Fra slutningen af februar begyndte klager og henvendelser fra borgere at tikke ind i Aarhus Kommune.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Den vendte tilbage sidst i denne uge efter at have været væk stort set hele sommeren, ikk'!? ?
Den nemmeste måde, at finde ud af om det er motorerne fra skibe er, at bede dem om at teste blackout en efter en, og så se hvornår det forsvinder. Skibene er bygget til det.
Svarer vel meget godt til, at KNI kunne have en (eller flere) sådan - måske endda i overstørrelse.
Jeg tænker også, at det kan overakademiseres. Hop på en cykel og kør havnen tynd. Det kan vel ikke være svært at finde kilden/-erne til støjen?
Glimrende ide - men det kan vaere langt svaerere end det lyder. Lave frekvenser udbreder sig forskelligt i forskellige strukturer, har meget lav direktionalitet, kan vandre langt, og maskeres nemt af svagere lyde ved hoejere frekvenser som vores oerer er mere foelsomme for. En ide kan vaere at bruge et saet billige hoerevaern, disse blokerer let de hoejere frekvenser, og dermed goer de lavere frekvenser mere hoerbare. Det muligvis ogsaa aarsagen til at fok klager over ikke at kunne sove, fordi om natten maskeres stoejen ikke af dagligdags larm.
Kan p.t. ikke faa lov til at horer de optagne lyde her, men det link til Reddit der tidligere blev lagt op, vil jeg stadig paastaa er en skibsmotor "model stor" - men der kan jo vaere flere kilder, der er vel en del tung industri ogsaa, saa store elmotorer er ogsaa et godt bud.
Hvis der dog bare var fri adgang på hele havnen ... ;)
Jeg tænker også, at det kan overakademiseres. Hop på en cykel og kør havnen tynd. Det kan vel ikke være svært at finde kilden/-erne til støjen?
Jeg erindrer ikke, at jeg nogensinde har hørt den lyd i Egå, men det lyder som en eller flere store motorer i tomgang, evt. ind og ud af fase. Lyd har det jo med at rejse på en lidt speciel måde i nattetimerne, når luften er koldere højere oppe, så det kan sagtens være noget langt væk, som lyder både tættere på og højere end det faktisk er pga. denne effekt. Især når det blæser. Mange lastbiler i tomgang på samme tid? En skibsmotor? AC-containere? Det lyder bekendt men kan ikke sætte fingeren på det.
Jeg mener at have læst for nogle år siden (her på ing.dk?), at man et sted i landet havde et lignende problem, blot med en højfrekvent lyd, som man blev generet af i et stort område.
Man kunne måle retningen af støjkilden ved at måle fra forskellige områder med en retninngsbestemt mikrofon - men jo tættere man kom på kilden, jo mindre kunne man tilsyneladende høre/måle. Af samme grund var man lokalt ikke klar over problemet.
Løsningen var at måle på hvordan tonen/frekvensen ændrede sig over afstand - og på den måde fandt man frem til kilden (som var en ventilator i et anlæg, hvor nogle af ventilator-bladende vist var blevet skadet af fugle/skadedyr).
Man må da kunne nå frem til støjkilden i dette tilfælde på samme måde?
Ja, jeg kan heller ikke få det til at passe med, at det først skulle være begyndt i februar i år. Det høres også ofte tydeligt, hvis man går på stranden eller marinaen ved midnatstid.
Kølecontainer? Jeg er vokset op i Grønland tæt på havnen, og der kunne jeg høre skibenes generator når de lå i havn hvilket minder meget om lyden. Men jeg kunne også hører kølecontainerne. I den by var der nok max 20 container ialt der kørte.
På havnen i århus er virkelige mange kølecontainer 600+. håber ikke at alle pladserne er til fyldte containere.
Vi boede på Aarhus Ø i en årrække, og vi bemærkede den lavfrekvente støj ved aften- og nattetid, når der lå skibe til i containerhavnen - og dette typisk, når der var tale om de helt store Mærsk-skibe.
Ser lige, at støjen startede ca. samtidig med , at KNI (Grønlandske Handel) flyttede til Aarhus.
Det kunne være to varmepumper, drevet af asynkronmotorer, som nok køre med omtrent samme omdrejningstal, men ikke er synkrone.Et hurtigt gæt kunne være at det er inteferens mellem 2 dybe brummende kilder med næsten samme frekvens som indimellem er næsten i fase og lidt senere i modfase…
Skibsgeneratorer køre normalt altid synkront.
Hvis det er et skib, så burde man kunne sammenligne opservationerne med, hvilke skibe der er i havn !
der sikrer forebyggende rutinemæssige målinger hos alle med relevante, mulige støjudsendende maskiner, under drift efter installationen?
Det virker, som om man mht. til støjgener er dér, hvor man i 70'erne var mht. kemikalier og næringsstoffer mm.
Ja, det lyder i det mindste som om der er en basis af en bankende motor. Hvad tilbydes skibene fra et landanlæg? Er der et skib (eller andet) i tomgang, der har ligget der i hele den problematiske tid? Er der i havneområdet et eller andet sted, hvor der er bygning med rum under vandniveau? Hvor der benyttes pumpe for at holde vandet ude? (- Måske et præmieret bibliotek eller undergrunds P-hus?)
I Egå hvor jeg bor, har vi kunnet høre den i minimum 6 år. Og jeg vil sammenligne det med en dieselmotor der står i tomgang, og brummer. Det høres tydeligt hvis man er oppe og ude før kl 6 morgen.
Jeg tænker at lyden fra Århus havn er den eneste der varierer i intensitet med en grundtone der måske også er i bevægelse. Et hurtigt gæt kunne være at det er inteferens mellem 2 dybe brummende kilder med næsten samme frekvens som indimellem er næsten i fase og lidt senere i modfase…