Hør ugens Transformator: Europas bilindustri har fået baghjul af Tesla
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hør ugens Transformator: Europas bilindustri har fået baghjul af Tesla

I denne uges Transformator ser vi på udfordringerne for især den tyske bilindustri, der måske har været lidt for langsomme til at komme igang med at satse på el-biler og derfor har fået baghjul af f.eks. Tesla. Det er Bjørn Godske, der analyserer.

Derefter ser vi nærmere på den vildtvoksende sag om fejl i analyserne af udledningen af kvælstof, der i denne uge kulminerede med trusler om sagsanlæg mod en professor fra Aarhus.

Priserne Ugens Transformer og Ugens Kortslutning handler denne gang om et smart vandlaboratorie og om teledata.

Links

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er mægtig fint at tage hul på spørgsmålet om den tyske bilindustri.
Jeg er ikke helt sikker på at deres nyeste el-biler, f.eks. fra audi, er på højde på nogen af de teknologiske parametre. E-tron får til gengæld udmærkede anmeldelser som bil i almindelighed.
Men det halter på batteripris og spørgsmål som energitæthed. De er heller ikke på højde når det gælder motor effektivitet, eller på software der kan opdateres online, eller autopilot spørgsmålet.
Omkring det økonomiske problem, så har tysk bilindustri et af verdens mest advancerede produktionsapperater, og næsten halvdelen handler om ting som ikke kan genbruges i en elbil: Motor og udstødning og hvad der skal til at overføre bevægelse til hjulene.
Ved meget store industrianlæg er der også en relativt stor del bundet i maskiner til forskel fra arbejdskraft og råstoffer. Og som tommelfingerregel i økonomi er det sådan at desto større andel af kapitalen der er bundet i transportbånd og robotter osv., eller desto flere enheder der spyttes ud pr. arbejdere, desto mindre er overskudet på den enkelte bil eller motor der produceres.
Det kan også siges på den måde at hvis der produceres en mio. biler på et samlebånd om året, så er det måske kun de sidste tusinder der giver overskudet, mens resten går til at betale løn og materialer og fabrik. Derfor er det ikke muligt at spare ret meget ved at drosle ned for produktionen, fordi selve fabrikken efterhånden udgør så stor en del af omkostningerne, og de er faste uanset om der produceres hundrede biler eller en mio.
Således står den traditionelle tyske bilindustri i en Catch-22-Situation.
Hvis de begynder at udkonkurerer deres benzin og diesel produktion går de fallit, hvis de ikke gør...

  • 7
  • 2

på software der kan opdateres online, eller autopilot spørgsmålet

Software-ændringer på kritiske systemer skal samme vej som ændringer på mekaniske og elektriske systemer: Tests og ny typegodkendelse. Opdatering af en autopilot uden test af staten? Nej tak! Sådan en bil vil jeg aldrig sætte mine ben i om jeg så skal køre benzin eller cykle resten af livet. Der er nul ansvar på IT allerede. En opdaetrting direkte fra et firma som Tesla er en katastrofe der venter på at ske.

  • 6
  • 8

Hej.

På den ene side er producenten Tesla foran andre bilproducneter, når det kommer til elbiler. Tesla har samlet utrolig meget viden og erfaring på området. Og når andre bilproducenter laver deres første elbil, kan der være børnesygdomme.

PÅ den anden side tror jeg ikke, at de tyske producenter er kommet for sent igang med elbiler. For det første har både VW Folkevogn og BMW haft elbiler på markedet i flere år. Og både Mercedes, Audi og VW Folkevogn kommer - eller er kommet - med nye elbiler. Så jeg tror, at både BMW, Audi, Mercedes og VW Folkevogn kommer til at overleve og at de 4 producenter kommer til at sælge mange elbiler fremover. Med tiden vil de 4 producenters elbiler vel blive lige så gode som dem fra Tesla. Det må tiden vise.

Her under er et link til den kommende elbil fra VW Folkevogn. Den hedder VW ID 3. Den kommer vist med anhængertræk på et eller andet tidspunkt af dens produktion.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-0...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 0

Om tysk bilindustri overlever, og om de kan bevare deres globale position, er to sider af samme sag. Det er et af de spørgsmål som vil blive afgjort indenfor de kommende fem til ti år. Fra de tyske politikere har man ingen hast i forhold til elektrificering af transport. Og et godt gæt er at politikerne er udtryk for industriens ønsker.
De tyske forestillinger går tværtimod i retning af at bevarer forbrændingsmotorer, og blot dyrke rent brændstof i Sahara og lignende forslag.

Se denne nyhed fra idag: https://www.spiegel.de/auto/aktuell/mobili...

Så er spørgsmålet om man synes det indikere teknologisk fremsynethed og overskud, at man bliver ved med at finde på ting der skal udskyde forbrændings motorens endeligt. Altså larm og skadelige partikler og lav effektivitet og kompliceret vedligehold og centralisering af kontrol over energiproduktionen. Det lyder mere som alt det verden gerne vil af med, oven i at elektriske biler bare er bedre.

  • 11
  • 1

De tyske forestillinger går tværtimod i retning af at bevarer forbrændingsmotorer, og blot dyrke rent brændstof i Sahara og lignende forslag.

Se denne nyhed fra idag: https://www.spiegel.de/auto/aktuell/mobili...

Rystende.
Men det understreger den holdning den tyske bilindustri i virkeligheden hele tiden har været gennemsyret af.
"Dieselmotoren står over for en snarlig renæssance"
Citat Herbert Diees (VW) 2018

Det er også et gigantisk fejlskud alene at tro at et ekstra energiforbrug i transportsektoren på 3-500% ikke vil få betydning i fremtiden, uanset hvor man placerer dette, blot for at holde fast i en teknologi der allerede ER kørt bagud.

  • 4
  • 1