Hjort: Forbud mod salg af benzin- og dieselbiler vil være ulovligt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hjort: Forbud mod salg af benzin- og dieselbiler vil være ulovligt

I Norge, Holland, Østrig, Sverige og sågar Tyskland diskuterer politikerne, om de skal indføre et decideret forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler. Årstal som 2025 og 2030 er blevet nævnt, og forslagene bliver debatteret i de nationale parlamenter. Men et forbud vil være i strid med EU’s regler.

Læs også: Holland overvejer forbud mod benzin- og dieselbiler gældende fra 2025

Selv om både biler og lastbiler bliver stadigt mere brændstofeffektive, så kører vi så meget mere, at effekten bliver opvejet. Derfor udleder transportsektoren i dag 11 procent flere klimagasser, end den gjorde i 1990. Derfor er der brug for at få mere miljøvenlige drivmidler ind i både biler og lastbiler. Men et decideret forbud mod salg af benzin- og dieselbiler vil være et brud på EU’s regler om varernes frie bevægelighed, mener finansminister Claus Hjort Frederiksen (V). Illustration: Klimarådet

Sådan lyder konklusionen fra den danske finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i et svar til Folketingets finansudvalg:

‘...(det) vurderes … umiddelbart, at et sådant forbud vil være i strid med EU-rettens regler om varernes fri bevægelighed.’

Miljøhensyn kan ikke begrunde forbud

Finansministerens begrundelse er, at et forbud mod import og salg af nye benzin- og dieselbiler vil hindre varernes frie bevægelighed, som er garanteret af Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.

Læs også: Norsk miljøminister kræver forbud mod benzinbiler indenfor seks år

Et land kan imidlertid forsøge at retfærdiggøre et forbud med miljømæssige hensyn, hvis indgrebet står ‘i rimeligt forhold til de konkrete miljøhensyn, som forbuddet søger at adressere’, fortsætter ministeren i sit svar.

Men ifølge Claus Hjort Frederiksen vil de forbedringer for miljøet, som man ønsker at opnå ved et forbud mod benzin- og dieselbiler, kunne nås ved mindre indgribende metoder. Derfor vil et forbud blive underkendt af EU.

I Danmark står transportsektoren for omtrent en tredjedel af klimagaspåvirkningen fra de ‘ikke-kvotebelagte sektorer’: Transport, boliger og landbrug. Langt størstedelen kommer fra vejtransport.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I sverige diskuterer de grønne med sig selv. De har en vælger-tilslutning på 5-6%.

I holland er det en hensigterklæring og oprindelig ville man have det skulle være lov. Det var der ikke opbakning til.

  • 8
  • 7

Langt klogere vil det være at hæve afgiften på benzin og dieselbiler.

Det er altid godt, når man kan gøre noget for miljøet, og samtidigt få mange penge i statskassen.

Større afgift på svineri.

  • 22
  • 13

"Men et forbud vil være i strid med EU’s regler."

Ja i dag, men det kan da godt være at der kommer nye toner fra EU inden 2025 eller 2030 - og det kunne for den sagsskyld godt være et EU udstukket forbud.

Så underlig måde CHF blander nutid og fremtid.

  • 16
  • 3

EUs regler siger intet om at alle varer skal være tilladt på alle dele af EUs marked.

I særdeleshed er der meget explicitte regler der tillader de enkelte lande at forbyde miljøfarlige produkter.

Men jeg vil da klart foretrække at fossilbiler bliver forbudt fra 2025 i hele EU, frem for at det skal ske, land for land.

  • 28
  • 4

Nogle gange er EU's indgriben godt, andre gange er det en hæmsko... Da vores eget grønne venstre ville sætte en registreringsafgift på 180 % på elbiler, og samtidig sænke den til 150 % for benzin- og dieselbiler, greb EU ind og forklarede vores grønne regering at det var ulovligt... I dette tilfælde tror jeg dog mere at det er den grønne bølge i venstre der taler om hvad de håber EU vil gøre...

  • 8
  • 2

I elbilforeningen FDEL.dk mener vi EU bør ændre lovgivningen, så det er muligt at forbyde salg af forssil-biler.

Vi støtter klart et forbud allerede i 2025.

  • 14
  • 4

Nu er det vist på tide at få svesken på disken.
Det er jo ingen hemmelighed at miljølinien på ing.dk er ret - to say the least - sekterisk, og tanken leder hen på hvor man er stødt på det før. Det er jo ikke holdninger man møder IRL blandt almindelige mennesker.
Selv Danmarks Naturfredningsforening kan næppe spytte så meget økologisk blod af bar' arrigskab over den nødvendige bilisme, så luppen må frem.
Nåh - joh, der var/er denne forening Noah, hvorfra man i det mindste genkender en markant figur. Lad mig bare antyde at vedkommende skriver sit relativt korte navn med småt. Mon ikke hans' venner har besluttet at kapre, - nah måske lidt groft sagt, men indtage debatforummet på ing.dk . Sådan ser det i høj grad ud.
Nu er Noah-medlemsdatabasen vist ikke offentliggjort, men lur mig om der ikke er sammenfald.
True or false???

  • 7
  • 17

Det er altid godt, når man kan gøre noget for miljøet, og samtidigt få mange penge i statskassen

Jens - du vrøvler løs ....

Har du nogensinde hørt om negativ effekt af afgifter: Altså at flere flytter deres indkøb fra Danmark til Tyskland? Bl.a. fordi at billigere tysk brændstof i f.t. dansk med ekstra afgifter flytter radius for hvornår det kan betale sig at køre til grænsen.

Det er IKKE lang tid siden at regeringen sløjfede afgifter på typiske grænsevarer for 1,5 mia og forventende at der kom 2,0 mia tilbage til DK.

  • 5
  • 8

Jeg forslog det samme i 1985. Der mente folk at det aldrig ville ske. Når man ser på erstatningsraten af forbrugte kontra fundne olieressourcer kan man se at et forbud på nuværende tidspunkt er pænt ligegyldigt - ja det er vel bare en simpel erkendelse af, hvad situationen er uden at sige det direkte. Det kommer til at ske helt af sig selv indenfor nogenlunde samme tidshorisont.

  • 0
  • 0

Claus Hjort er sin egen lovgiver, og ved udmærket, at love er noget, som man selv laver og som man kun forpligter andre på: http://forbryderalbum.dk/mat.php?n=49

(Cavlingprisen gik til Tunell for at påvise det)

Fossilindustriens produkter er for anvendte, til at man kan forestille sig et demokratisk forbud mod deres anvendelse. Flertallet af bilister vil hellere tage bilen, og dermed sit barns fremtid, end se sig selv i øjnene. Så, med den på, så kan Hjorten ved skovsøen få lov at brøle mod og med loven. Forskellen er den samme. No future.

  • 2
  • 3

Transport er en absolut nødvendighed for at vores samfund kan fungere.
At begynde at indføre forbud uden at have nogle alternativer klar, det er hovedløs gerning af højeste potens.
Det er simpelthen hele vores samfund man gambler på en ideologisk ide.

Og der er ikke nogle alternativer klar.
Enkelte bilproducenter har lovet at de vil begynde at udvikle flere elbil modeller.
Men det ville jo ikke ligefrem være første gang sådanne planer ikke bliver til noget.
Og de har jo ikke lovet at prisen vil komme ned i et lege hvor almindelige mennesker har råd til dem.
Faktisk er de fleste planer om at lave relativt dyre luksus elbiler.

På nuværende tidspunkt er et forbud mod ICE biler helt ude i hampen.

  • 9
  • 9

Jovist, det er vel derfor de taler om et indføre et evt. forbud tidligst i 2025? Vedtaget i dag giver det rig tid til videreudvikling af elbiler, som bortset fra prisen allerede i dag er et fuldt ud kompetent alternativ til ICE-biler.

  • 5
  • 1

Kunne man ikke blot forbyde indregistrering? Det er vel ikke et krav fra EU, at varerne skal kunne bevæge sig frit i det offentlige rum.

Erik - laver det ikke umiddelbart et hul i statskassen på 17 mia/ år og - 10 mia / år i mgl brændstofafgifter?

Hvis man mener at borgerne skal betale disse 27 mia/år, så må man jo bare opkræve dem. F.eks. via indkomstskatten. Der er jo ingen der siger at det partout skal ske på så idiotisk via som via købs-og ejerafgift på biler.

  • 6
  • 3

På nuværende tidspunkt er et forbud mod ICE biler helt ude i hampen.

Det er simpelthen 100% ukorrekt. At du mener det, gør det absolut ikke til en sandhed.
Indregistrering af fossilbiler (personbiler) kunne forbydes fra imorgen uden nogen form for negativ effekt for samfundet.
Elbilerne er idag 100% klar til at tage over. Men måske enkelte kommer til at ændre lidt i deres vaner.

Det eneste der er helt ude i hampen er din evne til at ophæve egen uvidenhed til sandhed.

  • 7
  • 6

Elbilerne er idag 100% klar til at tage over. Men måske enkelte kommer til at ændre lidt i deres vaner.

Jeez - kunne du vente til i overmorgen mandag den 5. - en almindelig hverdag, og gøre os den ulejlighed kort at beskrive Danmark UDEN det du kalder fossilbiler?
Jeg forventer lidt beskrivelse af beskæftigelsessituationen, af skatteindtægter og i øvrigt den lille detalje om hvor de manglende to millioner elbiler holder og venter på de danske bilejers medfølgende købedygtige ankomst?

Venlig hilsen

Hans Jørgen Nielsen
planeten Jorden

  • 3
  • 15

Og der er ikke nogle alternativer klar.
Enkelte bilproducenter har lovet at de vil begynde at udvikle flere elbil modeller.
Men det ville jo ikke ligefrem være første gang sådanne planer ikke bliver til noget

Producenter bliver pludselig utrolig kreative, når de får kniven på struben!!
Jeg var i tidernes morgen i forbindelse med et firma som sagde til daværende minister, at hvis Freon blev forbudt, så kunne firmaet ikke eksistere i Danmark, da de produkter man producerede under ingen omstændigheder kunne laves uden Freon - loven blev gennemført med en overgangsordning, men inden 6 måneder producerede firmaet sine produkter i en forbedret udgave UDEN Freon.

  • 11
  • 0

Jeez - kunne du vente til i overmorgen mandag den 5. - en almindelig hverdag, og gøre os den ulejlighed kort at beskrive Danmark UDEN det du kalder fossilbiler?


Der er en stor forskel på at forbyde salg af forsilbiler og forbyde brug af samme. Ved at forbyde salg af forsilbiler, ville der være en overgangsperiode på 10-20 år. De, der ikke på nuværende tidspunkt kan få dækket deres behov med en elbil, som de har råd til, vil blive nødt til at forsætte med at køre i deres gamle bil eller købe en brugt forsilbil.

Markedet for elbiler vokser med 40-50% om året på verdensplan. Selvfølgelig vil det medføre, at udbuddet af elbiler vil vokse, og der vil komme biler, der dækker forskellige behov. F.eks. vil det ikke kun være luksusbiler som Teslas model S og X, der tilbyder en rækkevide på mindst 300km på en opladning. Man kunne også forestille sig, at arbejdsgivere med egen P-plads blev tvunget til at tilbyde opladning til ansatte, kunder, konsulenter og leverandører (mod en rimelig betaling.)

  • 5
  • 1

Det er simpelthen 100% ukorrekt.


Stort set alt du skriver understreger at jeg har ret. Eller i hvert fald mere ret end dig.

At du mener det, gør det absolut ikke til en sandhed


Nej, selvfølgelig gør det ikke det. Man skulle have et ego på størrelse med Trunp's for at tro det.
At du mener noget andet gør det heller ikke forkert!

kunne forbydes fra imorgen uden nogen form for negativ effekt for samfundet


Nuts! Alene Danmarks bilforbrug svare til 40 % af hele verdens produktion af elbiler (rene elbiler. Hybrid ikke medtaget!)

Elbilerne er idag 100% klar til at tage over. Men måske enkelte kommer til at ændre lidt i deres vaner.


For det første så er det simpelthen ikke korrekt.
Selv hvis de var klar, så er det totalt ligegyldigt. Den (Absolut) nødvendige infrastruktur er der ikke.
Selv hvis infrastrukturen eksisterede, så har de fleste mennesker i verden ikke råd til de dyre elbiler.
Og de er dyre! det koster simpelthen mere at producere en elbil.

din evne til at ophæve egen uvidenhed til sandhed.


Jeg har ALDRIG hævdet at mine meninger er ophævet til sandhed. Den udtagelse må stå for din egen regning.

Jeg går absolut ind for elbiler. på lang sigt er det den eneste vej frem.
Men de skal indføres på en fornuftig, og økonomisk forsvarlig måde.
Ikke med en Stalinistisk foragt for teknisk og økonomisk formåen.

  • 5
  • 3

Producenter bliver pludselig utrolig kreative, når de får kniven på struben!!


Du overser vist lige et par ting.
Hvis vi kun snakker lille forkælede Danmark, så kan vi ikke engang sætte en sløv neglefil for een eneste bilproducents strube. (0.25 % af verdensmarkedet for personbiler)
Hvis vi snakker Europa, så kan vi de godt lægge et ret stort pres på en del producenter.
Men nu er bilproducenter ikke ret medet dummere end almindelige mennesker ;-)
De vil stadig have resten af verden at producere og sælge ICE biler i.
Europæerne vil ikke have anden muglighed end at købe hvad de tilbydes.
Hvem tror du har den skarpeste kniv for struben i den sammenhæng?

  • 4
  • 4


http://ekstrabladet.dk/biler/voldsom-stign...
Jeg mener også, Ingeniøren har bragt den nyhed. Så vidt jeg husker, voksede elbil-salget 42% sidste år.

Hvorfor er det sådan? Det er en blanding af pisk og gulerod. I UK er der et tilskud på så vidt jeg husker £4500 til elbiler, samtidigt med at du skal betale mere for at køre ind i London, jo mere din bil forurener. I USA giver de fleste stater nogle tusinde dollars i tilskud til elbiler. I begge lande koster el købt af private langt mindre end i Danmark. Om natten kan du købe el i UK for et par pence per kWh.

I Kina skal du have lov til at indregistrere din bil. Den tilladelse gives automatisk, hvis bilen er en elbil, men hvis du vil købe en fossilbil, skal du deltage i en lodtrækning, og det kan tage år, før du er heldig.

Jeg gider ikke skrive om, hvordan Norge meget afgiftsfrihed, gratis færger, tilladelse til at bruge busbaner, gratis parkering og ingen betalingsring om Oslo har bragt salget af elbiler op på 16% af nysalget sidste år.

  • 5
  • 0

Jeez - kunne du vente til i overmorgen mandag den 5. - en almindelig hverdag, og gøre os den ulejlighed kort at beskrive Danmark UDEN det du kalder fossilbiler?
Jeg forventer lidt beskrivelse af beskæftigelsessituationen, af skatteindtægter og i øvrigt den lille detalje om hvor de manglende to millioner elbiler holder og venter på de danske bilejers medfølgende købedygtige ankomst?

Venlig hilsen

Hans Jørgen Nielsen
planeten Jorden

Sikke en omgang vås. Du trænger da vist om nogen til lidt jordkontakt.

Danmark uden fossilbiler?Det er nemt. Præcis som idag. Bortset fra at vi sætter bilen i stikket istedet for at køre til benzintanken.
Beskæftigelsessituationen? Det ænder da ikke en tøddel ved beskæftigelsessituationen.
Skatteindtægter. At forbyde indregistrering af fossilbiler ænder ikke så meget som en øre ved det indtægtsgrundlag der kan beskattes.
2 mio biler der holder og venter? Hvad skal du bruge 2 mio elbiler til fordi du forbyder indregistrering af fossilbiler?

Jeg ved godt at du ikke kan lide ideen. Men du får ikke mere ret af frit ud fra fantasien at opfinde ikke eksisterende årsager til at det ikke kan gøres.
Vend lige tilbage til den virkelige verden som vi andre lever i.

  • 8
  • 4

Jeg går absolut ind for elbiler. på lang sigt er det den eneste vej frem.

Så fortæl fra hvilken dato du mener at indregistrering af fossilbiler skulle forbydes?
Ved at forbyde det fra dags dato går der vel en 15-20 år før vi så nogenlunde er ved at være sluppet af med fossilbilerne.
Og det kunne gøre fra dags dato uden problemer. Men hvis man kunne få hele EU med på en fællesdato omkring 2025, så var det heller ikke så ringe. Bare at fremsætte forslaget i EU-parlamentet vil vel have en effekt, blot ved at gøre tanken konkret og til en del af den officielle debat og dagsorden.

  • 2
  • 2

Hvad skal du bruge 2 mio elbiler til fordi du forbyder indregistrering af fossilbiler?


det kunne gøre fra dags dato uden problemer.


Vend lige tilbage til den virkelige verden som vi andre lever i.


Jens. Den verden vi andre lever i sælges der alene i Danmark 200.000 biler om året.
Det svare til 40 % af HELE VERDENS produktion af elbiler!
Det er hovedrystende naivt at sige at vi, fra imorgen, kan importere så stor en andel af produktionen.
For slet ikke at snakke om at mange af disse biler overhoved ikke er godkendt til salg i Dk.
Eller at mange ligger i en prisklasse som de fleste danskere ikke har råd til.

  • 4
  • 4

Så fortæl fra hvilken dato du mener at indregistrering af fossilbiler skulle forbydes?


Det har intet med dato at gøre.
Det har med udbud og pris at gøre.
Når udbud og pris er VED at være på en niveau hvor alle har råd til at købe en elbil der dækker deres behov, så kan vi begynde at snakke om et forbud.
Og så snakker vi kun om om personbiler.
Busser, Lastbiler, varevogne, special køretøjer, og personbiler til specielle formål vil sandsynligvis stadig ikke være dækket til den tid.
Vi skal altså have samfundet til at fungere i mellemtiden.

  • 4
  • 3

Det har intet med dato at gøre.
Det har med udbud og pris at gøre.

Præcis. udbud og efterspørgsel

Når udbud og pris er VED at være på en niveau hvor alle har råd til at købe en elbil der dækker deres behov, så kan vi begynde at snakke om et forbud.

Og hvornår mener du så det er? Jeg mener sådan set, at man praktisk set godt kunne gennemføre et forbud mod indregistrering af fossilbiler fra i morgen.
Mit bud på et godt tidspunkt at gøre det fra ville være omkring 2025. Hvad er dit bud? "Eksperternes" bud er at fra omkring 2025 vil elbiler være billigere end fossilbiler.

Og så snakker vi kun om om personbiler.
Busser, Lastbiler, varevogne, special køretøjer, og personbiler til specielle formål vil sandsynligvis stadig ikke være dækket til den tid.
Vi skal altså have samfundet til at fungere i mellemtiden.

Jeg tror nu nok at busserne vil blive elektriske hurtigere end personbilerne, da de har et meget forudsigeligt kørselsmønster.
Det samme er også i nogen grad tilfældet for lastbiler og varevogne. Og så er der her i høj grad tale om, at man udelukkende ser på hvad der er økonomisk mest foredelagtigt. (lige som ved hjemmehjælpernes biler i kommunerne, der nu derfor mange steder er elektriske).

Bare rolig samfundet ville fungere helt uændret videre hvis nyindregistrering af fossile personbiler blev forbudt fra i morgen.
Og jeg ved også godt at det ærgrer dig, at dette er tilfældet.

  • 4
  • 4

Det er pt. ikke muligt at indføret forbud da der langt fra er produktionsapparatet til alternativerne. 9 år er lang tid og jeg mener at det er realistisk at stoppe salget af nye ICE biler i 2025 og lovgivningen bør afspejle dette.
De store gamle bilfabrikker går i øjeblikket og lurpasser og kan ikke rigtig tage beslutning om at gå helhjertet ind i for produktion af ikke ICE biler. Lovgivning vil lægge pres på disse nødvendige beslutninger.

  • 5
  • 0

Ang at forbud imod indregistrering skaber hul i statskassen:
Det er i udgangsounktet rigtigt, og så må Claus Hjort vel fremføre det argument. Hans påstand, som gengives i artiklen, er at det juridisk ikke er gangbart, og det er alene denne påstand jeg stiller spørgsmål ved. Det undrer mig på den baggrund også at så mange af kommentarerne her på siden omhandler økonomi.

  • 4
  • 0

Jeg gider ikke skrive om, hvordan Norge meget afgiftsfrihed, gratis færger, tilladelse til at bruge busbaner, gratis parkering og ingen betalingsring om Oslo har bragt salget af elbiler op på 16% af nysalget sidste år.

Og i 1. kvartal 2016 udgjorde salget 24%. Det ser ud til at gå i den rigtige retning meget hurtigt i Norge. Kan du ikke skrive noget om hvorfor Danmark ikke kan klare sig med mindst 24% elbiler i år når de allerede har bevist det i Norge?

Ref: http://www.cnbc.com/2016/05/24/this-countr...

  • 2
  • 2

Det er heller ikke det jeg siger. Måske du skulle øve dig på læseforståelse?

Har du altid en binær tilgang til tingene?

  • 2
  • 1

Tja - at hæve afgifter på benzin og diesel evt. såvel som på bilerne (men bare ikke hybridbilerne), ville nok skubbe folk i retning af el, brint og hybrid biler (som så til gengæld skulle være billigere at anskaffe). Men problemet er at der skal være et reelt alternativ og det er ikke heelt tilfældet endnu. Men ok, man kan nok ikke sætte prisen op med 100% fra den ene dag til den anden. På den anden side set ville fordelen være at det også skubber til udvikllingen indenfor el, hybrid og brint biler. Tanken er interessant.

  • 0
  • 1

Det samlede bilsalg i Norge er kun øget med få procent og det kan forklares på anden vis

- kunne du evt. antyde en mulig 'forklaring'?

Der er dermed ingen tvivl om at nordmændene faktisk skifter til elbiler

  • nå(?):

I mai ble det registrert 1.423 nye personbiler med nullutslipp. Det er 445, eller 23,8 prosent, færre enn i mai 2015.

Det ble derimot bruktimportert 466 personbiler med nullutslipp i mai, noe som er 206 flere enn på samme tid i fjor.

Salget av elbilen Tesla har stupt og i mai ble det registrert 54,9 prosent færre enn i fjor. Så langt i år er nedgangen på 54,6 prosent

Kilde:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/06...

  • 0
  • 2

Hvis man mener at borgerne skal betale disse 27 mia/år, så må man jo bare opkræve dem. F.eks. via indkomstskatten. Der er jo ingen der siger at det partout skal ske på så idiotisk via som via købs-og ejerafgift på biler.

Erik - 10-15.000 kr/ år pr aktive skattebidrager, har ikke gang på jord. Enten bliver grænsen mellem at arbejde eller være på soc. overførsel meget for lille eller også flytter borgerne blot over grænserne og Danmark taber endnu mere.

Skatter og afgifter MUST blive placeret på ting, man ikke bare lige køber over grænsen - f.eks. fast ejendom ...

Road pricing kunne også være en mulighed, når teknologien bliver moden

  • 1
  • 3

Erik - 10-15.000 kr/ år pr aktive skattebidrager, har ikke gang på jord.

Hvorfor ikke? I dag betaler en mindre del af danskerne disse 27 mia. DKK, og dermed en større portion pr. person.

Disse penge er åbenbart en del af den nødvendige udgift til at drive staten, og bør som følge deraf opkræves gennem indkomstskatten.
En nødvendig indtægt for staten skal da ikke være afhængig af om folk nu køber nok nye biler, eller kører tilstrækkeligt meget i dem?

Skatter og afgifter på alt dét vi helst skal lade være med, er jo en bombe under statens indtægtsgrundlag: Nu kommer de grønne løsninger så vi kan skære ned på fossilt brændsel, og staten gør alt hvad den kan for at stikke en pind i hjulet med nye regler, og afgifter på elbiler, fordi den ellers går fallit.

Så længe betaling af statens drift sker gennem afgifter på det grimme og usunde, så længe ønsker staten ikke at vi ophører med at gøre det grimme og usunde.

  • 5
  • 2

Erik - 10-15.000 kr/ år pr aktive skattebidrager, har ikke gang på jord. Enten bliver grænsen mellem at arbejde eller være på soc. overførsel meget for lille eller også flytter borgerne blot over grænserne og Danmark taber endnu mere.

Det kommer fanden dejsme an på hvordan man laver skattesystemet. For rigtigt mange erhversgrupper kunne man helt uden at skade samfundet (tværtimod) beskattte indkomst over f.eks. 1 mio med 100%. Jeps 100%.

  • 3
  • 7

Der er en stor forskel på at forbyde salg af forsilbiler ....- ..... eller købe en brugt forsilbil. (extracted citat)

Så må jeg påpege at man udtrykker sig temmelig diffust.
Findes der på disse sider en konvention som definerer "salg af fossilbiler" som KUN værende slag af fabriksnye biler??
Langt de fleste salg af fossilbiler er jo salg af brugte biler. Måske det ikke betragtes som et salg, men et køb???
Link til indforståede konventioner tak.

Gør venligst debatten en chance og udtryk jer klart!

  • 2
  • 1

Sikke en omgang vås. Du trænger da vist om nogen til lidt jordkontakt.

Danmark uden fossilbiler?Det er nemt. Præcis som idag. Bortset fra at vi sætter bilen i stikket istedet for at køre til benzintanken.
Beskæftigelsessituationen? Det ænder da ikke en tøddel ved beskæftigelsessituationen.
Skatteindtægter. At forbyde indregistrering af fossilbiler ænder ikke så meget som en øre ved det indtægtsgrundlag der kan beskattes.
2 mio biler der holder og venter? Hvad skal du bruge 2 mio elbiler til fordi du forbyder indregistrering af fossilbiler?

Jeg ved godt at du ikke kan lide ideen. Men du får ikke mere ret af frit ud fra fantasien at opfinde ikke eksisterende årsager til at det ikke kan gøres.
Vend lige tilbage til den virkelige verden som vi andre lever i.

Som du udtrykte det så ville du udstede et forbud mod at starte en såkaldt fossilbil stort set med det samme.
1. I morgen tidlig vil halvdelen af befolkningen ikke vide hvordan de kommer på arbejde.
2. Stort set alle danskere er afhængige af at varer og serviceydelser kan flyttes fra et sted til et andet. Det må ikke ske med fossilbiler lige om et øjeblik!?
3. Når nu samfundet går fuldstændigt i stå, så vil jeg gætte på at det får betydning for skatteindtægterne (dagens underdrivelse!)
4. Skulle det undgås at vi efter kommende nats søvn står op til et land som står stille, så skal der vel stå henved 2 millioner elbiler klar inden morgenkaffen til erstatning for de forbudte biler, så skaderne kan begrænses.

Tag ovenstående for pålydende, - eller forklar dine visioner markant tydeligere i dine indlæg hr. Olsen

  • 2
  • 2

Vås er regeringens varemærke og helt i tråd med deres finansielle og "grønne" politik der bliver bestridt af de fleste fagfolk.

Dog er regeringens tiltag for at gøre fattige og syge endnu fattigere ganske effektiv.

  • 1
  • 2

Vås er regeringens varemærke og helt i tråd med deres finansielle og "grønne" politik der bliver bestridt af de fleste fagfolk.

Dog er regeringens tiltag for at gøre fattige og syge endnu fattigere ganske effektiv.

Helt enig. Jeg har sjældent set magen til fusk. Bortforklaringerne virker som om regeringen egentlig har givet op; Folket gennemskuer det jo alligevel, så nu gider vi ikke engang finde på noget ordentligt længere. Giv dem en sludder for en sladder.

Desværre tror jeg bare ikke nogen af de andre partier kunne gøre det bedre...

PHK har nok ret: Regeringen skulle bestå af ingeniører (og videnskabsfolk, min tilføjelse), som kunne opstille et logisk, letforståeligt regelsæt.
Det kan kun blive bedre end det krummelureværk der er i dag, som er sammensat af folk der sidder i regeringen fordi de - for størstepartens vedkommende - simpelthen var for dumme til at bestride et job.

  • 2
  • 2

Et forbud mod salg af nye fossilbiler i 2025 eller 2030 (som artiklen omhandler) vil give industrien rigeligt med tid til at udvikle og omlægge deres nuværende produktion. Det vil helt naturligt få fabrikkerne til at påbegynde udviklingen af serieproduceret personbiler (de vil ikke bare afskrive 500.000.000 af jordens mest resursestærke forbrugere)... En udvikling som vil få prisen ned i et leje hvor alle kan være med...

At der står "biler" i oplægget, gør jo at man i denne sammenhæng ikke taler om busser, lastbiler, kranvogne, kampvogne, ambulancer, brandbiler m.m. For langt de fleste vil det være indforstået at der menes "personbiler"... De øvrige specialkøretøjer må så blive udfaset løbende...

Det er naivt at tro at udviklingen kommer fra bilindustriens side. De begynder ikke at udvikle noget, hvis de stadig kan sælge det gamle... De har ikke engang formået at nedsætte bilens forurening, uden at det var et lovkrav. Og selv der har den største kreativitet været anvendt til at forsøge at omgå lovgivningen...

Et forbud mod salg af nye fossilbiler i morgen, er en noget mere presset situation. Det giver ikke industrien tid til at opføre batterifabrikker og at omlægge produktionen...

  • 5
  • 1

Spændende. Jeg skrev

"Indregistrering af fossilbiler (personbiler) kunne forbydes fra imorgen"

Det tror jeg at de fleste ville tolke som betydende indregistrering af fossilbiler, fordi der netop står indregistrering!

Yep, det skrev du, og det betyder jo nok at du ikke har den store erfaring i at anskaffe dig et køretøj på fire hjul - ellers ville du vide at, uanset om det er en ny eller en brugt bil, det første man efter købet gør er at få den indregistreret - ellers må man ikke køre i den.

M

PS Det gælder også for tohjulede der kræver nummerplader.

  • 2
  • 5

Og jeg ved også godt at det ærgrer dig, at dette er tilfældet.


Dine forsøg på at nedgøre folk med andre meninger end din egen er ved at blive trættende.

Hvis det virkeligt var muligt at stoppe salget af ICE personbiler fra i morgen, så ville jeg sidde og klappe og huje, og hoppe op og ned i stolen af glæde.
Men det er det bare ikke.
At der er nogle der ikke kan indse at man ikke kan lave så voldsomt om på samfundet på 24 timer, det er skræmmende.

  • 5
  • 3

Det ser ud til at gå i den rigtige retning meget hurtigt i Norge.


Hvorfor kan de sælge så mange elbiler i Norge?

Husstandsindkomsten er væsentligt højere end i Dk.
Statsbudgettet er ikke afhængig af indtægterne fra salg af biler (Oliefont på 3700 milliarder NOK)
Rigtig mange husstande i Norge har to biler.

Med andre ord:
Nordmændene har bedre råd til dyre biler.
Elbilerne er billigere i Norge.
Staten har meget bedre råd til at gøre det fordelagtigt at købe elbil.
Mange der køber elbil har også en ICE bil som alternativ når de skal langt, eller til udlandet.

Konklusion: (Min)
Norges bilsalg kan ikke så nemt sammenlignes med Danmark.

  • 7
  • 1

Det er heller ikke det jeg siger. Måske du skulle øve dig på læseforståelse?


Formoder det er mig du henvender dig til.
Jeg forstår ikke kritikken.

Du skriver "Det kommer til at ske helt af sig selv indenfor nogenlunde samme tidshorisont."
Med min læseforståelse så betyder det:
I 2025 er et forbud "pænt ligegyldigt" fordi olieressourcer, endegyldigt, ikke længere vil kunne leve op til efterspørgslen.

Hvis det er en total misforståelse, så undskylder jeg.

  • 4
  • 1

Vist så, men brugte biler kan også være afmeldt for en periode. Skal det så betyde at bordet fanger?

Det må sgu selv om. Formålet med mit indlæg var ikke at diskutere flukneppende spidsfindigheder.

Jeg ser et fremtidig scenarie på de danske veje, som den vi siden 1959 har set på Cuba.

Jamen, så gør du det. Os andre, der har hovedet skruet på den rigtige vej, ved godt, at det overhovedet ikke vil være en bare svagt sandsynlig udvikling.

  • 3
  • 3

Du skriver "Det kommer til at ske helt af sig selv indenfor nogenlunde samme tidshorisont."
Med min læseforståelse så betyder det:
I 2025 er et forbud "pænt ligegyldigt" fordi olieressourcer, endegyldigt, ikke længere vil kunne leve op til efterspørgslen.

Hvordan når du dog frem til den læsning?
Mon ikke den sandsynlig læsning er, at i 2025 i vi ved det punkt hvor elbilerne er billigere end fossilbilerne samtidig med at de har en absolut fornuftig rækkevidde. Så bliver det fornuft mod benzin-nostalgi der afgør valget.

Dem med stor bilforstand (folk der beskæftiger sig med udvikling af biler professionelt) mener i øvrigt at den sandsynlige senarie er, at når elbilerne når fuld produktionsmodning og høje serieantal så vil den total kilometerudgift ved at køre elbil være det halve af udgiften for dagens fossilbiler (halvdelen sic!).

Ja, undtagen i Danmark garanteret. For så lav kilometerudgift gør jo bare, at der så er råd til at betale endnu højere afgifter (og så beholder folk deres 25 år gamle dieselosere)

  • 3
  • 2

Vist så, men brugte biler kan også være afmeldt for en periode. Skal det så betyde at bordet fanger?

Det må sgu selv om. Formålet med mit indlæg var ikke at diskutere flukneppende spidsfindigheder.

Jeg ser et fremtidig scenarie på de danske veje, som den vi siden 1959 har set på Cuba.

Jamen, så gør du det. Os andre, der har hovedet skruet på den rigtige vej, ved godt, at det overhovedet ikke vil være en bare svagt sandsynlig udvikling.

Jaså – jeg må selv om hvorvidt uindregistrerede biler bliver omfattet af dit eksperiment, tak for det. Det kan jeg så lynhurtigt afgøre hr. Olsen, for cirka en halv million biler bliver handlet brugt hvert år i Danmark, og en betragtelig del af disse skal indregistreres igen. Er det den - - detalje du kalder fluekneppende spidsfindigheder?

Hvis det bliver forbudt at indregistrere biler om nogle år, så antager jeg at de eksisterende indregistrerede biler for lov at blive på vejene, eller har du en plan B-C-D?
Hvis ikke så vil disse biler med alle midler blive vedligeholdt i årene fremover i stil med de gamle dollargrin, som vi kender fra Cuba's gader. Det kan selvfølgelig blive ret eksotisk efterhånden.

P.S. Nu ved jeg ikke hvilken retning du mener at et hoved skal være skruet på, men noget tyder på at en af os anvender linksgevind.

  • 2
  • 3

Jaså – jeg må selv om hvorvidt uindregistrerede biler bliver omfattet af dit eksperiment, tak for det. Det kan jeg så lynhurtigt afgøre hr. Olsen, for cirka en halv million biler bliver handlet brugt hvert år i Danmark, og en betragtelig del af disse skal indregistreres igen. Er det den - - detalje du kalder fluekneppende spidsfindigheder?

Hvis det bliver forbudt at indregistrere biler om nogle år, så antager jeg at de eksisterende indregistrerede biler for lov at blive på vejene, eller har du en plan B-C-D?
Hvis ikke så vil disse biler med alle midler blive vedligeholdt i årene fremover i stil med de gamle dollargrin, som vi kender fra Cuba's gader. Det kan selvfølgelig blive ret eksotisk efterhånden.

Ja blah, blah blah. Det hele er ikke andet end ussel ligegyldig udenomssnak fra din side. Det interesserer mig ikke.
Forhold dig nu til den kendsgerning, at du af uransagelige årsager mente, at jeg havde skrevet, at brug af fossilbiler i praksis kunne forbydes i morgen. Når det jeg rent faktisk og helt tydeligt og eksplicit havde skrevet var, at indregistrering af fossilbiler kunne forbydes imorgen. Og det er en helt, helt anden sag.

Var det ikke mindre pinligt for dig selv, at du bare indrømmede, at der havde du sørme fejllæst, i stedet for at trampe rundt i det med al din udenomssnak?

P.S. Nu ved jeg ikke hvilken retning du mener at et hoved skal være skruet på, men noget tyder på at en af os anvender linksgevind.

Nej, noget tyder på, at der er en der tror man fremstår som en større mand, ved ikke at ville indrømme en fejllæsning.

Og hvis du er nysgerrig, så mener jeg at det fornuftigste vil være at tillade omregistrering af brugte fossilbiler også efter at nyregistrering er forbudt. Men som sagt. Hvad du synes, det må du selv vælge.

  • 1
  • 2

Hej.

I Ingeniørens artikel står der ordret : " Selv om både biler og lastbiler bliver stadigt mere brændstofeffektive, så kører vi så meget mere, at effekten bliver opvejet. Derfor udleder transportsektoren i dag 11 procent flere klimagasser, end den gjorde i 1990 ".

Og selv om jeg ikke vil lægge hovedet på blokken, mener jeg at have læst flere gange, at trafikken på vejene - heriblandt personbiler - vil stige endnu mere.

Jeg ved ikke, om vi er blevet flere danskere siden 1990. Men måske vil antallet af mennesker i Danmark ikke stige fremover. Hvad ved jeg ?

Kan nogle herinde forklare mig 2 ting ? Hvorfor er trafikken i form af lastbiler og /eller personbiler steget fra 1990 til idag ? Og hvorfor vil denne trafik muligvis stadig stige ?

På baggrund af overstående m.m. synes jeg at det skal være dyrere at køre i diesel- og benzinbiler. Selve kørslen i benzin- og dieselbiler skal være betydeligt dyrere. Dette kan man indføre over en årrække.

Men jeg synes, at der skal gå rigtig mange år, førend at man eventuelt forbyder salget af nye diesel- og benzinbiler. Elbiler og eventuelt brintbiler skal efter min mening være bedre, førend at man kan forbyde salget af nye diesel- og benzinbiler. Og jeg mener, at de mest miljøvenlige og sikre diesel- og benzinbiler bør være billigere.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 1

Kan nogle herinde forklare mig 2 ting ? Hvorfor er trafikken i form af lastbiler og /eller personbiler steget fra 1990 til idag ? Og hvorfor vil denne trafik muligvis stadig stige ?


Indregistreringsafgiften er blevet sat væsentligt ned for biler, der kører langt på literen. Det har gjort, at man ikke betaler ret meget i afgift af små biler, som f.eks. VW Up. Det har sat en række hustande i stand til at købe en bil eller købe bil nummer to. Når først man har bilen, viser erfaringen, at så bliver den også brugt. Det giver også en langsom stigning i trafikken, at de mennesker, der nu har bil, kan skifte til arbejde, der ligger længere fra deres bopæl, eller måske kan man flytte ud i forstæderne, så børnene kan få lys og luft.

Mht biler til transport, så er der en tendens til at man bruger større og større biler til at løse den samme opgave. Dels er det lettere at komme ind og ud af bilen, og dels kommer man sjældnere ud i situationer, hvor bilen er for lille, og man derfor skal finde alternative måder at løse transportopgaven på.

Produktionen i Danmark er steget fra 1990 til i dag, og alle de produkter skal jo transporteres.

  • 0
  • 0

Forhold dig nu til den kendsgerning,

Og det kommer fra en der mener at vi, fra den ene dag til den anden, kan øge importen af elbiler med 80000 %

Om procenttallet passer skal jeg ikke kunne sige. Det kommer jo meget an på om man regner i forhold til sidste kvartal af 2015 eller første kvartal af 2016! Og selvfølgelig på hvor hurtigt folk anskaffer sig nu bil.

Procenttallet er imidlertid ikke vigtigt her. Det der betyder noget er, at danmark er så lille et marked, at det ville kunne lade sig gøre. Tyskland f.eks. derimod ville ikke kunne gøre det.

Hvorfor generer det dig så meget, at det ville være praktisk muligt at forbyde indregistrering af fossilbiler fra imorgen?

  • 1
  • 3

Hvorfor generer det dig så meget, at det ville være praktisk muligt at forbyde indregistrering af fossilbiler fra imorgen?

For min part kan det genere at gentage denne påstand da hr. Olsen for blot 21 timer siden gav mig denne svada:

"Forhold dig nu til den kendsgerning, at du af uransagelige årsager mente, at jeg havde skrevet, at brug af fossilbiler i praksis kunne forbydes i morgen."

  • for vil det ikke ret hurtigt betyde det samme?
  • 2
  • 0

Hvorfor generer det dig så meget, at det ville være praktisk muligt at forbyde indregistrering af fossilbiler fra imorgen?


I 2015 blev der solgt 200.000 personbiler i Dk.
I 2015 blev der solgt 550.000 elbiler i hele verden.
Langt de fleste elbiler blev solgt i Kina (300.000). Mange af disse er fra lokale producenter, og ikke godkendt til salg i Danmark. I andre lande bliver der også produceret og solgt elbiler der ikke er godkendt til salg i Danmark.

Hvis vi indenfor den nærmeste fremtid forbyder salget af ICE biler, så vil vi enten skulle stoppe med at købe biler. Eller importere næsten hele verdens produktion af elbiler der overhoved må sælges i Dk.

Så, det der genere mig er at der bliver fremturet med en påstand der overhoved ikke har hold i virkeligheden.

Det der betyder noget er, at danmark er så lille et marked, at det ville kunne lade sig gøre.


Som de ovenstående tal viser, så er den påstand forkert.
Det kan godt være et Danmark er et lille marked. Men verdens produktion af elbiler er så lille at den samlede produktion kun med nød og næppe kan dække vores behov. Hvis altså hele resten af verden undlader at købe een eneste elbil der er godkendt til salg i Dk.

PS.
Jeg går i ovenstående ud fra at du med "forbyde indregistrering af fossilbiler" mener indregistrering af nye biler.
Hvis du også vil forbyde al handel af gamle ICE biler (Hvilket sætningen faktisk antyder), så er du udenfor pædagogisk rækkevidde.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten