Holbæk-pendlerne har endelig fået deres dobbeltspor
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Holbæk-pendlerne har endelig fået deres dobbeltspor

Tølløse Station med det nye dobbeltspor. Illustration: Banedanmark/Palle Bruselius

Det bliver fremover både hurtigere, nemmere og mere rettidigt at komme fra Roskilde til Holbæk med tog, efter at det nye dobbeltspor mellem Holbæk og Vipperød er bygget færdigt og klar til brug i dag. Det skriver Banedanmark i en pressemeddelse.

Med de ekstra nye 20 km spor er der nu dobbeltspor på hele strækningen mellem Holbæk og Roskilde.

»Det nye dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød vil give folk en både bedre og mere rettidig togtrafik. Dobbeltsporet giver også mulighed for flere tog og kortere rejsetid i de kommende år,« siger transportminister Magnus Heunicke (S).

Arbejdet med at anlægge de nye spor har stået på siden 2012 og er afsluttet inden for både budget- og tidsramme. Strækningen er den først færdiggjorte, siden regeringen i samarbejde med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i begyndelsen af året lagde sidste hånd på en knap 28,5 milliarder stor togfond, der med øgede indtægter fra salg af Nordsøolie skal renovere, udbygge og elektrificere det danske jernbanenet, men den var aftalt forinden.

Læs også: Togfond-aftale på plads

De store anlægsarbejder, der er i gang eller går i jorden over de kommende år, tæller ud over flere regionale dobbeltspor også elektrificering og nyt signalsystem i hele landet, ligesom strækningen Ringsted-København får en helt ny bane.
Tilsammen skal projekterne realisere visionen om timemodellen, hvor der kun er én times togtur mellem de største byer i Danmark.

Nyt dobbeltspor på Nordvestbanen - fakta:

  • Der er anlagt 20 kilometer ekstra spor på strækningen mellem Lejre og Vipperød, der nu er dobbeltsporet.
  • Hastigheden er blevet opgradet fra 120 km/t til 160 km/t.
  • Folketinget bevilgede 1,3 mia. kr. til projektet, der ud over selve anlæggelsen af de 20 km spor også har omfattet:
  • Ombygning af de fire stationer i Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød
  • Ombygning af 11 broer, så de nu kan rumme to spor
  • Etablering af tre nye vejanlæg i Tølløse, Soderup og Vipperød
  • Håndtering af mere end en million ton jord
  • Forbinding af mere end 16.000 ledninger og trækning af over 250 km kabel langs banen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor har man ikke opstillet master til elektrificering mens man var igang? Så kan man hænge kablet efterfølgende.

Men ellers positivt at se både tidsplan og budget holde.

  • 4
  • 1

Ikke ét ord i artiklen om, hvad dobbeltsporet betyder for rejsetider og frekvens. Bare fordi Banedanmark ikke fortæller det i pressemeddelelsen, kunne Ingeniøren jo godt.

Det kan nås endnu!

  • 5
  • 0

Det er ikke så mærkeligt, at der ikke berettes om, hvad dobbeltsporet betyder for rejsetiden. For det betyder intet. Se et eksempel fra køreplanerne:
Gammel køreplan: Afgang Valby 16:37 ankomst Holbæk 17:22
Ny køreplan: Afgang Valby 16:37 ankomst Holbæk 17:22

Desuden skal vi til at køre i IC4, som jo bekendt ikke er dobbeltdækkere. Der bliver kamp om pladserne.

  • 5
  • 0

Citat: "Strækningen er den først færdiggjorte, siden regeringen i samarbejde med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i begyndelsen af året lagde sidste hånd på en knap 28,5 milliarder stor togfond, der med øgede indtægter fra salg af Nordsøolie skal renovere, udbygge og elektrificere det danske jernbanenet, men den var aftalt forinden"

Jeg kan slet ikke forstå man nævner TogfondenDK i denne her sammenhæng. De to ting har intet med hinanden at gøre.

Anlægsloven for dobbeltsporet er besluttet helt tilbage i januar 2009, under den borgerlige regering med de borgerlige partier (de borgerlige partier står derimod udenfor TogfondenDK, da de ikke ønsker at finansiere projekterne ved skattestigninger).

Dobbeltsporet er ikke finansieret via Togfondens øgede beskatning af nordsøolie.
Dobbeltsporet er vedtaget med en anden forligskreds end Togfonden.
Ingen projekter i togfonden er der end vedtaget anlægslov om. De skal tidligst træffes i 2016, altså med garanti efter næste folketingsvalg.
Dobbeltsporet er besluttet inden Regeringen overhoved fandt på TogfondenDK, som i virkeligheden udspringer af en analyse fra Trafikstyrelsen, hvor TogfondenDK beskrives som den mindst ambetiøse opgradering af Øst-Vest trafikken.

Kilde: http://www.trm.dk/da/publikationer/2011/sc...

  • 4
  • 1

Da trafikken ikke er ret stor om natten på den rute er det intet problem at banke pæle ned til master om natten, hvis pengene ellers findes.

Elektrificeringen er en del af TogfondenDK, hvor den første anlægslov tidligst skal vedtages i 2016, efter næste folketingsvalg. Så jeg er enig med dig i, at det er yderst tvivlsomt om det bliver til noget. TogfondenDK er i dag kun en idé, der er ingen lovgivning vedtaget endnu. TogfondenDK er en idé udsprunget af regeringen gerne vil glæde sit parlamentariske flertal, Enhedslisten og SF. At man med vilje udskyder første anlægslov til efter næste folketingsvalg er et tydeligt bevis for det. Rent teknisk kan en anlægslov faktisk godt vedtages før VVM-rapporter med videre er lavet, men af "en-eller-anden grund" ønsker regeringen det ikke.

Ja, elektrificeringen kan udføres som natarbejde. Natarbejde er dog markant dyrere og en del mere besværlig (belysning med videre) end arbejde i dagtimerne.

  • 1
  • 2

Re: Ikke ét ord i artiklen om, hvad dobbeltsporet betyder for rejsetider og frekvens. Bare fordi Banedanmark ikke fortæller det i pressemeddelelsen, kunne Ingeniøren jo godt.
<<
Det skyldes vel at man ikke vælger at lave om på køreplanen før til køreplans skiftet i December :-)
<<
Nej, det ser iflg. lokalpressen ikke ud til at det bliver så meget bedre. Dobbeltsporet skal sikre bedre overholdelse af køreplanen, det er ikke nødvendigvis det samme som at der bliver råd til andet end den nuværende timedrift i bl.a. Lejre og Hvalsø. Læs:
http://www.sn.dk/lejre/pendlere-utilfredse...

  • 4
  • 0

I går var der allerede kamp om pladserne på de afgange, hvor man havde indsat IC4-tog, og det var endda udenfor myldretiden.
Klart, det er over 400 pladser, der pludselig bliver skåret ned til 204.
Og mig bekendt må IC4-togene stadig kun køre 140 km/t i løvfaldsperioderne. Dvs. ingen vil få nogen glæde ud af de 160 km/t. som strækningen er ombygget til.

  • 2
  • 0