Hør uopklaret brummen fra Aarhus Havn og sammenlign med anden lavfrekvent støj

Plus21. juni 2022 kl. 18:3517
Hør uopklaret brummen fra Aarhus Havn og sammenlign med anden lavfrekvent støj
Århus Havn har sat Teknologisk Institut på sagen, som skal forsøge at finde frem til støjkilden, der i flere måneder har generet borgere i adskillige dele af Århus. Illustration: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix.
En lavfrekvent brummen har siden februar holdt lokale borgere vågne. De fleste udpeger Aarhus Havn som kilden.
Artiklen er ældre end 30 dage

Fra slutningen af februar begyndte klager og henvendelser fra borgere at tikke ind i Aarhus Kommune.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
17 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
24. september 2022 kl. 12:12

Den vendte tilbage sidst i denne uge efter at have været væk stort set hele sommeren, ikk'!? ?

16
24. juni 2022 kl. 22:38

Den nemmeste måde, at finde ud af om det er motorerne fra skibe er, at bede dem om at teste blackout en efter en, og så se hvornår det forsvinder. Skibene er bygget til det.

15
23. juni 2022 kl. 10:10

Svarer vel meget godt til, at KNI kunne have en (eller flere) sådan - måske endda i overstørrelse.

14
23. juni 2022 kl. 09:27

Jeg tænker også, at det kan overakademiseres. Hop på en cykel og kør havnen tynd. Det kan vel ikke være svært at finde kilden/-erne til støjen?

Glimrende ide - men det kan vaere langt svaerere end det lyder. Lave frekvenser udbreder sig forskelligt i forskellige strukturer, har meget lav direktionalitet, kan vandre langt, og maskeres nemt af svagere lyde ved hoejere frekvenser som vores oerer er mere foelsomme for. En ide kan vaere at bruge et saet billige hoerevaern, disse blokerer let de hoejere frekvenser, og dermed goer de lavere frekvenser mere hoerbare. Det muligvis ogsaa aarsagen til at fok klager over ikke at kunne sove, fordi om natten maskeres stoejen ikke af dagligdags larm.

Kan p.t. ikke faa lov til at horer de optagne lyde her, men det link til Reddit der tidligere blev lagt op, vil jeg stadig paastaa er en skibsmotor "model stor" - men der kan jo vaere flere kilder, der er vel en del tung industri ogsaa, saa store elmotorer er ogsaa et godt bud.

13
23. juni 2022 kl. 02:35

Hvis der dog bare var fri adgang på hele havnen ... ;)

12
23. juni 2022 kl. 02:10

Jeg tænker også, at det kan overakademiseres. Hop på en cykel og kør havnen tynd. Det kan vel ikke være svært at finde kilden/-erne til støjen?

11
23. juni 2022 kl. 02:02

Jeg erindrer ikke, at jeg nogensinde har hørt den lyd i Egå, men det lyder som en eller flere store motorer i tomgang, evt. ind og ud af fase. Lyd har det jo med at rejse på en lidt speciel måde i nattetimerne, når luften er koldere højere oppe, så det kan sagtens være noget langt væk, som lyder både tættere på og højere end det faktisk er pga. denne effekt. Især når det blæser. Mange lastbiler i tomgang på samme tid? En skibsmotor? AC-containere? Det lyder bekendt men kan ikke sætte fingeren på det.

10
22. juni 2022 kl. 17:48

Jeg mener at have læst for nogle år siden (her på ing.dk?), at man et sted i landet havde et lignende problem, blot med en højfrekvent lyd, som man blev generet af i et stort område.

Man kunne måle retningen af støjkilden ved at måle fra forskellige områder med en retninngsbestemt mikrofon - men jo tættere man kom på kilden, jo mindre kunne man tilsyneladende høre/måle. Af samme grund var man lokalt ikke klar over problemet.

Løsningen var at måle på hvordan tonen/frekvensen ændrede sig over afstand - og på den måde fandt man frem til kilden (som var en ventilator i et anlæg, hvor nogle af ventilator-bladende vist var blevet skadet af fugle/skadedyr).

Man må da kunne nå frem til støjkilden i dette tilfælde på samme måde?

9
22. juni 2022 kl. 17:25

Ja, jeg kan heller ikke få det til at passe med, at det først skulle være begyndt i februar i år. Det høres også ofte tydeligt, hvis man går på stranden eller marinaen ved midnatstid.

8
22. juni 2022 kl. 14:28

Kølecontainer? Jeg er vokset op i Grønland tæt på havnen, og der kunne jeg høre skibenes generator når de lå i havn hvilket minder meget om lyden. Men jeg kunne også hører kølecontainerne. I den by var der nok max 20 container ialt der kørte.

På havnen i århus er virkelige mange kølecontainer 600+. håber ikke at alle pladserne er til fyldte containere.

7
22. juni 2022 kl. 13:05

Vi boede på Aarhus Ø i en årrække, og vi bemærkede den lavfrekvente støj ved aften- og nattetid, når der lå skibe til i containerhavnen - og dette typisk, når der var tale om de helt store Mærsk-skibe.

6
22. juni 2022 kl. 12:19

Ser lige, at støjen startede ca. samtidig med , at KNI (Grønlandske Handel) flyttede til Aarhus.

5
22. juni 2022 kl. 12:14

Et hurtigt gæt kunne være at det er inteferens mellem 2 dybe brummende kilder med næsten samme frekvens som indimellem er næsten i fase og lidt senere i modfase…

Det kunne være to varmepumper, drevet af asynkronmotorer, som nok køre med omtrent samme omdrejningstal, men ikke er synkrone.

Skibsgeneratorer køre normalt altid synkront.

Hvis det er et skib, så burde man kunne sammenligne opservationerne med, hvilke skibe der er i havn !

4
22. juni 2022 kl. 10:56

der sikrer forebyggende rutinemæssige målinger hos alle med relevante, mulige støjudsendende maskiner, under drift efter installationen?

Det virker, som om man mht. til støjgener er dér, hvor man i 70'erne var mht. kemikalier og næringsstoffer mm.

3
22. juni 2022 kl. 10:50

Ja, det lyder i det mindste som om der er en basis af en bankende motor. Hvad tilbydes skibene fra et landanlæg? Er der et skib (eller andet) i tomgang, der har ligget der i hele den problematiske tid? Er der i havneområdet et eller andet sted, hvor der er bygning med rum under vandniveau? Hvor der benyttes pumpe for at holde vandet ude? (- Måske et præmieret bibliotek eller undergrunds P-hus?)

2
22. juni 2022 kl. 07:19

I Egå hvor jeg bor, har vi kunnet høre den i minimum 6 år. Og jeg vil sammenligne det med en dieselmotor der står i tomgang, og brummer. Det høres tydeligt hvis man er oppe og ude før kl 6 morgen.

1
21. juni 2022 kl. 19:31

Jeg tænker at lyden fra Århus havn er den eneste der varierer i intensitet med en grundtone der måske også er i bevægelse. Et hurtigt gæt kunne være at det er inteferens mellem 2 dybe brummende kilder med næsten samme frekvens som indimellem er næsten i fase og lidt senere i modfase…