Højbroen får nye svingningsdæmpere

Svingningsdæmperne på Øresundsbroens kabler har ikke kunnet holde til broens belastninger. Bare to år efter broens åbning måtte de første vibrationsdæmpere på brostagene udskiftes.

Sidste forår blev der fundet vand i de ledninger, som omslutter dæmperne. Så besluttede broens ledelse og entreprenøren, Sundlink, at udskifte dæmperne på de fem længste stag med helt nye dæmperkonstruktioner.

»Belastningerne opstår, når sne og is lægger sig på kablet. Derved kommer så store svingninger, at den gamle type dæmpere, der kort sagt bestod af en oliefyldt gummiring, ikke kunne klare det. De bliver erstattet af hydrauliske kuldæmpere, der i princippet minder om dem, man har i en bil«, forklarer anlægschef Björn Svensson.

Anlægschef: Ikke alt har en levetid på 100 år

De nye vibrationsdæmpere er, ligesom de gamle, udviklet af kabelleverandøren Freyssinet, i samråd med Øresundsbron og Sundlink. De har været afprøvet på broen siden sidste vinter og har klaret selv store belastninger i december, januar og februar.

Foruden monteringen af de nye dæmpere skal der også laves en del reparationer og vedligeholdelsesarbejde på højbroens øvrige kabler, undtagen de korteste.

»Det er jo ikke alt materialet på broen, der klarer en levetid på 100 år. De nye dæmpere har en levetid på 10 år. De eksisterende klarede bare to år, men har en garantiperiode på fem år, og den holder vi os til«, siger Björn Svensson og understreger, at det er en sag mellem Sundlink og dennes leverandør.

To måneders arbejde

Den omfattende reparation på broen kommer til at tage to måneder og starter på mandag. Arbejdet begynder ved den første pylon, regnet fra Danmark. Der bliver etableret en platform, som hænger udenfor broens rækværk. Vigesporet og den højre kørebane ved arbejdspladsen vil blive spærret af på en strækning på mellem 200 og 500 meter, samtidig med at hastigheden på strækningen sættes ned til 50 eller 70 km/t.

»Vi beklager ulejligheden for trafikanterne«, siger anlægschef Björn Svensson, men han understreger, at det ikke betyder nogen risiko for sikkerheden på Øresundsbron.

Indtil arbejdet er færdigt, bliver de midlertidige stormreb, der blev monteret sidste vinter, siddende for at forhindre unormale kabelsvingninger.