Hjælp os med at hjælpe: Hvor svært kan det være at stoppe kabeltyveri?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hjælp os med at hjælpe: Hvor svært kan det være at stoppe kabeltyveri?

Illustration: DSB
Illustration: Maria Behrendt

Opdateret 30/01-2015. Banedanmark fredag formiddag forholdt sig til læsernes forslag. Se Banedanmarks reaktion her.

To gange inden for den seneste uge har S-togstrafikken været ramt af forsinkelser som følge af kabeltyverier. Siden 2010 er antallet af klippede kobberkabler steget støt, og bare sidste år var 1.674 afgange påvirket af 173 tyverier, der kostede samfundet 5,4 millioner kroner.

Banedanmark har blandt andet forsøgt at udskifte kablerne med mindre værdifulde aluminiumskabler, ligesom videoovervågning og mærkning skal gøre det sværere at afsætte tyvekosterne.

Men aluminium kan ikke bruges i alle kabler, ikke alle steder kan videoovervåges, og mærkningen kan fjernes.

Indtil videre har intet virket.

Så nu spørger vi jer - Danmarks mest teknisk vidende læserskare: Hvordan skal myndighederne stoppe kabeltyven? Hvilke tekniske eller planlægningsmæssige muligheder har de overset?

Skriv løs her i kommentarfeltet under artiklen. Kom med bud på en løsning og diskuter gerne andres forslag. Hvis der er nogen, der kender løsningen, må det være landets ingeniører. Så samler vi op, når ugen er omme og bringer jeres forslag videre til Banedanmark.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne være fedt med lidt mere information omkring hvor og hvordan kablerne bliver stjålet. Men umildbart tror jeg på en form for alarmeringssystem til politiet er løsningen.

  • 10
  • 0

Købere kan der altid findes. Hvis ikke det kan sælges i DK så smutter de bare til udlandet.
Jeg er også mere til at tyvene fanges på fersk gerning. Det må da være muligt at få besked med det samme så snart et tyveri er i gang. Hvad med GPS sendere på kablet per 100 eller 1000 meter der registrere når kablet bliver brudt. Automatisk sendes der så koordinater til banedanmark/politiet/vagtselskab. Så snart kablet brydes sender de to nærmeste GPS sendere deres position til centralen. Selvom det ikke er 100% præcist så ved politiet i det mindste hvor de skal afgrænse deres søgning til. Kabler som disse kræver jo nok lidt mere end en lille polo og da tyverierne formentlig (??) bliver udført om aftenen/natten så gøre det kun eftersøgningen nemmere.

  • 3
  • 2

Umiddelbart tænker man at skrothandlerne kunne pålægges kun at købe certificeret kobber, men det er jo unægteligt bureaukratisk. Desuden kan kobberet så bare køres syd for grænsen.

Mærkning som det angiveligt allerede sker skal jo ske på hele ledningsnettet for hver 10. meter, hvilket nok er det mest effektive, men også en større opgave - jeg ved ikke hvor tyveriet finder sted, men måske kan man begynde der hvor der hyppigst stjæles hvis der da er et mønster.

Mærkning skal støttes af en STOR bøde til hælere fordi omkostningen ikke kun er et par killo kobber, men flere tusind mistede arbejdstimer - lad os sige at en time koster 100 kr. og som std. mister 2.000 mennesker en time - så skal bøden være 200.000 kr. per handel/tyveri. Det vil måske afholde nogle skrothandlere.

Et samarbejde med tysk, polsk og svensk politi og/eller retsvæsen om tilsvarende mærkning og bøder vil måske være relevant.

  • 13
  • 0

Enig med Christian hvad en køber angår. (Nu er jeg kun menig STX-student) Desuden må kablerne vel altid være elektrisk ledende i et lukke system, hvis de konstant transporterer bare en lille mængde elektricitet. Så når et kabel afbrydes eller pilles ned, opstår der vel en konslutning/spændningforskel. Derfor går jeg ud fra at sådan en kortslutning/spændingsforskel ville få DSB´s kontrolsystemer for banestrækningen til at bimle og bamle. Kan en stærkstrømsingeniør måske forklarer hemmeligheden?

  • 7
  • 1

@ Christian Dahl: Det er naturligvis relevant at overvåge selve værdigenstanden, men her er der jo tale om et meget vidtstrakt område, så overvågningen kan blive ret kostbar og måske alligevel ikke særligt effektiv.

Omvendt aner jeg ikke om problemer er isoleret til særlige områder i Danmark/på banenettet, så måske er det netop din skitserede løsning der er sagen.

Man kan naturligvis også bruge informationen om kabelbrud til hurtigere reparation og dermed spare den store samfundsøkonomiske omkostning som forsinkelse er.z

  • 0
  • 0

I denne bølge der sket 4 weekend - daglig faktisk. Hver aften. Dog lørdag aften var så begrænset periode, at man skal følge godt med diverse facebook-grupper for at opdage at det skete.

GPS er forsøgt - tyvene kan gode spotte dem. Det bedste er at fjerne kobber - men nu ske i det tempo at tyvene får fat i det. Og mærkning kan også fjernes inden det sælges videre.

  • 0
  • 0

Man kunne evt. lave kablerne sværere at klippe over, så det tager længere tid at klippe dem over. Eftersom at man skal klippe dem over to steder, med en rimelig afstand før det kan betale sig, så kan man måske nå at reagere fra den bliver klippet over det første sted, og til det andet sted. Selvfølgelig kan de være to på en gang, men det vil nok reducere antallet af stjålne kabler.

  • 2
  • 0

Desuden må kablerne vel altid være elektrisk ledende i et lukke system, hvis de konstant transporterer bare en lille mængde elektricitet. Så når et kabel afbrydes eller pilles ned, opstår der vel en konslutning/spændningforskel. Derfor går jeg ud fra at sådan en kortslutning/spændingsforskel ville få DSB´s kontrolsystemer for banestrækningen til at bimle og bamle. Kan en stærkstrømsingeniør måske forklarer hemmeligheden?


Det vil så forudsætte at der er tale om selve luftledningerne og ikke de udligningsforbindelser der sikre samme potentiale på skinner og master (som der tidligere har været problemer med at de bliver stjålet). Der kommer problemerne først når et vist antal mangler og signalerne bliver forstyrret pga. den dårlige jordforbindelse/udligningsforbindelse...

Luftledningerne beskyttes nok bedst ved at de løbende udskiftes til blandingsprodukter (Jern med aluminium omkring, evt et blandingsprodukt der både består af jern, aluminium og kobber så det er besværligt at smelte om). Jeg tvivler på at der kan gennemføres en beredskabsplan hvor vagt/politiet er hurtigt nok ude på stedet. Det er tros alt et ret stort område der skal dækkes...

Jordforbindelserne bør ligeledes udskiftes til blandingsprodukter så interessen for at stjæle dem forsvinder...

Men som tidligere beskrevet er det en dyr og tidskrævende løsning at skifte alle BaneDanmarks kabler (men den kan nok gennemføres i takt med tyveriet???)

  • 2
  • 0

Design et par små føreløse lydløse tog der kører frem og tilbage på alle strækninger i løbet af natten. Det vil hurtigt tage livet af problemet...

  • 8
  • 1

Mærkning er ikke tilstrækkeligt. Hvis ikke tyvene kan slippe af med mærkede kabler, så laver de blot noget udstyr der kan fjerne mærkning. Det kan sikkert betale sig at enten at klippe kablerne til ukendelighed eller omsmelte inden videresalg.

Alle kabler af værdi skal derfor enten beskyttes tilstrækkeligt (fx nedgraves, hvis det er kabler der blot ligger på jorden i betonkasser.) eller overvåges. Måske ville det også hjælpe hvis der var spænding på hele natten.

Overvågning kunne ske ved at overvåge det fysiske område (fx kamera, ir), med tilhørende alarm. Eller overvågning af selve kablet/kablerne. Det kunne ske med en signalleder i kablet, der overvåges med passende mellemrum. Det kunne evt. være en lysleder, eller snoet ledningspar med modstandsterminering. Så kan man let måle hvor der bliver klippet.

Man må antage at det tager nogen tid at stjæle 1 km kabel, så der er tid til udrykning.

Ellers må man installere selvskud som i det gamle DDR :-)

  • 6
  • 1

Ved man hvor høj spænding der er på kablerne, hvis der er 10 -20 Kv vil problemet løse sig selv.

  • 2
  • 5

Vi mangler som nævnt mere præcise oplysninger om hvad der foregår ved sådanne tyverier, hvor, hvem, hvornår, hvad der allerede er gjort, og hvilken infrastruktur vi ka' bruge til sikringen. (netværk? ATC? PLA/Powerline data?)

Men:

  • Smid en tamper-linje eller to (frem/tilbage) i kablet - ligesom man gør i alarmkabler.

Evt. som optisk fiber - dén er sværere at sløjfe end en elektrisk

Så ka' et valgfrit antal kabler sættes i overvågningsmæssig "serieforbindelse"

  • Eller montér simple følere under kablet, der aktiveres hvis kablet flyttes.

  • Eller læg et rør med bankrøver-farve inden i kablet :-)

  • Eller sæt PIR-detektorer/ip-kameraer op på udsatte steder

  • 17
  • 0

Luftledningerne beskyttes nok bedst ved at de løbende udskiftes til blandingsprodukter (Jern med aluminium omkring, evt et blandingsprodukt der både består af jern, aluminium og kobber så det er besværligt at smelte om)

Michael - synes at man bare skal nøjes med ren alu i første omgang - det giver kun en 1/10 pr meter i f.t. kobber.

Der er forskel på at få 600,- kr og 6.000,-kr for 100 mtr. kabel. Når man så måske også skal have bøvlet med at afisolere kablet i et benzinbål inden aflevering til skrothandleren.

  • 4
  • 0

Der er slet ingen grund til at alarmere hverken banedanmark eller politi. Det rækker at sende besked til personer i området med periodekort på mobilen. I løbet af kort tid vil tyvene selv ringe og bede om at blive arresteret...

  • 20
  • 2

bør have pligt til at notere navn og adresse paa kobbersælgerne og de skal naturligvis checke, at oplysningerne er korrekte.

  • 4
  • 4

Rystesensor:

Måske noget i retning af en skivebremselås med alarm der sender trådløst.

En accelerationsmåler bruger kun få mikroampere, og vil kunne køre på batteri i 10 år, så der undgås at trække kabler. Detekteres bevægelse, kan den alarmere trådløs med en individuel kode for hver måler. Tror at et lille system med f.eks. en PIC microcontroller, accellerationssensor, og sender, kan bygges billigt, så det ikke er dyrt, trods der måske er mange. Derudover skal være modtagere i systemet med passende afstand, så senderene ikke behøver at sende så langt. Systemet kan måske jammes - men så kan modtagerne detektere at der forsøges på jamming og hvilken modtager. Måske kan radiobølgerne transmitteres via f.eks. skinne.

Laser:
Forudsat der ikke er tåget, så kan området måske overvåges med en laserstråle. Afbrydes laserstrålen, gives alarm.

Der kan bruges flere laserstråler, med en passende afstand, så fluer og små fugle sorteres fra.

Kabler, der laves til at blive stjålet:
Det kan være svært at overvåge alle kabler. Er muligt, at gøre nogle kabler særligt attraktive for tyveri, således at overvågningen kan koncentrere sig om få? Der er antageligt kun et mindre antal tyve, og når de er bag tremmer er problemet løst, indtil de kommer ud igen.

Afmærkning:
Tyverisikring giver ingen værdi uden afmærkning.
Afmærkningsmærkater kan f.eks. angive høj spænding, livsfare, fare ved berøring.
Er området beskyttet med laser, kan opsættes faremærker der angiver bestrålingsfare.

Information:
Skilte der informerer om, at kablerne er DSB's ejendom, og at de indeholder ingredienser, der gør dem ubrugelige til anden formål.

  • 3
  • 0

Med TDR måler man rejsetiden for en reflekteret puls. Det kan måle afstanden til et kabelbrud.

Er det i praksis muligt at koble et sådant system til køreledningerne om natten når togene ikke kører og få en pålidelig stedsangivelse? Erfaringer ønskes!

  • 6
  • 0

Fx vhja:

  • kamera(er) monteret på "transportsystem" i masterne til at sendes afsted for at udpege sted og dokumentere kabeltyvene - kunne måske også bruges til undersøgelser ifm. alm. vedligehold.

eller til samme formål

  • brug af droner.

Evt. kombineret med straf.

  • 1
  • 0

Skift til dieseltog (gerne ikke-italienske). Så kan tyveknægtene rende med alle de kabler, de orker.

  • 4
  • 9

Bedste forslag indtil nu er at der køres konstant på sporene med køretøjer i passende intervaller. At trækker fejlmeldingskabler eller at udskifte til billigere materiale løser ikke problemerne nu, kun i den fjerne fremtid.
Måske kunne nogle dronehelikoptere med infrarøde kameraer være en løsning?

  • 3
  • 1

Indtil for få minutter siden var der en kommentar der lød noget i retning af "Luk Danmarks grænser, det løser problemerne.".

Jeg fik ikke fat i navnet på personen der skrev kommentaren og nu er den tilsyneladende slettet. Et fuldstændigt validt synspunkt i en debat om kabeltyverier er altså ikke velkommen på ing.dk?

Er det sådan at alle kommentarer på siden nu bliver scannet for politisk korrekthed og "rigtige" meninger for så kan jeg ikke bruge Ingeniøren til noget som helst fremover.

Ikke i orden! :-/

  • 36
  • 25

Eller overvågning af selve kablet/kablerne. Det kunne ske med en signalleder i kablet, der overvåges med passende mellemrum. Det kunne evt. være en lysleder, eller snoet ledningspar med modstandsterminering. Så kan man let måle hvor der bliver klippet.


Lysleder ville nok være det mest ideelle, da det ikke påvirkes af induktion fra køreledninger m.v.

Hvis man smeltede fiberen sammen med insulatorkappen, så vil det blive særdeles svært at klippe kablet uden at fiberens lysgennemstrømning bliver påvirket. Og hvis man smelter 2 fibre i kappen, så kan man nøjes med at have alarmudstyr i den ene ende af et kabel ved bare at splejse fiberne i den anden ende.

Alarmudstyret skal blot udsende et bit-mønster og så detektere, at samme bitmønster modtages i returfiberen.

Særligt udsatte områder kan så evt suppleres med måleudstyr, der kan måle afstanden til evt. brud og så guide politi hurtigt og præcist til gerningsstedet (teleselskaberne bruger allerede måleteknikken).

  • 7
  • 0

Var det ikke muligt at komme lidt radioaktivt materiale i kablerne, således at det ikke kan fjernes igen. På den måde vil et parti kobber altid kunne spores tilbage til at det har været benyttet ved en jernbane og derfor er en hælervare.

  • 8
  • 2

Man kunne forbedre servicen for borgerne og gøre det meget mere risikabelt at stjæle kabler, hvis man kørte tog hele natten alle ugens dage.

  • 6
  • 0

Ahhh come on... "Luk Danmarks grænser!" Det lyder jo til, at det var en fra Nationen! der var gået forkert. Lyder ikke just som en person der tager denne snak alvorlig. Forestil dig at du står i møde med ledelsen for Bane Danmark, vil du så seriøst foreslå dem at forsøge at få lukket Danmarks grænser?? Nej vel...
Ja ja vi har ytringsfrihed, men nogle gange er det bare bedst hvis man holder sig til emnet!
Inden du brokker dig alt for meget kan du jo prøve at læse "Debatregler" igennem...
Her er et lille udpluk:

•Indlæg skal holdes inden for emnet og føre debatten videre.
•Indlæg skal holdes i en sober tone og på et fagligt niveau - og derigennem bidrage til en saglig og konstruktiv debat.
•Kontroversielle påstande kræver faglig dokumentation, kildehenvisning, samt skal holdes på et sagligt niveau.

  • 22
  • 8

Såfremt svaret er ja, så synes jeg idéen om S-tog hele natten - eksempelvis hver halve time - er fremragende.

Det burde være nemt med det antal tyverier, som man har været udsat for i 2014 at beregne om dette ville være en merudgift eller en besparelse.

  • 5
  • 0

Alt andet lige må det være mere effektivt at indføre kontrol/foranstaltninger hos skrothandleren end at skulle overvåge eller udskifte mange hundrede kilometer af kabler.

  • 3
  • 0

Kunne man ikke benytte DNA spray indenfor kappen, samt en lille GPS chip m/batteri strategisk placeret hist og her, kombineret med alarm når kabelet bliver klippet? Så kunne man da nå at spore kablerne og sikre bevis før det bliver ødelagt?

  • 4
  • 0

Hmm.. tror en dusør på tyveknægten er en billig måde at sikre kablerne på, man får sikkert også en "bonus" ved at fange fyren, de har som regel mere på samvittigheden.
Nok ikke den ideelle løsning, men den hurtigste, det er jo mange penge vi snakker om der bruges til udbedring af skader, så dusøren kan nok være rimelig.

  • 10
  • 0

1: når man fjerner signalerne vil tyven ha mindre kobber at gå efter og alt ryger over på alu når man er i gang.. når man går live på nordbanen vil man fjerne alle signaler, så er der kun kobber tilbage i selv strøm ledningen og retur strømmen, dem rør de nok næppe.

2: allerede i dag går en alarm så snart der er klippet en ledning og alarmen ryger videre ud til panser også.

3: disel nytter ikke noget, uden signal ingen tog og pt intet matriale kan erstatte tog, alt er booket i myldretiden..

4: 5 tyveri i weekenden fra fredag til søndag ca... og er kamera overvågning på stedet i Vallensbæk..

  • 2
  • 0

I England har man forsøg kørende hvor man i vid udstrækning kraver alle kabler, samledåser o.lign. ned. Man bruger så en præcisions GPS til at finde samledåser o.lign. igen.

Dette vil gøre det meget vanskeligt at stjæle udligningskabler, signalkabler, forsyningskabler o.lign.

Vedligehold er selvfølgelig ikke nemt, men dette er dog en kendt og planlagt opgave.

  • 6
  • 0

Det engelske firma Camlin Rail har udviklet et system , Reflekt - Rail, der kan afsløre kabeltyveri. Også selv om tyven har forsøgt at camouflere brudstederne med en billig kobberledning, der er trukket i parallel med det rigtige kabel før det fjernes. Det er TDR metoden , der bruges.

  • 6
  • 0

Re: Opdages det først når linje-B´s første morgentog går i stå?

Michael - synes at man bare skal nøjes med ren alu i første omgang - det giver kun en 1/10 pr meter i f.t. kobber.

Stålkernen er der kun for at give ledningen styrke til at blive spændt op mellem masterne...

Michael - ved nærmere eftertanke er ideen måske ikke så dårlig/ besværlig. Et kabel er jo spundet/ viklet, så man kunne jo forholdsvis erstatte nogle af alu-trådene med andre metaller. Jern som du nævner, for at give det styrke til luftledninger; men også metaller som zink og tin, da det ville gøre det meget besværlig at smelte kablet igen med de forskellige smeltepunkter.

Sandsynligvis ville kablet skulle vikles op modsatte vej igen for at få separeret de enkelte metaller. Det koster og ville gøre et alumiumskabel fuldstændig værdigløs som skrot.

Ved ikke lige med kobber, aluminium og zink, da man kan få skabt et galvanisk element

  • 2
  • 0

Jeg synes det er et generelt (og ikke kun dansk) problem, at man kun leder nationalt efter løsninger på problemer, som ikke er specifikt nationale.

En søgning på f.eks. "Kabeldiebstahl" viser at man i Tyskland døjer med præcis det samme problem, så man må også kunne se på løsninger der.

Forsøgte metoder i Tyskland omfatter umiddelbart:
1) Fokuseret politiindsats i problemområder
2) Mobilisering af offentligheden (til overvågning)

Derudover lader det til at SNCF har indsat droner til overvågning af sporene.

  • 7
  • 0

Hvad med bare at udlove en dusør for henvendelser der fører til pågribelse af tyvene ..

Hvis dusøren er stor nok skal der nok være nok "frivillige" der begynder at holde øje med kobberet..

Lidt ligesom med Lotto .. der er ikke gevinst til alle .. men hvis nu man var den med de gyldne oplysninger ..

Eller .. en stor donation, med en stor bonus hvis der er gevinst, til de lokale (vagt-)hundeklubber med pligt til at træne aften/nat omkring problem områderne..

  • 3
  • 0

Kablerne kan ikke udføres. De vil blive snuppet i de nye udrejsegrænsestationer som snart opføres. Forsikringsselskaberne er nu blevet så sure over at 80.000 cykler om året forsvinder uden spor.
Så nu er det slut.

  • 5
  • 4

Bed om om billeder eller situations beskrivelser fra områderne omkring Bane Danmark installationerne .. og træk lod om en præmie blandt relevante indlæg med regelmæssige mellemrum.

Det burde give noget materiale for Bane Danmark og Politiet at arbejde med når der har været tyveri..

Evt en ekstra bonus for indlæg der hjælper med opklaringen af tyverier ..

  • 2
  • 0

Re: Slettet kommentar

Indtil for få minutter siden var der en kommentar der lød noget i retning af "Luk Danmarks grænser, det løser problemerne.".  

Det løser jo ikke noget problem, når tyvene er danske, som de var hernede i Gråsten for 4-5 år siden

1 ud af 50 er danske, så fem og syv er lige.

Hvis man både skærpede kontrollen med de danske skrothandlere og forhindrede tyvene i at transportere kablerne ud og sig selv ind i landet?

Nej nej, den fri bevægelighed for tyve og tyvekoster er hellig.
Hvis man tager på bilferie sydpå vil man ende med at have tilbragt timer i trafikkøer grundet ulykker og betalingsanlæg at det er efuldstændigt ligegyldigt om det også tager lidt tid at passere grænsen.
Da de danske toldere var rigtige gode til profilering vilde fleste af os nok blive vinket lige igennem, mens den ramponerede kassevogn vinkes til side.

  • 9
  • 10

Ikke at jeg syntes man kan eller skal straffe sig ud af sådan et problem.
Men erstatningsbetaling til alle de mennesker som bliver berørt at tyveriet.
Folk bare melde hvor meget de har tabt og det skal tyv, hæler eller implicerede bare betale!

  • 0
  • 4

Hård straf hvis man finder en skrothandler der handler i ond tro, og en rimelig stor dusør hvis man angiver tyven.

Evt. opret en task force hos polititet som har til formål at minimere problemet.

  • 2
  • 0

Så vidt jeg husker virker lækagesystemerne ved, at der sendes en impuls ud, som reflekteres. Hvis der er ændringer går en alarm. Noget tilsvarende må kunne laves på en jordledning.

Peter - det gøres først bagefter i f.m. fejlfindingen at man sætter en reflekstometer på. Første detektering kører alene på måling af modstanden mellem alarmtrådene og medierør. Enten bliver modstanden meget lille (fugt) eller meget stor (brud)

Herefter kan reflekstometer vise afstanden til hvor signalet forsvinder - jeg synes ikke det er så nøjagtig. En målsat tegning af samlingernes placering er ret nødvendig for at finde skadesstedet

  • 0
  • 0

Lær lidt af banker og tøjforretninger: Monter en beholder med flourcerende farve i den ene ende af kablet. Mål så modstanden i kablet. Hvis jordforbindelsen fjernes (Fordi kablet klippes), så vil modstanden i kablet ændres og så udløses farvepatronen fra masten - ganske harmløst, men fuldstændig umuligt at vaske af. Hvis man så går rundt med lysegrønt fjæs der lyser op som en teenager til rave party når man bliver belyst med uv, så er den svær at løbe fra. Hvis der så samtidig anvendes DNA-væske i farveblandingen, så kan man spore tyven tilbage til et specifikt kabeltyveri og dermed sende dem bag tremmer. Ligeledes vil det være umuligt at undgå at kablet også oversprøjtes med væsken. Dermed kan intetanende skrothandlere hurtigt tjekke om de er ved at købe ulovligt kabel - og hvis de ikke skulle være intetanende, så har man også en sag imod dem som hæler.
Det lækre ved sådan et system, er at det ikke kræver store mængder trådløs, eller trådet kommunikation - og desuden vil man som vagt/betjent alligevel ikke have en jordisk chance for at komme frem før kabeltyven er over alle bjerge.

Man behøver ikke installerer den slags anordninger alle steder. Langt de fleste kunne være attrapper, men de vil stadig have en ganske betydelig effekt fordi man aldrig ved hvilket kabel der udløser en kontant "bonus" i form af et farvebad.

  • 2
  • 0

Den Rumænske tyv skal afsone i Rumænien, det vil være passende afskrækkende.
Men hør hov, du skrev jo lige at der også findes danske kabeltyve (Der er også puddelhunde der har bidt Pitbulls)

  • 1
  • 6

I gamle dage havde DSB sit egen virksomhedshjemmeværn, som på en prisbillig og effektiv måde ville kunne holde øje med store strækninger jernbane. Hvis ikke dette værn er nedlagt af sparehensyn, vil jeg foreslå at det bringes i anvendelse, hvilket også vil hjælpe til at styrke hjemmeværnets status i samfundet.

  • 0
  • 0

Lær lidt af banker og tøjforretninger: Monter en beholder med flourcerende farve i den ene ende af kablet. Mål så modstanden i kablet. Hvis jordforbindelsen fjernes (Fordi kablet klippes), så vil modstanden i kablet ændres og så udløses farvepatronen fra masten - ganske harmløst, men fuldstændig umuligt at vaske af.


Og hver gang et tog køre forbi, der har været en kortslutning, du har haft jordet en kabelstrækning, koblet om i nettet, lynnedslag (eller bare torden) m.m. så skal du rundt og skifte alle farvepatronerne... Man kan ikke måle en modstand. Man kan måle en strøm og en spænding og ud fra disse målinger beregne en modstand. Strøm og spændingsforholdet ændres konstant når linjen er i drift...

  • 3
  • 1
  • Når et kabelbrud opstår, erkendes dette så ikke realtime hos BD/DSB?
  • Når/hvis et kabelbrud erkendes, erkendes så ikke samtidigt hvilken sektion der er ramt?
  • Vil det være dyrt, at implementere en kraftig (stroboskobisk måske) projektør i hver eller hveranden mast, som kan aktiveres sektionsvis fra centralt hold (da disse ikke har en primær sikkerhedsmæssig prioritet, kunne de jo godt tale f.eks. GSM)?

Efter min mening vil det være langt mere (kost)effektivt, at forhindre forbrydelsen, end at forsøge at identificere forbryderen. Altså, så at sige, Schæferhund fremfor kamera.

Mvh
en, der véd meget lidt om jernbanedrift. Udover at det er en af de sværest kontrollérbare drifter.

  • 3
  • 0

Nu tror jeg de kabler ligger i cement render og vis det er rigtigt så er løsningen vel bare en metalskinne som kan klemme over kablet og en boltpistol - mere avanceret er bokse hvor alle ledninger går igennem og som virker som en aflastning på en alm. ledning - disse "aflastninger" fastgøres for hver 50 m med en klat beton eller andet. Skal man stoppe det skal det tage tid at fjerne ledningerne.

  • 0
  • 0

I gamle dage havde DSB sit egen virksomhedshjemmeværn, som på en prisbillig og effektiv måde ville kunne holde øje med store strækninger jernbane. Hvis ikke dette værn er nedlagt af sparehensyn, vil jeg foreslå at det bringes i anvendelse, hvilket også vil hjælpe til at styrke hjemmeværnets status i samfundet.


Virksomhedshjemmeværnet findes stadig og jeg formoder at DSB/Bane Danmark har nogle kompagnier fordelt rundt omkring i landet...

Mig bekendt må hjemmeværnets frivillige medlemmer ikke varetage kommercielle opgaver som en sådan vagttjeneste nok vil blive defineret som... De må træde til i krig og katastrofesituationer (storm m.m.) og de må deltage som frivillig assistance ved kulturelle arrangementer (f.eks. trafikregulering hvor de udkommanderes af politiet)... Der ud over så tvivler jeg på at man får en gruppe frivillige (selv om det er hjemmeværnsfolk) til at overvåge hele S-togs nettet, fra kl. 23 til kl. 06 hver dag, 365 dage om året, uden at modtage nogen betaling...

  • 2
  • 0

Fattig eller ej, og rumæner eller ej. Hvis tyvene skal betale det det koster, og kun kan tjene pengene i godkendte virksomheder = fængsler, så stjæler de i hvert fald ikke kabler i mellemtiden.

  • 2
  • 3

Lav en "Ubrydelig" kappe, enten direkte på kablet, eller som et fast/fleksibelt føringsrør kablet ligger i. Her tænkes i stil med motorcykel/knallert låse eller blot et ultra hårdt materiale som det kræver specialværktøj til at bryde.
Samtidig kan der evt. implementeres en alarmleder hvis der mod forventning stadig skulle ske brud.

Jeg husker noget om at strømmen ikke føres i kernen af en leder, man kunne derfor lave en ny type leder, med forstærket kerne som igen skal kræve specialværktøj til at klippe/bryde evt. blot stål af høj brudstyrke.

  • 0
  • 2

Om Ing.dk skal lave en rigtig idé konkurrence her, skal vi have mange flere informationer som beskriver problemet. Som hvad, hvordan, hvor ofte, hvor, hvor meget, hvilke strækninger typisk, hvilke typer af kabler, priser, økonomien etc. etc.

BD, DSB må have en interesse i det og alle pendlerne. Om et eller flere forslag bliver til noget konkret, en købe bar løsning, eller en ny virksomhed som kan sælge løsningen til alle elektriske banestrækninger i EU, skal der jo være noget i det, for alle som har bidraget konstruktivt til den specifikke løsning, ellers er det jo ikke seriøst.

Måske er det faktisk billigst for BD bare at lade tyvene rende med de gl. dyre kobber kabler og så udskifte til de billige alu efterhånden, så løser det sig selv over tid. For det er passagerne som oplever alt bøvlet når togene ikke kan køre.....

Mange gode forslag :) Så her er mit foreløbige bidrag:

Selvlysende kabler som kan ses af et kamera vision system på togene, alternativt med en drone.
Cykel/gang stier ved banerne, så alle hundelufterer i området kan gå en tur og se efter nu da de alligevel skal ud med vovsen, tyve hader hunde! (samtiddig kan DK jo nedlægge forbuddet imod de såkaldte kamphunde ;)
Sæt hjemmeværnet ud på øvelse i weekenden i problem områderne, de vil jo alligevel gerne ud og lege røver og soldater i deres fritid.
Kraftige LED lamper med bevægelses sensor, tyve hader lys! og folk i nærheden kan se at der sker noget om flere lamper tændes eller en lampe tændes flere gange i træk.

Der kan helt sikkert findes på mange andre gode ideer af de gode danske ingeniører.

  • 7
  • 1

Kablet kunne laves som Tryksat-Oliefyldt og så bruge "bankrøver-blæk".
Når man så efterfølgende starter med at skære i kablet vil yderkappen brydes og blækket sprøjte ud på mennesker og værktøj og smitte videre på på biler og andet - og senere også de mennesker der skal håndtere det.
Samtidig kunne man sætte et tryksencor med passende afstand

  • 3
  • 0

Sæt en dusør op, fang tyven, lave en aftale med Rusland/Gulag og send tyvene derhend, Dette vil helt sikkert blive oplyst til kommende tyve, så de kommer til at kende til deres velfortjente straf.

Alternativt kunne baneDK lave en konkurrence for en løsning der kan overvåge banestrækningerne og melde dette til politiet, så vi få fange disse banditter

  • 1
  • 0

Brug Banehjemmeværnet som patrulje ved de berørte banestrækninger, som åbenbart stort set er de samme hver gang tyvene slår til.

  • 0
  • 0

BaneDK har 170 km S-togsstrækning. Det er altså 170000 meter der skal overvåges eller udstyres med diverse fancy elektronik, og det ødelægger de fleste løsninger der baserer sig på overvågning / udrykning.

Løsningen må være at finde en kabeltype der ikke er attraktiv for tyvene. Som jeg forstår det, så har man fundet en sådan kabeltype, i form af alu/stål løsninger.

Dernæst har vi brug for at kende prisen pr kilometer udskiftning, gennemsnitsalderen på de nuværende kabler, den nominelle levetid for de nuværende kabler, og den nominelle levetid for de nye kabler.
Dermed kan vi beregne hvad det koster at fremrykke udskiftningen, som jo må være den endelige løsning.

Eventuelle midlertidige løsninger skal så være markant billigere end denne fremrykning.

  • 2
  • 0

Jeg er også ganske underholdt af denne lidt mærkelige øvelse. Løs et problem, men glem at fortælle hvad det går ud på og se hvad der sker... tonsvis af ideer.
Altså det bedste forslag er at beskrive problemet helt ned i detaljen, hvad er det der forsvinder, hvornår, hvor, og hvor ofte. Hvad er erfaringer fra tidligere efterforskning, historik, og ikke mindst hvad er livscyklus for kobber. Altså at der må jo findes en eller anden grund til at man stjæler kobber og at prisen er relativt høj, der er en efterspørgsel i industrien et eller andet sted.

Så forslaget er at gå gennem alle led i kæden, og beskriv de store aktøre og kobbers vej fra tyveri til skrot til industri til de store slutbrugere som f.eks. Bane Danmark. Med det samme at de store slutbrugere kræver ordentlige og lovlige forhold af leverandører i alle led så ville den slags udnyttelse og svindel jo have meget vanskelige vilkår - på alle områder af produktionen fra løn og arbejdsvilkår til miljøhensyn...

Så på bordet med det hele og så vil løsningerne også være nemt identificerbare. Og sikkert aldeles nemt implementeret.

  • 8
  • 1

Mig bekendt må hjemmeværnets frivillige medlemmer ikke varetage kommercielle opgaver som en sådan vagttjeneste nok vil blive defineret som... De må træde til i krig og katastrofesituationer (storm m.m.) og de må deltage som frivillig assistance ved kulturelle arrangementer (f.eks. trafikregulering hvor de udkommanderes af politiet)... Der ud over så tvivler jeg på at man får en gruppe frivillige (selv om det er hjemmeværnsfolk) til at overvåge hele S-togs nettet, fra kl. 23 til kl. 06 hver dag, 365 dage om året, uden at modtage nogen betaling.

Det er frivilligt at være i hjemmeværnet, men opgaverne der er ikke frivillige. Så enten deltager man, eller også er det ud.

Hjemmeværnets opgaver omfatter objektsikring, så det vil være helt naturligt med nogle øvelser hvor man overvåger infrastrukturen. Hvis der så dukker egentlige tyve eller hærværksmænd op, så vil det være oplagt at ringe til politiet (som naturligvis på forhånd er orienteret om at der afholdes øvelse).

Hvor meget det så batter er et andet spørgsmål.

  • 1
  • 1

Re: versed human engineering

Hvor morsomt, alle ved jo hvor svært det er at underholde en ingeniørfamil i.e., så vi forstår, at lidt kabeltyveri slipper man ikke uden om, hvis det hele skal løbe rundt. Vi har fuld-pakke i ejendommen, kabeltyvene må gerne hugge min - eller i hvert de helt hjernedøde kanaler. Gensalgsværdien er dog begrænset.

Indsættelse af kampdroner imod ethvert tilløb til forsyrrelse af samfærdslen ligger sikkert ikke de ramte pendlere så fjern;-)

1) Opdagelse. Tid og sted ved tidstro opdagelse kunne hjælpe med at itentificere og spore tyvene - sikkert dyr

2) Mærkning af kabelkappen - billig

3) Mærkning af ledningsmateriale med andre grundstoffer/metaller eller svagt radioaktive isotoper - måske smådyr

4) Udvikling af systemer til automatisk, elektronisk overvågning af kabelnet,
med billige MCU sensor noder - biller over alt!

5) Kampagne imod kabeltyveri. I forhold til metallets salgsværdi skrot er det sindsyg dyrt at installere nye kabler, endsige få skidtet til at virke igen.

6) Samlet set koster følgerne så stor udgift og irritation, at det sikkert kan betale sig med en hjemmeside, hvor kabeltyve kan oplyse deres bankkonto og hvor mange meter kabel af hvilken type og tykkelse, de har transport til. Så udregner web-siden dagsprisen på metallet og beløbet indsættes på tyvens konto. Gør det uacceptabelt, det der i forvejen, men gør det igen.

Hvis noget af det virker, kan vi altid prøve samme metode på MRSA-bacterier.

  • 0
  • 0

I Belgien hvor de har 3000km jernbane har de løst problemet ved at montere 2 overvågningsenheder ved hver signalstation. Signalstationerne, 3000stk, forsynes fra to sider fra transformatorstationer der ligger med en afstand på 10km. Ved et kabeltyveri af forsyningskablet på 3x1000V vil der ved afhugning eller afklipning af kablet sædvanligvis opstå en kortslutnig, der får alle overvågningsenhederne mellem kortslutningssteddet og transformerstationen til at reagere. Fejlen er således blevet lokaliseret indenfor en strækning på én og ikke 10km. En udvidelse af funktionaliteten kunne være at overvåge en minimum strøm.

www.thiim.com/cte/pisa

Ved enkelt kabler må det være muligt at montere en selvjusterende impedansmåler der måler i forhold til jord og reagerer ved ændring.

  • 3
  • 0

Indbyg en lysleder i kappen på kablet, første gang at kablet brydes så vil lyset også blive brudt og alarmen kan gå i gang, her kan man anvende refleksionen i lyslederen til at fortælle hvor langt ude i systemet at bruddet er.

Informationen om bruddet sammen med et kort over kablets placering sendes så med videre til alarmsystemet som så får politiet til at køre ud til stedet hvor bruddet er.

Politiet kan så nå at tage tyven inden han skære for anden gang.

Fordel ved lyslederen er at:
* Man har et system adskilt fra det elektriske.
* Man kan koble flere kabler sammen på samme alarm uanset hvilket spænding der er påtrykt kablet.
* Lyslederens brud kan måles, denne teknik er velkendt fra telefon branchen.

Jeg modtager gerne en gave hvis mit bud bliver brugt.

  • 0
  • 2

Syntes også der mangler lidt mere info for at kunne arbejde i dybden med det.

De steder som er blevet røvet må da have noget tilfælles idet man må formode at kobber vejer nogle kilo og ikke bare uden videre kan blive transporteret, medmindre der er et køretøj til rådighed indenfor umiddelbar afstand.

Måske simpelt pigtråd i nærheden af kablet, besværliggøre gerningen og håndteringen fra gerningstedet til transport enheden evt. i form af meget løse sten som gør at man ikke kan gå/køre idet, en simpel lyskaster som afskræknings middel ja der er mange muligheder.

Men idet man ikke kender hovedårsagen til at det åbenbart er så "let" at røve kobber kabler, kan man komme med en uendelig liste med løsninger som ikke adresserer hovedårsagen og med høj risiko for ikke at have nogen gavnlig effekt på problemstillingen
Simpel Root Cause Problem Solving Banedanmark og dertil projektstyring

Yderligere skal man lige huske at indsatsen også skal sættes til mål med udgiften, de 5,4 mio. som omtales i artiklen.
Tænker at de fleste teknologiske løsninger vil have svært ved at blive indført med et budget på 5 mio. Også nævner de, at nogle steder ikke kan videoovervåges.

Vh
Poul

  • 2
  • 0

Skrothandlere herhjemme i første omgang bør underlægges en størrer administration, man kunne f.eks ved lovgivning kræve at folk der sælger skrot skal påvise hvor skrottet kommer fra, hvis jeg som privat person vil sælge skrot, må jeg sælge det direkte til en skrothandler (ofte dem som kører rundt og samler ind) og der skal skrives kvittering på det, hvis det af firmaer bliver solgt, må de påvise hvilken byggeplads skrottet kommer fra, og alle byggepladser bør have en indholds liste over de materialer byggepladsen indeholder, primært i form af hvad bygningerne indeholder af metaller.

Med andre ord alt metal der sælges som skrot i landet, bør registreres nøjsomt, og i sær dem som sælger det skal påvise meget nøje hvor tingene kommer fra, gør man det besværligt, er det også for vanskeligt at gide bruge tid på det....det er en løsning man kan benytte sig af indtil man finder en bedre mulighed.

  • 4
  • 1

Hvis beløbet ikke er større, er der vel næppe noget incitament til at gøre noget ved problemet. Det beløb kan næppe være sandt.

  • 2
  • 0

Ahhh come on... "Luk Danmarks grænser!" Det lyder jo til, at det var en fra Nationen! der var gået forkert. Lyder ikke just som en person der tager denne snak alvorlig

"EB Nationen"............nå ja. En enkelt var inde på at kobberet var let at sælge til tagplader, så måtte jeg lige fortælle lidt om smeltepunkt. Blytage blev der jo stjålet meget af før i tiden til ny tagbelægning o.a. men bly kan man smelte over et gasblus hjemme og støbe nyt, hvilket ikke kan gøres med kobber.

Der kom ikke flere kommentarer :o)

  • 1
  • 1

Evt. Gøre så konsekvensen ved at blive taget i at stjæle kabler, er noget man ikke har lyst til.
Men det er jo ikke lige den danske model.

  • 1
  • 1

I første omgang er problemet at alarmere politiet med det samme når tyveriet sker (1). Dernæst er det at fange tyvene før de forsvinder med byttet (2).

(1) Kan løses ved som i england at sende puls signaler igennem kablerne. Dette giver et ret nøjagtigt sted hvor bruddet sker. Der var en artikel her på ingeniøren om det for noget tid siden, hvor der også var angivet nogle vandvittige summer der blev stjålet for om året.

(2) Når det taget politiet 10+ min at komme frem er tyvene forduftet. Og da man ikke kan få politiet hurtigere frem, så må løsningen være at overvåge tyvene indtil de kan arresteres. Dertil kunne man forstille sig to forskellige løsninger. Den billigste er at bruge triangulering fra de tætteste mobilmaster til at finde frem til tyvenes mobiltelefoner, og dernæst overvåge dem. Hvis det ikke er muligt kunne man sende en (eller flere) vejrballoner (droner?) op med et kraftigt kamera og så visuelt overvåge tyvene indtil de kan pågribes.

Helt alternativt til disse metoder er at forhindre tyveriet ved at afskaffe kablerne og istedet bruge skinnerne eller batteridrevne toge, eller at finde kablerne igen vha radioaktive isotoper, DNA væsker og lignende. Altså at gøre dem så beskidte at ingen vil aftage dem. Hvad ville der ske hvis man lavede kablerne så de havde en kerne af et materiale der ved sammensmeltning med kobber nedsatte værdien kraftigt? Det ville gøre det svært at omsmelte kablerne.

  • 1
  • 1

R4Y ApS har specialiseret sig i trådløs og mobil overvågning af byggepladser, vores setup vil kunne løse problemet og vi vil gerne teste vores system sammen med Banedanmark, de kan bare tage kontakt til os.

Med Venlig Hilsen

Torben Jensen
R4Y ApS
www.r4y.dk

  • 1
  • 2

de skal indsætte fuldautomatiske maskiner ala skynet maskiner der patruljere hele dsb`s kørenet hvis ikke man opgiver den rigtige kode bliver man pulveriseret af de 2 påmonterede 12.7 mm guns problem solved
ej spøj til side hvis man kunne ha alarmer for hver 500 meter køreledning og så droner for hver km når ledningen klippes går der en alarm til vagtcentralen der så får automatisk opkobling til den nærmeste drone i området der i øvrigt er monteret med termisk kamera ham der sidder på alarmcentralen eller dsb central kan så i tlf kontakt med patruljevognen så guide politiet direkte til the bad guys :D xD

  • 0
  • 0

Vi må åbenbart ikke få at vide hvilke typer kabel, der stjæles. Muligvis for ikke at give potentielle tyve "gode ideer" - men mon der er nogen risiko ved det?
Hvis det er kabler til flere forskellige typer/anvendelsesområder, så er løsningerne måske også forskellige?
Der er fremsat et forslag om at indstøbe lysledere i (nye) kabler - men hvis man kan sikre (nogle af de) eksisterende, "blot" ved at omvikle dem med meldekabler af den ene eller anden slags, der ikke sådan lige lader sig fjerne, så er det vel at foretrække.
Selvfølgelig ikke muligt ved køreledninger, men vel muligt for de typer, der ikke er mekanisk belastet på samme måde.
Men sagt: Hvilke kabler er der tale om?

  • 0
  • 2

Jeg kan ikke lige finde detaljer om denne hændelse Politiet fanger kabeltyve i Karlslunde, men fra artiklen lyder det som at det tager forholdsvis kort tid. 16 stk klip, og så løber de med 15 stk kabel. Politiet fanger dem først ude på landevejen, hvilket så enten er fordi der går meget hurtigt med at stjæle dem, eller fordi politiet er lang tid om at komme. Jeg mener at politiet blev alarmeret af DSB den gang.

Så mit forslag er at få befolkningen med på overvågningen. Lav en ordning hvor man kan tilmelde sig med sit mobilnr, og så en togstrækning man vil modtage SMS-alarmer om. Hvis bare observatørene kan fortælle om mistænklige biler, og helst nummerplade, så ville det være muligt at guide politiet i den rigtige retning. Gider borgerne det? Hvis de bor i nærheden af banelegmet og selv bruger toget, så er der måske en mulighed. Måske også en præmie for at bidrage til opklaringen.

  • 0
  • 0

Var det ikke muligt at komme lidt radioaktivt materiale i kablerne, således at det ikke kan fjernes igen. På den måde vil et parti kobber altid kunne spores tilbage til at det har været benyttet ved en jernbane og derfor er en hælervare.


Sandsynligvis præventivt, da det samtidigt skal skiltes. Og så: minimumsafstand 1 meter. Strålingsfare.

Skiftes til jern/stål kan almn. jern måske blandes med rester fra nedrivning af a-kraftværker. Har læst at de i USA har haft problemer med radioaktivitet der er smuttet ud til skrothandlerne, og som er brugt i blandt andet møbler, tagkonstruktioner mv. F.eks. møbler har man måttet kassere. Derimod tagkonstruktioner, er der sjældent større fare ved at blive der, når bare der holdes afstand. Så der sættes skilt på. Her i Danmark har vi også haft nogle uheld - ing.dk beskrev en gang et uheld hos glasuld, hvor en radioaktiv kilde forsvandt ned i smeltediglen.

  • 0
  • 3

Et glimrende område at både passe på kabler, vænne borgerne til droner, og få Danmark helt i front inden for dette fremadskuende stykke teknologi.

  • 2
  • 0

Gør det besværligt at fjerne og transportere. Træk kablet i et standard kabelrør ø5 cm og fyld herefter røret med cement. Det kan sikkert knuses men ikke på kort tid. Du klipper ikke bare 50 meter af, for så står du med en 50 meter lang betonstang - hvordan får du lige den ind i din flugtbil?

Andre forme kan bruges til at støbe rundt om eksisterende kabler. Hurtigt, billigt og nemt.

Kan kombineres med andre ideer f.eks. at støbe det sammen med et fiberkabel. Også godt til eksisterende kabler, da det i praksis vil være umuligt at adskille det gamle kobberkabel fra lyslederen når først de er støbt sammen.

  • 6
  • 0

Man kan opfinde alskens alarm-og overvågningssystemer, men den effektive lavpraktiske løsning vil være at udskifte kobberkablerne med jernkabler. Der er 3 problemer med det: Jern kan ruste, så kappen omkring skal være tæt for at undgå fugt, jern leder ikke strøm nær så godt som kobber, men det kan løses ved at bruge nogle tykkere kabler og jern er et meget stift materiale, men det løses ved at lave kablet ud af tynde jerntråde. Jern er så billigt et materiale, at tyvene ikke gider at bukke sig ned efter det. Det er kobber ikke og aluminium er, selvom det er billigere end kobber, stadigt meget dyrere end jern. Ved så at skilte med at det er jernkabler, f.eks. ved at mærke kablet med bogstaverne Fe, så sikre man sig, at potentielle tyve ved, at det er jernkabler og lader det ligge.

  • 0
  • 0

De sidste par uger er der en del mennesker rundt omkring i verden der var Charlie. Det hele drejede sig om en misforstået debat om ytringsfrihed. Og iiiiih hvor vi brystede os af den i Danmark, for vi er vel nok et frelst land hvad det angår.

Og så sletter Ingeniøren et indlæg, der tilsyneladende ikke behager debatredaktøren, men som det uden tvivl kan diskuteres om det overholdt de såkaldte "debatregler", der jo i virkeligheden er en begrænsning af ytringsfrihed.

Jeg bryder mig helt ærligt ikke om den grimme bondske nationalisme der stikker sit hoved frem, når man foreslår at lukke grænserne. Men det er et fuldstændig legitimt synspunkt, og det vil henlede debatten på en absolut overset detalje, nemlig at ingen tekniske løsninger har virket indtil nu, og at vi i grunden ikke ved hvem der tager de kabler. Og det er jo helt afgørende at vide.

Så på trods af at der ligger nogle grimme fordomme i kommentaren, så stiller det spørsmålene: Hvem er de, og hvor kommer de fra, hvorfor gør de det, og hvad gør de med det?

Det er da nogle helt sindsygt vildt interessante spørgsmål! ... spørgsmål som alle dem der hed Charlie - af årsager de fleste af dem nok ikke rigtig selv helt forstod - kunne spørge sig selv om en gang imellem.

Nu er jeg ret sikker på at det netop er de spørgsmål som politiet arbejder sagligt og konstruktivt med, så jeg er i virkeligheden ikke så bekymret. Men ...

... det havde helt ærligt været på sin plads at redaktionen i stedet havde ladet de kompetente skribenter her i debatten tage den tråd op. Jeg er nemlig sikker på at de fleste af os er voksne og saglige nok til, at lade det nationalistiske indspark ligge i fred, og koncentrere os om at levere ideer til hvordan lige netop den vinkel kan bidrage til en løsning. Jeg er samtidig helt overbevist om, at det er her løsningen skal findes.

Og gud ske lov nåede et par stykker da også at vise, at et sagligt svar på den tråd sagtens kunne henlede opmærksomheden på et af de spørgsmål, nemlig "Hvem er de?".

Vi ved jo allerede af bitter erfaring, at den der ytrer sig imod det etablerede altid har noget at byde ind med, af oversete ting og sager.

Og tak for det!

Så kære redaktion, klap lige hesten, og lad os selv regulere det her. Vi kan godt!

  • 6
  • 6

Gøre kablerne mindre værdifulde for tyvene ved at anvende kobber/stålkabler, der også er betydeligt sværere at skære igennem.
Øge overvågning med f.eks. bevægelsessensorer.
Gøre det besværligt for tyvene ved at grave kablerne ned eller lægge dem oppe i luften.
Anvende indbrudssikre kabelbakker på udsatte steder.
Laserindgravere kablerne så de let kan spores.
Coate kablerne så de kan detektes ved f.eks. ultraviolet lys.

  • 0
  • 0

Det må være begrænset hvor mange mennesker der har ekspertisen og forbindelserne, til at stjæle og afsætte kobberet. Derfor må der være tale om en lille gruppe der gentager forbrydelsen igen og igen.

Med den logik, er det bare et spørgsmål om at få dem fanget. Jeg foreslår at man "glemmer" en halvbrugt kabelrulle ved det mest udsatte sted, hvori man planter en skjult GPS sporingsenhed, og evt. overvåger rullen med et kamera. Man kunne med fordel vælge en mængde kabel, svarende til at 2-3 mænd kunne løfte hele rullen. Dernæst er det bare et spørgsmål om at vente.

  • 3
  • 0

I nat er det tredje gang inden for en uge at der bliver stjålet kabler. Det kan simpelthen ikke passe at man ikke kan fange dem, når de render rundt derude hver nat og lurer. Det er da på alle måder i samfundets interesse at investere nogle mandskabstimer i dette både fra politiet og banedanmark. Det er jo Banedanmark, de rejsende, virksomhederne og den danske stat der taber mange penge på det her!

PS. Klip fingerne af dem med den kabelsaks de brugt!

/Martin

  • 1
  • 2

Man kunne også ligge rullen på en mine :) Selvfølgelig med en respektafstand til nærmeste byggeri og baneanlæg!

/Martin

  • 0
  • 2

Er det bolt saks, kunne kabler indvæves med f.eks Kevlar, som bolt saksen har det svært med.
Er det bat. Vinkel sliber, kunne kablerne indvæves med ”klister” der fylder skiven op.
Det vil ikke umuliggøre en overklipning, men gøre den langsom, så man har mere tid til at komme frem til stedet.

  • 0
  • 0

Hvad med at sætte en bevægelsessensor på hver eneste mast (hvor man må formode at kabeltyven kravler op) som tænder en kraftig projektør samt starter en sirene med en infernalsk larm i det øjeblik den aktiveres?
Og med en indbygget sms-sender eller den slags, så man får besked med det samme?
Der skal selvfølgelig nok laves noget tingeling så man undgår falske alarmer.

  • 0
  • 1

over, at så mange kommentarer indebærer udskiftning af kablerne til nye, mirakuløse specialkabler. Det har jo været fremme i pressen i årevis, at BaneDanmark IKKE vil udskifte alle kablerne "på én gang", fordi det er for dyrt... Men at det er den bedste løsning, at udskifte til ikke-kobberkabler.
Så hjælper det da ikke noget, at komme med alle mulige forslag, som netop indebærer udskiftning...
Eller skåret ud i pap: Hvis indlæggene foreslår f.eks. nye kabler med overvågningsfiber indlagt, så kunne BaneDanmark jo lige så godt blot skifte til ikke-kobberkabler.
For mig at se, er den eneste rigtige løsning at beordre BaneDanmark til at starte en omfattende udskiftning ASAP - "nogen" [læs: Heunicke} bliver nødt til at tage helikopterbrillerne på og fortælle BaneDanmark, at det altså koster samfundet mange andre penge, end lige et 3-cifret millionbeløb til direkte omkostninger for udskiftningen.
Men bortset fra det, kan man da studse over, at man indenfor de senere år har udskiftet skinner i større stil på Køge Bugt Banen, og så ikke samtidig udskiftet kablerne...

  • 1
  • 0

Sandheden er nok (desværre) den, at der hverken er nogen hurtige eller lette løsninger på problemet.

Det mest effektive er, at gøre de umuligt at afsætte kablerne, men som ved alle andre lysky aktiviteter, så er der alting noger der er åbne for at gøre 'en god handel' og ikke stiller spørgsmål - og endelig så kan kabelskrot jo afsættes i hele verden.

At sætte alarmer op, vil selvfølgelig virke afskrækkende på nogen, men de hårde typer ved godt at chancen for at møde ordensmagten indenfor 10 min er næsten usandsynlig og når kablerne er klippet er skaden allerede sket. Man skal også huske at der er ret store arealer der skal overvåges.

Den pågående udskiftning af kabeltype fra kobber til aluminium, vil nok over tid gøre kablerne mindre attraktive, men igen, når først kablerne er klippet er skaden sket, aluminium eller kobber.

  • 0
  • 0

Giv en dusør på 10% af omkostningerne ved tyveriet og gå efter længst mulig staf for de r..huller der mener at det er OK at forsinke 10000 mennesker for ussel mammon. Dem der er usle nok til at deltage i denne handel er helt sikker også usle nok til at stikke hinanden i ryggen for økonomisk gevinst.

Forsinkes 10000 mennesker 1 time svarer det i runde tal til at stjæle 5 mandårs arbejde fra samfundet.

  • 1
  • 1

Iflg. folk i jernbanekredse klipper tyvene også aluminiumkablerne, men lader dem ligge når de indser at de er nærmest værdiløse.

En ludfattig rumæner, der har nul kroner på lommen, er ligeglad med om han ødelægger for 10.000 kroner hver gang han tjener 100kr, når risikoen for opdagelse er meget lav og straffen er fængsel under forhold der er meget bedre end end hæderlig arbejders i hans hjemland.

Jeg er også for dusør, der også skulle bruges mod grafittivandaler, men vi skal lave et system der ikke tilskynder gangstere til at pågribe deres egne offerlam.

Hvis der blev lavet lov om at enhver person, der er i færd med at pågribe en forbryder på fersk gerning, er at regne som embedsmand i funktion, med deraf følgende ret til nødvendig magtanvendelse for fastholdelse og tilsvarende højere straf til forbryderen for vold mod pågriberen, da vil det private initiativ kunne sættes ind på samfundets side, i stedet for nu kun på forbrydernes side. Gud og hver mand har efterhånden et GoPro, der vil kunne dokumentere hændelsesforløbet. Nattevandring med boltsaks er ikke en tilfældighed.

Mht grafitti, der bør DSB gå benhårdt efter kendisser, der åbent praler af at have lavet grafitti som yngre.
Måske smilet ville blegne lidt på diverse rappere, hvis de åbent skulle overrække DSB en check på 200.000 kr for deres svinestreger.

  • 1
  • 1

Men det er ikke rigtig dansk stil med off. dusører


Politiet giver kr 1000 i præmie til årets udvalgte der har gjort en heltmodig indsats. Det er vist mest symbolikken, som modtageren er glad for.

Men ellers er mit forslag ikke specielt ekseptionelt Køge-pendlere er atter ofre for kabeltyve: »Det er dødssygt«

»Det er dødssygt. Jeg er træt af det. Vi burde lave en klub, der kan holde vagt hele vejen langs Køge Bugt-banen. Jeg melder mig gerne frivilligt«, siger Merete Aagaard.

Det er bare at sætte igang.

  • 2
  • 0
  • af 450 kg kobber svarer vel til mellem 5 og 10 km kabel.
    En ikke helt ringe opgave.

Er det fødekabler på masten eller køreledningen ?
Det er næppe de små forbindelser over skinnesamlinger ....

  • 2
  • 0

Civil anholdelse er en mulighed, men man skal huske at forbryderne har rettigheder, herunder ikke at blive udsat for unødig vold, og man skal passe på sig selv.

Derfor skal der laves en lov om at pågriberen er at betragte som politibetjent i situationen. Med videodokumentation, som politiet ikke ønsker for sig selv, vil selv den mest røde og radigale dommer ikke kunne slippe afsted med at rette bager for smed i en situation hvor tyven eller grafittivandalen er kommet til skade under forsøget på at undslå sig.

Fat det dog, man "kommer ikke til" at stjæle kabler eller vandalisere et tog med 20 spraydåser maling, det er planlagt i forvejen med gustent overlæg.

  • 0
  • 2

r det fødekabler på masten eller køreledningen ?
Det er næppe de små forbindelser over skinnesamlinger .

Fra jernbanen.dk (Ikke mine ord)

En af mine venner, der arbejder i Banedanmark, har forklaret, at det er kabler til jording af armatur, master osv. - See more at: http://jernbanen.dk/forum/index.php?mode=t...

jvf dsb er der været tyveri 5 gange torsdag til mandag morgen.

friheden og vallensbæk og avødøre.

alle stedernu skiftet til alu kabler, men desværre hugger tosser også disse da de tror det er kobber og så lader dem lægge men skaden er sket.

1 gang tog 17minutter jvf video overvågning.
- See more at: http://jernbanen.dk/forum/index.php?mode=t...

Ja desværre og nogle af gangene endda samtidig med der kørte tog. Listen er nu på 6 tilfælde på mindre end en uge over en strækning på knap 11 km.

Her til aften har de så været på spil igen. Denne gang er de rykket mere nord på og det var denne gang mellem Sjælør T og Åmarken station (mellem Bavnehøj og Åmarken stationer).
- See more at: http://jernbanen.dk/forum/index.php?mode=t...

  • 3
  • 0

Mht grafitti, der bør DSB gå benhårdt efter kendisser, der åbent praler af at have lavet grafitti som yngre.
Måske smilet ville blegne lidt på diverse rappere, hvis de åbent skulle overrække DSB en check på 200.000 kr for deres svinestreger.

Hvilke rappere - ud over L:Ron:Harald - kender du, som har lavet grafitti og praler med det? Og hvordan ved du, at det er ulovlig grafitti de har lavet, og kan du/de bevise det?

Og hvad har det med tråden at gøre?

  • 3
  • 0

Kære Adam,

Som en stor del af svarene herover påpeger er det vanskelligt at foreslå et quick fix til et ikke særlig konkret problem.
Jeg savner en figur eller et billede af hvordan de berørte konstruktioner ser ud idag og hvad deres svagheder er. Hvis det er hemmeligt, som en kommentator antyder, så oplys det.

I alle tilfælde må et quick fix gå på at gøre det mere tidskrævende at få fat i en kabel stump.
Jeg ville dele opgaven i 2. En her og nu for at mindske problemet og en langsigtet.

Her og nu løsningen kunne være strips i store mængder der fæster kablet til mastdele andre kabler el.lign. Strips koster ikke mange ører, fåes i alle størrelser, er nemme at montere og kan ikke lige rives over, de skal klippes én ad gangen - det tager tid.
Eller brug beton som Michael Nørgård foreslår.
Evt. kan det kombineres - strips på kablerne og beton ud over. Betonen ødelægger klippeværktøjet og så tager det endnu længere tid.
Både beton og strips er nemt at applikere og billigt.

Men den helt rigtige løsning fra landets alvidende skare får I altså først når opgaven er veldefineret.

  • 2
  • 1

I tillæg til de mange forslag var det måske også passende at træde tilbage og analysere de mulige løsninger:

  1. Sikring af de eksisterende kabler
    Styrke: langsigtet, holdbar løsning
    Svaghed: der skal arbejdes på hver eneste meter kabel, og det kan iøvrigt næppe ske medens togene kører
    Konklusion: vanskelig at gennemføre

  2. Overvågning
    Styrke: kan måske laves med et alarmsystem som ikke kræver meter for meter tilgang.
    Svaghed: er det teknisk muligt ? Kræver "udrykningsstyrke" som er klar, men er muligt på forskellige måder (hvem sagde "stikprøve" = udvalgt strækning med større risiko end andre).

Et alarmsystem synes eneste realistiske mulighed.

  • 0
  • 0

I tillæg til de mange forslag var det måske også passende at træde tilbage og analysere de mulige løsninger:

  1. Sikring af de eksisterende kabler
    Styrke: langsigtet, holdbar løsning
    Svaghed: der skal arbejdes på hver eneste meter kabel, og det kan iøvrigt næppe ske medens togene kører
    Konklusion: vanskelig at gennemføre

  2. Overvågning
    Styrke: kan måske laves med et alarmsystem som ikke kræver meter for meter tilgang.
    Svaghed: er det teknisk muligt ? Kræver "udrykningsstyrke" som er klar, men er muligt på forskellige måder (hvem sagde "stikprøve" = udvalgt strækning med større risiko end andre).

Et alarmsystem synes eneste realistiske mulighed.

  • 0
  • 0

En PIR alarm med GSM og batteri koster under 100,- på Ebay.
- PIR dur ikke, pga. fejlalarmer fra dyr og tog.
- Vibrationssensor dur ikke til baneanlæg med rystelser.

Men man må kunne fremstille nogle billige tilt / vinkel målere med GSM opkald til at sætte på kablerne der ligger løs på jorden.

Med GSM i dvale og kun aktiv tilt / vinkel måler, burde man med et lille batteri kunne holde strøm 2-3 år.

Et opkald går til en vagt som hurtigt ud fra nummeret kan konstatere placeringen og om der kommer flere alarmer fra området, samtidig med at politi og Bane Danmark alarmeres.

1000-2000 enheder burde kunne fremstilles og monteres for under 500.000,- og så bliver risikoen for at blive fanger i gernings øjeblikket betydelig større.

  • 1
  • 0

Hvilke rappere - ud over L:Ron:Harald - kender du, som har lavet grafitti og praler med det? Og hvordan ved du, at det er ulovlig grafitti de har lavet, og kan du/de bevise det?
Og hvad har det med
tråden at gøre?

Jeg tænkte umiddelbart på Bossy Bo, fra Østkyst Hustlers, der i en portrætudsendelse på DR P3 grinende fortalte hvordan han og vennerne malede grafitti på S-togene i ungdomsårene.

Her havde det været passende om en ansvarlig fra DSB havde krævet at han enten betalte eller indrømmede offentligt at det kun var noget han havde sagt fordi det var godt for hans image.

Grafittihærværk er også svært at forhindre og mindst lige så hyppigt forekommende som kabeltyveri, lige så dyrt at udbedre og med til at skabe utryghed for passagererne, der ikke ønsker sig hensat til en ghetto i New York.

  • 2
  • 0

British Rail har et system, der hjælper med at identificere tyverier mens de sker og præcis hvor, så sikkerhedsvagter eller politi kan sendes ud til stedet. Kunne Bane Danmark ikke implementere et lignende system?
http://www.newscientist.com/article/dn2198...

Artiklen går på British Telecom (BT), som har signalbærende kabler. De kan sende signaler der overvåger at kablerne er der endnu.
Jeg synes at erindre at det var foreslået meget langt oppe i tråden, og man nåede frem til at man ikke med fornuft kan måle om, og hvor, et jordingskabel er blevet klippet.

  • 1
  • 0

Men man må kunne fremstille nogle billige tilt / vinkel målere med GSM opkald til at sætte på kablerne der ligger løs på jorden.

Med GSM i dvale og kun aktiv tilt / vinkel måler, burde man med et lille batteri kunne holde strøm 2-3 år.


De fylder og koster lidt med indbygget GSM telefon. De kan nemt udstyres med en lille sender, der ikke er GSM, og som sender op til et par kilometer. Der kan så placeres en modtager, f.eks. for hver kilometer, der har indbygget GSM, og som sender et opkald.

Fordelen er, at der kan bruges en lille sender på selve kablet, der kun fylder meget lidt.

De kan nemt holde strøm i mere end 2-3 år. Det afhænger kun af strømforbrug, og batteriets størrelse. En tilt/vinkel måler, kan have et meget lavt strømforbrug - hvis der er nogen. En fornuftig batteristørrelse er til 10-15 år, der svarer til batteriets fysiske levetid. Det betaler sig ikke at skifte batteri, så de skal gerne holde, til der findes en bedre løsning.

Måske findes udviklede sporingsløsninger der kan bruges - f.eks. har ornitologer små sendere til at overvåge dyr og fugle.

  • 0
  • 0

DNA mærkning benyttes af England, Tyskland, Belgien, Holland og Sverige, det er effektivt da det forhøjer risiko for tyven, transportøren og aftageren. Selv ved omsmeltning "sladre" mærkningen om hvor den kommer fra - og så er det billigt !! Hvad venter BaneDanmark på??

Næste led er skrothandlende. I UK står skrothandleten til ansvar for ALT på hans plads og straffes hvis noget er hælervarer. Hvis de kan i UK kan vi også i DK.

  • 4
  • 0

Hvad med at fastgøre kablet med klemmer til svellerne alle 5-10m? Så skal der arbejdes meget mere for at få kabelmængder bjerget der er besværret værd.
Det burde være nemmere end at grave dem ned som beskrevet længere oppe.
Derudover er DNA spray vel en oplagt løsning til at identificere kabler som stjålet fra Banedanmark...

  • 0
  • 0

Kabeltyveri er så stor en forstyrrelse af den offentlige orden og generer så mange mennesker, at man må overveje straffens størrelse. En passende straf kunne være hårdt arbejde i et stenbrud.(genåbne på Bornholm) Det skal selvfølgelig også gælde transportøren og hæleren(skrothandleren) Desværre skræmmer det måske ikke de typer, som ikke har fattet de sikkert vil tjene mere ved ærligt arbejde og er sikkert desuden umuligt af " humanitære" grunde. .
Vi må bede til at Banedanmark finder en god løsning til gamle og nye kabler,.samt at de tydeligt mærker de nye kabler af billigere metal på evt. relevante sprog, så de ikke også ødelægges af stupide tyve. I modsat fald er man jo lige vidt, når sådanne tosser går frit omkring..
...

  • 1
  • 2

Hej Rene. Jeg giver dig helt ret i, at opgaven er meget løst defineret. Banedanmark er desværre ikke videre meddelsomme på dette punkt, og jeg fik således dette svar fra deres pressemedarbejder, da jeg i går stillede de relevante spørgsmål: "Det er returstrømskabler lavet af kobber, der bliver stjålet. Mere specifikke kan vi ikke være."

Mvh
Adam

  • 1
  • 0

Hvordan kan man på nogen måde bestride, at det ville afhjælpe kabeltyveriet næsten fuldstændigt, hvis man lukkede grænserne? Hvorfor hører et sådant synspunkt så ikke hjemme i en debat om hvordan man stopper kabeltyveri i en grad så indlæg der nævner det bliver slettet?

Mit bedste bud er at det strider imod moderatorens politiske standpunkt og jeg synes ærlig talt det er en falliterklæring af Ing.dk at tillade den slags meningsdiktatur på en i øvrigt åben blog.

Jeg er helt på det rene med at Ingeniøren er i sin gode ret til at udstikke nogle retningslinier for brug af sitet men forfatteren af det slettede indlæg svinede ikke nogen til og gjorde sig ikke skyldig i brud af nogle af reglerne i øvrigt.

Jeg fastholder at indlæget blev slettet af politiske grunde og at den politiske korrekthed der lå til grund derfor, på sigt vil dræbe al samfundsdebat. Intet mindre.

Stop det venligst.

  • 2
  • 7

Har lige læst og set billeder af klippede aluminiumkabler; de er jo forsynet med sort PVC-kappe og er derfor først konstateret aluminium ved overklipning - det giver også signalproblemer. Kan PVC-kappen ikke laves af klar plast, så tyvene straks kan se, at det er aluminium UDEN overklipning?

  • 0
  • 0

Kan PVC-kappen ikke laves af klar plast, så tyvene straks kan se, at det er aluminium UDEN overklipning?

Jens - hvor lang tid tror du, at klar plast er klart nede blandt skærverne på en S-bane?

Men har også selv set billederne af de 2 kabeltyper alu/ kobber - begge sorte! Alu er blot lidt større. Så noget bør der gøres for at man kan skelne de 2 fra hinanden permanent. Det kunne være noget profilering af alu-kablet - fremhævede bogstaver eks. vis

  • 2
  • 0

Hvor meget mon det ville koste bane danmark at få hyret et sjak til at skifte fra kobber til aluminium? Måske er jeg naiv, og fejlinformeret når jeg mener at aluminiumsledere ville kunne gøre det samme job som kobberet, og er dette tilfældet beklager jeg. Jeg ikke hvad det koster i kroner/øre når der forsvinder kabler midt om natten et tilfældigt sted på en af skinnestrækningerne, men jeg tænker at udgiften til at skifte til aluminium og selv hente pengene for kobberet ville kunne være mindre. Og så igen måske ikke, da det jo nok skal være mindst uddannede elektrikkere der skulle udføre arbejdtet.

  • 2
  • 0

Nyttejobs!

Vi placere ganske enkelt en person i nyttejob, i en campingstil, hver 300m langs banen, vedkommende kan så alarmere politiet ved et kabeltyver.

Ingen tyverier og 1000 vis af nyttejobs

problem solved!

  • 1
  • 1

Jeg ved ikke hvad budgettet for en løsning er, men hvis nogen ved hvad en helikopter-time koster, så har vi et ret godt mål for hvad politikerne vil betale for at undgå flere problemer lige pt. Jeg bor tæt på Køgebanen, og der blev altså brugt adskillige af dem i nat. Læg hertil udgifter forbundet med tabt nattesøvn...

Togene kørte så til gengæld normalt til morgen, men det er klart, at løsningen ikke er langtidsholdbar - og fordi den er tilpas indiskret garanterer man nærmest, at tyvene ikke lader sig fange.

  • 0
  • 0

selve kablerne:
1. skift til anden type metal
2. grave dem ned
3. spormiddel
4. ligge dem i rør hvor der er sensorer i.

Fange tyve:
a. sæt sensorer op
b. sæt brud detektorer op mht. spændings måling.
c. video/drone overvågning.
d. farve patroner
e. gps

Jeg er nok lidt mere tilhænger af en ide der kombinere begge i en lavpraktisk løsning.
kunne være noget så simpelt som en form for fjeder/spænde/rulle/lod etc. som trækker i kablet for hver x meter disse steder skal så være tamper proof (læs overvåget)..

hvorfor: hvis man skal få fat i kablerne må man starte et andet sted som måske ikke er så let og derved vil man kunne fange tyvene inden de overhoved nåede at klippe en ledning over i første omgang. Ingen forsinkelser ingen genetablering etc.

Lidt ala en tegnefilms kaninfælde. klipper man et kabel over vil kabel enderne flyve mod hver sit bestemmelsessted. Desværre tror jeg det kan blive livsfarligt at klippe disse kabler uden at slå sikkerheds anordningen fra.... Så er ikke sikker på om det er 100% lovligt. måske kombineret med noget så simpelt som pigtråd vil gøre det meget farligt.

  • 1
  • 1

....erstatte kobberkabler med jernkabler i de ofte ramte områder. Hvis man lagde jernkabler i anden farve plastisolering, med tydelig mærkning af at indholdet var et jernkabel, ville kabler med den isolering efter nogle overklipninger garanteret ikke blive fjernet.

Så kunne man ad åre vende tilbage til kobberkabler der nu var iklædt jernkablernes isolering med jernkabelmærkning :)

  • 0
  • 0

Flere spørger, om man kan ændre farven på plasten på jordkablerne, så man udefra kan se forskel på kobber- og aluminiumskabler.

Svaret er, at det vil være svært. Dette skyldes at ved jordkabler, så går der jo normalt ikke en strøm i denne (kun ved jordfejl) og derfor er "jordings"-strømmen meget lille (potentialet er jo helst "jord" (definition på 0)). Derfor skal den plast, som beskytter kablet mod tæring være meget ledende for at skabe jord-potentialet (kobling mod jord). Derfor tilsætter man i plastet ledende partikler, oftest kønrøg, dv.s kulpartikler, som jo er sorte, og de farver alle plasttyper sorte.

Selvom aluminiumskablerne altid har plastkappe på for at mindske korrosionen, så gælder det også for visse kobberkabler til jording, at de har en beskyttelseskappe på, alt efter om jordforholdene giver anledning til galvanisk korrosion (afh. af salte og vand-indholdet).

Søren Thiims løsning med en kapacitiv overvågning er smart
1) fordi den kan kobles på eksisterende jordkabler
2) fordi den netop ikke inducerer en varig strøm i jordkablet (potentialet er stadig "0" relativt) da den kan indstilles til at "pinge" i intervaller.

Ad 2) Mon ikke også selv en varig (lav) strøm ville være OK, så kunne man blot regne med et lidt højere potentiale som "0" jord?

  • Forslag fra mig: Et vist "basis-potentiale"kunne lægges over jordkablet, dvs. def. af jord skal også lægges højere, så den der klipper, får et gevaldigt rap over fingene?

Hvad angår jern, så er erfaringerne vist a) produktionen er mere besværlig end ved de "blødere" kobber eller aluminium-kabler = dyrere, b) ruster nærmest "af sig selv" inde i kulplastkappen.

Hvad angår cementindlejring, så duer dette fint, hvis cementen er meget ledende, se ovenfor, men der skal så gøres i afsnit, ellers vil det være superbesværligt at udskifte fx et tæret kabel. Man kan dog forestille sig, at et godt ledende cement dels ikke er så modstandsdygtigt overfor indtrængende fugt, dels er mere reaktivt i kombination med metallet?

  • 0
  • 0

Jeg kan se at der er flere der fremhæver DNA-sikring som en løsning på problemet.

Det alm. Politi i København har pt. IKKE udstyret til at opdage eventuelle tyve smurt ind i DNA-væske...

Hverken mobilt i patruljevognene eller på stationerne... Lige nu kunne en anholdt tyv være smurt ind i DNA-væske fra top til tå fra et indbrud tidligere på ugen og det ville ikke blive opdaget...

Så indtil dette bliver en "politisk varm kartoffel" ala. måltal for færdselsområdet mv. - så vil DNA-sikring være nyttesløs i forhold til Politiet...

  • 1
  • 0

In princippet fin ide, meeeen....1) Så skulle skrothandlere alle have adgang til målere af den type stråling, der kommer i for at se, om kablet var stjålet, og uddannelse i at anvende den ved alle typer kabel...not likely. 2) selv om en lille smule stråling af en lille lækker isotop set i lyset af den normale baggrund ikke ville skade nogen, når vi taler om det enkelte kabel, så tror jeg ikke SIS godkender en mængde tilsat radioaktivt stof, for hvad så når kablerne omsmeltes, vil den type isotop så opkoncentreres? So: No, I think not.

  • 1
  • 0

Hvis kablerne bliver lavet med en optisk fiber i, kan man få en øjeblikkelig alarm når det første klip sker og med en 100% præcis angivelse af hvor bruddet er, så politi kan sendes afsted.

  • 0
  • 0

Få kablerne med optisk fiber
Hvis kablerne bliver lavet med en optisk fiber i, kan man få en øjeblikkelig alarm når det første klip sker og med en 100% præcis angivelse af hvor bruddet er, så politi kan sendes afsted.

Michael - jordingskablerne går fra sted til sted og udligner. De er IKKE kontinuerlige over 10-15 km etc.. Så fra sektionerne af 4-500 m skulle lyslederen videreføres alene til et opsamlingssted hvor alarmen kunne overføres til centralt sted

  • 0
  • 0

Michael - jordingskablerne går fra sted til sted og udligner. De er IKKE kontinuerlige over 10-15 km etc.. Så fra sektionerne af 4-500 m skulle lyslederen videreføres alene til et opsamlingssted hvor alarmen kunne overføres til centralt sted

Lyslederen kan bestå af mange sektioner, som er sat sammen med stik eller splidsninger. Det gør ikke noget at det er trivielt at adskille - det vil øjeblikkeligt sætte gang i alarmen. Man kan måle meget lange stræk, helt op til 100 km, fra en enkelt alarmenhed.

Alarmsystemet fungerer ikke ved at der er et loop. I stedet så sender man korte lysimpulser og måler tiden indtil man modtager en reflektion. Hvis kablet bliver klippet vil det skabe en kraftig reflektion. Man beregner afstanden ved at tage tid fra impuls til modtagelse af reflektion.

  • 2
  • 0

Også for de af os, der nok ikke helt kan undsige os fra af og til også at være fascineret af teknikken for teknikkens egen skyld - og derfor også formår at se det smukke i en god teknisk konstruktion, så ér det nødvendigt at hæve blikket lidt ud over den rent tekniske løsning her. For løsningen er givet vis mere bredspektret.

Eksempelvis har vi jo set et brat stop i denne type tyverier her ved Storkøbenhavn, efter at politiet har slået til mod en "gammelkendt" skrothandler i Sydhavnen og endvidere fået varetægtsfængslet en person, der i forvejen var kendt for ligesindet kriminalitet og desuden havde indrejseforbud.

Et fælles EU-regelsæt, der f.eks. påbød medlemslandene at inddrage pas for kriminelle, der gentagne gange laver grænseoverskridende kriminalitet, kunne være et forbyggende element, som de fleste lovlydige borgere sikkert ville have forståelse for. I forhold til forstyrrelse af samfærdselsmidler af offentlig betydning (og endvidere, hvor der er sikkerhedsmæssige konsekvenser) kunne man måske også arbejde med en "Three-Strikes-and-You're-Out" regel, der ligeledes udløse en pasinddragelse. (Jeg véd godt, at den frie bevægelighed er tæt på at være et helligt mantra blandt EU-tilhængere, præcis lige som jeg godt ved, at ECB's opkøb af værdiløse statsobligationer hos de forgældede sydeuropæiske lande er en skjult og permanent statsstøtte, som er finansieret af os andre, men som sælges på en løgn).

I forhold til de steder, hvor der er adgangsforhold til baneterrænet kunne myndighederne måske have lidt mere liberale regler til at opsætte CCTV. F.eks. i Storbritannien har man flere steder med CCTV implementeret en form for mønstergenkendelse, hvor alarmer udløses efter parametre, der detekterer menneskers bevægelsesmønstre, som ikke er normale (stedet taget i betragtning). Et sådant tiltag kunne i øvrigt også helt validt "sælges" som værende sikkerhedsmæssigt begrundet.

Man tak til dem med teknisk snilde og idérigdom.

  • 1
  • 0

Jeg tænkte umiddelbart på Bossy Bo, fra Østkyst Hustlers, der i en portrætudsendelse på DR P3 grinende fortalte hvordan han og vennerne malede grafitti på S-togene i ungdomsårene.

Og det var så engang i 1980'erne at han rendte rundt og gjorde det. Jeg tror nok der er forældelsesfrist på nogle af de der forbrydelser, og inden for rap er der også forældelsesfrist, så der er heldigvis ingen unge i dag, der ved hvem Bossy Bo er.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke hvor udbredt teknologien endnu er, men Banedanmark bør overveje de tekniske muligheder for anvendelse af udlægning af en fibre langs jernbane.

Så vil de kunne overvåge hvor på strækningen togene fysisk er og om der er andre personer/genstande i nærheden som ikke skal.

Om natten hvor togene ikke kører, burde det i hvert fald kunne være et medvirkende værktøj til at detektere personer på sporene, så der kan gribes ind før de når at lave skaden.
Og nøjagtigheden vi taler om her er på 0,5 - 1 m hvis det ønskes.

Jeg tror der har været nogle test i UK, men kender ikke til resultaterne.
Er der nogle i banedanmark som har undersøgt dette?

  • 0
  • 0

Hej Anders.
Det er ikke korrekt. Siden 1990'erne har politiet brugt UV lys til at kontrollere feks ægtheden af pengesedler. De findes således på samtlige politistationer. Ergo vil man i kosterrum ret let kunne lede efter UV mærkningen med DNA koderne. Det er korrekt politiet endnu ikke har i bilerne men det er på vej og ved den Sønderjyske grænse har man fået en eller flere ret store og kraftige lygter. Så det der mangler er viden og uddannelse inden for området og det er (endelig) sat i gang. En af årsagerne har været politiet på ledelsesniveau har været, skal vi sige...lidt langsomme til at tage fornyelsen til sig. "Mænderne" ude på gade plan har derimod straks set det geniale i produkterne og været "fyr og flamme" omkring dette kriminal præventive værktøj der også har potentiale til at spare politiet meget tid i forhold til at fastlægge gerningssteder mv.
Så jeg kan kun rose denne form for mærkning der er billig og effektiv.

Mvh Christian.

  • 0
  • 0