Hollændere vil erobre Danmark med modulbyggede prisbaskere

Prisen på at bygge ungdomsboliger i Danmark er alt for høj, og byggeriet går for langsomt, mener en gruppe danske iværksættere. Med en partnerskabsaftale med det hollandske entreprenørfirma Tempohousing, der er specialiseret i byggeri med containere og moduler, satser de nu på at erobre en stor del af det danske marked for ungdoms- og studenterboliger med en ny type modulært byggeri i letbeton eller containere.

»I rene byggeomkostninger kan vi komme ned på ca. 10.000 kr. plus moms per m2. Og hvis du ser på gennemsnitsprisen på danske etageboliger i 2014, så lå den på 13.000-14.000 kroner per m2. Desuden kan vi opføre dem hurtigt. Hvis grunden er klar til byggemodning og alle godkendelser er på plads, kan vi bygge 100 lejligheder på 4-6 måneder,« lover adm. direktør i Tempohousing Danmark Thomas Jørgensen.

Letbetonmodulerne fra Tempohousing kan være op til 12 meter lange og 3,5 meter bredde - lidt mere end en standardcontainer, der er 2,4 meter bred. Dette demonstrationsmodul er dog kun 2,4 meter bredt. Modulerne kan stables i op til seks etager og leveres med isolering og facadebeklædning fra fabrikkerne i Holland. Illustration: Tempohousing

Læs også: Revolutionerende byggesystem indstillet til Produktprisen

Den høje byggehastighed kan holdes, fordi letbetonmodulerne leveres færdigindrettede til byggepladserne fra Tempohousings husfabrikker i Rotterdam og Amsterdam. På pladserne skal der kun tilsluttes vand, varme og el. Alle indvendige installationer og aptering er klaret. Ifølge Thomas Jørgensen leveres letbetonen af den tyske producent Xella. Modulerne isoleret med pir-skum-plader og kan enten leveres med en færdig facadebeklædning eller få monteret en skalmur på byggepladsen, hvis enten lokalplanen eller bygherren gerne vil have det. Opmuringen vil selvfølgelig øge opførelsestiden.

Læs også: Dansk containerhus skal åbne døren til Kina

Iværksætterne bag det danske selskab ville oprindeligt markedsføre Tempohousings containerboliger, som firmaet har opført over tusind af i Holland og andre lande. Tempohousing Danmark fik videreudviklet det hollandske koncept, så det kunne leve op til de danske krav til energiforbrug, lyddæmpning, akustik og brand, men Thomas Jørgensen og hans partnere måtte erkende, at de sandsynligvis ikke ville kunne sælge mange af dem på det danske marked.

Tempohousing startede med kun at producere boliger i skibscontainere. Det største projekt til dato er et kollegium med over 1.000 boliger i Amsterdam opført i 2004. Siden har virksomheden udvidet produktsortimentet, så de også kan bygge i letbeton og med stålskeletter. Illustration: Tempohousing

»Du ville nok ikke få lov til at opføre dem andre steder end på en havn, medmindre du monterede en ny facadebeklædning, og så bliver det hurtigt for dyrt. I stedet for har vi udviklet letbetonmodulerne, som vi tror mere på.«

Tempohousing Danmark har dog budt ind på opførelsen af boliger til de håndværkere, der skal opføre Femern-tunnelen - hvis den ellers bliver endeligt godkendt af det danske folketing.

»Der tror jeg, at vi har en god chance for at vinde, for jeg ved, at vi afgav det billigste tilbud.«

Derudover er Tempohousing Danmark i forhandling om fire projekter med i alt 1.000 boliger, hvor oplægget er at bruge letbetonmodulerne, som er blevet tilpasset danske krav.

»Vi har haft et dansk ingeniørfirma, Tækker Rådgivende Ingeniører A/S, til at beregne, hvordan vi kunne leve op til de danske krav, så vi var sikre på, at vi kunne overholde alle regler og krav fra dag ét,« fortæller Thomas Jørgensen.

Læs også: Fremtidens kaserne kan komme med soldaterne på missioner

Modulerne leveres med alle indvendige installationer og aptering på plads. Desuden er både tag og facade monteret på fabrikken. Derfor skal modulerne blot stables på byggepladsen og tilsluttes strøm, vand, el og varme. Illustration: Tempohousing

Han lover, at Tempohousing Danmark både kan levere byggeri i 2015-klassen, som er dagens standard, og i bygningsklasse 2020.

Ifølge Thomas Jørgensen er flere store ejendomsforvaltere og -udviklere interesserede i konceptet, men han ved godt, at iværksættergruppen, der ikke har en baggrund i byggebranchen, men inden for restaurations- og diskoteksbranchen og i mindre grad ejendomshandel, har en opgave med at opbygge tillid. Hvis navnet Tempohousing virker bekendt, er det nemlig fordi, virksomheden i 2013 blev omtalt i DR's program Kontant, der satte kritisk fokus på virksomheden Living In A Box Aps og den daværende personkreds om virksomheden. Living In A Box Aps forsøgte i 2013 at markedsføre Tempohousings containerboliger i Danmark, men virksomheden havde ifølge Thomas Jørgensen aldrig fået en aftale på plads med Tempohousing i Holland.

»Vi har ikke nogen forbindelse med Living In A Box og har aldrig haft det. Derfor bad Tempohousing i Holland Living In A Box om at fjerne alle referencer til os fra deres hjemmeside, og det har de også gjort. Living In A Box har siden skiftet ejere, og vi betragter de nye ejere som branchekolleger,« siger Thomas Jørgensen.

For at eventuelle kunder ikke skal være nervøse ved at bestille huse fra Tempohousing Danmark, har virksomheden sørget for dels selv at kunne stille bankgarantier til mindre projekter og dels at kunne få hjælp til bankgarantier på store projekter.

»Vi er selv i stand til at stille de nødvendige garantier op til en vis størrelse, men hvis en pensionskasse nu vil have bygget 25.000 m2, har vi aftalt med den hollandske modulfabrik, at kunden kan købe modulerne direkte af dem. Og de er i stand til at stille endog meget store garantier, hvis det bliver nødvendigt.«

Snart vil det første demonstrationsmodul stå klar i Danmark, så kunderne kan vurdere, om kvaliteten er bedre, end prisen tilsiger.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De kan da ikke betale en special transport fra Holland til Danmark via Tyskland for de 3-4000 kr der er sparet? Selv med skib, skal de stadig på en bil videre!

Er der noget jeg har overset?

/Martin

  • 5
  • 1

Er der noget jeg har overset?

Mon ikke de 10.000 kr er per kvm?

Hvis vi går ud fra 40 fods containere er de 12 * 2,4 m altså knap 29 kvm. Besparelsen er altså i nærheden af 290.000 kr. Der skulle være rigeligt til transporten, der vel også kan foregår som transport af en normal skibscontainer. Nu ved jeg godt, at de netop ikke ville bruge containere men størrelsen er vel den samme?

  • 2
  • 1

Besparelsen er ikke 10.000 kr/m2. Men ifølge hvad de siger ca. 4000 kr/m2. Hvis vi fastholder dine 29 m2, så bliver det 116.000 kr. Som lastbiltransport, hvor der jo kan være ét modul på én lastbil, vil denne transport nok koste ca. tja. - måske 20-25.000 kr. De brede moduler vil nok koste mere, måske 30-35.000 kr i transport. Det æder selvfølgeligt lidt af besparelsen, men der er dog stadig ca. mindst 81.000 kr's besparelse tilbage pr. modul, eller ca. 2800 kr/m2. Det er vel også værd at tage med. Det værste ved moduler, er at man transporterer en masse luft, til gengæld er færdiggørelsesgraden større, men gang arealer, indgangsområder osv. skal stadig bygges separat.

  • 4
  • 0

Er jeg den eneste som kommer til at tænke på det koncept?

Nogen der ved om de har fået bygget nogle kasser endnu?

  • 1
  • 1

Nu er de ikke opfundet her, så det er sikkert noget bras - og vi kan opfinde 1.000 særlige krav som stopper ideen. Eller hvad ?

Mon ikke der er 25.000 studerende som ville være lykkelige for 29 m2, eller 2 x 29 m2 for samboende ?

Selvfølgelig skal brand og støj være i orden, men er det ikke bare at komme igang ?

  • 2
  • 0

Idéen er absolut god nok. Jeg har selv arbejdet med lignende idéer, dog i udgangspunktet mest til hotelbyggeri. Men baseret på moduler bygget af træ, evt. med et bærende stål skelet, afhængigt af hvor højt byggeriet skulle være. Og det er jo nemt at slå to moduler, sammen til en større lejlighed, så man kan sagtens lave variation over temaet.

http://s744.photobucket.com/user/Thorvald7...

  • 2
  • 0

Det er også sindssygt at de kan bygge så billigt. Men man skal så også huske på at lige så snart man går lidt ud over standard huset, så koster det. Og man kan måske endda ikke købe andet end den ene standard model de har. Fordi det er deres måde at holde omkostningerne nede - at have én standard model, som er beregnet og tegnet i alle ender og kanter, én gang for alle, sådan at projekteringen af huset gælder uanset hvor i landet det skal bygges. Men jeg er dybt chokeret over at huset er pladsbygget. Normalt skal så meget som muligt laves som præfabrikerede elementer og så lidt som muligt håndværkerarbejde udføres på byggepladsen, for bare at have en chance for at komme ned i nærheden af denne pris.

  • 5
  • 0

Hej Martin, Morten og Martin

Det er m2-priser. Beklager forvirringen. Jeg har opdateret teksten i artiklen nu.

Mht. transport, så fortalte Tempohousing, at de har indgået en aftale med en stor transportvirksomhed, som betyder, at de kan transportere deres moduler meget billigt op fra Holland.

Venlig hilsen

Ulrik Andersen Journalist Ingeniøren

  • 5
  • 0

Living In A Box har, så vidt jeg er orienteret, ikke opført egentlige byggerier. Ifølge deres hjemmeside har de dog et par demoboliger, så de kan vise konceptet frem. http://www.livinginabox.dk/en/about-us

Desuden har de ifølge deres facebookprofil indgået en aftale om at opføre 45 studieboliger på Englandsvej i København: https://www.facebook.com/Livinginabox.dk og købt en grund yderligere.

Venlig hilsen

Ulrik Andersen Journalist Ingeniøren

  • 2
  • 0

Så vidt jeg husker var det meningen, at de første boliger skulle være klar til indflytning i 2014. Håber de stakkels studerende har fundet andre boliger i mellemtiden - og evt. fået indskud tilbage...

Men det her koncept må da alt andet lige presse LIAB's business-case

  • 0
  • 0

men har de nogensinde bygget noget til 6700kr/m2..? og i så fald, er de i stand til at drive en bæredygtig forretning hvor de bygger til 6700kr/m2..?

Undskyld, men sådan noget som huskongen.dk slår mig som en rigtig lækker, på papiret i hvert fald, business case... hvor man endnu ikke har taget højde for halvdelen af de udgifter der er forbundet med at bygge... (just saying)

Nu er det selvfølgelig byggeri af en lidt anden kaliber, men når det nye universitets-kollege står færdig her til efteråret, vil det være på samlet set 13700m2 (m. værelser, gangarealer, trapper, fællesarealer osv.) og forudsat de holder budgettet, er den forvende anlægspris er 3-400 millioner kr.

http://universitetskollegietodense.dk/bygg... http://www.cfmoller.com/p/Universitetskoll...

Dette giver en kvadratmeterpris på 22-30000kr/m2... og så mener jeg faktisk at byggegrunden allerede var universitetets, og derfor gratis.

  • 1
  • 0

Jeg kan da komme i tanke om mindst to gedigne danske industrivirksomheder der producerer bygningsmoduler. De nye rækkehuse på Margretheholmen i tre etager er da opført på denne måde, så vidt jeg er orienteret. Kender ikke prisen, men 10.000 + moms lyder da ikke voldsomt billigt hvis man er ude i noget serieproduktion

  • 1
  • 0

Hvis det kun er for selve modulet, hvad det nok er, så er det ikke urealistisk med 10.000 plus moms / m2. Men man skal huske at køkken og badeværelse i princippet koster det samme uanset hvor stor lejligheden er og er relativt dyrt. Så jo mindre lejligheden er, des færre m2 er der at fordele dén udgift på. Lad os sige at til sådan en lille lejlighed kan det lade sig gøre at lave køkken og bad for 50.000 kr, bare for eksempel. Fordelt på 29 m2, bliver det 1700 kr/m2. Men derudover skal man tænke på at fundament/terrændæk, tagkonstruktion, gangarealer, indgangspartier, fællesrum, tekniske installationer osv. osv. også koster et eller andet.

  • 0
  • 0

Kender til et firma som er på vej med container"byer" hvor der i konceptet er taget hensyn til æstetik, så ydersiden nemt kan tilpasses lokalplaner, og være mere arkitektonisk appellerende. og prisen kan de sagtens matche, skal man tro dem selv.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten