Høflig software vækker brugerglæde

"Ingen vil klandre en høflig person".

Det gamle kinesiske ordsprog inspirerede angiveligt forskeren Jeng-Yi Tzeng fra Tsing Hua Universitetet i Taiwan til at lave et nærstudie af de effekterne, som brugeres oplevelser med software har.

Ifølge New Scientist satte han sig for at undersøge, om brugerne ville være mere tolerante over for computere med gode manerer.

Jeng Yi-Tzeng udviklede to versioner af en computerspil udformet som en gættekonkurrence - en brysk og en høflig udgave.Han bad 269 studerende om at spille de to versioner af computerspillet.

Selve computerspillet var af samme ringe kvalitet, men hvor den bryske version svarede med et simpelt "Svaret er forkert", afleverede den høflige udgave et "Vi beklager, at du ikke kunne bruge de spor vi gav dig. Prøv et spil mere". Efter en halv times spil var begge brugergrupper skuffet over selve spillet, men den overvejende del af den høflige udgaves brugere mente alligevel, at spillet var sjovt og at programmets meddelelser gjorde spillet mere underholdende.

En hård kerne på 25 procent af brugerne var ganske vidst ligeglade med, om de blev tiltalt høfligt eller brysk af computeren, mens 12 procent af de studerende følte sig direkte manipuleret.

Den kinesiske forsker offentliggør sine resultater i det kommende nummer af