Hjemmearbejde kan spare op til 1 mio. ton CO2

Illustration: Bigstock/Rido81

Mens smittetallene stiger og nye restriktioner træder i kraft, minder en ny analyse fra IDA om en af de – medgivet ganske små – fordele ved 2020 som vi har lært at kende det.

Ingeniørernes og cand.scienternes faglige organisation har nemlig regnet på klima-konsekvenserne af det hjemmearbejde, som mange danskere er blevet vant til.

I foråret arbejdede 44 pct. af danskerne nemlig hjemme i større eller mindre grad, viste en analyse fra Dansk Erhverv i juni.

Hvis alle disse 44 pct. af arbejdsstyrken arbejder hjemme en dag om ugen, vil det betyde en mindsket CO2-udledning fra persontransporten på 0,2 mio. tons årligt, konkluderer analysen. Tilsvarende vil det medføre en reduktion på 0,98 mio. tons årligt, hvis de 44 pct. udelukkende arbejder hjemmefra i et år.

Hjemmearbejde har dermed mulighed for at gøre et betydeligt indhug i persontransportens CO2-udslip på 7,2 mio. tons om året. Heraf er det nemlig ca. en tredjedel, der går til pendling til og fra arbejde.

Ingeniører ønsker hjemmearbejde – men ikke for meget

IDA har samtidig spurgt foreningens medlemmer om deres ønsker til hjemmearbejde. Her ønsker medlemmerne sig i gennemsnit 1,66 hjemmearbejdsdage om ugen.

Hvis det er repræsentativt for alle de 44 pct. af arbejdsstyrken, der kan arbejde hjemme, vil alene et frit valg om hjemmearbejde betyde en årlig CO2-besparelse på 0,33 mio. ton CO2.

Der er imidlertid også et par forbehold i undersøgelsen. Eksempelvis tager den ikke højde for, at nogle af de 44 pct. sandsynligvis har arbejdet hjemme allerede inden coronarestriktionerne ramte i marts.

Hertil kommer, at det kan være umuligt at opretholde hjemmearbejde gennem længere tid for nogle. Endelig kan nogle vælge at flytte længere fra arbejdspladsen, hvis de sjældnere skal pendle – og dermed øge deres CO2-udledning per tur, når antallet af ture sættes ned.

Endelig har tidligere undersøgelser peget på, at også forbrugsmønstret i hjemmene ændres, når de også fungerer som kontrorarbejdspladser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg pendler 350 km (5*70km) hver uge i min lille bil. Under Corona har jeg arbejdet hjemme.

Jeg tror ikke at vi kommer tilbage til at man sidder på kontoret hver dag mere. Der er nogen for hvem det personligt eller jobmæssigt kan være en udfordring. Men det vil ikke undre mig om vi kommer til at se at der ikke er plads til fuld bemanding på alle kontore og at man simpelthen har 2-3 dage på kontoret.

Hvis mit arbejde sagde at jeg skulle blive hjemme 2 dage om ugen, så ville jeg klart overveje om bilen skulle skrottes. Grunden til at jeg har den er primært at det tager væsentligt længere tid med offentlig transport og jeg har børn der skal hentes i institution. Offentlig transport bliver nok ikke hurtigere, men børnene bliver større og kan bedre klare sig selv....

  • 2
  • 0

det jeg har prøvet at sælge i årtier efterhånden. Men åbenbart er sund fornuft ikke nok til at få staten til at ændre adfærd.

Mon corona er nok?

Der er simpelthen nærmest ingen grænser for, hvor godt det vil være at fjerne kontorpendlerne, hvor muligt. ;-)

Listen over forbedringer er alenlang: Direkte besparelser, forøget livskvalitet, sundhed, handelsbalance, økonomi generelt, miljø, ressourceforbrug, mindsket forurening, mindsket pres på hospitaler, mindsket forbrug af medicin, færre døde dyr og insekter og så videre og så videre... Direkte effekter og indirekter effekter...

Det er decideret vanvid ikke at gøre alt, hvad man kan for at gå den vej i de situationer, hvor det er muligt.

  • 12
  • 1

lavede allerede for en 10-12 år siden en undersøgelse af pendlertrafikken ind og ud af København og den viste samme konklussion som den nye analyse.

  • 2
  • 0

At beslutningstagerne ofte har mange møder, hvoraf en del kun kan finde sted på tidspunkter, hvor det er tid at hente børn.

Det er mine to børn og ægtefæller ramt af , at selv om de kan arbejde meget hjemme, skal de ofte være fysisk tilstede på arbejdspladsen på de omtalte tidspunkter.

Min kone og jeg ,har været nødt til, at have to biler for, at kunne rykke hurtigt ud, når "lokummet brænder" begge steder samtidigt.

  • 1
  • 2

Husk at indregne den CO2-udledning,d er kommer fra øget opvarmning af hjemmet. Tidligere kunne det betale sig at sænke temperaturen 3 - 4 grader de 16 - 18 timer man var på arbejde eller sov, og kun have normale temperaturer i aftenperioden. Nu er der ikke CO2-økonomi i at have tmperatursækning, så min og mange andres private CO2-udledning bliver øget væsentligt med hjemmearbejde.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten