Hør ugens podcast: Ny type flymotor og ugennemsigtig CO2-kompensation
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Hør ugens podcast: Ny type flymotor og ugennemsigtig CO2-kompensation

 

I denne uges Transformator har vi hele tre ting på programmet:

Først skal vi høre om det kringlede kaos omkring kompensation for CO2-udledning. Det er typisk noget, vi betaler for i forbindelse med flyrejser, men ingen kan helt fortælle, hvor pengene havner.

Bagefter ser vi på de nyeste forsøg med fly med en helt ny udvikling af såkaldt elektroaerodynamisk fremdrift. Det er en gammel idé, men det er først nu, det er lykkedes at sende en lille testmodel på 2,5 kg i luften.

Endelig skal vi gøre status over det automatiske nødopkaldssystem eCall, som skal være installeret i alle personbiler, der er produceret siden april i år, men som er ramt af lidt ... startvanskeligheder.

Til sidst uddeler vi priser – denne gang om ingeniøruddannelser og små robotter.

Links

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det MIT og artiklen kalder elektro-aerodynamisk fremdrift (EAD), kaldes på engelsk Wikipedia en electrostatic fluid accelerator (EFA) eller electrohydrodynamic (EHD) drive:
https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrostati...
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostati...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ionocraft
https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrohydro...

Den elektrostatiske fluid accelerator eller EHD-drevet sidder vandret under vingen, som to lodret rækker elektrisk ledende pinde.

-

Den elektrostatiske fluid accelerator eller EHD-drev (ionic thruster i luft) giver jetmotorer "baghjul" hvad angår kraft per watt:

Massachusetts Institute of Technology (2013, April 3). Ionic thrusters generate efficient propulsion in air. ScienceDaily:
Citat: "...In their experiments, they found that ionic wind produces 110 newtons of thrust per kilowatt, compared with a jet engine's 2 newtons per kilowatt...", Barrett, Stephen R.H.; Masuyama, Kento (5. marts 2013).
"On the performance of electrohydrodynamic propulsion".
Proceedings of the Royal Society. Hentet 3. april 2013.

-

Amatører er ellevilde med hjemmelavede elektrostatiske fluid acceleratorer i liftere:
http://jnaudin.free.fr/html/liftbldr.htm

Youtube: How Ion Propulsion, Lifters and Ionocrafts Work.

Youtube nature video: Ion drive: The first flight.

  • 1
  • 0