

For at holde styr på, hvor meget folk cykler, kan man aflevere app-data til myndighederne, som trafikforskerne så kan bruge til at optimere transportmulighederne i fremtiden.

Data kan fortælle, hvor og hvor langt du kører, hvor du holder stille, og hvor der er trafikpropper. Samtidig vil appen kunne tale sammen med systemet, der styrer dele af infrastrukturen – eksempelvis lysreguleringen.

»Det er et intelligent system. Så når du kommer cyklende, vil den give dig grønt lys. Men når du ottende gang i træk drejer til højre ved samme lyskryds, vil den lære, at du måske bare skal have en grøn pil eller lignende,« siger Joost de Kruijf.

Når supercykelstier etableres, kan de kombineres med det intelligente trafikstyringssystem til at gøre cyklen endnu mere attraktiv, mener Ronald Soemers:

»Cyklerne skal prioriteres over bilerne. Når du cykler på supercykelstierne, vil bilerne skulle holde tilbage, så det er minimalt, hvor meget du skal bremse,« siger han og fortsætter:

»Vi kan se, at folk er villige til at vælge cyklen frem for bilen, hvis bare de føler sig trygge og får noget ud af det. Så især sundhedsaspektet, økonomien og rejsetider vejer tungt, når folk vælger cyklen.«

De to eksperter oplyser desuden, at hver tredje cykel, der sælges i Holland, er en elcykel. Det er ikke usædvanligt, at børn får en elcykel, de kan bruge til at komme i skole frem for at skulle rejse med offentlig transport.

Holland har også problemer med speed pedelecs

Både danske organisationer og myndigheder nævner, at vi skal se til Holland for inspiration til, hvordan vi bedre skal integrere speed pedelecs i det danske trafikmønster. Men hollænderne ser det fortsat som et problem:

Læs også: Ingeniøren tester speed pedelec: Både muligheder og problemerne virker meget ægte

»Sikkerhedsmæssigt er speed pedelecs besværlige. Vi venter og frygter det første frontale sammenstød med en speed pedelec. Man kolliderer let med over 60 km/t, og det er svært at overleve,« siger Ronald Soemers.

Den nuværende hollandske lov dikterer, at du skal køre på vejbanen, hvis du er i byen, og der hører cyklister simpelthen ikke hjemme, mener de to forskere. De har dog samtidig svært ved at se speed pedeleces være velkomne blandt de normale cykler og elcykler på cykelstien:

»Sagen er, at mange ser dem på speed pedelecs som værende problemet. Men for dem, der kører på speed pedelecs, er de andre cyklister problemet. De kører simpelthen ved alt for forskellig fart,« understreger Joost de Kruijf.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den simple løsning er vel at sætte en hastighedsbegrænsning på cykelstierne. I byen må du ikke køre mere end 25 km/t. Medmindre det er en supercykelsti med overhalingsbane, så er det 35 km/t. På landet 45 km/t.

Det er sådan vi gør med biler, så det burde være ligetil for folk at vænne sig til det.

  • 19
  • 3

Enig det behøver ikke være mere kompliceret end det.
Hollænderne har i øvrigt et meget større problem med deres knallert 30 som kører meget aggressivt. Mærkeligt de ikke har løst det problem som virkelig stikker ud hvis man besøger Holland.

  • 3
  • 0

I Danmark har cyklister da mulighed for at opnå befordringsgodtgørelse, hvilket vel er en økonomisk belønning. Og den ordning har eksisteret i mange år. Hvorfor er det så nyt, når det sker i Holland/Nederlandene?

  • 3
  • 7

25 km/t er ikke ret meget for en alm. cyklist i nogenlunde form. Ville selv blive irriteret over en sådan begrænsning om morgenen på vej gennem vores søvnige provinsby, dels fordi det virker unødvendigt og derudover gør rejsetiden længere. Cyklen skulle jo gerne være et brugeligt alternativ til bilen. I stedet burde man arbejde på folks adfærd i trafikken.

  • 14
  • 0

Holland er et af ganske få lande, der har mere udbredt cyklisme end Danmark

Hvilke andre lande er der tale om?

  • 1
  • 0

Der vil ret hurtigt være nogen der får ondt et vist sted over dem der henter 100 kr om dagen på et par timers morgentræning. Derfor vil der hurtigt blive indført loft over beløbet og kontrol med at man nu også kører kører den lige vej, og så videre, og så videre ....

  • 7
  • 0

Der vil ret hurtigt være nogen der får ondt et vist sted over dem der henter 100 kr om dagen på et par timers morgentræning. Derfor vil der hurtigt blive indført loft over beløbet og kontrol med at man nu også kører kører den lige vej, og så videre, og så videre ....

Det vil vel ikke være svære at kontrollere, end for eksempel skat gør i Danmark. Man kender hjemme adressen og arbejdsplads. Hvad er den normalt korteste vej imellem de 2 punkter på cykel.

Boede et sted hvor jeg ifølge Skats hjemmeside skulle bruge omkring 13 km mere hver vej, da de absolut ville have at man tog motorvejen. Det var der selvfølgelig ingen der gjorde når strækningen på hovedvejen var omkring 20 km, så hvorfor køre 33 km. Det man kunne køre hurtigere på motorvejen, opvejede ikke den tid, da kun de 20 km var på motorvejen.

Men vi brugte selvfølgelig Skats tal til selvangivelsen.

  • 3
  • 3

Som dansker bosidende i Nederlandene (Holland er kun en del af landet) kan jeg oplyse at artiklen forsimpler det hele en smule.
Der er naermere tale om en arbejdsgiverbetalt befordringsordning.
Det er arbejdsgiveren og ikke regeringen der betaler din cykeltransport. (Noget de i oevrigt er forpligtet til da der ikke findes et befordringsfradrag)
Arbejdsgiver kan saa soege om godtgoerelse for dette. Men det goer sig altsaa ogsaa gaeldende mht offentlig transport. Her indleverer du bare faktura paa dit maanedskort og faar dette refunderet over loenen.
Det er kun privat bil der ikke bliver godtgjort, og i rigtig mange brancher er der aligevel firma-betalt bil som maa bruges privat.
Det er ikke saa svaert at forstaa at det er svaert at faa de sidste folk over paa cyklen.

I mit eget tilfaelde har jeg 15 km til og fra job. Dvs jeg kan faa 5.5 eur om dagen hvis jeg vaelger at cykle.
Det betyder saa til gengaeld at jeg ikke kan faa daekket mine omkostninger for tog og bus... som saa vil staa mig i 8.42 om dagen.
For mig personligt, giver det langt mere mening at have et firma-betalt maanedskort og saa cykle de dage jeg har lyst til det. Men de 19 cent pr km er altsaa ikke nogen saerlig staerk motivator i min optik.

  • 15
  • 0

Jeg er flere gang blevet overrasket over liggecyklerne. Vi har en del herude og de kan køre 50 km/t uden problemer. Dem kan man heller ikke høre og de fylder en del med deres 3 hjul.

Ud over det vil jeg være glad for at få cirka 200 kroner om ugen for at cykle til og fra arbejde. Jeg vil måske cykle endnu mere og lidt over 30 kilometer i pendlingsdistance kan skabe en pæn sideindkomst.

Vil en hastighedsgrænse på 25 km/t virke? Jeg tvivler idet langt de fleste ikke har speedometer på deres cykel - undertegnede inklusive.

  • 5
  • 0

I nogle byer er 25 km/t måske en unødig begrænsning.

Men så lad det være op til de enkelte kommuner hvilke hastighedsgrænser de finder relevante på de forskellige cykelstier. Med en generel øverste grænse på fx 45 km/t for speed pedelecs.

Da jeg boede i København var jeg med 20-25 km/t en af de hurtige og det passede nogenlunde med lyskryds. Da jeg boede i Viborg var der lange stræk i byen hvor man fint kunne have kørt 30 km/t, men bestemt ikke alle.

Er der ikke speedometer på alle speed pedelecs?
I så fald bør det være et krav her, det vil også hjælpe til at gøre folk opmærksomme på deres adfærd, hastighedsbegrænsning eller ej. På normale cykler og elcykler med el-medvind op til 25 km/t finder jeg det irrelevant.

  • 0
  • 0

Der er mange cykler I NL som det ses på billedet. Jeg har tre måneders cykelerfaring fra Hilversum. Trafikken er blandet som her med fodgængere, cykler og biler, dog sådan at der er cykelstier eller markerede røde stier. Man skal køre forsigtigt for der er hele tiden en cykel I overhalingsbanen. En fartbegrænsning på 25 km/t er for højt mange steder.

Elcykler er sjældne dog med undtagelse af kassecykler med plads til 4 mindre børn foran.

Der er trængsel af cykler I NL men der er plads til flere, hvis det gøres attraktivt.

  • 0
  • 0

Bilisten skal jo ikke bekymre sig om vejret, og sidder i velbehag, under sit Tag.
Skal Vi 'Tage' Os sammen, en dag med 'Slagregn'. (DCF)
Vlits-projektet blev droppet grundet 'visuelle miljøhensyn', for tyve år siden.
Var beregnet til at koste 4.000 kr pr meter, da Kbh's kantstene kostede 5.000.

  • 0
  • 3

Det er vel ikke en naturlov at pladsen skal deles mellem vejbane og en cykelsti, man kunne jo lave en speed pedelec cykelsti dedikeret til de hurtige elcykler.
Så er der ikke konflikt mellem hurtige og langsomme cykler, og speed pedelec ville være det suverænt hurtigste transportmiddel i byen der måske kunne lokke nogen ud af bilen.
Evt problemer med højre/venstre svingende biler bør kunne løses med lysregulering.

  • 0
  • 0

“Den simple løsning er vel at sætte en hastighedsbegrænsning på cykelstierne. I byen må du ikke køre mere end 25 km/t. “

Det vil så ødelægge det for alle med gode ben.

Jeg kører således med op til 39 i snit over en time på rugbrød og er immervæk snart 60.

Rigtigt mange kører godt på cykel så hvorfor dog ødelægge det for dem?

Iøvrigt er de fleste cyklister opmærksomme og venlige i trafikken.

  • 5
  • 2

Det vil så ødelægge det for alle med gode ben.

Jeg kører således med op til 39 i snit over en time på rugbrød og er immervæk snart 60.

Rigtigt mange kører godt på cykel så hvorfor dog ødelægge det for dem?

Iøvrigt er de fleste cyklister opmærksomme og venlige i trafikken.


Fordi det er virkelig uhyggeligt for andre cyklister og fodgængere. Måske er det ikke de fleste, men rigtig, RIGTIG mange cyklister kører råddent. Det argument kan lige så godt anvendes imod hastighedsgrænser for biler:

"Det vil så ødelægge det for alle med gode biler.

Jeg kører således med op til 140 i snit.

Rigtigt mange kører godt bil så hvorfor dog ødelægge det for dem?

Iøvrigt er de fleste billister opmærksomme og venlige i trafikken."

  • 4
  • 2

Selvfølgelig kører jeg fornuftigt på cykel, men selv i Kbh er det meget sjældent under 25 i snit.

Jeg skaffede en elcykel til min mor og har prøvet den.

Selv på sådan en ringe havelåge taber man altså tålmodigheden og træder selv, så man ikke begrænses til de blot 25km.

Helt generelt er der fornuft i at begrænse bilhastighed, da det både fremmer sikkerhed og tryghed foruden at det også begrænser bilernes energiforbrug og slid.

Jeg vil godtnok blive mopset over et bødeforlæg ned af Valby bakken eller efter en lygtespurt eller når du lige smider lidt kul på for at fange et hjul.

Kort sag ideen om at begrænse cyklers hastighed er noget værre noget. Danmark har et stort antal aktive motionister og et mindre antal konkurrence ryttere, der træner stort set dagligt og stort set hele tiden over 25km i timen - skal de så have slæbe bremser monteret på deres dyre lækre cykler?

  • 4
  • 0

Jeg skaffede en elcykel til min mor og har prøvet den.
Selv på sådan en ringe havelåge taber man altså tålmodigheden og træder selv, så man ikke begrænses til de blot 25km.


Helt enig.
På alm. cykel når jeg nemt over 30 km/t, og ikke sjældent over 40 km/t når jeg motionerer.

Den altoverskyggende grund til at jeg ikke har en elcykel, er den begrænsning på 25 km/t.
På en dag, hvor man er småsyg/sløj, træt efter arbejde el. lign., er en elcykel sikkert fin til at bruge som 'knallert', så den bare kan bringe en fra A til B, men på alle andre dage er 25 km/t simpelthen for langsomt/kedeligt for mig.

Pensionister har knap så travlt, så der giver 25 km/t mere mening, og det viser sig også at det typisk er dem, der har elcykel.

  • 1
  • 1

Pensionister har knap så travlt, så der giver 25 km/t mere mening, og det viser sig også at det typisk er dem, der har elcykel.

Det er forældet viden. El-cykel udbredelsen buldre hen over alt og med uformindsket hastighed,og det er over hele Europa. Men det er korrekt at det for første gang i verdens historien sås at de gamle var Trendsetter med en ny teknologi.

Og dem der benytter denne nye teknologi er selvfølgelig den store masse der ikke er cykel motionister.

  • 2
  • 0

Drop 45 km/h speedpedelecs og indfør en 35 km/h klasse i stedet, med krav om virksomme og selvjusterende bremser (Forbud mod gummibremseklodser, der forsvinder som dug for solen når en tung elcykel med ditto fører bremser fra 30 km/h)

De 25 km/h kommer fra Tyskland, hvor de kører på fortovet.

Kraften skulle nedtrappes fra 30 (måske 32 km/h = 20 MPH) og være 0 ved 35 km/h

De nuværende 25 km/h virker i praksis som en fartbegrænsning på 25, fordi køremodstanden stiger brat, når man forsøger at køre hurtigere.

Den lille knallerts hastighedsbegrænsning på 30 km/h bunder dels i at der oprindeligt var tale om at montere en motor på en bestående cykel, hvis beskaffenhed kunne være meget ringe, dels i en art "denaturering", fordi knallerten, som det eneste motorkøretøj, var fritaget for afgifter, hvorfor nytteværdien skulle begrænses.
Med 60 km i timen ville knallerten have været et billigt alternativ til bilen for langt flere i vores ikke så velbeslåede fortid.
Og såmænd også i dag, hvor det lader til at hastigheden på landevejene langsomt men sikkert nedsættes til 60 km/h, i hvert fald her i Nordsjælland og på Fyn

  • 1
  • 0

25 km/t er ikke ret meget for en alm. cyklist i nogenlunde form. Ville selv blive irriteret over en sådan begrænsning om morgenen på vej gennem vores søvnige provinsby, dels fordi det virker unødvendigt og derudover gør rejsetiden længere.

Jeg har 18 kilometer til arbejde, som nok vil tage mig en time på min cykel. Læg dertil et nødvendigt bad når jeg når frem, samt et bad når jeg kommer hjem igen. Er det unormalt?

  • 0
  • 0

Vlits-projektet, der var estimeret til kun 80% af anlægsudgiften til kantsten i Kbh, pr, m. var tænkt med svagt propelleret medvind, mere for at 'strømme' end 'skubbe'.

Det blev droppet grundet 'visuelle miljø-hensyn', det er en ca 13 km rute ml. Eindhoven og Helmond, et langstrakt X, non-stop, men åben på et midterstykke, idet at det indbefattede to mindre nabobyer.
Man skulle da have realiseret projektet, og så rive det ned og genbruge det, hvis det ikke virkede, eller havde nogen interesse. (eller virkelig var så grimt, som så meget andet)
Det ville i det mindste have medført en farbar vej, uden modvind og nedbør.
Mange steder i Kbh. kan man se et billigere alternativ til, de dyre kantstene.

Holland er et centraleuropæisk land, der er næsten tre gange så mange, som DK, på et område svarende til Jylland.
Der er ikke noget 'udkants-Holland', Cykel-Logik er en selvfølge, i Hele Landet.
Ja, Portland, Boulder, Bologne, (Australien, New Zealand, ) rykker.
Som S. Auken skrev; Men Vi er stadig langt bagefter Nr 1, Holland.
Niels Jensen 'Cykel-Høvdingen' gennem mange år i Kbh.s Komm. udtrykte at Vi er på niveau med Holland, og det er også rigtigt, men ikke i hele landet, som Holland.

Da Nørrebrogade var en Cykelgade med sporvogne, var der plads til at overhale og race, men de mange andre, og en altid grad af uforudsigelighed, sætter en naturlig grænse.
Da Pekings Cykelgader var motorvej brede, var der rigeligt plads til overhaling skyndsomhed, de steder og tidspunkter, hvor det ikke var CykelFloder, man kan altid snige og skynde, men det finder sit eget leje, niveau, balance-punkt.
Ligesom motorvejene, er der ikke nogen kryds et stoppe ved. Og der er heldigvis også kommet mange cykelbroer til formålet
(Der er en gade i Budapest, op og ned af trapper, under hvert kryds.)

Jeg har oplevet et par gange med cykel i Indien, at'sidde fast' i en indfiltret masse af lette trafikanter og køer i ca 45 min, inden det opløstes.
De smalle Havnecykelbroer er hovedkorridorer, det er en overvældende ophobning af folk, ved åbning for sejlads, det opløses dog hurtigt igen, men efter min mening skulle de være lavet lidt bredere. De er lige lidt for smalle.

  • 0
  • 0

Hollænderne har i øvrigt et meget større problem med deres knallert 30 som kører meget aggressivt.

Hvilket mærke er det? Markedsføres denne knallertmodel i Danmark?

Jeg ser den meget sjældent i København centrum heldigvis. Jeg tror mærket er "uddøende teknologi" og modellen hedder "stinker og larmer". Når jeg ser station 2 på TV2 kan jeg se at den er udbredt i andre dele af landet, gerne i kombi med et alkohol forbrug og heftig tuning naturligvis.

jeg googlede det lige og nederlænderne har også selv registreret problemet, en kommentar i denne artikel påstår at de bliver forbudt i Amsterdam på cykelstien september 2018.
https://bicycledutch.wordpress.com/2013/02...

Sådan et forbud skal vi også have i Kbh tak.

Det skal nok komme af sig selv, fossil knallert branchen er ved at blive ædt levende af den buldrende el-cykel revolution.

  • 0
  • 0

Hvis to cyklister kører hver 30 km/t frontalt ind i hinanden, svarer det til at køre frontalt ind i en mur med 30 km/t, ikke 60 km/t. Gør stadig ondt.

Kun hvis de vejer lige meget.

For en kvinde på 50 kg vil en kollision med en overvægtig mand på 100 kg være væsentligt værre.

For 20 år siden havde jeg netop en frontal kollision med en overvægtig mand, der kørte i den forkerte side af cykelstien rundt om et hjørne. Han vejede nok 1/3 mere end jeg og jeg døjede med en piskesmældsagtig skade i mange år. Jeg kørte ca. 25 km/t, han kørte nok noget langsommere.

Hvis vi begge havde kørt 30 km/t var det givetvis gået langt værre, blandt andet fordi jeg i det aktuelle uheld nåede at lade mig falde til højre, så vi kun ramte hinanden skulder mod skulder, hvilket jeg næppe ville have nået med den højere hastighed.

  • 1
  • 1

Lige lidt funfacts:
Landet ved siden af Tyskland hedder Holland på dansk, at Holland også har proviser der hedder Nord- og Syd Holland er ligegyldigt.
Min erfaring er, at cyklister i Amsterdam kører lige så suicidalt som cyklister i København
I følge OECD cykler hollænderne 864 km om året mod danskernes 513. Der dør 10,7 cyklist i den hollandske trafik for hver mia cyklist kilometer, i Danmark er det 14,6 cyklister, Så der er helt klart noget vi kan lære af hollænderne ud over at lave pomfritter.

(https://read.oecd-ilibrary.org/transport/c...)

  • 2
  • 0

ja Hollænderne valgte rigtigt og er lysår foran alle andre når det gælder fremtidens trafik løsninger. Tænk en gang uden for de store byer har de fantastiske cykelstier uden huller som i Danmark. Dvs man skal ikke kaste rundt med sin cykel for at undgå dem.
Flere facts fra den Hollandske cykel trafik
https://www.youtube.com/watch?v=pDlmn-Ipdns

  • 1
  • 0

Min elcykel kobler ud ved ca. 27,5 km/t, tilfældigvis, hvilket opleves meget behageligt, da den fader ud og ikke bare slukker. Det passer også fint med den hastighed de fleste pendlere har, her i Aarhus NØ, dvs. Risskov, Egå, Skæring, hvor vi kører langs kysten. Synes at 30km/t er fint uanset el eller ej. Så vi alle kan være her.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten