For høj NOx-udledning dræber årligt 5.000 europæere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

For høj NOx-udledning dræber årligt 5.000 europæere

Trafik i London. Den engelske hovedstad er hårdt ramt af luftforurening.

I Europa dør omkring 10.000 mennesker hvert år for tidligt på grund af NOx-udledning fra dieselbiler. Det tal burde dog være en del lavere. Hvis ikke størstedelen af dieselbiler udledte mere NOx end tilladt, så ville de sygdomme og lidelser, som NOx-forureningen forårsager, tage livet af 5.000 færre europæere årligt.

Misforholdet mellem de europæiske dieselbilers egentlige NOx-udledning, og hvad de er godkendt til, skyldes, at man hidtil i EU - før denne måned - har målt NOx-udledningen på testbånd i laboratorier. Her er det lykkedes bilfabrikanterne - med brug af både lovlige og ulovlige midler - at få langt bedre resultater end dem, bilerne opnår ude på vejene.

Læs også: Test: Alle bilkoncerner overskrider NOx-grænse

Det har ført til en situation, hvor millioner af europæiske dieselbiler udleder for meget NOx - nogle med en faktor over 10 - og den ekstra NOx har medvirket til en betydelig luftforurening i flere tætbefolkede områder af Europa.

Undersøgelsen, der er lavet af Meteorologisk Institut i Norge og benytter data fra 2013, er ikke den første af sin slags. Tidligere på året udgav tidsskriftet Nature en undersøgelse, der kiggede på et større område og flere typer køretøjer og brugte data fra 2015.

Nature-undersøgelsen fandt frem til 7.000 ekstra dødsfald i Europa som konsekvens af dieselbilernes overskydende NOx-udledning. Tallet var på 38.000 globalt, når større køretøjer som lastbiler blev medregnet.

Italien er værst ramt

Ifølge undersøgelsen dør omkring 425.000 årligt af luftforurening i Europa, hvoraf 90 procent af tilfældene skyldes luftvejs- og hjerte-kar-sygdomme. Især partikel- og ozonforurening volder skade på europæernes helbred, og NOx forøger netop mængden af fine partikler og ozon i atmosfæren.

Koncentrationen af fine partikler, der skyldes den ekstra NOx-udledning. Posletten i Norditalien, der grænser til Alperne i nord, er hårdest ramt. (Kilde: IIASA)|

Italien betaler den største pris for den ekstra NOx-forurening. Her kunne der årligt reddes 1.250 mennesker, hvis grænseværdierne blev overholdt. Derefter ligger Tyskland og Frankrig. Det gælder typisk for landene, at omkring halvdelen af dødsfaldene, som skyldes NOx-udledning fra dieselbiler, kunne være undgået, hvis grænseværdierne blev overholdt.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Undersøgelsen opstiller også et scenarie, hvor de over 100 millioner europæiske dieselbiler udleder lige så lidt NOx som benzinbiler. Benzin er et mindre effektivt brændstof end diesel og udleder derfor mere CO2. Derfor blev brugen af diesel tilskyndet i Europa fra slutningen af 1990'erne, hvor Kyoto-aftalen forpligtede de europæiske lande til at sænke CO2-udledningen.

Forbrændringen af diesel danner dog langt mere NOx end benzin. Og den ekstra NOx er ifølge undersøgelsen årligt skyld i omkring 7.500 dødsfald.

Hej.

Jeg har af og til hørt tal på, hvor skadelig NOx fra dieselbiler er. Og overstående artikel er meget interessant. Men umiddelbart tror jeg, at der er en del usikkerhed om, hvor mange mennesker der dør p.g.a. NOx fra dieselbiler. Ihvertfald når det gælder fra dieselbiler af personbils-typen. Og ihvertfald når det gælder i Danmark.

Tidligere i år var jeg nemlig i kontakt med Steffen Loft fra Institut For Dansk Folkesundhesvidenskab. Han svar til mig var, at man idag ikke ved, hvor mange danskere der årligt dør af NOx fra personbils-typen. Så sådan som jeg tolker hans svar kan det være relativ mange eller relativ få danskere, der dør af denne grund.

Under alle omstændigheder ved vi, at NOx fra dieselbiler næppe er sundt. Det er skadeligt. Derfor vil det selvfølgelig være en god ide at begrænse udledningen af NOx fra personbiler og tungere trafik af dieseltypen.

Jeg har flere gange kigget på grænseværdier for NOx. Jeg ved godt, at det følgende er et meget upopulært synspunkt, som kan give mange kritiske tommelfingre nedad. Men måske er en grænseværdi for skrap. Hvis det er teknisk umuligt at overholde en bestemt grænseværdi ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden i alle årstider kan det være at grænseværdi skal være mindre skrap. Det ved jeg godt at mange herinde er uenige med mig i. Så det er - efter min mening - kun hvis det er teknisk muligt at overholde grænse-værdi for NOx at grænseværdien bør være så skrap som den er eller vil blive.

Når det er sagt synes jeg, at man i EU skal forbyde salget af nye dieselbiler, der har et højt udslip af NOx. Så er det kun de dieselbiler med et mindre udslip af NOx, som kan købes. Det vil tvinge bilproducenterne i at overveje rensnings-teknologi fra bl.a. Amminex.

Jeg har kendt til Amminex i et stykke tid. Jeg har læst en del materiale fra Amminex hjemmeside. Men det er jo ikke neutralt materiale men derimod materiale, som kan være påvirket af økonomiske interesser, reklame-gas og selvros. Derfor ved jeg ikke, hvor pålideligt dette materiale er. Så jeg glæder mig til at læse den relative nye debat-tråd om Amminex på Ingeniøren, så jeg kan blive klogere på fordelene og ulemperne ved Amminex.

http://www.amminex.com/

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2