Hollændere starter 100 meter dybe prøveboringer til Femern-forbindelse

De tekniske undersøgelser i forbindelse med etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt går nu i gang.

Femern Bælt A/S, der er konsortiet bag opførelsen af forbindelsen, har netop hyret det nederlandske selskab Fugro Engineers til at gennemføre geotekniske boringer, der skal samle prøver op fra undergrunden.

Ifølge projektchef Jens Kammer skal der bores i alt 50 prøver, hvoraf de dybeste vil gå ned i 100 meters dybde. Boringerne tager sigte på at skaffe analysemateriale, der kan bruges i forbindelse med bygning af en bro eller en sænketunnel.

Læs også: Sådan ser forslaget ud til Femern-bro

Men derudover vil materialet også kunne bruges af de forskere, der vil studere det havbiologiske miljø og de generelle bundforhold.

»Analysen af prøverne vil blive gennemført af internationale specialister på området. Resultaterne bliver samlet i en database, der vil være tilgængelig for alle,« siger Jens Kammer.

Forseglede jordprøver sendes til laboratorier

Boringerne vil blive gennemført i et to kilometer bredt bælte umiddelbart øst for færgehavnene i Rødbyhavn og Puttgarden og forventes at være afsluttede i 2010.

Formålet med boringerne er at indsamle jordprøver af høj kvalitet og at måle styrke og andre væsentlige forhold i jorden. De indsamlede jordprøver vil i forseglet tilstand blive opbevaret i køle-containere, inden de sendes til laboratorierne. Hvilke laboratorier der kommer på tale, afgøres ifølge Jens Kammer i løbet af de kommende uger.

Sammen med de tidligere gennemførte seismiske undersøgelser og geoelektriske målinger skal boringerne give konsortiet viden om jordens beskaffenhed - eksempelvis sammensætning og øvrige egenskaber af de forskellige jordlag.

Desuden vil resultatet af de geotekniske undersøgelser udgøre en væsentlig del af grundlaget for det endelige valg af forbindelsens linjeføring.

Det er målet, at den faste forbindelse over Femern Bælt skal være klar i 2018.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Husk denne gang at lukke de prøve huller igen i det tilfælde man vil bore under.. så man ikke gentaget oversvømmelsen fra storebældt hvor vandet, sansynligvis kom ned i gennem et prøve borings huld.

man fandt jo ud af at bunden kunne stå selv så det var nemt at bore i, og man gjorde intet for at lukke dem efter sig.

  • 0
  • 0

På illustrationen vil de vestligste borehuller på Tysk side være i karambolage med udsejlingen fra Putgarden havn.

Hvor tæt kan en færge sejle parralelt med en skråstagsbro, vest for broen i en vestenstorm?

Kan det give belastninger på en tunnel at færgen konsekvent sejler ovenpå tunnellen?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten